Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I lys av de siste dagers nyhetssaker....

Norwegian kjøper pilotenes ferie/fridager for å dekke opp vakter ol..

Er det noe i veien for at andre kan gå inn på samme type avtale? Tenker på at jeg kan lage avtale med sjefen her på bruket om at han kan kjøpe mine (ubrukte) feriedager....

(jeg er muligens rar, men er ikke særlig intr i å ta ferie i tide og utide....)

Anonymkode: 66153...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Les i ferieloven, ja du kan då utbetalt ferie dersom man ikke får brukt dem. Men da først etter året er omme.

Anonymkode: 30745...188

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å se, men fant ikke noe? Husker du paragrafen??

og betyr det at Norwegian egentlig kjøper fjorårets feriedager av pilotene?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

og betyr det at Norwegian egentlig kjøper fjorårets feriedager av pilotene?

Sannsynligvis betaler de dem for å avspasere en annen tid på året, det var det avtalen de hadde tidligere gikk ut på.

Anonymkode: f2f49...e2f

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke inngå en slik avtale. Eneste gangene msn kan omgå AML/Ferieloven på den måten er når det er avtalt i tariffavtale. 

Anonymkode: c7ebd...55f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les i ferieloven, ja du kan då utbetalt ferie dersom man ikke får brukt dem. Men da først etter året er omme.

Anonymkode: 30745...188

Ikke nå lenger. Kun lov å overføre ferie til neste år. 

Anonymkode: 9a9d0...518

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg som arbeidstaker forhandle frem en sånn avtale da??

jeg synes det er herk med ferie, sjefen er like enig....

Skrevet

Du får det utbetalt når du slutter. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nå lenger. Kun lov å overføre ferie til neste år. 

Kan man utsette det i det uendelige da?

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Lou Salome skrev:

Du får det utbetalt når du slutter. 

Kan jeg da for eksempel utsette "tre uker til neste år", fem år etter hverandre slik at jeg da har 15 uker ferie, slutte i jobben (feks 31/12-2021), få det utbetalt, og så bli ansatt i "ny jobb" (men reelt den samme) 1/1-2022?? 

Det hadde jo vært en helt perfekt løsning!!!! :D

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg da for eksempel utsette "tre uker til neste år", fem år etter hverandre slik at jeg da har 15 uker ferie, slutte i jobben (feks 31/12-2021), få det utbetalt, og så bli ansatt i "ny jobb" (men reelt den samme) 1/1-2022?? 

Du kan bare overføre 2 uker, og de må brukes opp året etter. Du vil ikke kunne samle opp masse uker. 

Anonymkode: f10f7...41c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke inngå en slik avtale. Eneste gangene msn kan omgå AML/Ferieloven på den måten er når det er avtalt i tariffavtale. 

Anonymkode: c7ebd...55f

Men jeg skjønner ikke hvorfor Norwegian kan gjøre det da?? 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

T A R I F F A V T A L E

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke feriedager de kjøper heller, men avspasseringsdager - eller fridager ifb med turnusen deres. Pilotene jobber ikke 37,5 times uke 5 dager sånn som de fleste andre, så de har jo f.eks 1 uker hvor de jobber 9 timer hver dag (7 dager), så har de 1 uker hvor de er vakt, så de må ut hvis det er sykdom, så har de 1 uke fri - og det er nok i denne friperioden at de kjøper fridager fra de.  Turnusen er bare et eksempel. 

Men det blir litt som med offshorearbeidere - 2 uker ute 4 uker hjemme. De 4 ukene er jo ikke ferie, de er en del av turnusen/avspassering. 

Anonymkode: f10f7...41c

• Liker 1
Skrevet
Den 5.7.2016 at 22.23, AnonymBruker skrev:

Nei.

Du kan maks overføre 2 uker fra ett år til et annet. Har du mer ferie til gode (og ikke har særskilt grunn til ikke å ha tatt ut ferien, dvs vært langtidssykemeldt eller i permisjon), mister du resterende ferie til gode. Arbeidsgiver har ikke lov til å betale ut ubrukt ferie, så det vil da i praksis si at du har jobbet gratis i stedet for å ta ut lovpålagt ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er arbeidsgiveren din som gjør noe ulovlig hvis han/hun ikke sørger for at du tar ut lovpålagt ferie, eller sier deg opp og ansetter deg igjen annethvert år for å forbigå ferieloven. Kan du ikke skaffe deg en bistilling et annet sted som du kan jobbe i ferieukene?

Anonymkode: 79a3a...5ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...