AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Jeg undrer meg og ønsker å høre andres mening. Min samboer har en datter på 9 år, jeg en jente på 7 år. Min datter kom i helgen fra ferie hos sin far. Hun har med seg endel snop og en eske med armbånd hun kan lage selv. Jeg observerte at min sambos datter hadde fått denne esken i hende og begynte å helle ut av den og sette i gang med å lage armbånd. Like etter kom min datter og begynner å perle. Jeg hører de prate og kose seg. Dette er 2 dager siden. Nå ser jeg at hun på 9 faktisk har alle armbåndene og min datter har ingen, det er kun litt glitter igjen i esken. Jeg spør min datter hvor alt har tatt veien og hun sier "nn har perlet og fått alt. Jeg spør henne om det er det hun ønsker, at hun skal få alt, og hun ser på meg som et spørsmålstegn. I sted kom min jente med posen med snop og jeg sier at det er uaktuelt å spise snop nå. Hun bærer posen ned igjen. Min sambos datter spør min om de skal gå ut, de er ute i ca 5 min og kommer inn igjen. De kommer begge opp trappen, min bakerst og med armene på en rar måte, jeg spør henne hva hun har og det tar lang tid før hun svarer, jeg kommer mot dem og der står sambos datter med lommene full i snop og min datter hadde gjemt sitt bak en pute i en stol. DETTE er ikke en oppførsel min datter bruker å ha, hun etterkommer stort sett alltid det hun får beskjed om men nå er jo alt motsatt. Det virker på meg som om a sambos datter forteller henne hva hun skal gjøre, og min datter gjør det. Sambos datter er ofte en som tar lederrolle i lek og forteller alle hva de skal si, gjøre, ikke gjøre. Min datter løper lydig i hælene på henne, helt til jeg faktisk får nok av å høre på dem. Min datter driver pleasing, virker ikke å ha egne meninger, og ute av stand til å sette grenser for seg selv når hun leker med henne, slik er hun ikke med andre. Hjelpes, dette ble langt og om mulig rotete forklart. Anonymkode: c973d...268
Silfen Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Det er helt vanlig. Bare å fortsette å gi beskjed om ugrei oppførsel og gjerne la det få konsekvenser. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Dette er da fullstendig normal oppførsel, hva spør du om her egentlig? Hovedpoenget er vel at de er to jenter på 7 og 9 år i samme hus, som oppfører seg som søsken, som er litt forskjellige og vanlige barn. Ikke at det DIN datter og SAMBOERS datter, og at din er så veloppdragen og underdanig og den eldste så uoppdragen og sjefete. Mine to holder på slik, og det er ikke alltid den eldstes skyld heller. Dere må jo snakke med begge? Har ingen av dem hatt søsken før? Er det nylig de flyttet sammen? Hvis en er sjefete, må hun korrigeres på det. Hvis en er for underdanig/gjør ting hun egentlig ikke vil, må hun tøffes opp og korrigeres på det. Du beskriver ingen konflikt, så samspillet dem imellom høres jo ganske greit ut, armbånd kan inndras, de er fint å ha en eldre å skylde på når man snoker seg til godteri, det er skylddeling der. Anonymkode: c8a6e...b9c 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Ja dette er vanlig, se heller det positive i at de leker godt sammen og oppfører seg som søsken flest, og som søsken flest må de korrigeres og få tilbakemelding når noe er ugreit.
Gjest NotNaomi Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Sier som de andre her,dette er normalt! Ikke vær så overbeskyttende,det er ikke bra. Jeg har selv en storebror,og han både "lurte"meg og fikk meg til å gjøre "ulovlige"ting. Sånn er det ofte med aldersforskjell,den største er lederen. Dette påvirket meg overhodet ikke med andre venner. Slapp av og ikke vokt sånn over dem. Du må ikke se på det som om datteren din blir "utnyttet",la de være.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Syns nesten det er litt bra at din datter driver med litt selvhevdelse. Kanskje hun ikke tør det ovenfor deg når den andre jenta ikke er der. Det er meningen at barn skal teste grenser, vil heller at sønnen min tester grenser enn å bare dilte etter den med sterkest mening. Anonymkode: 9c41a...b2a
Hengebuksvinet Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Høres ut som det er sunt for både deg og dattern å få "søsken" Helt normalt, går seg nok til. Dersom den ene er underdanig, rettleder dere dem litt langs med.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 En tips: det er lurt med en regel om at man ikke gir bort eiendeler. Låne bort er greit (og ofte bra), dele er fint, men ikke gi bort for godt, bytter må godkjennes av voksne. Mulig armbånd er småting som er innafor, og godt bør deles, men generelt, bare pass på at det går begge veier. Min eldste vokter sine saker som gull, men er uvøren med lillesøsters (som alltid låner bort og deler, for hun vil så gjerne leke sammen), at resultatet blir at lekene til lillesøster blir ødelagt, mens storesøsters tilsvarende fortsatt ligger i emballasjen. Ikke greit i lengden. Anonymkode: c8a6e...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå