Gå til innhold

Kan alle trene seg opp til å få normalt god balanse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan alle trene seg opp til å få normalt god balanse, eller er det noen det bare ikke er håp for? Jeg begynner å lure på om jeg er et sånt håpløst tilfelle. Har vært på ni timer med BodyBalance (Les Mills) siden mai, og det er ikke det at jeg forventet kjemperesultater så raskt, men kanskje litt fremgang...?

Jeg synes nesten jeg har blitt dårligere. Skjønner at jeg stresser litt med det og får en slags prestasjonsangst på timene, men ser heller ikke noen fremgang hvis jeg trener balanse hjemme.

Lurer på om jeg bør droppe disse gruppetimene inntil videre og heller begynne å trene mer systematisk hjemme. Hva tror dere? Blir faktisk litt nedtrykt av å skille meg ut som aller dårligst på hver eneste time, merker jeg. Hadde på forhånd bestemt meg for å drite i akkurat det, men nå begynner det å bli slitsomt.

Ser at innlegget mitt ble litt sytete, men håper noen orker å komme med innspill likevel :)

Anonymkode: 08948...20c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såørs jo hva som er årsaken til dine balanseproblemer? Noe kan trenes til å bli bedre, andre ting blir som det er uansett hva en gjør og atter ndre balanseproblemer kan trenes opp. Har du fått noen diagnose? 

Anonymkode: b2b57...9c0

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såørs jo hva som er årsaken til dine balanseproblemer? Noe kan trenes til å bli bedre, andre ting blir som det er uansett hva en gjør og atter ndre balanseproblemer kan trenes opp. Har du fått noen diagnose? 

Anonymkode: b2b57...9c0

Nei, har ikke tenkt så langt som at jeg kan ha noen diagnose. Føler bare at jeg alltid har vært et stykke under gjennomsnittet (uten at jeg helt vet hva det er) og har lyst til å forbedre meg litt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på.

Jeg er voksen med dårlig balanse, koordinasjon og finmotorikk, mest sannsynlig som resultatet av en kombinasjon av naturlig anlegg og at jeg aldri var med på noe fysisk da jeg var liten. Det er temmelig pinlig.

Anonymkode: a2e2d...98b

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig balanse kan skyldes svak kjernemuskulatur (den kan være svak selv om ytre muskulatur er sterk), øreproblemer, nevrologiske problemer, og tusen andre ting.

Men vanligvis er det kjernemuskulaturen som er den største synderen. 
Mange fokuserer på ytre muskulatur, og glemmer det indre korsettet.

Så mitt forslag til deg må være å fokusere på kjernen i noen uker fremover.
Blir ikke balansen bedre da, kan det ligge andre årsaker til grunn.

Anonymkode: 17509...58d

Skrevet

Enig med AB over her ang kjernemusklatur. Etter å ha gått igjennom en graviditet og fødsel var kjernemusklaturen min ikke eksisterende. Hadde helt forferdelig dårlig balanse, og øvelser som utfall var nesten helt umulig :P 

Etter mye trening og god hjelp av PT har jeg idag mye bedre balanse og sterkere kjerne. Så du kan jo gjøre et forsøk på å trene mer av kjernemusklaturen. ;) 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på.

Jeg er voksen med dårlig balanse, koordinasjon og finmotorikk, mest sannsynlig som resultatet av en kombinasjon av naturlig anlegg og at jeg aldri var med på noe fysisk da jeg var liten. Det er temmelig pinlig.

Anonymkode: a2e2d...98b

Leit at du også sliter med dette, men litt fint å se at flere lurer på det samme. Gjør du noen øvelser? Jeg har alltid fortrengt problemet, men i det siste har jeg begynt å integrere små balanseøvelser i hverdagen, som å stå på ett ben uten støtte når jeg såper inn føttene i dusjen, tar på fotkrem, sokker, sko osv. Med varierende hell, vel å merke ;)

Har forresten hørt at balanseevnen påvirkes av hormoner og altså varierer i løpet av syklusen. Fikk ikke med meg når den er dårligst, men det er kanskje en typisk pms-greie? Noen som vet mer om dette?

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig balanse kan skyldes svak kjernemuskulatur (den kan være svak selv om ytre muskulatur er sterk), øreproblemer, nevrologiske problemer, og tusen andre ting.

Men vanligvis er det kjernemuskulaturen som er den største synderen. 
Mange fokuserer på ytre muskulatur, og glemmer det indre korsettet.

Så mitt forslag til deg må være å fokusere på kjernen i noen uker fremover.
Blir ikke balansen bedre da, kan det ligge andre årsaker til grunn.

Anonymkode: 17509...58d

10 timer siden, ShiningStar skrev:

Enig med AB over her ang kjernemusklatur. Etter å ha gått igjennom en graviditet og fødsel var kjernemusklaturen min ikke eksisterende. Hadde helt forferdelig dårlig balanse, og øvelser som utfall var nesten helt umulig :P 

Etter mye trening og god hjelp av PT har jeg idag mye bedre balanse og sterkere kjerne. Så du kan jo gjøre et forsøk på å trene mer av kjernemusklaturen. ;) 

Tusen takk for tips, begge to :) Tror jeg skal tillate meg å fokusere ekstra på kjernemuskulaturen en stund fremover og ikke bare psyke meg ned med disse gruppetimene. Trener litt kjerne allerede, men kan absolutt blir mer strukturert og finne flere øvelser. Har googlet litt nå og skal google mer :)

Skrevet

Ni timer er ikke så mye - særlig ikke om det er en gruppetime hvor instruktøren ikke har tid til å oppdage, eller gå rundt og rette på, hver minste feil deltagerene gjør. Dessverre kan selv bittesmå feil (som f.eks hvor man lar blikket hvile) ødelegge balansen. Den gode nyheten er at det ofte bare er små justeringer som skal til, og det er helt normalt at det tar litt tid å lære seg hvordan man best utfører de forskjellige stillingene/øvelsene.

Kjernemuskler er alfa og omega i enkelte stillinger, og kommer veldig godt med i de fleste andre, men i starten så holder det lenge at du vet hvordan du aktiverer dem - du trenger slettes ikke å være supertrent for å få til flertallet av øvelsene.

Som et eksempel på balanseforbedring så kan du prøve å stå på gulvet med bena litt mer enn hoftevidde fra hverandre. Plasser hendene foran på hoftebena og tomlene på korsryggen. Len deg så forsiktig(!) bakover uten å stramme noen muskler i overkroppen. Null kontroll og føttene slipper underlaget nesten med en gang, ikke sant? Stå på samme måte, men denne gangen trekker du navlen inn mot ryggraden og holder den der, samtidig som du er obs på å presse føttene og tærne ned mot gulvet. Len deg sakte bakover på utpust. Gikk det litt bedre nå?

Det er snakk om flere små ting som etterhvert blir en vane, men man må jo lære seg hvordan man gjør det før man kommer dit. Her er noen grunnprinsipper som kan være greie å ta med seg: http://www.wikihow.com/Balance-in-Yoga-Poses

Ikke vær redd for å eksperimentere og tilpasse. Om du føler deg litt ustø så kan du justere stillingen, forsøke å skifte retning på blikket for å se om det hjelper, eller bare ikke strekke deg like langt ut (opp/ned/bort/frem :fnise: )  som "alle andre". Det er selvsagt stas å få til en perfekt posisjon, men ikke stress med det. Det kommer etterhvert som du blir sterkere, mer fleksibel og får bedre kontakt med egen kropp og pust. Ingen grunn til å pådra seg skader i mellomtiden.

Denne serien er super. Du lærer deg gradvis hvordan du skal utføre diverse stillinger og puste riktig, og det er en god balanse mellom avslapping og trening: 

Denne er fin hvis du vil fokusere på noen få stillinger først og øve på dem i lik rekkefølge hver gang:

Jeg vet ikke om du har prøvd disse allerede? Du skriver jo at du trener balanse hjemme, men jeg vet ikke hvilke øvelser du gjør. Jeg vil i alle fall anbefale at du går "back to basics" for å lære deg hver enkelt øvelse fra bunnen av - med grundig forklaring. Når man følger en video så kan man lett se hvilken stilling personen står i, men man kan ikke sånn helt uten videre se hvordan de puster, hvilke hjelpemuskler som spenner seg og hvilke som skal være myke, om de skyver bekkenet forover eller bakover, osv. Det er derfor jeg tenker det kan være til stor hjelp å bruke videoer hvor de fokuserer på alle disse små detaljene.

Det er lov å sette seg mål om hvilke øvelser man ønsker å mestre, men igjen - ikke stress med at det skal skje så og så fort. Det skjer når kroppen din er klar for det. Kroppen din har godt av tøying og bøying selv om du ikke kommer helt ned i spagaten, helt opp i stående bro, eller bare føler deg litt ustø på foten. Ros deg selv når du får til noe, og tenk på de andre øvelsene som noe du kommer til å bli bedre på etterhvert. Ikke demotiver deg selv med å si "dette får jeg aldri til", "jeg er helt udugelig" osv. 

• Liker 1
Skrevet

Kjøp deg en balansepute som du kan trene på hjemme. Jeg har denne og har merket god fremgang.

AnonymBruker
Skrevet
Tusen takk for supre råd og linker, @Antlers :) Setter stor pris på at du tok deg tid til å forklare så mye. Er mer motivert igjen nå ;)
Har ikke prøvd yogaprogrammene du linker til før, men skal absolutt teste dem ut. Har lest mye positivt om Adriene. Driver ikke akkurat med systematisk balansetrening hjemme pr. i dag, prøver bare å repetere øvelsene fra gruppetimene av og til.

7 timer siden, Sly skrev:

Kjøp deg en balansepute som du kan trene på hjemme. Jeg har denne og har merket god fremgang.

Takk for tips - har faktisk tenkt på å kjøpe meg balansepute en stund. Har et balansebrett, men det er jo bare hardt og skummelt, så det blir sjelden til at jeg bruker det...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
Tusen takk for supre råd og linker, @Antlers :) Setter stor pris på at du tok deg tid til å forklare så mye. Er mer motivert igjen nå ;)
Har ikke prøvd yogaprogrammene du linker til før, men skal absolutt teste dem ut. Har lest mye positivt om Adriene. Driver ikke akkurat med systematisk balansetrening hjemme pr. i dag, prøver bare å repetere øvelsene fra gruppetimene av og til.

Bare hyggelig! :)

Forresten så er det kjempelurt med slike små "hverdagsbalanseøvelser" du nevnte i innlegg #7. De kan være til stor hjelp for å huske hvordan man skal stå for å ha best mulig balanse, så fortsett gjerne med det!

Det kan være litt overveldende når man ser en video med flere nye øvelser, men du kommer garantert til å huske hvordan du skulle stå/puste i minst én dem, og da kan du gjenta den øvelsen i dusjen (innen rimelighetens grenser -  ikke gå opp i full bro der, liksom :P ), mens du venter på at microovnen skal plinge, og kanskje rett før du legger deg, bare for å feste den bedre til minnet. Neste gang plukker du opp en ny stilling eller detalj du kan "hverdagsøve" litt på.

Jeg bruker den metoden mye selv, enten det er konkrete stillinger jeg vil øve på, eller bare for å myke opp/styrke diverse områder. Det går mye i tåhev i dusjen mens jeg skyller ut shampoo og balsam, samt stå på ett ben med ytterkanten av foten på det andre benet hvilende mot låret når jeg vasker føttene. Når jeg sitter eller ligger i sofaen så benytter jeg ofte anledningen til å utføre et par hofteåpnere.

Balansen har blitt mye bedre etter at jeg lærte meg riktig teknikk, men det hender selvsagt jeg kløner det til allikevel. Når det skjer så er det som regel pga.stress og/eller at jeg ikke brukte nok tid på å lage et solid fundament for øvelsen jeg hadde tenkt til å utføre. Jeg ser ikke på det som at jeg har feilet - det er bare en viktig påminnelse om at jeg må passe på å være i bedre kontakt med kropp og pust. Akkurat det er ikke nødvendigvis like lett som det høres ut som... Overraskende nok, blir dette ofte beskrevet som den vanskeligste stillingen i yoga:

Savasana-Yoga.jpg

I shavasana skal du ikke bare ligge på ryggen - du skal slappe fullstendig av i alle muskler og bare fokusere på dyp pusting (kort forklart). Lettere sagt enn gjort, men veldig effektivt når du begynner å få teken på det. Vondt som bare fy de første gangene jeg prøvde - sikkert fordi jeg hadde så mange spenninger.

Nå er du sikkert lei av å høre om yoga (jeg skulle egentlig bare si "bare hyggelig!" xD), så helt til slutt vil jeg bare få med at yoga ikke er et must for å bedre balansen, og at du ikke trenger å føle deg bundet til å (bare) gjøre det. Jeg varierer mellom flere forskjellige typer trening selv, men ser på yoga som grunnmuren som har fått meg til å bli mer bevisst på teknikk, pust, fokus og generell kroppsholdning - noe jeg har tatt med meg videre til de andre treningsformene og hatt stort utbytte av å lære :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flere tips, @Antlers - det er skikkelig inspirerende å lese det du skriver, og jeg er overhodet ikke lei av å høre om yoga ;)

Lastet faktisk ned flere yoga-apper for noen uker siden fordi jeg ville komme i gang, men bare virret rundt og visste ikke hvilken jeg skulle satse på. I kveld startet jeg med 30 days of yoga og synes serien virker veldig fin, så nå vet jeg hva jeg har å forholde meg til fremover :) Den andre videoen du linket til så jeg bare gjennom, men tror kanskje jeg lærte litt likevel, og neste gang skal jeg prøve øvelsene selv også.

Ellers har jeg utvidet hverdagsøvelsene med litt tåhev i dusjen, men ingen fare for at jeg tar helt av og går ned i bro der inne, nei :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...