Gå til innhold

Brød/knekkebrød med lite karbohydrater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg spør veldig dumt, men jeg kan svært lite om dette. Så ikke døm meg :P

Hvor stort innehold av karbohydrater per 100 gram anses som "mye" og "lite" når det gjelder innholdet i brød og knekkebrød? 

Finnes det lavkarbo knekkebrød i vanlige matbutikker? Hvilke typer er i så fall lavkarbo? 

Akkurat nå har jeg en pakke Husman knekkebrød og en pakke "hjemmelagde knekkebrød" fra butikken i hus, og Husman inneholder 60 gram karbohydrater, og de hjemmelagde 32 gram karbohydrater, per 100 gram. 

Anonymkode: 08789...7c6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går på lavkarbodiett, så er under 10 karbs pr 100 gram ok, alt over er for mye. Vanskelig å få tak i i vanlige butikker, jeg kjøper mine på helsekost, der kan du få lavkarboknekkis til 1 karbs pr 100 gram. Eventuelt kan du lage selv. Mange oppskrifter som ligger ute hvis du sjekker f. eks lavkarbo.no sine sider.

Anonymkode: 628c4...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går på lavkarbodiett, så er under 10 karbs pr 100 gram ok, alt over er for mye. Vanskelig å få tak i i vanlige butikker, jeg kjøper mine på helsekost, der kan du få lavkarboknekkis til 1 karbs pr 100 gram. Eventuelt kan du lage selv. Mange oppskrifter som ligger ute hvis du sjekker f. eks lavkarbo.no sine sider.

Okei, takk for svar! :) Da har vel alle de knekkebrødene i vanlig butikk for mye karbohydrater, aldri funnet noen med mindre enn 30 gram karbo per 100 gram. Tenkte feks. den typen som heter "fiberrik", men den inneholder jo over 30 gram den også.. 

Anonymkode: 08789...7c6

Skrevet

Det er jo veldig enkelt å lage selv, ligger oppskrifter her inne og ellers på nett. Her så selger de lavkarboknekkebrød fra det glutenfri bakeri på Rema 1000.

Skrevet

Jeg bruker vanligvis selv 2 dl linfrø. 2 dl sesamfrø. 2 dl gresskarkjerner. 2 dl solsikkekjerner. 5 dl vann. Evt fiberhusk og et egg, litt salt kan sløyfes. Linfrøa legger jeg i vannet i 12 timer ca før resten blandes inn. Bres så ut på to bakebrett inn i ovnen ca en halvtime på 170 grader, skjæres så opp i ruter med pizzaskjærer. Så setter jeg ned tempen til 100 et par timer. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Forundret.. skrev:

Jeg bruker vanligvis selv 2 dl linfrø. 2 dl sesamfrø. 2 dl gresskarkjerner. 2 dl solsikkekjerner. 5 dl vann. Evt fiberhusk og et egg, litt salt kan sløyfes. Linfrøa legger jeg i vannet i 12 timer ca før resten blandes inn. Bres så ut på to bakebrett inn i ovnen ca en halvtime på 170 grader, skjæres så opp i ruter med pizzaskjærer. Så setter jeg ned tempen til 100 et par timer.

Nesten samme oppskrift som jeg bruker, bare at jeg bruker knuste linfrø (krossad linfrö), da slipper man å bløtlegge frøene samt at de knuste tas opp i kroppen med all næringen den har, mens vanlige linfrø glir rett igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...