Gå til innhold

God venninne m/familie fikk brev fra Barnevernet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestinnom
Skrevet

Ser at det er noen diskusjoner om Barnevernet her.

Da passer det å fortelle om en god venninne av meg (med mann og to små barn) som i år fikk et brev i posten der det sto at "Barnevernet har mottatt en bekymringsmelding, angående xx som handler om gg. Undersøkelse har blitt opprettet". 

Dette var rett etter nyttår og min venninne fortalte om det først nå...

Hun fortalte at det var grusomt. Hun og mannen kunne ikke forstå hvor dette "kom fra". Barna går i barnehage og foreldrene jobber begge fullt i det som heter særdeles gode stillinger.

Foreldrene har hatt det forferdelig siste året under tiden det var undersøkelse. Barnevernet hadde kalt foreldrene inn til samtale, innhentet informasjon fra begges fastleger, tannleger og fra barnas barnehage. 

Foreldrene tok begge permisjon fra jobbene sine en kort stund og måtte støtte hverandre. Inngripen i deres liv plutselig fra oven hadde gjort de opprørte og sjokkert. 

Mannen jobber som jurist men det hjalp ham ikke mye. Han hadde krevd å få dette "oppspinnet" henlagt men Barnevernet ville ikke opplyse om hvor bekymringsmeldingen kom fra. Saken ble henlagt etter 4 måneder...min venninne måtte sykemelde seg da det gikk inn på henne.

Jeg kjenner ingen som har blitt utsatt for noe slikt, har såvidt bare lest om det.

Det er minst en sak jeg ikke forstår: hvordan kan en offentlig instans makte seg på slik, når melderen er anonym? 

Kan slikt skje hvem som helst? Alle kan vel ikke bare sende inn bekymring i hytt og pine - eller? 

Høres ut som en skrekkfilm og et mareritt 😟

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, alle kan sende inn bekymring. 

Melder kan godt være anonym overfor familien, men ha kjent identitet for barnevernet. 

Jeg har selv meldt familiemedlemmer som gjentatte ganger har vært ruset&hstt psykisk sykdom når de har hatt ansvaret for barn. Jeg meldte anonymt, men barnevernet kjente til meg. Familiemedlemmer fikk først vite mitt navn som melder  da det ble rettsak og vedkommende mistet rettigheter som foreldre 5 år senere. 

Anonymkode: b4418...4d8

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener du barnevernet skulle oppført seg, da.. ?

De må selvsagt undersøke når de får en bekymringsmelding. At den som sender inn bekymringsmeldingen får være anonym, er for å unngå at folk ikke tør å si ifra når de mistenker barnemishandling, for de er redd for konsekvensene for dem selv om foreldrene til barnet får vite at det er dem som har meldt ifra. 

Jeg kjenner også noen som har opplevd å bli undersøkt av barnevernet etter en bekymringsmelding. Det løste seg veldig kjapt og greit. Bakgrunnen for bekymringsmeldingen var mistenkelige blåmerker og skader på barnet. Foreldrene kunne vise til at barnet deres hadde en medisinsk diagnose som gjør at barnet veldig lett får store blåmerker, noe som ble backet opp av både barnets lege, og av medisinsk personell som ble hyret inn for å bekrefte legens påstand. 

Hvem skal beskyttes? Skal man la være å undersøke for å skåne foreldrene, med det som resultat at faktisk barnemishandling ikke blir fanget opp, for folk er så redd for å såre foreldrene?

Anonymkode: 40195...841

• Liker 32
Skrevet

Hva er poenget ditt? Du skriver ikke engang hva meldingen gikk ut på, hvordan skal vi vite hva slags mareritt dette er?

Det kan godt tenkes at din særdeles gode venninne med sin særdeles godt betalte jobb og hennes jurist-ektemann faktisk utsatte barna for noe bak lukkede dører. Da kan man aldri som utenforstående egentlig være helt sikker på.

Utifra hva du skriver har barnevernet bare gjort jobben sin grundig. Ingen syns det er trivelig med besøk fra BV nei, men de gjorde jobben sin og godt er det. Har venninnen din ingenting å skjule vil det gå helt fint. 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du: 'en offentlig instans makte seg på slik'?

De har gjort sine standard undersøkelser som de er pliktig til når dem mottar en bekymringsmelding. At dem har såkalt 'særdeles gode stillinger' er irrelevant. Det er omsorgsevnen dems som det stilles spørsmålstegn med.

Så lenge meldingen ikke er fra en offentlig instans, så har dem ikke krav på å vite hvem som har meldt.

Jeg har selv blitt meldt til bv og dem har gjort sine undersøkelser samt hatt observasjoner, men å sykemelde meg har da aldri vært på tale. Har mor en dårlig psyke??

Anonymkode: 0d9d1...979

• Liker 29
Skrevet (endret)

Har man ikke noe å skjue så er det bare å la barnevernet gjøre sine undersøkelser og bli ferdig. Det er faktisk ikke verdens undergang å få en bekymringsmelding på seg hvis det bare er oppspinn.

Alle kan sende inn bekymringsmelding, heldigvis. Tenk hvor få som hadde turt å gjøre slik hvis man ikke kunne være anonym. Barnevernet er pliktet til å sjekke alle meldinger som kommer inn. Saken bli henlagt hvis de ikke finner noe. Jeg synes denne familien høres noe dramatisk ut i sine reaksjoner rundt dette. Jeg kjenner også mennesker som har fått en bekymringsmelding på seg. De fulgte planen barnevernet hadde for å undersøke og var ferdige i løpet av ca 3 mnd. Ingen ting å være redd for.

Endret av The Silence
  • Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

En annen historie: et par blir meldt til barnevernet av en sprø nabo som ser spøkelser på høylys dag. "Meldingen" inneholder bare tull, men barnevernet er forpliktet til å se på saken og innhente opplysninger fra skole og barnehage.

Far og mor synes at dette er ubehagelig, men skjønner at det er rutine, så de samarbeider og gjennomfører møtene og til sist blir saken henlagt. Ingen sykemeldinger, ingen sammenbrudd, foreldrene visste at barnevernsmeldingen var grunnløs og at de derfor ikke hadde noe å frykte.

"Et mareritt", "sjokk", "skrekkfilm" er vel å ta litt hardt i. Barnevernet plikter å undersøke alle slike meldinger, og selv om det er ubehagelig finnes det vel ikke egentlig noe alternativ?

Anonymkode: 20f4c...a58

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Å dra inn "høyt utdannet" som en grunn for at barnevernet ikke skulle undersøke, er en farlig tankegang.  Mennesker uten høy utdanning kan være like omsorgsfulle som mennesker med. At det går innpå foreldre å bli gransket forstår jeg godt,  men jeg tenker som så at det er barnets beste som skal ivaretas.  Og da må noen undersøke og tale deres sak. Uansett. 

Anonymkode: 1e92e...37f

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som  som bekymrer seg mer for seg selv enn for barna når de mottar et brev fra barnevernet, de foreldrene fortjener det brevet.

Anonymkode: 8328b...b01

• Liker 15
Skrevet

Utdanning har ikke noe å si på hvordan de er som foreldre, siden du påpeker utdannelsen/jobben demmers.

Om de ikke har noe å skjule kan de bare slappe av!

Du overdramatiserer hele saken, klart alle kan sende bekymringsmelding, og nei det er ikke "skrekk og mareritt" som regel gjør folk det for barnas beste.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Gjestinnom skrev:

....

Det er minst en sak jeg ikke forstår: hvordan kan en offentlig instans makte seg på slik, når melderen er anonym? 

Kan slikt skje hvem som helst? Alle kan vel ikke bare sende inn bekymring i hytt og pine - eller? 

Høres ut som en skrekkfilm og et mareritt 😟

Barneverntjenesten jobber bl.a. etter lov om barneverntjenester og forvaltningsloven. Lovverket regulerer fremgangsmåten. Legger ved lenke til rutinehåndbok for barneverntjenesten i kommunene: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bld/bro/2006/0007/ddd/pdfv/284439-q-1101.pdf , der kan man finne informasjon om anonym melding fra side 35 og hvordan gjennomføre en undersøkelse fra side 41.

Anonymkode: 14a22...609

• Liker 6
Skrevet

Bare en liten tilleggsinformasjon: BV trenger ikke nødvendigvis å følge opp meldinger - det må først vurderes. Det er derfor ikke noe automatikk at en bekymringsmelding fører til undersøkelse. Dette kommer av alvorlighetsgraden, og hvor godt beskrivende meldingen er.  

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg får en grunnløs bekymringsmelding og brev fra barnevernet så vil jeg trolig oppleve det som mistenkeliggjøring, belastende og skremmende. Men først og fremst håper jeg at jeg klarer å beholde litt logisk sans og huske på at det bare betyr at barnet mitt er heldig nok til å vokse opp i et land hvor foreldre ikke fritt kan herje med barna sine, men hvor de er pliktige til å behandle dem godt og etter lovverk som skal beskytte barna. Også hadde jeg samarbeidet for å vise at jeg er blant de gode foreldrene. 

Jeg synes det er mer grusomt å høre om de tilfellene hvor det går for lang tid før en bekymringsmelding blir sendt. Barn som dukker opp i barnehagen sultne og med full nattbleie hver dag, hvor barnehagen forsøker å skåne foreldrenes følelser og tenke det beste om den, at det er sikkert er hektist om morgenen, stakkars foreldre har lang reisevei.. også melder de ikke fra før "det er for sent". 

Anonymkode: 042a2...b14

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Den meldingen i HI må ha vært ganske grundig.

BV innhenter ikke legejournaler og tannlegejournaler i alle saker de undersøker. Det kommer an på bekymringens karakter.

At BV har hatt tilgang til foreldrenes legejournaler har foreldrene selv gitt tillatelse til. Dette får de ikke uten videre. Det skal vektige årsaker til at de får innsyn, og da via fylkesnemda.

Så historien skurrer.

Anonymkode: fb6a2...278

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

10 minutter siden, TarjaT skrev:

Utdanning har ikke noe å si på hvordan de er som foreldre, siden du påpeker utdannelsen/jobben demmers.

Om de ikke har noe å skjule kan de bare slappe av!

Du overdramatiserer hele saken, klart alle kan sende bekymringsmelding, og nei det er ikke "skrekk og mareritt" som regel gjør folk det for barnas beste.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen historie: et par blir meldt til barnevernet av en sprø nabo som ser spøkelser på høylys dag. "Meldingen" inneholder bare tull, men barnevernet er forpliktet til å se på saken og innhente opplysninger fra skole og barnehage.

Far og mor synes at dette er ubehagelig, men skjønner at det er rutine, så de samarbeider og gjennomfører møtene og til sist blir saken henlagt. Ingen sykemeldinger, ingen sammenbrudd, foreldrene visste at barnevernsmeldingen var grunnløs og at de derfor ikke hadde noe å frykte.

"Et mareritt", "sjokk", "skrekkfilm" er vel å ta litt hardt i. Barnevernet plikter å undersøke alle slike meldinger, og selv om det er ubehagelig finnes det vel ikke egentlig noe alternativ?

Anonymkode: 20f4c...a58

Akkurat!

Og TS beskriver foreldre som tar ut permisjon samt blir sykemeldt pga undersøkelse fra bv. Det var da voldsomt til reaksjon. Prøvde dem å skjule noe mon tro?

Det er nok av tilfeller hvor foreldre med høy utdanning har begått omsorgssvikt. Eller dommere som blir dømt for overgrep for den saks skyld.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Som foreldre må vi tåle sånt. 

Anonymkode: 3dbf0...173

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og TS beskriver foreldre som tar ut permisjon samt blir sykemeldt pga undersøkelse fra bv. Det var da voldsomt til reaksjon. Prøvde dem å skjule noe mon tro?

Det kan godt hende barnet er utsatt for ting de ikke er årsak i. Dersom det er tilfellet, er det ikke så rart at de tar seg litt fri.

Men når de derimot krever "å få dette "oppspinnet" henlagt", så er det noe som skurrer...

Anonymkode: 8328b...b01

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det skal jammen ikke mye til før psyken der i familien ramler sammen. Dama må ta ut sykemelding, og de tar begge permisjon.  Snakk om å overdrive.

Hvilken rett har han, tror du, til å kreve at saken henlegges? Hvilken relevans har det at de er høyt utdannede og har svært gode stillinger? Det er mye dritt som kan skjule seg bak en fin fasade. Det er fllott at barnevernet gjør grundige undersøkelser, selv om oppblåste jurister og deres koner ikke synes de er videre kjekt

Anonymkode: 21dea...7b2

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Veldig gode svar til TS.

Oppsummert:

- BV skal hensyntagen barnas beste. Som en annen skriver over her, bør foreldre som har god samvittighet heve seg over sin egen krenkethet i visshet om at vi har et system som beskytter barn mot omsorgssvikt. 

- Særdeles godt betalte jobber? Du mener BV må skille på Kong Salomo og Jørgen hattemaker, og at foreldre med gode jobber på generelt grunnlag ikke kan svikte mht omsorg, aldri mishandler eller misbruker barna sine?  Det virker som dette ekteparet ble sjokkert over at allmenne regler gjelder for dem, at "mannen er jurist" hjalp heller ikke! Jammen glad vi har et BV som ikke alltid gir etter for forsøk på maktmisbruk fra ressurssterke foreldre.

- Hvis du hadde mistanke til at et vennepar misbrukte eller mishandlet barnet sitt, ville du varslet under fullt navn? Mange ville ikke det. Hvis de ikke kunne varsle anonymt, ville de ikke varslet. Er det slik du vil ha det?

Makan til korttenkt innlegg.

Anonymkode: 0f227...f5f

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...