Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har nylig tatt opp et seniorlån på litt over en million for å pusse opp huset. Slik jeg forstår det så fungerer lånet slik at banken tar sikkerhet i huset og lånet tilbakebetales den dagen de velger å flytte eller dør. Et sånt lån er visstnok veldig dyrt og vi regnet på at om 20 år vil det være større enn huset er verdt i dag.

Nå har det seg slik at min mor ønsker å ta opp et betydelig høyere beløp for å få gjort ytterligere forbedringer på huset (som ikke har vært oppusset siden 80-tallet) mens min far ikke ønsker dette fordi han vil at jeg skal få arv igjen etter dem. Jeg er enearving forøvrig. Dette har ført til store diskusjoner dem imellom, som jeg også blir dratt inn i.

Jeg risikerer altså å stå igjen med null arv om de låner mer. Jeg håper ikke jeg høres grådig ut, det er jo selvfølgelig mine foreldres valg da det er deres hus, men jeg syns likevel det er synd om jeg ikke arver noe. De har ingen ting annet av verdi enn huset sitt.

Bare lurer på hva dere syns om dette. Ville dere vært enige med moren min, eller faren min? Alle meninger er velkomne.

Anonymkode: 441ed...a37

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er foreldrene dine?

Generelt er jeg tilhenger av at folk skal få bruke pengene sine som de vil, selv om det innebærer at det blir minimalt med arv den dagen de går bort.

Hvis dine foreldre er veldig gamle, synes jeg det er en merkelig prioritering av din mor, og da heller jeg mot å være enig med din far. Hvis de derimot er rundt 60, kan jeg forstå din mor og hennes ønske om oppussing. 1 million burde dog holde, ellers fremstår det mest som et tapsprosjekt å pusse opp i det hele tatt.

Anonymkode: 7f408...3ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Arv er det som er igjen når noen dør. Er personen levende, er ikke denne personens eiendeler noen som helst sin arv; det er nettopp denne personens personlige eiendeler. 

Du har ingenting med hva dine foreldre bruker sine egne penger på, eller hva de gjør med sitt eget hus. 

Jeg håper mine foreldre gjør som de vil med sine egne penger, som de har jobbet og slitt for. Om de bruker hver krone på å reise og kose seg, ønsker jeg dem god tur og håper de har det kjempefint. 

Jeg er voksen og tjener mine egne penger. OM det er noe igjen når de dør, håper jeg det er nettopp det; noe igjen etter at de har kost seg. At de rett og slett har vært fornøyd med det de har gjort, og ikke har hatt lyst eller overskudd til å bruke penger på mer kos. 

Anonymkode: d5401...2cb

• Liker 37
Skrevet

Men bruker de den millionen til å faktisk pusse opp boligen, så blir jo den verdt mye mer.

Og jeg synes faktisk foreldre står fritt, til å bruke opp hver eneste krone de har. Det er deres penger, og ikke dine.

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arv er det som er igjen når noen dør. Er personen levende, er ikke denne personens eiendeler noen som helst sin arv; det er nettopp denne personens personlige eiendeler. 

Du har ingenting med hva dine foreldre bruker sine egne penger på, eller hva de gjør med sitt eget hus. 

Jeg håper mine foreldre gjør som de vil med sine egne penger, som de har jobbet og slitt for. Om de bruker hver krone på å reise og kose seg, ønsker jeg dem god tur og håper de har det kjempefint. 

Jeg er voksen og tjener mine egne penger. OM det er noe igjen når de dør, håper jeg det er nettopp det; noe igjen etter at de har kost seg. At de rett og slett har vært fornøyd med det de har gjort, og ikke har hatt lyst eller overskudd til å bruke penger på mer kos. 

Signerer denne.

Selvfølgelig hadde det vært fint med påfyll på kontoen når mine foreldre en gang går bort, men jeg vil heller at de farter, pusser opp og koser seg nå når de kan. Det var annerledes før, da folk hadde dårligere råd, og til dels var avhengig av arven fra foreldrene. Men nå ser det ut til at folk flest har god nok økonomi som det er, og da syns jeg de gamle kan gjøre som de vil med god samvittighet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du klarer å da det ut litt i tid er det godt mulig at seniorlån blir forbudt før de får gjort det. Det planlegges å sette krav om at det skal betales avdrag på alle lån.

Anonymkode: b7ca9...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som alternativ bør de også vurdere rammelån. Det er gode sjanser for at det vil bli rimeligere.

Anonymkode: b7ca9...705

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper at mine foreldre koser seg med hver eneste krone de har mens de lever. Om jeg arver eller ikke spiller ingen som helst rolle. Jeg vil mye heller at de skal kose seg nå. Skjønner godt at moren din vil pusse opp siden det strengt tatt er 30 år siden sist. Da vil og også huset stige kraftig i verdi så det kan jo hende at du ikke kommer så galt ut av det uansett TS.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne at min mor og min far skal bruke absolutt alt de eier på seg selv før de går bort. Jeg kommer til å være gammel da, og det er ingen grunn til at jeg skal ha noen arv etter dem, annet enn ting med affeksjonsverdi. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker tanken heller, det må da være mye bedre at de bruker sine egne penger og verdier nå mens de er i live? Foreldre skal ikke spare pengene sine for å dele ut arv, det er en tankegang som henger LANGT tilbake i tid der man døde i yngre år, og hadde gårder og hus/hjem som gikk i arv fordi generasjonen under ikke hadde noe annet. 

Jeg hadde blitt sint og skuffet hvis det viste seg at mine foreldre ikke brukte pengene sine slik de ønsket fordi de mente det skulle være igjen noe til meg. 

Anonymkode: 4e0ad...bc0

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg er for så vidt enig, det er deres hus og penger. Greia er at foreldrene mine er ikke enige. Faren min får nesten hjerteinfarkt når han tenker på hvor mye de skal låne. Jeg støtter i grunnen han - ikke for at jeg skal arve, men fordi det er han som betaler det meste av utgiftene deres, inkludert boliglånet før de nedbetalte det. Moren min er trygdet og bidrar ikke like mye til økonomien. Han kjøper inn alt av maten deres, betaler billånet etc. Syns han har størst rett til å avgjøre det, men samtidig så bryr ikke han seg noe om hvordan det ser ut i huset.

Jeg får litt vondt av han selv om jeg godt forstår behovet for oppussing. De tok kjøkkenet i fjor forøvrig, så det er ikke alt som er gammelt og slitt, men mye.

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har allerede "varslet" at de vurderer en lignende løsning for å kunne flytte i en leilighet sentralt plassert slik de ønsker. De valgte i stedet å hoppe over et ledd ved arv fra mine besteforeldre (da det fremdeles var arveavgift), pluss at de bidro med en sum til bryllup. Sånn sett har jeg allerede fått min "arv".

Slik jeg ser det har vi virkelig ingen berettiget forventning om arv fra våre foreldre, og synes det er viktigere at de har det bra mens de lever. For øvrig ville jeg nok heller prioritert reiser og lignende fremfor oppussing av hus i høy alder, men hver sin smak :)

Anonymkode: 1510d...acd

• Liker 4
Gjest uN91s
Skrevet (endret)

Vil også at mine foreldre skal kose seg og bruke opp pengene sine om nødvendig. Gjør ingenting. Jeg klarer å tjene mine egne penger. 

Synes egentlig arv er en uting. Ser så mange som krangler og oppfører seg som gribber før foreldrene i det hele tatt har dødd. I fremtiden vil det nok bli lite pensjon for oss som er unge i dag og jeg tror arv kommer til å bli mindre og mindre vanlig da de fleste i vår generasjon og fremover sikkert må jobbe lenger og bruke sparepenger på å leve, siden pensjonsutbetaling vil kraftig reduseres eller forsvinne. 

Endret av uN91s
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er foreldrene dine?

Generelt er jeg tilhenger av at folk skal få bruke pengene sine som de vil, selv om det innebærer at det blir minimalt med arv den dagen de går bort.

Hvis dine foreldre er veldig gamle, synes jeg det er en merkelig prioritering av din mor, og da heller jeg mot å være enig med din far. Hvis de derimot er rundt 60, kan jeg forstå din mor og hennes ønske om oppussing. 1 million burde dog holde, ellers fremstår det mest som et tapsprosjekt å pusse opp i det hele tatt.

Anonymkode: 7f408...3ae

De er 70+

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på hva dere syns om dette. Ville dere vært enige med moren min, eller faren min? Alle meninger er velkomne.

Jeg ville holdt meg LANGT unna dette temaet!

Om mine barn hadde lagt seg opp i hva jeg brukte mine penger på hadde jeg blitt skuffet, lei meg og sint! Med ett unntak som er et landsted som har vært i familien i en årrekke og som de skal arve - har de ikke noe med min økonomi.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også du skal la dem bestemme seg imellom uten å blande deg opp i det. Det kan være et minefelt, og siden du sitter på "interesser" her i form av at du kan vinne økonomisk på utfallet, bør du holde deg unna. 

• Liker 3
Skrevet

Håper mine foreldre bruker opp så mye de kan og hvis jeg arver noe så er det bare en bonus for meg. 

Andre deler av familien krangler allerede nå om arv og hvem som får hva når deres foreldre på 60 år dør. Jeg skammes.

Det høres jo litt ut TS som at du bryr deg om arven siden det var overskriften på dette. Ville holdt meg unna det tema og heller tatt det opp hvis du synes at din far sliter pga dette lånet. Det ville vært synd om han gikk i grava fordi han ble utslitt av dette...

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også du skal la dem bestemme seg imellom uten å blande deg opp i det. Det kan være et minefelt, og siden du sitter på "interesser" her i form av at du kan vinne økonomisk på utfallet, bør du holde deg unna. 

Det er de som blander inn meg og moren min vil at jeg skal ta parti med henne.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg svart at "dette må dere avgjøre dere imellom, det er deres økonomi" hvis de prøver å dra deg inn i diskusjonen. For dette er virkelig ikke din sak. De lever jo ennå - altså bruker de ikke opp noen arv. De har sin økonomi, du har din og du har ingenting med hvordan de bruker sine penger.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er de som blander inn meg og moren min vil at jeg skal ta parti med henne.

Da ville jeg høflig sagt at dette vil ikke jeg blandes inn i, dette er deres avgjørelse. Du er ikke nødt til å ta noens side. Her høres det ut som om det kan bli enda mer krangel og sure miner om du tar side i saken. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...