Gå til innhold

"Trenger lite mosjon"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er selvsagt forskjell på raser. En husky vil kreve mer fysisk aktivisering enn en tibbe. Og en border collie vil kreve mer mental aktivisering enn en whippet.

Men selv om man har en rase som er fornøyd med mindre, så synes jeg likevel ikke den skal sove bort livet på sofaen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du hinter til meg som har greyhound og det at jeg sa de ikke krever så mye mosjon som folk tror. Og det er sant. Jeg har sett venner med fuglehunder som går på veggen om de ikke får de 3 timene i skogen hver dag. Da vil jeg si fuglehunder krever mye mosjon.

Det at greyhound er lagt for å springe betyr ikke at han nødvendigvis har behov for å springe langt og lenge. De er heller ikke brukshunder og det er heller unntaket som jobber hardt og lenge og bra for sin fører.

Med så mange hunderaser der ute er det helt klart noen som passer til en, forskjellige aktivitetsnivåer, hårlag, lynne og bruksområde. Og synes det er helt legitimt å ønske seg en hund som krever lite. Helt legitimt å ønske seg en Mops fremfor en Border Collie og en greyhound fremfor en fuglehund.

Anonymkode: 2c683...7e7

• Liker 3
Skrevet

Hvis det var meg du mente, så hintet jeg ikke til noen. 

Jeg synes det er både legitimt og positivt å være realist og velge en hunderase som passer den livsstilen man har. Men jeg synes ikke det er legitimt om man bruker  "trenger lite mosjon" som en unnskyldning til å gi sin hund et passivt liv.

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Det og barnevennlige hunder! Det finnes ikkje ein hund på dinna planeten som er barnevennlig😒

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Tabris skrev:

Hvis det var meg du mente, så hintet jeg ikke til noen. 

Jeg synes det er både legitimt og positivt å være realist og velge en hunderase som passer den livsstilen man har. Men jeg synes ikke det er legitimt om man bruker  "trenger lite mosjon" som en unnskyldning til å gi sin hund et passivt liv.

Nei, jeg mente TS.

Men mosjon er vel ikke ensbetydende med et passivt liv?

Da jeg var liten hadde vi en blanding av alt som var, husky, BC, labrador, schafer. Den fikk veldig sjeldent mosjon. Men den var ikke passiv. Den var alltid ute i hagen med oss ungene. Den var med mor på jobb. Den var med i stallen når vi ble eldre.

Selskapsrasene trenger ikke særlig mosjon og jeg vil tro det er mange som skaffer seg de nettopp på grunn av dette. Og de aller aller fleste får være med på alt, de får kos og hygge og lever greie aktive(som motstykke til ditt passiv) liv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

*LITE mosjon er vel ikke ensbetydende med et passivt liv

• Liker 1
Skrevet

Nei, aktivisering bør være mer enn bare fysisk mosjon. :)

Skrevet

Jeg har ikke hintet til noen, som sådan. Hvis dere faktisk leser det jeg skriver, så SPØR jeg hva lite mosjon er.

"Men hva er lite mosjon?"

Det er et spørsmål som mange synes er vanskelig å svare på det :) 

Skrevet
12 timer siden, ArtyFarty skrev:

Jeg har ikke hintet til noen, som sådan. Hvis dere faktisk leser det jeg skriver, så SPØR jeg hva lite mosjon er.

"Men hva er lite mosjon?"

Det er et spørsmål som mange synes er vanskelig å svare på det :) 

Jeg synes under en time er lite mosjon, og det virker som at flere tenker i de baner. 

Skrevet

Hva er lite mosjon? En halvtime/tre runder rundt kvartalet, hver dag i gjennomsnitt.

Jeg har hatt fuglehunder, og de løp og gikk helt klart ganske mange mil i uka. I tillegg ble det mye trening, og under jakta ble det lange dager i skauen og på fjellet. De fikk derimot aldri 3 timer løping i gjennomsnitt om dagen, hadde de fått det hadde de garantert fått belastnings- og slitasjeskader innen få år. Ingen kropp er skapt for så hardt bruk, og dyr som brukes hardt har også behov for mye hvile (restutisjon, sant). Det var mange hviledager hvor vi ikke gjorde en døyt, verken setteren eller vorstehre  gikk på veggen av det.

For min del blir det alt for mye fokus på ordet "mosjon" hos mange. Hunder trenger ikke denne magiske timen med målretta løping/gåing, så lenge den får  brukt kroppen gjennom dagen. Noen hunder får ca. 2 timers tur hver dag, men resten av dagen står de parkert i en hundegård eller et bur/liggeplass. Jeg tror en hund som heller er med eier på det h*n foretar seg gjennom dagen har et mer givende liv, selv om de kanskje ikke får den ene timen med målrettet mosjon. Nå går jeg mye tur med mine, men bare det å ha dem med rundt på besøk, byturer, båtturer, fisking, hagearbeid osv. lar dem bruke både nøtta og kroppen. Så lenge hunden ikke ligger inne eller står i hagen hele dagen, så har ikke den lille timen så veldig stor betydning.

• Liker 2
Skrevet
Den 6. juli 2016 at 9.42, Tabris skrev:

Nei, aktivisering bør være mer enn bare fysisk mosjon. :)

Bare undrer litt- hva legger du i det?

Skrevet
13 timer siden, xinnia skrev:

Bare undrer litt- hva legger du i det?

Mental aktivisering er vel så viktig som fysisk aktivisering. Det vil jo variere fra både rase til rase samt individ til individ hvordan man balanserer det. Men det er ikke nok å aktivisere kroppen, man må også aktivisere hjernen. Lære inn triks/lydighet, nesearbeid, problemløsning osv.

Skrevet
36 minutter siden, Tabris skrev:

Mental aktivisering er vel så viktig som fysisk aktivisering. Det vil jo variere fra både rase til rase samt individ til individ hvordan man balanserer det. Men det er ikke nok å aktivisere kroppen, man må også aktivisere hjernen. Lære inn triks/lydighet, nesearbeid, problemløsning osv.

I tillegg vil jeg også påpeke at lek også er en aktivisering som kommer i tillegg til mental og fysisk aktivisering. Det er stor forskjell på lek og moro og det å gå en tur. Hjernen og kroppen brukes da på forskjellige måter

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Wenda skrev:

I tillegg vil jeg også påpeke at lek også er en aktivisering som kommer i tillegg til mental og fysisk aktivisering. Det er stor forskjell på lek og moro og det å gå en tur. Hjernen og kroppen brukes da på forskjellige måter

Ja, det er sant. Man kan jo selvsagt gå på detaljnivå og si at all aktivisering er bruk av både hjerne og kropp. Lydighetstrening involverer også kroppen, og hjernen blir jo også stimulert av å gå tur. 

Men det skal ganske mye til å slite ut en hund med å gå tur, i hvert fall om man går båndtur, i motsetning til å gjøre den sliten ved mental aktivisering. I tillegg er det jo også noen typer aktivisering som stresser opp i stedet for å roe ned (lek, som  du nevner, f.eks. Herje med andre hunder og ball/pinnekasting er andre eksempler). Mens det å få bruke hjernen vil ofte roe ned.

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet
Den 5.7.2016 at 13.31, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men jeg ser fremdeles ikke at det er mange som hevder at en tissetur rundt kvartalet er nok? Hvor er alle disse?

Anonymkode: 44f0f...54c

Her. Hunden min vil bare ut for å gjøre fra seg og prøver jeg å forlenge turen etter det så bare setter hun seg ned og prøver å snu hjem. Så vi går bare rundt kvartalet 5 min og inn igjen for det meste. Vi koser oss på skogstur i helgene men hun er ferdig etter halvannen time gåing eller halvtime lek. Dette er liten rase og jeg har hatt stor og aktiv hund før, har også alltid tenkt at små raser må ha god tur men skjønte fort da jeg fikk en at korte tisseturer var nok og faktisk det hunden selv trives best med her hvertfall 

Anonymkode: 35bf0...bb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...