ArtyFarty Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Leste i tråden om hvilken hunderase man har, og ser flere trekke frem at deres rase trenger lite mosjon. Men hva er lite mosjon? Seriøst, om dere ikke gidder å gå en liten time, uansett rase, så kjøp en sånn: 12
Gjest HappyWaffle Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Enig. Alle hunder trenger mosjon i form av fysisk eller psykiske aktiviteter. Noen er avlet med tanke på nese, andre på hurtighet. Skaffer man seg hund så er man nødt til å sette seg inn i hva slags hund det er snakk om. Det er det ikke alle som forstår (eller så driter de i det)
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Du overtolker ikke litt i meste laget her, da? Det var ikke mange i den tråden som skrev at de "ikke gidder å gå tur i en liten time", eller? Det dreier seg om forskjellen mellom raser, og at enkelte raser krever mye mer innsats enn andre er jo helt åpenbart. At folk tenker på hundens aktivitetsbehov når de velger rase betyr ikke nødvendigvis at de ikke gidder å gå tur i det hele tatt, men at de innser sine egne begrensninger og velger en rase som ikke er av de mest krevende. Skjønner ikke helt behovet for å vri det til noe negativt? Anonymkode: 44f0f...54c 7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Hvorfor antar du at "lite mosjon" betyr ikke noe tur i det hele tatt? Er du klar over hvor mye mosjon og aktivisering enkelte hunderaser trenger? For eksempel Gordon setter, de trenger MYE mosjon. Om man da har en mops, er de gjerne godt fornøyd om de får seg en halvtimes tissetur to ganger om dagen, og kanskje får mulighet til å være ute på en balkong litt for å få luft. Jeg vil si mopsen trenger lite mosjon. Det betyr ikke at man ikke går tur med den. Det betyr bare nettopp det man skriver: Den trenger lite mosjon, i motsetning til de rasene som trenger å få løpe som gale i skogen minst et par timer daglig. Anonymkode: da00c...1a2 5
Wenda Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Jeg ønsker meg rase som krever lite mosjon. Ser ikke noe galt i det. Alle raser er forskjellige og jeg orker ikke å ha en hund som krever mye. I mine øyne så krever en husky mer enn en tibetansk spaniel liksom. Også er det forskjell på mosjon også. Noen raser krever å få nærmest løpe i en time, mens andre raser liker best å rusle i rolig tempo i en time Er jo bare bra at folk velger rase utifra aktivitetsbehov og ikke bare etter utseendet og andre teite ting 4
ArtyFarty Skrevet 5. juli 2016 Forfatter #6 Skrevet 5. juli 2016 Alle hunder fortjener å få minst en times tur om dagen. Ingen raser er avlet for å ligge i sofaen 23 timer. At hunden ikke krever det, betyr ikke at den ikke trenger det. Det trenger ikke å gå fort, det trenger ikke å gå langt, men alle trenger mer enn tisseturer rundt kvartalet. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Greit nok, men jeg ser fremdeles ikke at det er mange som hevder at en tissetur rundt kvartalet er nok? Hvor er alle disse? Anonymkode: 44f0f...54c 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Selv chihuahuaen min går minimum en time tur, ofte mer. Anonymkode: 5791c...243 2
FantasDick Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er blant de som skrev at rasen/hunden min trenger lite mosjon. Med det mener jeg at han går ikke på veggen om vi går lite tur i noen dager (f.eks om vi er syk, babyen krever ekstra mye osv). Han får minimum en time hver dag uansett, men han trenger ikke mer for å være fornøyd. Han får langturer i tillegg, men altså ikke hver dag - og han er happy. 2
Skelly Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Synes en time tur går som lite mosjon jeg. Enkelte hunder trenger mye mer enn det. Hunden min leker også en del, men det hender vi er litt for travle, til det, og da blir det med turene. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 47 minutter siden, ArtyFarty skrev: Alle hunder fortjener å få minst en times tur om dagen. Ingen raser er avlet for å ligge i sofaen 23 timer. At hunden ikke krever det, betyr ikke at den ikke trenger det. Det trenger ikke å gå fort, det trenger ikke å gå langt, men alle trenger mer enn tisseturer rundt kvartalet. Ja, men hvor har du det fra at hundene ikke får det, da? Hvor har du det fra at "Lite mosjon" betyr en runde rundt kvartalet? Jeg har ikke sett noen som har skrevet det. Dette ser ut til å være noe du har diktet opp i ditt eget hode. Svigerfar har en rase som går på veggen om den ikke får løpt i skogen minst et par timer daglig, og som trenger mye stimuliering utenom dette også. Jeg har vokst opp med en rase som helt fint kunne gå på fjellet i timesvis, men som også trivdes utmerket med å få en times tur i rusletempo (faktisk nektet dyret plent å gå mer enn en halvtimes gange bort i veien om det regnet og blåste). Ser du ikke at det da er forskjell på mosjonsbehov? Den ene trengte mye mosjon, den andre var vel fornøyd med mye mindre, altså da lite i forhold til den første rasen. Anonymkode: da00c...1a2
ArtyFarty Skrevet 5. juli 2016 Forfatter #12 Skrevet 5. juli 2016 Det er noen såre tær her ser jeg, undres på hvorfor?.. Om dere leser HI så ser dere at jeg stiller spørsmålet om hva lite mosjon er, og deretter trekker jeg frem at dersom man ikke gidder å gå en times tur så passer det bedre med plysjdyr. Men - anonyme brukere med piggene ute, ja, det er vel noen som føler seg truffet da. For føler man seg ikke truffet, så er det vel heller ingen grunn til å hisse seg opp?.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Et øyeblikk siden, ArtyFarty skrev: Det er noen såre tær her ser jeg, undres på hvorfor?.. Om dere leser HI så ser dere at jeg stiller spørsmålet om hva lite mosjon er, og deretter trekker jeg frem at dersom man ikke gidder å gå en times tur så passer det bedre med plysjdyr. Men - anonyme brukere med piggene ute, ja, det er vel noen som føler seg truffet da. For føler man seg ikke truffet, så er det vel heller ingen grunn til å hisse seg opp?.. Jeg føler meg ikke truffet nei Hunden min får tre turer daglig, hvorav den lengste er på minst halvannen time hver dag. Jeg irriterer meg bare over generell dumhet og folk som legger ord og meninger i munnen på andre helt etter eget godtbefinnende. Det er du som hisser deg opp her. Du har til og med laget en hel tråd om at folk ikke bør ha dyr, på bakgrunn av at du tydeligvis mener du sitter på fasiten på "lite mosjon". Du tillegger de som sier "Lite mosjon" meningen at de ikke trenger gå tur mer enn en time daglig. Som flere her skriver: Det er feil. Når mange sier "lite mosjon", så er det sammenlignet med andre raser som altså trenger langt mer enn en time daglig, og det i langt høyere tempo enn tusling. Anonymkode: da00c...1a2 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 2 minutter siden, ArtyFarty skrev: Det er noen såre tær her ser jeg, undres på hvorfor?.. Om dere leser HI så ser dere at jeg stiller spørsmålet om hva lite mosjon er, og deretter trekker jeg frem at dersom man ikke gidder å gå en times tur så passer det bedre med plysjdyr. Men - anonyme brukere med piggene ute, ja, det er vel noen som føler seg truffet da. For føler man seg ikke truffet, så er det vel heller ingen grunn til å hisse seg opp?.. Du uttaler deg en smule aggressivt selv, syns jeg. Hvis du tenker deg om, så skjønner du kanskje at man med "trenger lite mosjon" kanskje snakker om "i forhold til"? En trekkhund krever en god del mer mosjon enn en Kleinspitz. Og en Border Collie trenger mer mental stimulans enn en chihuahua. Det betyr ikke at man sier at kleinspetzen og chihuahuaen ikke trenger trening og mental stimulans. Anonymkode: 27e9d...009
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Det er da ingen såre tær her. Men når noen velger mops i steden for border collie, fordi "den trenger mindre mosjon", så gjør det dem i følge deg til folk som ikke gidder å gå tur med hunden og heller burde kjøpt en tøyhund. Og der er det en logisk brist, serru, fordi man utmerket godt kan fylle mopsens behov for mosjon selv om man innser at man ikke kan ha en aktiv rase. Anonymkode: 44f0f...54c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 Vi har en hunderase som ikke krever mye tur. Er ikke alltid den får tur engang, men så bor vi også slik til at den går løs ute. Er så og si aldri i bånd og har stort område med skog til å bevege seg i, han liker å svømme og enkelte dager har han lange svømmeturer. Vi tar den også med på lange turer. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å la han være inne hele dagen. Anonymkode: ebb9d...1c7
ArtyFarty Skrevet 5. juli 2016 Forfatter #17 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingen såre tær her. Men når noen velger mops i steden for border collie, fordi "den trenger mindre mosjon", så gjør det dem i følge deg til folk som ikke gidder å gå tur med hunden og heller burde kjøpt en tøyhund. Og der er det en logisk brist, serru, fordi man utmerket godt kan fylle mopsens behov for mosjon selv om man innser at man ikke kan ha en aktiv rase. Anonymkode: 44f0f...54c Nope, jeg sier at dersom man ikke gidder å gå en times tur med hunden så kan de heller kjøpe en tøyhund. Det betyr ikke at andre raser krever mer. Ser du forskjellen? Jeg har stilt spørsmålet: Hva er lite mosjon? Det spørsmålet er det ingen som svarer på. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 I min verden er lite mosjon for hund det som passer inn i en vanlig hverdag; en tur om morran på 15-30 minutter, en tur rundt lunsjtider på 15-30 minutter og en lengre tur om kvelden på en time eller litt mer. Dette er vel minimum for de aller fleste hunderaser, noe jeg tror de fleste oppgående mennesker over 7 år er klar over. I den andre enden har du jo hunderaser som krever flere timer med løping, mental trening etc. daglig. Fantastiske og fasinerende dyr - men egner seg for min del best dersom jeg skulle bli sjukt rik og langt mindre rastløs enn jeg er idag, så jeg og hunden kan styre rundt i nærområdet ca 24/7 Anonymkode: a6ea7...cba
Tabris Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 For meg handler det om kvalitet heller en kvantitet, samt også variasjon. Det hjelper ikke om man går en time hver dag hvis det kun innebærer en båndtur rundt det samme nabolaget hver dag og ingenting annet. Da kan en halvtime bra nesearbeid være vel så bra aktivisering for hunden. Èn dag er det kort tur og heller noe søksarbeid. En annen dag er det vanlig tur og ingenting annet. En tredje dag er det langtur i fjellet osv. Selv om man gir hunden tre timers aktivisering hver dag, så betyr det fortsatt at det er 21 timer i døgnet hvor det ikke blir gjort mye. Da synes jeg det er urettferdig at en hund, bare fordi den er liten, ikke skal få så mye. Den trenger også å få bruke hjernen og ha en variert hverdag, like så mye som en stor hund. 3
Wenda Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Nå er det ikke snakk om små hunder fordi de trenger mindre mosjon. Små hunder kan også trenge mye. Det er snakk om hunder generellt som krever lite. En irsk ulvehund krever ikke like mye som en Jack russel f.eks bare for å ta det den andre veien 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå