Gå til innhold

Teltferie i Norge (og Sverige og Finland), hva må man vite, kan jeg telte hvor jeg vil?

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg er grønn, like grønn som teltduken. 

Er det lovlig å telte hvor man vil i utmark? Jeg ser at campingplasser tar 200kr natta for å sette opp telt der, men da får man jo brukt deres dusjanlegg og lignende, men ellers kan man sette opp teltet der man vil? 

Og hvis man skal (excuse my French) drite i skogen, ja, hva pleier du å gjøre da? Graver et hull og legger dorullpapiret nedi også? 

Tips og triks mottas med takk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme! Vurderer teltferie nedover norge eller sverige, men har ingen peiling på telt eller regler. :sjenert:

Hvor har du tenkt deg, Rainstorm? 

Skrevet (endret)

Såvidt jeg vet kan man telte hvor man vil i utmark ja, men ikke mere enn to døgn uten å be om tillatelse...? Som regel går det bra å telte lengre uten tillatelse, jeg har gjort det selv, har også teltet på "ulovlige" steder som på slottsfjellet i Tønsberg :)
Jeg pleier å ta med en liten hagespade for å grave hull når jeg skal på do, og ja, man kan legge dopapiret nedi.
Det er også lurt å ta med seg en liten paraply (om man ikke skal bære tungt på fjellet), i tilfelle man må på do i regnet, så man slipper å dra vått regntøy inn i teltet bare pga en dotur.
Jeg tar også med myggspiral, det kan man få bruk for.

Her står det om allemannsretten:
https://allemannsretten.no/2013/08/01/teltreglene-faq/

Endret av Hapi
AnonymBruker
Skrevet

Er vel strengt tatt ikke nødvendig med dass-papir heller?

Bruk en vann-flaske, og sprut litt der bak. Raskt og greit...

Anonymkode: 2da4f...e38

Skrevet

Og så må man ikke sove direkte på en oppblåsbar madrass, man bør ha et ekstra liggeunderlag oppå, for å sove på luft er kaldt!

Gjest supernova_87
Skrevet

@kisskissbangbanghaha, akkurat samme som meg, har ingen peiling på telt eller regler. Bortsett fra da jeg var barn! Så jeg må ha lært noe, og bodd i telt har jeg. Kanskje jeg har fortrengt det med hvordan man gikk på do i skogen? Ser for meg at jeg har et idyllisk syn på telttur, men kommer tilbake med uendelig med myggstikk, surt telt, gjennomvåt og kald og vet med meg selv at jeg aldri skal ligge i telt igjen. :fnise: Men det er lov å håpe da! :) 

Jeg tenkte motsatt av deg, oppover Norge og kanskje Sverige, har lyst til å se midnattsola! Noen som vet hvor langt nord man må da? 

@HapiTusen takk for gode råd! Mente du skrive myggspray, eller er myggspiral noe annet? Søkte det opp nå, du tror ikke det er nok med spray eller sånn stift man bruker på kroppen? 

Til AB, noen ganger er det nødvendig med dasspapir. ;) 

Åhåi, dette blir herlig, sommeren da Rainstorm lærte seg å drite i det fri! :biggrin: 

Er det noen som har telta aleine før, ble dere redde, er det noe farlig med å telte ute alene? Min mor viser bekymring for dette, og selvsagt smitter det til meg. Og et annet spørsmål, er det deilig befriende, eller kan man bli ensom? :ohmy: 

Skrevet
2 minutter siden, Rainstorm skrev:

@kisskissbangbanghaha, akkurat samme som meg, har ingen peiling på telt eller regler. Bortsett fra da jeg var barn! Så jeg må ha lært noe, og bodd i telt har jeg. Kanskje jeg har fortrengt det med hvordan man gikk på do i skogen? Ser for meg at jeg har et idyllisk syn på telttur, men kommer tilbake med uendelig med myggstikk, surt telt, gjennomvåt og kald og vet med meg selv at jeg aldri skal ligge i telt igjen. :fnise: Men det er lov å håpe da! :) 

Jeg tenkte motsatt av deg, oppover Norge og kanskje Sverige, har lyst til å se midnattsola! Noen som vet hvor langt nord man må da? 

@HapiTusen takk for gode råd! Mente du skrive myggspray, eller er myggspiral noe annet? Søkte det opp nå, du tror ikke det er nok med spray eller sånn stift man bruker på kroppen? 

Til AB, noen ganger er det nødvendig med dasspapir. ;) 

Åhåi, dette blir herlig, sommeren da Rainstorm lærte seg å drite i det fri! :biggrin: 

Er det noen som har telta aleine før, ble dere redde, er det noe farlig med å telte ute alene? Min mor viser bekymring for dette, og selvsagt smitter det til meg. Og et annet spørsmål, er det deilig befriende, eller kan man bli ensom? :ohmy: 

Jeg bor i Bodø og dette er utsikta fra stua mi akkurat nå. Det blei skjeivt da. Du får tilte hodet. 

Snapchat-501730794570443018.jpg

Synes du er dødstøff som tenker å gjøre det alene! Do it! 

Skrevet
2 minutter siden, Rainstorm skrev:

Tusen takk for gode råd! Mente du skrive myggspray, eller er myggspiral noe annet? Søkte det opp nå, du tror ikke det er nok med spray eller sånn stift man bruker på kroppen? 

Jeg mente myggspiral, men andre ting funker sikkert også. Det er bare at myggen har en tendens til å dukke opp når man skal på do i skogen...
http://www.sportsdeal.no/turutstyr/mygg-flaattbeskyttelse/myggspiral-ls7050

Skrevet
7 minutter siden, Rainstorm skrev:

Man kan bli redd ja, men har ikke opplevd å bli ensom :)
Trikset med å telte alene er at enten må du telte et sted der alle ser deg, eller et sted der ingen ser deg. Det er ikke så lurt å telte et sted der bare "noen" ser deg. Enten vil man ikke bli oppdaget i det hele tatt, eller man vil bli oppdaget et sted der det er vitner. Om man telter f.ex. på en rasteplass så er det ofte andre der, og det er en trygghet. Finner jeg ikke et sted med menesker så tar jeg med meg teltet et godt stykke fra veien og gjemmer meg et sted ingen kan inbille seg at noen telter og de som evt kommer der blir reddere enn meg :fnise:
Men dette er nok egentlig ikke en reell fare i Norge, det er mest det at man kan bli litt mørkeredd.

Det er også fint å telte på badeplasser, eller tilrettelagte friluftssteder for der er det do...

Og så kan du jo finne en campingplass eller sove i bilen en natt om du psyker ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Amatører. Man bruker ikke dopapir i naturen. Man bruker fuktig mose man finner over alt. Du blir renere bak enn om du bruker papir. Dessuten mer miljøvennlig. 

Anonymkode: 1d452...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...