Violen Skrevet 12. juli 2016 #81 Skrevet 12. juli 2016 Jeg synes du har fått mange merkelige svar. I våre familier er det en selvfølge å snakke om arv og ordne opp i slike ting før man dør. Ville aldri falle meg inn å bruke opp alle verdiene før jeg døde og ikke etterlate noe til barna, men tydelig at folk er forskjellig der. Dette lånet høres ut som en særdeles dårlig ide i seg selv, men spesielt siden faren din ikke ønsker det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #82 Skrevet 12. juli 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Jeg sliter med å skjønne den tankegangen helt jeg. Om jeg arver mine foreldre, har jeg da de pengene bare til låns, for å gi dem videre til mine barn? Da er det jo ingen som kan bruke de pengene da, om man bare skal passe på dem litt til neste generasjon.. Forøvrig så er det opplyst tidligere i tråden hva TSs foreldre har, ikke har, og hva de selv har arvet i sin tid. En smule paradoksalt at du tidligere i tråden fyrar kraftig av mot TS og anklager TS for å være grådig og egoistisk, mens du selv ikke later til å ha noen betenkeligheter med å blåse bort all potensiell arv, selv arv nedarvet i generasjoner, fremfor å sikre dine barn. Om noe så fremstår man som hundre ganger mere egoistisk med dine holdninger, da det omtrent er på grensen til naturstridig ikke å ha barna og sine egne etterkommere først i tankene. Anonymkode: 0796d...c5e 3
ArtyFarty Skrevet 12. juli 2016 #83 Skrevet 12. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: En smule paradoksalt at du tidligere i tråden fyrar kraftig av mot TS og anklager TS for å være grådig og egoistisk, mens du selv ikke later til å ha noen betenkeligheter med å blåse bort all potensiell arv, selv arv nedarvet i generasjoner, fremfor å sikre dine barn. Om noe så fremstår man som hundre ganger mere egoistisk med dine holdninger, da det omtrent er på grensen til naturstridig ikke å ha barna og sine egne etterkommere først i tankene. Anonymkode: 0796d...c5e Det må du gjerne synes - jeg fyrte forøvrig til min far i sin tid også, når han vant en betydelig sum i Lotto og valgte å betale ned på lån for at det skulle bli mer igjen til meg og min bror. Jeg mente han heller skulle brukt pengene på seg selv. Samme i forhold til TS, om hun arver noe så skal hun bruke det med god samvittighet - men det er grådig og egoistisk om man mener foreldrene ikke skal bruke pengene, for da blir det mindre igjen på henne. Men poenget mitt (som gikk deg forbi) var: Hvorfor skal man arve når man ikke kan bruke det, men bare passe på det for neste generasjon? Hvis man holder på slik generasjon etter generasjon, så er det jo ingen som får glede av det. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #84 Skrevet 14. juli 2016 Den 5. juli 2016 at 11.30, AnonymBruker skrev: Arv er det som er igjen når noen dør. Er personen levende, er ikke denne personens eiendeler noen som helst sin arv; det er nettopp denne personens personlige eiendeler. Du har ingenting med hva dine foreldre bruker sine egne penger på, eller hva de gjør med sitt eget hus. Jeg håper mine foreldre gjør som de vil med sine egne penger, som de har jobbet og slitt for. Om de bruker hver krone på å reise og kose seg, ønsker jeg dem god tur og håper de har det kjempefint. Jeg er voksen og tjener mine egne penger. OM det er noe igjen når de dør, håper jeg det er nettopp det; noe igjen etter at de har kost seg. At de rett og slett har vært fornøyd med det de har gjort, og ikke har hatt lyst eller overskudd til å bruke penger på mer kos. Anonymkode: d5401...2cb Jeg synes det er helt greit å bruke opp de verdiene man har skapt selv. Derimot synes jeg det er uetisk å søle bort det man har arvet av egne barns besteforeldre. Det vil jeg kalle "å bruke opp arv". Tidligere generasjoner har vært nøysomme for å gi videre til familiekapital til kommende generasjoner. Ikke for å finansiere 30 år med ferie, fest og moro til friske voksne barn når økonomien går som det suser og de kan klare seg godt selv. Heldigvis for oss så er det fremdeles rike familier i Norge som anser det som deres plikt å investere i og videreføre kapital som gir oss andre arbeidsplasser fremfor å blåse kapitalen bort på luksusliv i utlandet. Ja, flertallet har "god råd" nå, men det varer ikke inn i evigheten. At "god råd" til å ha et høyt forbruk er basert på opplåning av boliger basert på en hypotetisk verdi som f.eks. kan falle med 20-40% er galskap, særlig når man ikke evner å betale på det. Realisere først (selge), bruke etterpå. Anonymkode: d9c9e...f7b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #85 Skrevet 14. juli 2016 Den 12. juli 2016 at 22.55, ArtyFarty skrev: Det må du gjerne synes - jeg fyrte forøvrig til min far i sin tid også, når han vant en betydelig sum i Lotto og valgte å betale ned på lån for at det skulle bli mer igjen til meg og min bror. Jeg mente han heller skulle brukt pengene på seg selv. Samme i forhold til TS, om hun arver noe så skal hun bruke det med god samvittighet - men det er grådig og egoistisk om man mener foreldrene ikke skal bruke pengene, for da blir det mindre igjen på henne. Men poenget mitt (som gikk deg forbi) var: Hvorfor skal man arve når man ikke kan bruke det, men bare passe på det for neste generasjon? Hvis man holder på slik generasjon etter generasjon, så er det jo ingen som får glede av det. Gleden består i å ha en grunnkapital som du kan investere og få avkastning på, dvs. skape noe selv i steden for å leve på det andre har jobbet for. Det er slik at jo fattigere du er, jo vanskeligere er det å komme seg opp på et greit nivå. I tillegg er det en slags slektsforsikring. Du er bra naiv hvis du tror at velferdsnorge slik det er i dag varer ut din og dine barns tid. I krig og kriser er det familiene med litt på bok som klarer seg best. Anonymkode: d9c9e...f7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå