AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 ganske ny på det med å kutte ned mengden mat (har vært et vandrende matvrak). skal ned i vekt. er 25 år, 100 kg, 164 cm høy. det jeg har planlagt å spise i dag frokost: 2 dl havregryn med melk lunsj: to husmann knekkebrød med makrell i tomat middag: en liten øse med jegergyte, ris, kokt grønnsaksblanding kvelds: to husmann knekkebrød med makrell i tomat, et kokt egg. spiser frukt/grønnsaker som mellommåltid eller når jeg kjenner at søtsuget blir for kraftig. skal så klart variere hva slags pålegg jeg bruker, men dette er planen for i dag. Anonymkode: aca54...003
Jacuzzi Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Ser ut som at dette blir en veldig brå overgang for deg, og at du lett kan komme til å gå på en smell! Jeg ville i hvert fall spist 3 knekkebrød til lunsj i stedet for 2. Hvis du tidligere har vært et vandrende matvrak, har du mye å gå på, og trenger ikke kutte ned til minimalt med mat for å gå ned i vekt. Tips: å gå lange turer om kveldene er veldig hjelpsomt - du unngår å sitte i sofaen og kjenne på hvor lyst du har til å spise + du forbrenner flere kalorier.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 29 minutter siden, Jacuzzi skrev: Ser ut som at dette blir en veldig brå overgang for deg, og at du lett kan komme til å gå på en smell! Jeg ville i hvert fall spist 3 knekkebrød til lunsj i stedet for 2. Hvis du tidligere har vært et vandrende matvrak, har du mye å gå på, og trenger ikke kutte ned til minimalt med mat for å gå ned i vekt. Tips: å gå lange turer om kveldene er veldig hjelpsomt - du unngår å sitte i sofaen og kjenne på hvor lyst du har til å spise + du forbrenner flere kalorier. takk for svar Anonymkode: aca54...003
LatersBaby Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er også et vandrende matvrak, men legger utrolig nok ikke så kjapt på meg, men har 6-7 kg for mye. Det som hjelper meg er å kutte ned på søtsaker og begynne å trene litt. Kutter jeg ned på alt går det en uke før jeg sprekker stort. Lykke til
Gjest Nanne70 Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ganske ny på det med å kutte ned mengden mat (har vært et vandrende matvrak). skal ned i vekt. er 25 år, 100 kg, 164 cm høy. det jeg har planlagt å spise i dag frokost: 2 dl havregryn med melk lunsj: to husmann knekkebrød med makrell i tomat middag: en liten øse med jegergyte, ris, kokt grønnsaksblanding kvelds: to husmann knekkebrød med makrell i tomat, et kokt egg. spiser frukt/grønnsaker som mellommåltid eller når jeg kjenner at søtsuget blir for kraftig. skal så klart variere hva slags pålegg jeg bruker, men dette er planen for i dag. Anonymkode: aca54...003 Det er veldig mye karbohydrater her - få inn mer protein og grønnsaker i kostholdet ditt! Grønnsaker kan du fråtse i uten at det "koster" for mye i kaloriregnskapet, og proteiner gir god metthetsfølelse.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 4 minutter siden, Nanne70 skrev: Det er veldig mye karbohydrater her - få inn mer protein og grønnsaker i kostholdet ditt! Grønnsaker kan du fråtse i uten at det "koster" for mye i kaloriregnskapet, og proteiner gir god metthetsfølelse. jeg er fryktelig dårlig på grønnsaker. jeg har vokst opp i et hjem hvor vi spiste grønt til middag men aldri ellers. noen tips til hvordan jeg kan få mer grønnsaker inn i kostholdet? Anonymkode: aca54...003
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 kok havregryn på vann, ha banan ved siden av/en frukt Ta et knekkebrød til til lunsj, aksnkej få inn en avokado/grønnsak/frukt (eple, moreller, banan, appelsin, kiwi elns) Middag og kvelds ser grei ut, men som nevt over, dette blir kanskje en litt brå vendig for deg? For å holde deg mett lenger kan du alltid legge til frukt og grønt, itilleg få inn litt mer proteiner (f,eks noe kidny bønner i jegergryta). I havregrøt og lingnende kan du alltid legge til litt knuste linfrø (billige og hjelper på fornøyelsen). Anonymkode: 6a16f...68f 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Kanskje* Kidney* sorry for skrivefeil er på vei hjemover Anonymkode: 6a16f...68f
Gjest Nanne70 Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg er fryktelig dårlig på grønnsaker. jeg har vokst opp i et hjem hvor vi spiste grønt til middag men aldri ellers. noen tips til hvordan jeg kan få mer grønnsaker inn i kostholdet? Anonymkode: aca54...003 Bruk salatblader, agurk, tomat, rødløk osv. på knekkebrødene sammen med pålegget. Råkostsalat er nydelig til stekt fisk. Gulerøtter er gode å knaske rå, det samme er cherrytomater. Putt løk, hvitløk, sopp, paprika, gulrot, stangselleri osv. i pasta- og pizzasaus. Finn oppskrifter på gryteretter og tilbehør med/av grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 åh så gode tips dere kommer med havregrynsgrøt på vann får jeg ikke ned, det smaker høgg. men skal kjøpe inn mer frukt og grønt ja. Anonymkode: aca54...003
Gjest Nanne70 Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: åh så gode tips dere kommer med havregrynsgrøt på vann får jeg ikke ned, det smaker høgg. men skal kjøpe inn mer frukt og grønt ja. Anonymkode: aca54...003 Forsøk å koke grøt på havregryn og en blanding av melk og vann og en klype salt Servèr med sukrin gold og kanel, eller blåbærsyltetøy (Lerums uten sukker), det er kjempegodt Du kan også ha litt vaniljepulver i grøten hvis du liker smaken.
Vesentlig Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 tror du kan bli fort sulten av å kun spise knekkebrød til lunsj. Lurt å få i seg en del proteiner hvis det er lenge mellom lunsj og middag som det gjerne blir. Hvis du er litt småspist til lusnj så kan du jo heller spise mer næringstette ting slik som feks rugbrød? Evt ha dobbelt så mye makrell i tomat? Husk at 2 dl havgryn tilsvarer 4 dl melk. Kanskje en ide å bruke 50/50 melk og vann så du kan få ha litt mer til lunsj. Forøvrig så synes jeg det virker litt lite? Eller bare husk at går du for hardt ut så ender det fort i at du ikke holder det ut. En livsstilendring må være mulig å leve med. Jeg selv er 167cm, kun litt styrketrening og gåturer som aktivitet, stillesittende arbeid og spiser 2500 kcal om dagen for stabil vekt. ELSKER grønnsaker så alle tror jeg spiser som en hest haha. Men det er jo nesten ikke mat i grønnsaker så blir det sånn. Forøvrig vil jeg virkelig anbefale deg å trene styrke. Det gir en enorm mestringsfølelse og øker forbrenningen. Hvis du ikke har kalorioverskudd er det ikke slik at du kommer til å legge på deg i muskler. Basalmetabolismen øker nemlig når musklene krever næring, noe de gjør under styrketrening. Jeg selv hater kondisjonstrening, så gjør det kun til oppvarming, men går gjerne en fin tur i skogen og det brenner overraskende mange kalorier. For øvrig så er det beste knepet jeg vet for å gå ned i vekt er å bare se litt på kostholdet. Drikker du mange kalorier? Spiser du mye ferdigmat? Hvordan er porsjonsstørrelsene? Spiser du jevnt eller for lite på dagen slik at du er helt utsultet når du kommer hjem? Har du koll på hva du spiser i løpet av en vanlig dag? Kan du skrive det opp her? Så kan jeg kanskje hjeple deg å spise så tilnærmet likt det du er vandt med?:):)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå