AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er kjempefrustrert nå.. jeg har "vært på slanker'n" siden desember 2015 da jeg lenge har gitt blanke i vekta og heller fokusert på andre ting i livet. Problemet er jo bare det at jeg i løpet av året jeg ikke fulgte med gikk opp 10kg. Så i desember veide jeg altså 83kg (170cm høy). Jeg bestemte meg for å ta actions med en gang og startet med vektnedgangen. Målet var å gå av de ti kiloene til 73, og så får jeg ta det derfra om jeg ønsket å gå ned mer. Det gikk kjempebra i starten, jeg har holdt vektdagbok hver uke. Problemet er bare at når jeg nå ser på loggen, så har jeg faktisk ikke gått ned en eneste kilo siden januar?? Jeg ser at i midten av januar veide jeg 77, og så stoppet liksom vekta opp. Den har flyttet seg mye opp og ned - ned til 76, så til 78, så ned igjen osv. Men alltid relativt stabilt på 77. Er så frustrert! Jeg har virkelig gitt jernet, vært aktiv med høy pust i minimum en time hver dag, gjort styrketrening et par ganger i uka og virkelig stått på med telling av kalorier, begrensning av karbohydrater og fått i meg høye doser fiber og proteiner. Passet på at jeg ikke har ligget over 1800kcal hver dag, og har kun hatt EN utskeielsesdag siden jeg startet i desember. Den dagen spiste jeg en hel pose potetgull, noe jeg ikke engang kan si er spesielt ille. Men jeg går altså ikke ned i vekt. Jeg trodde det kanskje var kroppen som gikk i sparebluss og at jeg bare måtte gi den tid til å vende seg til ny vekt, men jeg synes et halvt år er drøyt. Hva tenker dere? Anonymkode: 8120a...49d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Hva bruker du til å logge? Fitnesspal? Spiser du "tilbake" kaloriene du forbrenner? Hvis du legger ut total logg for en typisk dag kan vi kanskje hjelpe. Anonymkode: 5284a...ef8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 1800 kcal synes jeg høres litt mye ut. Det er over det jeg spiser for å opprettholde vekten etter å ha gått ned 15 kg. Prøv å reduser til 1500 kcal per dag. Det virker som om du legger for mye vekt på trening, og ikke nok på kosthold. Man forbrenner ofte mye mindre enn det man tror på trening, og vil ikke gå i underskudd med mindre man spiser mindre: https://www.vektklubb.no/artikkel/vanskelig-aa-trene-seg-slank-23366687 Anonymkode: f4153...390 2
SlemUlv Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Husk også at muskler veier mer en fett. Driv heller med kropsmålinger, som å måle midjen, lår, overarmer osv, for å se om dette reduseres. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1800 kcal synes jeg høres litt mye ut. Det er over det jeg spiser for å opprettholde vekten etter å ha gått ned 15 kg. Prøv å reduser til 1500 kcal per dag. Det virker som om du legger for mye vekt på trening, og ikke nok på kosthold. Man forbrenner ofte mye mindre enn det man tror på trening, og vil ikke gå i underskudd med mindre man spiser mindre: https://www.vektklubb.no/artikkel/vanskelig-aa-trene-seg-slank-23366687 Anonymkode: f4153...390 Om det er for mye eller ikke kommer HELT an på ts sin høyde og aktivietetsnivå. Det som passer for deg passer ikke nødvendigvis for andre. Ts er ganske høy, og derfor kan 1800 være helt ok for henne. TS: hvor har du tatt 1800 kcal daglig fra? Har du brukt en kalorikalkulator? Det kan være du, som så mange andre, overvurderer hvor aktiv du er. Både med trening, og med hverdagsaktivitet. Det er også veldig vanlig at man underrapporterer hvor mye man faktisk inntar av kcal. Glemmer å føre opp drikke, for eksempel, eller glemmer av at man tok en neve nøtter her, eller småspiste pålegg mens man smurte nistepakken, eller småspiste mens man laget middag. Har du prøvd å legge deg lavere i kalorier? Anonymkode: ed0ae...b82
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Jeg synes disse to kalkulatorene er ganske greie: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html og http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Anonymkode: ed0ae...b82
