AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #41 Skrevet 5. juli 2016 JEg syns det er litt trist å diskutere arv jeg også, og man vil jo bare ha foreldrene sine lengst mulig uansett tenker jeg, men huset en har du tenkt på at det er god sjans for at de lever en 15 år til også? Anonymkode: cd02e...564
Patton Skrevet 5. juli 2016 #42 Skrevet 5. juli 2016 Folk har selvsagt rett til å bruke sine egne penger på det man måtte ønske, og jeg forstår godt at foreldrene dine har et behov for å få pusset opp huset. De skal tross alt bo der (forhåpentligvis) i mange år fortsatt. Samtidig synes jeg at folk er veldig bastante når denne typen tema diskuteres her på kvinneguiden. Jeg synes at om man har mulighet til det så bør man tenke på pengene sine i et generasjonsperspektiv. Jeg har allerede begynt å tenke på hvordan jeg skal kunne etterlate mitt barn så mye penger som mulig, og hen har ikke begynt på skolen enda. Min bestefor etterlot foreldrene mine mye penger, på tross av at hun aldri tjente spesielt godt. Mine foreldre kommer til å etterlate et nedbetalt hus til meg. Svigerforeldrene mine kommer til å gjøre det samme. Selv om disse pengene forhåpentligvis først vil tilfalle meg når jeg er gammel og ikke har et spesielt behov for dem, vil dette kunne hjelpe meg til å støtte mine barn, og kanskje til og med mine barnebarn i livet. Etterhvert som det blir stadig vanskeligere å etablere seg i storbyene vil jeg tro at slik hjelp vil bli kjærkomment. 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #43 Skrevet 5. juli 2016 Folk må lære seg en vesentlig ting: Foreldre bruker ikke opp arven. De bruker opp pengene sine. Arv er noe som oppstår etter at folk er døde. Døde folk kan ikke bruke opp arven de etterlater seg. Anonymkode: 0d471...c4a 4
Carrot Skrevet 5. juli 2016 #44 Skrevet 5. juli 2016 Jeg håper jeg aldri opplever at mine barn mener jeg bruker opp arven deres hvis jeg forvalter min økonomi som jeg vil, da har jeg jaggu fått utakknemlige unge! 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #45 Skrevet 5. juli 2016 5 minutter siden, Patton skrev: Folk har selvsagt rett til å bruke sine egne penger på det man måtte ønske, og jeg forstår godt at foreldrene dine har et behov for å få pusset opp huset. De skal tross alt bo der (forhåpentligvis) i mange år fortsatt. Samtidig synes jeg at folk er veldig bastante når denne typen tema diskuteres her på kvinneguiden. Jeg synes at om man har mulighet til det så bør man tenke på pengene sine i et generasjonsperspektiv. Jeg har allerede begynt å tenke på hvordan jeg skal kunne etterlate mitt barn så mye penger som mulig, og hen har ikke begynt på skolen enda. Min bestefor etterlot foreldrene mine mye penger, på tross av at hun aldri tjente spesielt godt. Mine foreldre kommer til å etterlate et nedbetalt hus til meg. Svigerforeldrene mine kommer til å gjøre det samme. Selv om disse pengene forhåpentligvis først vil tilfalle meg når jeg er gammel og ikke har et spesielt behov for dem, vil dette kunne hjelpe meg til å støtte mine barn, og kanskje til og med mine barnebarn i livet. Etterhvert som det blir stadig vanskeligere å etablere seg i storbyene vil jeg tro at slik hjelp vil bli kjærkomment. Tenk at både foreldrene dine og svigerforelderene dine etterlater DEG et hus? Du må være godt likt... Anonymkode: 0d471...c4a 2
Carrot Skrevet 5. juli 2016 #46 Skrevet 5. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk at både foreldrene dine og svigerforelderene dine etterlater DEG et hus? Du må være godt likt... Anonymkode: 0d471...c4a Kanskje Patton sin partner var enebarn og døde? OG om Patton også er enebarn arver denne begge sier, det handler ikke om å være likt.. Det er slik loven er.
tussi680 Skrevet 5. juli 2016 #47 Skrevet 5. juli 2016 Jeg synes ikke du skal stille krav til foreldrene dine om din arv. Det er deres rettmessige penger/lån så det står de fritt til å disponere seg imellom. 1
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #48 Skrevet 5. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre har nylig tatt opp et seniorlån på litt over en million for å pusse opp huset. Slik jeg forstår det så fungerer lånet slik at banken tar sikkerhet i huset og lånet tilbakebetales den dagen de velger å flytte eller dør. Et sånt lån er visstnok veldig dyrt og vi regnet på at om 20 år vil det være større enn huset er verdt i dag. Nå har det seg slik at min mor ønsker å ta opp et betydelig høyere beløp for å få gjort ytterligere forbedringer på huset (som ikke har vært oppusset siden 80-tallet) mens min far ikke ønsker dette fordi han vil at jeg skal få arv igjen etter dem. Jeg er enearving forøvrig. Dette har ført til store diskusjoner dem imellom, som jeg også blir dratt inn i. Jeg risikerer altså å stå igjen med null arv om de låner mer. Jeg håper ikke jeg høres grådig ut, det er jo selvfølgelig mine foreldres valg da det er deres hus, men jeg syns likevel det er synd om jeg ikke arver noe. De har ingen ting annet av verdi enn huset sitt. Bare lurer på hva dere syns om dette. Ville dere vært enige med moren min, eller faren min? Alle meninger er velkomne. Anonymkode: 441ed...a37 Høres fornuftig ut. Jeg sier til mine eldre foreldre. Bruk opp alt nå mens dere lever. Det er mitt ansvar og sørge for meg selv. Kan ikke sitte å vente på noen arv. Men egoistene som er unge i dag. De tenker stort sett kun på seg selv. 1
Anonym90059005 Skrevet 5. juli 2016 #49 Skrevet 5. juli 2016 Arv er for øvrig absolutt noe man bør og skal snakke om i familier, arveplanlegging er viktig. 3
Rosalie Skrevet 5. juli 2016 #50 Skrevet 5. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Arv er det som er igjen når noen dør. Er personen levende, er ikke denne personens eiendeler noen som helst sin arv; det er nettopp denne personens personlige eiendeler. Du har ingenting med hva dine foreldre bruker sine egne penger på, eller hva de gjør med sitt eget hus. Jeg håper mine foreldre gjør som de vil med sine egne penger, som de har jobbet og slitt for. Om de bruker hver krone på å reise og kose seg, ønsker jeg dem god tur og håper de har det kjempefint. Jeg er voksen og tjener mine egne penger. OM det er noe igjen når de dør, håper jeg det er nettopp det; noe igjen etter at de har kost seg. At de rett og slett har vært fornøyd med det de har gjort, og ikke har hatt lyst eller overskudd til å bruke penger på mer kos. Anonymkode: d5401...2cb Helt enig i dette. Jeg hadde blitt fryktelig lei meg dersom foreldrene mine levde svært sparsommelig som pensjonister, også viste det seg at de hadde en formue på bok og/eller i boligverdi, bare for at jeg og mine søsken skulle få arv.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #51 Skrevet 5. juli 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du svarte på det. Anonymkode: 441ed...a37 bare hyggelig Men jeg skjønner ikke helt hvorfor din mor ønsker å ta opp mer lån når de allerede sitter med stor gjeld, hvilke prosjekter er det egentlig hun ønsker å få gjennomført? Og deres nåværende lån vil være større enn husets verdi om 20 år, om jeg forstår deg riktig, da vil det vel være galskap om banken lar dem få lov til å låne enda mer? Banken har vel også et ansvar for å unngå at folk grave seg ned i et gjeldshull. Jeg har ikke så mye peiling på økonomi, så beklager om jeg har misforstått noe. Men tror du de vil få lånet om din mor klarer å overtale din far til å søke? Jeg personlig hater gjeld, det kunne ikke ramle meg inn å ta opp lån som ikke er tvingende nødvendig. Ikke fordi jeg vil etterlate meg mye arv, men fordi jeg rett og slett liker følelsen av frihet. Følelsen av at det jeg her på konto, det er mitt ok ikke banken sitt. What you see is what you get. Kanskje din far er likedan? Anonymkode: d8970...47c
EvaLena Skrevet 5. juli 2016 #52 Skrevet 5. juli 2016 Jeg heier på dine foreldre. De har jobbet og tjent disse pengene og har de mulighet til å låne mer i sikkerhet på huset så er det de vel unt. Mamma'n min er veldig opptatt av at jeg og søsken skal arve etter henne og pappa da de dør, mens jeg er nærmest en plagsom pådriver av at de skal unne seg ting MENS de lever. Om jeg blir sittende igjen med bare bilder og en tallerken etter de så er det helt greit. Da vet jeg at de koste seg med egne penger så lenge de levde. MEN, så skal de sies at jeg er som min mor igjen da. Barna mine skal arve etter meg og allerede nå er det en god slump. Det gleder meg veldig å vite at de faktisk får en del etter meg, så jeg blir vel en av de som ikke unner meg stort på eldre dager, kun for at de skal få det bra. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #53 Skrevet 5. juli 2016 Det er vel (på sett og vis) deres egne penger? De burde vel egentlig fått lov til å gjøre hva pokker dem ønsker, så lenge det er med deres egne penger? Dersom foreldrene dine eier noen spesielle gjenstander / eiendeler (som har en spesiell affeksjonsverdi for deg) så kanskje du kunne fått dette som julegave eller til din bursdag? Dermed slipper du i alle fall å bekymre deg for at disse tingene blir solgt, for å dekke gjeld - eller overtatt av banken eller lignende... Anonymkode: 34197...b5a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #54 Skrevet 5. juli 2016 Foreldre bør jo kose seg på sine eldre dager, men det kan være lurt å se på vilkårene også. Å ta opp "seniorlån" som ikke har løpende avdrag/rente er ofte veldig dyre, ofte ca 40% dyrere enn et tilsvarende rammelån/flexilån eller tilsvarende, men som man betaler regulære avdrag/renter på, og det vil være lite lurt for dine foreldre å gjøre det dersom de uansett er "høvelig likvide". Husk at mange i denne generasjonen har en solid pensjon (faller inn under de gamle pensjonsreglene før pensjonsreformen blant annet + at de fleste nyter godt av ytelsespensjon) og kan gjerne uten problemer betjene et rammelån uten å gå noe særlig ned i levestandard hva angår reiser og opplevelser. Istedet for å gi 30-40% mer til banken så kan foreldrene dine altså gi mer til seg selv, og det er jo stor mulighet for at de lever ganske lenge ennå. En annen ting er at det kan vise seg å være kostbart å flytte når man har inngått avtale om seniorlån. Mange av disse seniorlånene gjøres opp ikke bare ved at man faller fra, men også ved at man flytter - om foreldrene etterhvert ønsker å flytte til en leilighet når man ikke har helse og overskudd til å vedlikeholde et hus lenger, så kan det det hende at de ikke har nok egenkapital til å kjøpe en passende leilighet. Å ta opp et ennå et stort lån utover seniorlån høres mye ut når man er over 60. Ingen her kan uttale seg om dine foreldres økonomi spesifikt, men jeg vil tro banken vil være skeptisk til dette om de allerede har signert for et seniorlån. Anonymkode: e000d...fc4 5
Fixer'n Skrevet 5. juli 2016 #55 Skrevet 5. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre har nylig tatt opp et seniorlån på litt over en million for å pusse opp huset. Slik jeg forstår det så fungerer lånet slik at banken tar sikkerhet i huset og lånet tilbakebetales den dagen de velger å flytte eller dør. Et sånt lån er visstnok veldig dyrt og vi regnet på at om 20 år vil det være større enn huset er verdt i dag. Nå har det seg slik at min mor ønsker å ta opp et betydelig høyere beløp for å få gjort ytterligere forbedringer på huset (som ikke har vært oppusset siden 80-tallet) mens min far ikke ønsker dette fordi han vil at jeg skal få arv igjen etter dem. Jeg er enearving forøvrig. Dette har ført til store diskusjoner dem imellom, som jeg også blir dratt inn i. Jeg risikerer altså å stå igjen med null arv om de låner mer. Jeg håper ikke jeg høres grådig ut, det er jo selvfølgelig mine foreldres valg da det er deres hus, men jeg syns likevel det er synd om jeg ikke arver noe. De har ingen ting annet av verdi enn huset sitt. Bare lurer på hva dere syns om dette. Ville dere vært enige med moren min, eller faren min? Alle meninger er velkomne. Anonymkode: 441ed...a37 Det jeg blir mest bekymret for er om du risikerer å arve gjeld? Om de låner mye, renta er høy, og den dagen de begge dør, kan gjelda da være høyere enn husets verdi? Har hørt om barn som har blitt sittende med gjeld etter foreldrene, fordi verdiene var lavere enn gjelda. I såfall kan du frasi deg arven så du unngår å arve gjeld. Bortsett fra det så skal de få gjøre som de vil med livet sitt, bare de ikke setter deg i knipe! 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #56 Skrevet 5. juli 2016 Utrolig endimensjonal fremstilling av saken fra mange (prektige) folk her inne. Jeg tar det for gitt at de aller fleste av oss ønsker at våre foreldre skal leve et godt liv og unne seg det de ønsker. De skal ikke behøve spinke og spare til barna på bekostning av egen velferd. Men jeg tar det også for gitt at de aller fleste foreldre ønsker og føler det som noe godt og verdifullt å kunne etterlate seg noe (utover nips med affeksjonsverdi) av verdi til sine barn etter et langt liv. At man heller velger å gå igang med et oppussingsprosjekt som kan ende i minus synes jeg virker i overkant grandiost, og da har man åpenbart prioritert materiell bekvemmelighet fremfor å etterlate seg noe av verdi til barna. Jeg hadde følt som din far. Helt klart. Driter langt i om jeg ikke fikk utvidet terrassen med 10 kvm så lenge barna hadde fått en ekstra økonomisk trygghet ved min bortgang (så sant de ikke hadde hatt en sinnssykt god økonomi). Anonymkode: 0796d...c5e 6
Patton Skrevet 5. juli 2016 #57 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenk at både foreldrene dine og svigerforelderene dine etterlater DEG et hus? Du må være godt likt... Anonymkode: 0d471...c4a Hehe. "Meg" i denne sammenhengen inkluderer både meg og min partner. 1
Rosalie Skrevet 5. juli 2016 #58 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, Anonym90059005 skrev: Arv er for øvrig absolutt noe man bør og skal snakke om i familier, arveplanlegging er viktig. Ikke arv, men skifte bør man ha en diskusjon om. Selve arven er det kun den som går bort som har noe med å disponere. Jeg ser for øvrig at de fleste eldre i nærmeste krets har et brev stående på kjøleskapet eller peishylla, med påskriften "åpnes etter min bortgang". Der har de gjerne skrevet litt om hvordan de ønsker begravelsen sin, om de ønsker å kremeres eller ei, og litt om fordeling av det de etterlater seg. Og da er det særlig gjenstander med affeksjonsverdi som de ønsker å fordele. Ellers er jo arveloven veldig klar for fordeling av verdier, og de fleste med midler langt over pliktdelsarv, har testamente.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #59 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: bare hyggelig Men jeg skjønner ikke helt hvorfor din mor ønsker å ta opp mer lån når de allerede sitter med stor gjeld, hvilke prosjekter er det egentlig hun ønsker å få gjennomført? Og deres nåværende lån vil være større enn husets verdi om 20 år, om jeg forstår deg riktig, da vil det vel være galskap om banken lar dem få lov til å låne enda mer? Banken har vel også et ansvar for å unngå at folk grave seg ned i et gjeldshull. Jeg har ikke så mye peiling på økonomi, så beklager om jeg har misforstått noe. Men tror du de vil få lånet om din mor klarer å overtale din far til å søke? Jeg personlig hater gjeld, det kunne ikke ramle meg inn å ta opp lån som ikke er tvingende nødvendig. Ikke fordi jeg vil etterlate meg mye arv, men fordi jeg rett og slett liker følelsen av frihet. Følelsen av at det jeg her på konto, det er mitt ok ikke banken sitt. What you see is what you get. Kanskje din far er likedan? Anonymkode: d8970...47c Slik virker SeniorLån Du beholder eierskapet til boligen. Er verdien på boligen lavere enn lånet ved forfall, er det BN Bank som dekker tapet. Du kan få lånet utbetalt som et engangsbeløp eller som månedlige utbetalinger. Alternativt som en kombinasjon. Du betaler ingen renter eller avdrag på lånet så lenge som du bor i boligen. Rentene legges til lånet månedlig. Du kan når som helst avslutte låneforholdet. SeniorLån skal tilbakebetales først ved permanent fraflytting fra boligen (f.eks. ved flytting til sykehjem) eller død. Du kan hvert år trekke fra påløpte renteutgifter i selvangivelsen og få en ekstra skattefordel. SeniorLån kan ikke kombineres med annen gjeld som hefter i boligen. Hvor mye du kan låne med SeniorLån avhenger av din alder, samt boligens verdi og beliggenhet. https://www.bnbank.no/Person/Lan/Seniorlan/ Anonymkode: 31c16...0c7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #60 Skrevet 5. juli 2016 Bestemoren og bestefaren min var mangemillionærer, og da bestefaren min døde sløste bestemoren min vekk nesten alt.. Hun tenkte ikke på å sjekke all den gjelden firmaene deres hadde.. Hun trodde hun var steinrik og brukt mange millioner på hus og klær. Litt surt å gå fra å kunne fått masse i arv, til å sannsyneligvis ikke få noe særlig... Anonymkode: 15b7c...9c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå