Gå til innhold

Barn som ikke vil legge seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to tette barn på 2,5 og 4 år, de har lik leggerutine hver kveld: kveldsmat-kveldsstell/bad-bok på sengekanten og avsluttende nattasang/kos. De legger seg klokken 20.00-20.30.

Alt frem til punktet med nattakos er hyggelig - så starter det: nå er de tørste selv om de drakk masse for en halvtime siden, de turner i senga, de krangler, synger, leker og har det utrolig gøy - jeg synes ikke det er like festlig for å si det sånn! Jeg har endt opp med å sitte inne på rommet for å holde ro - allikevel tar det opptil 2 timer før de sover. Ekstremt frustrende når man er alenemor med avlastning bare annenhver helg.

Hvordan får jeg barna til å slutte å tulle etter nattaklemmen? Jeg har mulighet til å legge en på mitt rom, gjorde det i kveld, og sa ingenting etter nattaklemmen. De hopper ut av senga og ler. Jeg må sitte i gangen mellom rommene og følge de tilbake til senga uten å si noe. Jeg har holdt på slik i en time. De er "snille" ellers, og stort sett gode venner. Men de tester meg til det ekstreme  ved legging føler jeg. Å bruke opptil 50 timer i måneden på legging er helt vanvittig! Her er det forbedringspotensiale! Tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hatt to barn å legge så jeg kan ikke forestille meg hvordan det er - den ene fyrer opp den andre osv.

Det går ikke an å f.eks legge de på forskjellig tidspunkt? Den minste først på det ene rommet og når det er rolig der så legger du den eldste? 

Skrevet

Hva med lydbok på høretelefoner? Det har fungert godt her i perioder ☺️ 

• Liker 1
Skrevet

Er det forresten mulig å gjøre noe med tidspunkt? Er det noe å gå på for å få de opp tidligere og legge de tidligere? Mine blir spinnville hvis de er overtrøtte.. Verst når de står opp sent og legger seg etter 20. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at 20.00 og 20.30 er sent for så små barn. Vi har ett barn på tre, ett på seks og ett på ni år, og de legger seg henholdsvis 19.00, 19.45 og 20.30. Vi har hatt noen runder med alle tre hvor legging har vært et mareritt, men det funker å være konsekvent. Fast leggetid, roe ned til kvelds, bli med inn, snakke bittelitt, si god natt og gå, med et løfte om å komme opp å se om dem om en liten stund. Da sover de som regel ☺️ Har sluttet med nattahistorier og dikkedarer. Når det stod på som værst, måtte vi være ekstra strenge; alle skal legge seg i sin egen seng hver kveld, og helst ikke komme opp i vår seng i løpet av natten (ved evt sykdom/smerter og mareritt er det lov). De fikk ikke ha overnattingsgjester før de greide dette uten noe tull. 

Gikk ikke mange nettene før det gikk bra, og da ble det masse skryt og en liten "belønning", som feks da overnatting av en venn. 

Prøv å legg dem tidligere, vær konsekvent hver eneste kveld. Overtrøtte barn har etter min erfaring vanskelig for å finne søvnen. 

Anonymkode: c5bf9...e07

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips og svar. Jeg skal prøve å legge litt tidligere, kanskje det kan være så enkelt?! Lydbok var også et veldig bra tips. Takktakk :)

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Frøkenbetty skrev:

Jeg har to tette barn på 2,5 og 4 år, de har lik leggerutine hver kveld: kveldsmat-kveldsstell/bad-bok på sengekanten og avsluttende nattasang/kos. De legger seg klokken 20.00-20.30.

Alt frem til punktet med nattakos er hyggelig - så starter det: nå er de tørste selv om de drakk masse for en halvtime siden, de turner i senga, de krangler, synger, leker og har det utrolig gøy - jeg synes ikke det er like festlig for å si det sånn! Jeg har endt opp med å sitte inne på rommet for å holde ro - allikevel tar det opptil 2 timer før de sover. Ekstremt frustrende når man er alenemor med avlastning bare annenhver helg.

Hvordan får jeg barna til å slutte å tulle etter nattaklemmen? Jeg har mulighet til å legge en på mitt rom, gjorde det i kveld, og sa ingenting etter nattaklemmen. De hopper ut av senga og ler. Jeg må sitte i gangen mellom rommene og følge de tilbake til senga uten å si noe. Jeg har holdt på slik i en time. De er "snille" ellers, og stort sett gode venner. Men de tester meg til det ekstreme  ved legging føler jeg. Å bruke opptil 50 timer i måneden på legging er helt vanvittig! Her er det forbedringspotensiale! Tips???

Ha alltid vann ved sengen, da er problemet med tørste løst. 

Forbered de med å roe ned før leggetid. Når du legger de, si at nå er det natt og de skal sove, og hodet skal ligge på puta. Når de ligger, si at du kommer inn om 5 minutter for å passe på de/se etter de. Gå ut, ta tiden og gå inn igjen etter 5 minutter. Hvis de ikke ligger i senga, gjenta med repeterende lav stemme at nå er det natt, og de må sove og hodet skal ligge på puta. Når de ligger si at du kommer inn igjen om 5 min. osv. Helt til de sover. Lykke til! :) 

Anonymkode: 32dc8...786

AnonymBruker
Skrevet

Som flere sier,  vann ved senga, klare regler for hva som er lov å stå opp for  (gå på do, syk eller mareritt ). Belønningssystem kan også hjelpe.  Et lite klistremerke hver kveld de klarer å legge seg fint  (vær konkret når du forteller hva "legge seg fint" betyr ) og et stort, ekstra fint når de har klart 5 kvelder f.eks..  IKKE ta vekk allerede opptjente klistremerker om det skjærer seg en kveld.  Lykke til!  

Anonymkode: 4beb8...db5

AnonymBruker
Skrevet

Tenker mye ordner seg hvis du prøver å legge dem kl 18.30-19. :)

Anonymkode: 55fa9...a57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg den yngste først. Da får den eldste sitte stille i sofaen og spille på ipad/se på noe/ebok el, noe h*n ikke får ellers og som er stas. Mens dere er på badet osv. Så er det eldstemann tur, da får yngste ha ipadden i senga med en ebok. Legg så eldstemann i din seng, med en bok/blad å kikke i de minuttene det tar mens du inndrar ipad, synger en sang/gir klem til yngste. Så er det eldste sin tur, vekk med bok, klem og sang. God natt. Da har forhåpentligvis yngstemann sovnet/roet seg. Det er det som i perioder fungerer fint her. Nå har eldste begynt å lese, så han får lese et kvarter etter at minste skal sove. Derfor kan de heller ikke være på samme rom, det blir bare bråk. Vi bærer inn når vi skal legge oss.

Anonymkode: efe84...010

AnonymBruker
Skrevet

De bør ikke legges samtidig fordi de da bråker sammen. De bør og ha ulik leggetid for å markere at det er forskjell på dem og største trenger egentid med mamma uten småsøskenet. En halv time for den store ekstra.og tidlig opp om morgene for å bli trett til leggetiden. 

Ellers fortsett med å følge inn i senga igjen uten å si noe, uten å vise noe annet med kroppsspråket at du mener at nå er det leggetid. I morgen forklarer du minsten før leggestellet begynner at hun skal legge seg og være stor og ligge i sengen. Storesøster skal være opp en stund til fordi hun er stor. 

Anonymkode: bad5d...960

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Frøkenbetty skrev:

Hei, har en flokk med unger som er nær i alder selv, men min fordel er at de alle har eget rom. Hvis du har mulighet til å skille dem kan det være en fordel. Jeg skal prøve å gi deg noen konkrete tips, men før du igangsetter dem (hvis du vil) bør du sjekke inneklimaet på rommet tempratur, lys, osv. Det er også en fordel - slik andre har nevnt - at du har en vannflaske på rommet, og kanskje at du legger dem litt før (men dette får du vurdere selv).

Det har blitt nevnt et belønningsystem - det kan funke, men fortrinnsvis for den eldste. Allikevel, min erfaring er at dette kan variere, og du må i så fall finne en effektiv forsterker. Når det er sagt er det noe med tidsdimensjonen som kan vanskeliggjøre dette. Jeg skal ikke gå mer i detalj angående dette. Slik nevnt det er en mulighet. Ikke desto mindre du er i besittelse av den mest kraftfulle forsterkeren som ungene vil ha, og det er din oppmerksomhet. Ofte foreslår man ganske restriktive metoder, men la oss snu på det å gjøre det til noe morsomt.

Ok, premisset er at dine unger har utviklet et mønster i sin atferd. Denne atferden er lite hensiktsmessig for at de skal sove. Hvordan skal vi snu det? Vel, du sier at rutinen går veldig greit helt til de skal legge seg. Her har du masse atferd som du kan gi postiv oppmerksomhet. Derfor, steg 1, finn en atferd som du vil postiv oppmerksomhet. Min erfaring er at fireåringer elsker "high five" - bruk det og den minste vil komme etter. Her blir "high five" en lært forsterker, og denne kan du benytte deg av videre. Den neste forstekeren - og her må du identifisere når den atferden du vil bli kvitt opptrer - og den må brukes før den opptrer. Dette er steg 2. Personlig ga jeg denne med en gang ungene hadde lagt seg ned i sengen, og like før jeg gikk ut av rommet - ikke vær redd for å gi for mye i starten. Steg 3.  Hvis det er stille med en gang du forlater rommet - gå tilbake igjen og gi dem en "high five", og fortell dem hvor flinke de er. Ikke tenk på at du forstyrrer søvnen, fordi målet ditt er å være i forkant av den lite hensiktsmessige atferden (som du av erfaring vet kommer). Steg 4. Vent litt lenger nå og gå tilbake igjen og gjenta prosedyren. Dette fortsetter du med - altså du forlenger intervallet. 

Her kan du jo forske litt og se hva slags intervall som er mest effektivt. Allikevel, dette er ikke noe "hokus pokus". Den opprinnelige atferden vil forekomme, men den gir du minst mulig oppmerksomhet - ikke bli sint eller vis frustrasjon. Det du gjør er at du venter til den atferden du vil dyrke frem forekommer, og gir oppmerksomhet til den. Hvis atferden er såpass høylydt kan du gå inn, men da skal du ikke si noe, men bare legge dem tilbake i sengen igjen. Når det blir stille, gi dem en high five med en gang (med en liten overlapp i tid). Følger du dette konsekvent i en uke er du (delvis) kvitt problemet - for husk det vil uansett før eller senere oppstå situasjoner. Poenget er heller ikke at du skal gi dem high five for alt bestanding - du må øke kravet her, dvs. at du etterhvert bare gir high five etter steg to, osv. Etterhvert trenger du ikke å bruke det i det hele tatt.

Du kan selvsagt bruke helt andre (restriktive) metoder, men disse metodene er ikke like gøy, og ofte lærer barnet heller ikke noe nytt. Jeg har selv også anvendt disse metodene - og de fungerer - men slik nevnt hvorfor ikke ha det litt artig, og gi barnet ditt ros, i steden for alternativet.

Endret av Iddy
Skrevet
3 timer siden, Fillifjong skrev:

Hva med lydbok på høretelefoner? Det har fungert godt her i perioder ☺️ 

Kjempebra forslag!!! Applaus :D

Skrevet

Jeg synes du legger de litt for seint. Ville begynt tidligere. 

Den yngste burde legge seg først siden han er yngst. Ta gjerne kveldsstellet samtidig, men la eldstemann være oppe litt lengre i den regi av at han faktisk er eldst. Siden de deler soverom så er det veldig fort gjort at de fyrer opp hverandre når de legger seg samtidig.

Sover de i barnehagen? Det kan også være en årsak til at de ikke er trøtte når kvelden kommer. 2.5 år og 4 år, da kan de greit nok slutte å sove i barnehagen, evt trappe ned på dagsoving. Hvis de sover i barnehagen og du føler de trenger å sove på dagtid (noe en 4-åring lett kan kutte ut) så kan du gi beskjed at de må vekkes etter 30min. Da blir det en powernap kontra 1-2 timer som mange fort sover i barnehagen. 

Trikset tørst-må tisse er klassisk for å drøye tiden etter at de har kommet i seng! Kjøp sølesikre tutkopper som de kan ha ved sengen. Da har de ingen unnskyldning for å kommandere deg til å hente vann. Tilslutt så blir det kjedelig, og de gidder ikke drikke hvis de ikke er tørste.. 

AnonymBruker
Skrevet

For guds skyld, ikke bruk belønningssystem! Det verste vi får inn i skolen er barn som skal ha belønning for alt. De søker bekreftelse hele tiden. Ser du har fått mange andre gode tips. Ønsker deg masse lykke til videre! 

-Lærer

Anonymkode: d7f7f...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt 2-åringen halv sju, og 4-åringen halv åtte, evt sju hvis 2-åringen rekker å sovne til da. Synes også de legger seg sent, spesielt yngste! Og ikke minst bør barn som har forskjellig alder legge seg til forskjellige tider. Både for å få følelsen av at "den største er størst og får være oppe lenger + alenetid med mor" og for å slippe støy når de legger seg samtidig. 

Vann på senga er selvsagt, da står det klart der når de trenger å drikke. 

Anonymkode: f9970...b95

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For guds skyld, ikke bruk belønningssystem! Det verste vi får inn i skolen er barn som skal ha belønning for alt. De søker bekreftelse hele tiden. Ser du har fått mange andre gode tips. Ønsker deg masse lykke til videre! 

-Lærer

Det verste som finnes er lærere som aldri gir positiv bekreftelse. Belønningssystem funker hvis man vet hvordan man skal bruke det.  

Gjest chiki
Skrevet

Min gutt på 2 år legger seg 1930 og storesøsteren kl20 til vanlig. Han får kun ha smokk når han er i sengen, så hab gleder seg til å legge seg med smokken. 

kveldsmat-pussetenner-drikke litt vann-rett i seng. Ingen prating, lesing eller synging på rommet. Kun "natta, glad i deg".

storesøsteren får ligge å lese bøker pg synge for seg selv. Legger hun seg samtidig som lillebror får hun ta med kurioen sin, mot at hun legger den fra seg kl20 (20.30 i helgene). Hun har en camelback flaske i sengen. 

De får ALDRI  ligge i sengen vår. Har de mareritt følger vi de inn på rommet og er der med dem. 

Nå i ferien legger de seg når det passer. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Lærer

Neivel?  Jeg har klart å snudd negativ adferd hos mange elever jeg.  Med belønningssystem over en periode.  Målet må jo være å snu negativ adferd på en positiv måte! Det funket på mine barn og på mine elever.  Jeg er også lærer ser du. Og spesialpedagog. Jeg tenkte bare at dette var en tråd der jeg svarte utifra mine erfaringer som mor, så jeg hadde ikke tenkt å nevne det....

Anonymkode: 4beb8...db5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...