Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har selv foreldre som begynner å bli gamle som har en god del millioner om de skulle dø nå. Men de er jo pensjonister og har jobbet for pengene SINE og de har da all rett til å bruke opp hvert øre uten at jeg har noe med det å gjøre. De pengene er ikke mine på noen som helst måte. Arv er ETTER foreldrene har dødd. Og det trenger ikke være igjen noenting, og det gjør ingenting. Jeg syns de skal få unne seg alt de ønsker, ta opp lån om de vil. De lever jo og må få bruke penger som de ønsker. Det er ingen menneskerett å få arve noe. Vær heller glad for at de gjør det de ønsker. Vil ikke du det selv? De må få lov til å gjøre som de vil. Du ønsker vel å gjøre som du vil du også?

Anonymkode: 1a366...693

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre har nylig tatt opp et seniorlån på litt over en million for å pusse opp huset. Slik jeg forstår det så fungerer lånet slik at banken tar sikkerhet i huset og lånet tilbakebetales den dagen de velger å flytte eller dør. Et sånt lån er visstnok veldig dyrt og vi regnet på at om 20 år vil det være større enn huset er verdt i dag.

Nå har det seg slik at min mor ønsker å ta opp et betydelig høyere beløp for å få gjort ytterligere forbedringer på huset (som ikke har vært oppusset siden 80-tallet) mens min far ikke ønsker dette fordi han vil at jeg skal få arv igjen etter dem. Jeg er enearving forøvrig. Dette har ført til store diskusjoner dem imellom, som jeg også blir dratt inn i.

Jeg risikerer altså å stå igjen med null arv om de låner mer. Jeg håper ikke jeg høres grådig ut, det er jo selvfølgelig mine foreldres valg da det er deres hus, men jeg syns likevel det er synd om jeg ikke arver noe. De har ingen ting annet av verdi enn huset sitt.

Bare lurer på hva dere syns om dette. Ville dere vært enige med moren min, eller faren min? Alle meninger er velkomne.

Anonymkode: 441ed...a37

Jo, du høres grådig ut. Veldig grådig! Det er deres penger og verdier, som de har full rett til å gjøre hva de vil med. 

Anonymkode: 7de69...34e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, MXB skrev:

Håper mine foreldre bruker opp så mye de kan og hvis jeg arver noe så er det bare en bonus for meg. 

Andre deler av familien krangler allerede nå om arv og hvem som får hva når deres foreldre på 60 år dør. Jeg skammes.

Det høres jo litt ut TS som at du bryr deg om arven siden det var overskriften på dette. Ville holdt meg unna det tema og heller tatt det opp hvis du synes at din far sliter pga dette lånet. Det ville vært synd om han gikk i grava fordi han ble utslitt av dette...

Jeg er enig i at krangling om arv er en uting og at det får frem det værste i folk. Jeg vil ikke være en sånn person. Overskriften var kanskje litt vel dramatisk. Har alltid støttet dem på å ta opp seniorlån, men må innrømme at jeg ble litt satt ut da jeg forsto hva det kunne innebære. Jeg har sett på huset som min "pensjon". Er selv syk og er bekymret for at jeg ikke skal klare å jobbe fram til pensjonsalder - ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg hadde tenkt på den arven som en økonomisk trygghet for meg. Hadde ikke tenkt at jeg trengte å spare så mye til pensjon (har så jeg klarer meg av inntekt men det går akkurat rundt pr mnd så jeg har ikke så mye til overs), men da er det bare å finne en løsning. Ikke for å forsvare meg, men da vet dere hva jeg har tenkt om arven tidligere.

Faren min tok opp temaet i går, han er fra seg av bekymring. Får så vondt av han. Min mor ble sint og syns vi er dumme.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du høres grådig ut. Veldig grådig! Det er deres penger og verdier, som de har full rett til å gjøre hva de vil med. 

Det syns jeg faktisk var dårlig gjort å si. Har aldri skrevet at de ikke kan gjøre hva de vil med pengene på grunn av meg. Men ja, jeg syns det er synd det innrømmer jeg. Vil uansett aldri forlange at de etterlater noe til meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også av den prinsipielle oppfatning av at foreldres penger er foreldres penger, helt til de dør. Hva de bruker dem på eller ikke bruker dem på er ingen andres sak.

Derimot blir bildet mer uklart når det er besteforeldre inne i bildet som spinker og sparer til neste generasjon og aldri unner seg noe ekstra (selv om du oppfordrer dem til å bruke penger på seg selv), og så går AFP-kongene ut og blåser av alt sammen på enda flere sydenturer og BMW'er. De har selvsagt all juridisk rett til det, men jeg klarer ikke helt å svelge at det er greit likevel, med tanke på det de selv arvet av de som syntes det var viktig å gi verdier videre.

Men TS, jeg forstår ikke hvordan de kan pusse opp så mye at nesten hele huset blir belånt. De må jo innebære en ganske pen verdiøkning, tross alt? For øvrig ville jeg holdt meg langt unna konflikten, dette må mor og far løse selv.

Anonymkode: bbe01...86b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv foreldre som begynner å bli gamle som har en god del millioner om de skulle dø nå. Men de er jo pensjonister og har jobbet for pengene SINE og de har da all rett til å bruke opp hvert øre uten at jeg har noe med det å gjøre. De pengene er ikke mine på noen som helst måte. Arv er ETTER foreldrene har dødd. Og det trenger ikke være igjen noenting, og det gjør ingenting. Jeg syns de skal få unne seg alt de ønsker, ta opp lån om de vil. De lever jo og må få bruke penger som de ønsker. Det er ingen menneskerett å få arve noe. Vær heller glad for at de gjør det de ønsker. Vil ikke du det selv? De må få lov til å gjøre som de vil. Du ønsker vel å gjøre som du vil du også?

Anonymkode: 1a366...693

Det er en som gjør det hun ønsker og en som ikke vil. Vet det ikke er min business men syns det er dumt de ikke blir enige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg faktisk var dårlig gjort å si. Har aldri skrevet at de ikke kan gjøre hva de vil med pengene på grunn av meg. Men ja, jeg syns det er synd det innrømmer jeg. Vil uansett aldri forlange at de etterlater noe til meg.

Hvorfor spør du da, hvis du ikke tåler å høre sannheten? Sannheten svir!

Hadde du formulert deg annerledes i overskriften og i HI så hadde du muligens fått noe mer sympati, men det er du som fokuserer på at de bruker opp arven din. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde de vært enige om å ta opp et gigantisk lån er det ders sak. Men jeg synes moren oppfører seg ufint i denne saken, som vil presse faren til å ta opp et gigantlån ha selv ikke er interessert i, og som forsøker å involvere TS.

Anonymkode: d8970...47c

• Liker 6
Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke ha arv, jeg vil at mine foreldre skal kose seg og leve det livet de ønsker. Temaet er i grunn litt makabert. Og jeg synes det er grådig å ønske at de skal spare til arv. Vær glad for hver dag du har dem i livet ditt i levende live. De må ha frihet til å leve slik de vil.

Anonymkode: 563e6...11b

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre har nylig tatt opp et seniorlån på litt over en million for å pusse opp huset. Slik jeg forstår det så fungerer lånet slik at banken tar sikkerhet i huset og lånet tilbakebetales den dagen de velger å flytte eller dør. Et sånt lån er visstnok veldig dyrt og vi regnet på at om 20 år vil det være større enn huset er verdt i dag.

Nå har det seg slik at min mor ønsker å ta opp et betydelig høyere beløp for å få gjort ytterligere forbedringer på huset (som ikke har vært oppusset siden 80-tallet) mens min far ikke ønsker dette fordi han vil at jeg skal få arv igjen etter dem. Jeg er enearving forøvrig. Dette har ført til store diskusjoner dem imellom, som jeg også blir dratt inn i.

Jeg risikerer altså å stå igjen med null arv om de låner mer. Jeg håper ikke jeg høres grådig ut, det er jo selvfølgelig mine foreldres valg da det er deres hus, men jeg syns likevel det er synd om jeg ikke arver noe. De har ingen ting annet av verdi enn huset sitt.

Bare lurer på hva dere syns om dette. Ville dere vært enige med moren min, eller faren min? Alle meninger er velkomne.

Sorry,men du høres grådig ut. Dine foreldre må ikke la en krone være igjen til deg når de dør.De må nemlig ingen ting.

Da mine kjøpte nytt,var jeg superglad.De fikk et bedre sted å bo og kan kose seg de siste årene de har igjen.

Arv tenker jeg ikke på. Minner av mine foreldre sitter i hjertet og ikke i kroner og ører

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha arv, jeg vil at mine foreldre skal kose seg og leve det livet de ønsker. Temaet er i grunn litt makabert. Og jeg synes det er grådig å ønske at de skal spare til arv. Vær glad for hver dag du har dem i livet ditt i levende live. De må ha frihet til å leve slik de vil.

Anonymkode: 563e6...11b

Jeg vet det høres makabert ut å snakke om arv når de lever. Men ettersom jeg er enslig, ingen barn, ingen mann, ingen søsken, så har vi snakket en del om hva som skjer når de dør sånn rent praktisk, så jeg ikke skal stå igjen helt tafatt og i sorg når den dagen kommer. Jeg blir helt alene. Alt fra begravelse til hva som skulle skje med huset. Og jeg fikk vite om dette i går, så beklager at jeg høres slem ut men jeg ble bare satt ut. Innlegget var egentlig ment å fokusere på foreldrene mine, men det ser ut som nesten alle her fokuserer på meg, så jeg har sikkert formulert meg dårlig.

Men innleggene deres er uansett til hjelp for å tenke over situasjonen, og jeg tåler å høre dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke lest eller svart på flere innlegg før senere på dagen men bare fortsett å kommenter.

TS

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de vært enige om å ta opp et gigantisk lån er det ders sak. Men jeg synes moren oppfører seg ufint i denne saken, som vil presse faren til å ta opp et gigantlån ha selv ikke er interessert i, og som forsøker å involvere TS.

Anonymkode: d8970...47c

Takk for at du svarte på det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det høres makabert ut å snakke om arv når de lever. Men ettersom jeg er enslig, ingen barn, ingen mann, ingen søsken, så har vi snakket en del om hva som skjer når de dør sånn rent praktisk, så jeg ikke skal stå igjen helt tafatt og i sorg når den dagen kommer. Jeg blir helt alene. Alt fra begravelse til hva som skulle skje med huset. Og jeg fikk vite om dette i går, så beklager at jeg høres slem ut men jeg ble bare satt ut. Innlegget var egentlig ment å fokusere på foreldrene mine, men det ser ut som nesten alle her fokuserer på meg, så jeg har sikkert formulert meg dårlig.

Men innleggene deres er uansett til hjelp for å tenke over situasjonen, og jeg tåler å høre dem.

Hvorfor skal vi fokusere på foreldrene dine? Fordi de velger å disponere verdiene slik de vil selv? Fordi de (ifølge deg) er egoister?

Vi fokuserer på deg fordi det er uhørt å tenke slik du gjør. Og jeg lover deg, sorgen etter foreldrene dine blir ikke noe mindre fordi du mottar en pengesum i arv. Den bør i hvertfall ikke bli det. 

• Liker 3
Gjest Snuppi
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dine penger! Pengene tilhører ikke deg! Grådige mennesker som deg er noe av det verste som Finnes!

Gjest NotNaomi
Skrevet

Dette er jo bare trist TS. De skulle ikke ha dratt deg inn i dette syns jeg. En som skriver her at det spørs hvor gamle de er. Det syns jeg er det samme som å si at jo eldre en er,jo mindre skal en "leve"og unne seg. Jeg syns at de skal leve og unne seg alt de kan uansett,for de livet skal leves så godt en får det ti uansett alder!

Hvis de klarer dette økonomisk,så syns jeg de skal bruke pengene til det som gir de glede. Jeg hadde personlig beroliget fare min i ditt tilfelle mht arv! 

At det blir uoverensstemmelser og disusjoner når folk går bort er utrolig trist,men når det starter før de dør så er det enda mer tragisk. 

Skrevet

Litt avsporing, men er det bare jeg som ikke får dette helt til å gå opp? Du sier de har lånt 1 mill. til å pusse opp huset og nå trenger de enda mer? Hva slags oppussing snakker vi her egentlig, gullbelagte vasker? Om de skal pusse opp dette huset for 1-2 mill., så må man vel forvente at selve huset etter dette vil ha en betraktelig høyere verdi?

Ellers, de står selvfølgelig fritt til å disponere sine penger akkurat som de vil. At de er uenige er deres sak, lite du får gjort med det. For min egen del hadde det aldri i verden vært aktuelt å bruke opp alt jeg har av penger, uten at barn/barnebarn skal arve noe.

• Liker 5
Skrevet

Du skal ikke tenke på dette i det hele tatt. Det er uhørt at  "vi har snakket en del om hva som skjer når de dør sånn rent praktisk, så jeg ikke skal stå igjen helt tafatt og i sorg når den dagen kommer. Jeg blir helt alene. Alt fra begravelse til hva som skulle skje med huset. Og jeg fikk vite om dette i går, så beklager at jeg høres slem ut men jeg ble bare satt ut."

Du er en voksen mann, du skal spare til pensjon selv, du har ingen ting med å forskuttere en arv. Selv om dine foreldre er 70+, kan de fint leve i 20 år til. Pengene kan uansett bli borte i sykdomsutgifter eller forbruk eller bare ta slutt. Huset kan bli en utgiftspost, ikke inntekt. Som godt voksen mann takler du fint å arrangere en begravelse eller to, og å selge et hus, du trenger ingen økonomisk kompensasjon for det! Det vil ikke gjøre sorgen noe mindre den dagen det skjer, hvorfor skulle du bli mindre tafatt av å eventuelt motta en arv eller ikke?.

Det er også helt uhørt at de drar deg inn i sin egen diskusjon. Faren din har ingen ting med å be deg om å ta stilling til saken. Det er helt fint hvis han ikke ønsker mer lån, og fint at han tenker på deg, men dette må han ordne opp i med sin egen kone.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det høres makabert ut å snakke om arv når de lever. Men ettersom jeg er enslig, ingen barn, ingen mann, ingen søsken, så har vi snakket en del om hva som skjer når de dør sånn rent praktisk, så jeg ikke skal stå igjen helt tafatt og i sorg når den dagen kommer.

Det er jo ikke makabert å snakke om arv i seg selv. Kanskje flere burde gjøre nettopp det, særlig de som har flere barn og særkullsbarn, da er det jo nesten dårlig gjort å stikke av (dø) og la arvingene krangle seg imellom. Jeg skal i alle fall være veldig tydelig på dette når jeg blir gammel.

Men i ditt tilfelle så er det jo ikke noe å fordele. Du får alt. Spørsmålet er bare hvor mye som blir igjen, og om det er riktig av deg å mene noe om hvordan foreldrene bruker pengene sine. Jeg tror du får mange negative reaksjoner fordi det virker som du er redd for at det blir for lite igjen. Da er veien kort til å fremstå grådig.

Når det er sagt, så tror jeg veldig mange her som hevder at det er helt uhyrlig grusomt å tenke på arv, likevel gjør det når den tiden kommer. Det er ikke grotesk og makabert og grådig å tenke tanken om arv i seg selv, det er hvordan og hva man tenker som er avgjørende.

Anonymkode: bbe01...86b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...