Gå til innhold

mor til barn bruker kun sitt etternavn på barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

min sønns mor, min eks bruker ikke mitt etternavn. er registrert i norske register med fornnavn (mors etternavn) og mitt etternavn til slutt.

men har lagt merke til at når hun registrerer/oppgretter div ting som årskort aktiviteter så blir ikke mitt etternavn nevnt.

oppdretter jeg noe som jeg har gjort på bade kortet på svømme hallen bruker jeg barns navn (første bokstav i mors etternavn så mitt etternavn

bare på postkassen hos hun er etternavnet mitt registrert  barns navn (fars etternavn) mors etternavn.

virker som hun og typen bare må finne på noe for og irritere meg.

jeg for min del orker ikke og krangle med dem, blir det krangling så er dagen/uka ødelagt for min del.

måtte bare skrive for og få ut frustrasjonen.

Anonymkode: e33a3...0bc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du er irritert fordi barnet heter (eksempel) 

Per Iversen Grønn

Så skriver hun Per Iversen, mens du skriver Per I. Grønn. Da er dere jo nesten like gode?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ViljaH skrev:

Så du er irritert fordi barnet heter (eksempel) 

Per Iversen Grønn

Så skriver hun Per Iversen, mens du skriver Per I. Grønn. Da er dere jo nesten like gode?

Tenkte jeg også.

Anonymkode: 00854...45a

• Liker 4
Skrevet

Samme tenker jeg. Her bruker far aldri mitt etternavn på barna, kun sitt eget. 

Skrevet

Navn har generelt blitt "tyngre" og mer tungvindt enn før. Doble fornavn er veldig vanlig, og gjerne et mellom navn før det kommer et etternavn. Både mor og fars, noen er kanskje skikkelig uheldig og har et dobbelt etternavn i tillegg. Jeg synes ikke det er uvanlig å forkorte mellomnavnet ned til forbokstaven, og synes virkelig ikke det er det samme som å late som at etternavnet ikke finnes. Jeg forstår godt din frustrasjon! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Niennas skrev:

Navn har generelt blitt "tyngre" og mer tungvindt enn før. Doble fornavn er veldig vanlig, og gjerne et mellom navn før det kommer et etternavn. Både mor og fars, noen er kanskje skikkelig uheldig og har et dobbelt etternavn i tillegg. Jeg synes ikke det er uvanlig å forkorte mellomnavnet ned til forbokstaven, og synes virkelig ikke det er det samme som å late som at etternavnet ikke finnes. Jeg forstår godt din frustrasjon! 

Enig! 

Anonymkode: 912fb...538

AnonymBruker
Skrevet

Du får bestille navnelapper, og sy på alle barnets klær: Lars Lund BERGHEIM. Og klistrelapper til leker, matbokser, sykler. Så får du snakke med barnet om det, at han er en ekte Bergheim, at du heter Bergheim, at dere hører sammen og det er fint. Så får du leve opp til det du sier, dere er Bergheims, og nær familie. Så velger nok barnet navnet selv. Eller ikke. 

Skjønner det er frustrerende, men du kan nok ikke forvente at mor skal direkte snakke navnet opp, så det må bli din oppgave hvis det er viktig for deg. Hva han/hun er registrert som på skiskole osv er ikke så viktig, det er vel mor som melder på, følger opp og mottar informasjon kanskje? Er det deg, så bare rett navnet opp og foreta slik registrering selv. 

Anonymkode: a0ec8...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Hun vil ikke bruke ditt og du vil ikke bruke hennes. Like barnslige begge to.

Anonymkode: 6979b...901

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her kutter mor også bort mitt. Barna har korte fornavn og etternavnet vårt med bindestrek, men hun bruker bare sitt. Til og med i gratulasjoner til barna i avisen. Flere som reagerer. På postkassen heter de også bare hennes og når hun melder på fritidsaktiviteter og innmelding til skole.  

Anonymkode: 64b34...927

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kutter mor også bort mitt. Barna har korte fornavn og etternavnet vårt med bindestrek, men hun bruker bare sitt. Til og med i gratulasjoner til barna i avisen. Flere som reagerer. På postkassen heter de også bare hennes og når hun melder på fritidsaktiviteter og innmelding til skole.  

Det med postkassen har hun vært veldig nøyen. Ikke maria, daniel, lise og matius Hansen, men Typ:

Maria hansen (Mor)

Daniel hansen

Lise hansen

Marius hansen

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når et etternavn er to forskjellige, forent med bindestrek, så skal selvfølgelig begge brukes! Personlig synes jeg etternavn er "mer verdt" enn mellomnavn, og synes ikke det er en big deal å kutte ut mellomnavnet når man sier navnet sitt. Pippi sier jo bare Langstrømpe til vanlig, hun også ;)

AnonymBruker
Skrevet

Enig ts, et barn bør ha sitt fars etternavn.

Anonymkode: be1be...b1c

Skrevet

Mine foreldre skriver mitt navn med "sitt" etternavn, jeg har begge. Kunne ikke brydd meg mindre og tror ikke noen av de gjør det for å irritere den andre. 

Hvis dere generelt driver og kranger og irriterer hverandre, burde dere begge slutte.

Skrevet

Skole osv bruker folkeregistret som kilde så der er det nok ikke rom for å være kreativ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud er dette virkelig noe bry seg om?

Snakk om å være hårsår og lage storm i vannglass.

Let it Go!

Anonymkode: eb735...d32

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...