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er for mye eller ikke kommer HELT an på ts sin høyde og aktivietetsnivå. Det som passer for deg passer ikke nødvendigvis for andre. Ts er ganske høy, og derfor kan 1800 være helt ok for henne. TS: hvor har du tatt 1800 kcal daglig fra? Har du brukt en kalorikalkulator? Det kan være du, som så mange andre, overvurderer hvor aktiv du er. Både med trening, og med hverdagsaktivitet. Det er også veldig vanlig at man underrapporterer hvor mye man faktisk inntar av kcal. Glemmer å føre opp drikke, for eksempel, eller glemmer av at man tok en neve nøtter her, eller småspiste pålegg mens man smurte nistepakken, eller småspiste mens man laget middag. Har du prøvd å legge deg lavere i kalorier? Anonymkode: ed0ae...b82 Hei, takk for tips. Jeg har ikke "fått" 1800kcal fra noe sted, annet enn at av erfaringsmessig bør jeg ikke komme langt under dette tallet for å få i meg det jeg behøver av næring. Dersom jeg forsøker meg på 1500 opplever jeg å ha for lite energi til å oppnå noe som helst under trening, og da står jo valget mellom 1500 med minimal trening, eller 1700-1800 med godt treningsutbytte. Jeg fokuserer ikke mye på hvor mange kalorier jeg forbrenner, jeg fokuserer mer på hvor lenge jeg er aktiv og hvor presset kroppen blir av treningen. Jeg tar f.eks mange høyhastighetsturer i marka ved siden av her. Da varierer bakkenivået opp og ned, med ulent terreng og i tillegg er det mye knebøy pga store steiner og røtter jeg må over. Blir godt andpusten og greier ikke å snakke i fulle setninger mens jeg tar den ruta, og det gjør jeg 3 ganger i uka i alt fra 1 time til 2, avhengig av hva jeg føler at jeg orker. I tillegg gjør jeg styrke 2 ganger i uka, 40min hver gang. Jeg forsøker nå å få satt inn intervalltrening i planen siden jeg har lest mye bra om det og fettforbrenning. Anonymkode: 8120a...49d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for tips. Jeg har ikke "fått" 1800kcal fra noe sted, annet enn at av erfaringsmessig bør jeg ikke komme langt under dette tallet for å få i meg det jeg behøver av næring. Dersom jeg forsøker meg på 1500 opplever jeg å ha for lite energi til å oppnå noe som helst under trening, og da står jo valget mellom 1500 med minimal trening, eller 1700-1800 med godt treningsutbytte. Jeg fokuserer ikke mye på hvor mange kalorier jeg forbrenner, jeg fokuserer mer på hvor lenge jeg er aktiv og hvor presset kroppen blir av treningen. Jeg tar f.eks mange høyhastighetsturer i marka ved siden av her. Da varierer bakkenivået opp og ned, med ulent terreng og i tillegg er det mye knebøy pga store steiner og røtter jeg må over. Blir godt andpusten og greier ikke å snakke i fulle setninger mens jeg tar den ruta, og det gjør jeg 3 ganger i uka i alt fra 1 time til 2, avhengig av hva jeg føler at jeg orker. I tillegg gjør jeg styrke 2 ganger i uka, 40min hver gang. Jeg forsøker nå å få satt inn intervalltrening i planen siden jeg har lest mye bra om det og fettforbrenning. Anonymkode: 8120a...49d Jeg vil absolutt anbefale å bruke en kalkulator. Om du bare gjetter deg frem, kan det hende du bommer grovt. Det er hvor mye du forbrenner som er viktig for vektnedgangen, ikke hvor anpusten du blir (dessverre). Prøv gjerne å bruke en pulsklokke som kan regne ut et veldig ca antall kalorier du forbrenner. Det er også tabeller på nettet som gir et veldig grovt overslag over hvor mye du forbrenner av ulik type aktivitet. Når jeg jogger 5 km, forbrenner jeg ca 330 kcal. Det tar meg en halvtime, hvor jeg ville brent ca 40 kcal om jeg satt på rævva. Altså har jeg bare forbrent 300 kcal ekstra. Selv om jeg har 160 i puls og puster som en hval, og det føles urettferdig at jeg ikke har brent minst 1000 kcal på den turen. Har du prøvd å variere når du spiser i forhold til når du trener? Jeg pleier legge mesteparten av dagens kalorier til tiden rundt trening, nettopp fordi det er da jeg først trenger kalorier for å ha energi til treningen, og så trenger næring for å restituere kroppen. Om formiddagen er jeg på jobb, og da sitter jeg bare på rævva, så da trenger jeg ikke så mye kalorier. Anonymkode: ed0ae...b82 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil absolutt anbefale å bruke en kalkulator. Om du bare gjetter deg frem, kan det hende du bommer grovt. Det er hvor mye du forbrenner som er viktig for vektnedgangen, ikke hvor anpusten du blir (dessverre). Prøv gjerne å bruke en pulsklokke som kan regne ut et veldig ca antall kalorier du forbrenner. Det er også tabeller på nettet som gir et veldig grovt overslag over hvor mye du forbrenner av ulik type aktivitet. Når jeg jogger 5 km, forbrenner jeg ca 330 kcal. Det tar meg en halvtime, hvor jeg ville brent ca 40 kcal om jeg satt på rævva. Altså har jeg bare forbrent 300 kcal ekstra. Selv om jeg har 160 i puls og puster som en hval, og det føles urettferdig at jeg ikke har brent minst 1000 kcal på den turen. Har du prøvd å variere når du spiser i forhold til når du trener? Jeg pleier legge mesteparten av dagens kalorier til tiden rundt trening, nettopp fordi det er da jeg først trenger kalorier for å ha energi til treningen, og så trenger næring for å restituere kroppen. Om formiddagen er jeg på jobb, og da sitter jeg bare på rævva, så da trenger jeg ikke så mye kalorier. Anonymkode: ed0ae...b82 Det er en forskjell på trening som forbrenner kalorier, og trening som forbrenner fett og øker forbrenningen av fett. Planen jeg følger er en kombinasjon av flere fettforbrenningsplaner fra flere personlige trenere. Blant annet en pt fra NRK som sier at den beste fettforbrenningsmetoden er 1t høy aktivitet med høy pust, to ganger i uka + 30min styrke, to ganger i uka + intervall en gang i uka, der du spurter 100m så fort du kan 10 ganger. Jeg merker jo at jeg er desidert sterkere og bedre i form nå enn hva jeg var i fjor, men jeg skulle virkelig ønske at jeg også kunne gått noen kilo ned i vekt. Er ikke så flott og muskuløs nå at de kiloene overvekt er bare muskler, for å si det sånn. Anonymkode: 8120a...49d
Gjest Sisti Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Du har stabil vekt, det betyr at du forbrenner like mye som du spiser. Da må du enten forbrenne mer, eller spise mindre. Sikker på at du fortsatt ikke vil greie deg på færre kalorier? Du må gi kroppen litt tid til å tilpasse seg på lavere antall kalorier, ikke bare prøve litt her og der. Prøv med 1600? Ta også en kikk på utskeielsesdagen - kanskje spiser du for mye da? Det er ikke så komplisert, du må bare komme i kaloriunderskudd igjen. Men det er klart det kan være vanskelig i praksis, men du må ta tiden til hjelp og gjøre det systematisk.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 3 minutter siden, Sisti skrev: Du har stabil vekt, det betyr at du forbrenner like mye som du spiser. Da må du enten forbrenne mer, eller spise mindre. Sikker på at du fortsatt ikke vil greie deg på færre kalorier? Du må gi kroppen litt tid til å tilpasse seg på lavere antall kalorier, ikke bare prøve litt her og der. Prøv med 1600? Ta også en kikk på utskeielsesdagen - kanskje spiser du for mye da? Det er ikke så komplisert, du må bare komme i kaloriunderskudd igjen. Men det er klart det kan være vanskelig i praksis, men du må ta tiden til hjelp og gjøre det systematisk. Jeg har bare hatt én utskeielse i hele 2016, tviler på at den fortsatt lar meg bøte i flere måneder i ettertid. Men ja jeg tror jeg skal forsøke å komme meg ned litt i antall kalorier. Anonymkode: 8120a...49d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en forskjell på trening som forbrenner kalorier, og trening som forbrenner fett og øker forbrenningen av fett. Planen jeg følger er en kombinasjon av flere fettforbrenningsplaner fra flere personlige trenere. Blant annet en pt fra NRK som sier at den beste fettforbrenningsmetoden er 1t høy aktivitet med høy pust, to ganger i uka + 30min styrke, to ganger i uka + intervall en gang i uka, der du spurter 100m så fort du kan 10 ganger. Jeg merker jo at jeg er desidert sterkere og bedre i form nå enn hva jeg var i fjor, men jeg skulle virkelig ønske at jeg også kunne gått noen kilo ned i vekt. Er ikke så flott og muskuløs nå at de kiloene overvekt er bare muskler, for å si det sånn. Anonymkode: 8120a...49d Fett er kalorier.. Når du trener, forbrenner kroppen kalorier. De kan være fra fett, fra muskler, fra karbohydrater i blodet, etc etc. Det er alltid en kombinasjon, men ja, ulike former for treningintensitet bruker ulik andel muskler/fett/karbohydrater som energi. Men det er veldig mye misforståelser ute og går. At en viss treningsform forbrenner et høyere antall prosent fett enn karbohydrater, betyr ikke at man forbrenner mer fett totalt sett.. Trener man med høy intensitet, orker man som regel å trene kortere enn om man har lavere intensitet, med det som resultat at man gjerne kan forbrenne like mye om ikke mer fett ved lavere intensitet ved at man klarer holde på lenger. Som sagt: uansett hvilken type trening du bedriver, og ved hvilken intensitet, er det antall kalorier du forbrenner i forhold til hva du inntar du må se på. Ja, du har helt sikkert hatt god fysisk fremgang av treningen din, men det er ikke det samme som at du klarer å gå ned i vekt. For å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd, noe du kan gjøre ved å enten forbrenne mer, eller ved å innta færre kalorier. Ligger vekten dønn i ro, betyr det at du ligger i balanse, ikke i underskudd. Så det du gjør feil er å anta og tro, i stedet for å prøve å regne skikkelig. Anonymkode: ed0ae...b82
Gjest Sisti Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare hatt én utskeielse i hele 2016, tviler på at den fortsatt lar meg bøte i flere måneder i ettertid. Men ja jeg tror jeg skal forsøke å komme meg ned litt i antall kalorier. Anonymkode: 8120a...49d Nei du kan nok ikke legge skylda på den dagen. Men helt vanlig å måtte redusere kaloriene etter hvert som man går ned. Been there, done that.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, Sisti skrev: Nei du kan nok ikke legge skylda på den dagen. Men helt vanlig å måtte redusere kaloriene etter hvert som man går ned. Been there, done that. Ja, når du veier mindre, bruker også kroppen mindre energi, og man må rekalkulere energibehovet med hensyn på dette. Kjipt, men sånn er det. Anonymkode: ed0ae...b82 2
Gjest Nanne70 Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for tips. Jeg har ikke "fått" 1800kcal fra noe sted, annet enn at av erfaringsmessig bør jeg ikke komme langt under dette tallet for å få i meg det jeg behøver av næring. Dersom jeg forsøker meg på 1500 opplever jeg å ha for lite energi til å oppnå noe som helst under trening, og da står jo valget mellom 1500 med minimal trening, eller 1700-1800 med godt treningsutbytte. Jeg fokuserer ikke mye på hvor mange kalorier jeg forbrenner, jeg fokuserer mer på hvor lenge jeg er aktiv og hvor presset kroppen blir av treningen. Jeg tar f.eks mange høyhastighetsturer i marka ved siden av her. Da varierer bakkenivået opp og ned, med ulent terreng og i tillegg er det mye knebøy pga store steiner og røtter jeg må over. Blir godt andpusten og greier ikke å snakke i fulle setninger mens jeg tar den ruta, og det gjør jeg 3 ganger i uka i alt fra 1 time til 2, avhengig av hva jeg føler at jeg orker. I tillegg gjør jeg styrke 2 ganger i uka, 40min hver gang. Jeg forsøker nå å få satt inn intervalltrening i planen siden jeg har lest mye bra om det og fettforbrenning. Anonymkode: 8120a...49d 40 minutter styrketrening - det høres litt vagt ut, synes jeg. Hvis du skal få resultater av styrketrening, så må du ha en treningsprogram med en progresjonsplan. Jeg har gått ned 5 kg (og mange cm) bare ved å trene tung styrke 2-3 ganger i uka og ligge i moderat kaloriunderskudd.
Annikken Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 Jeg opplevde det samme som det, å stagnere etter 4-5 kg mens jeg ennå hadde noe av det samme igjen. Jeg hadde mye fokus på styrketrening og var veldig opptatt av å få i meg nok til å kunne trene - og å ikke "sulte meg". Men etter flere måneder med resultater måtte jeg gjøre noe. Jeg la bort styrketreninga (midlertidig) og begynte å løpe istedenfor. Løpe kunne jeg gjøre oftere for å få dratt flere kalorier i minus. (Samtidig ble jeg hekta på løping, men det er en annen historie ;)) I tillegg lekte jeg litt med følelsen av å oppleve sult, og fant ut at jeg faktisk tåler å f.eks. legge meg sulten dersom jeg får spise meg god og (ikke over)mett til de fleste måltidene. Kroppen reagerer ikke med sparebluss etter 24, ei heller 48 timer, det tar flere uker. Husk at kroppen ønsker å vedlikeholde vekta du har, så den kommer til å kreve/ "si fra" at den ønsker den maten det kreve å opprettholde vekta, og protestere når den ikke får det. Men det betyr ikke at det er farlig eller at kroppen går direkte i sparebluss, så lenge du får nok kalorier. Det tok noen uker, så løsnet det igjen. På den måten klarte jeg å gå fra 73 til 69 kg, som var målet. (Er 168 cm.)
Gjest gjest- silje Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Den 05.07.2016 at 12.26, AnonymBruker skrev: Jeg synes disse to kalkulatorene er ganske greie: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html og http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Anonymkode: ed0ae...b82 Den første der anbefaler meg til å ligge på fra 2800kcal - til langt over 3000kcal, så jeg tviler litt på at den stemmer. Nå ligger jeg på rundt 2300 og holder vekten, så jeg tror ikke en skal se seg blind på slike kalkulatorer. Ts: Veier du all mat? Veier og teller du alt? Det at vekten står stille etter at du kun mistet 6 kg, betyr at du ikke spiser i underskudd. 1800 er lavt nok til at du skal kunne miste noen 100g hver uke, så lenge du er så aktiv som du skriver i hovedinnlegget. Jeg tenker at du teller feil, eller at det er en del mat du ikke veier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå