AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 SIFO har satt opp kr 2.270 til drift og vedlikehold av bil, er det virkelig så lite det koster å ha bil pr måned? Er dette forresten med eller uten utgifter til bensin? Dere som bruker bilen deres rimelig, hva koster den dere totalt i måneden inkl. bensin, avgifter, vedlikehold med mer? Anonymkode: 3822b...5d5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Altså et gjennomsnitt av hva den koster pr måned, noen avgifter kommer jo bare en gang pr år Anonymkode: 3822b...5d5
Carrot Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Det med utgifter til drivstoff kommer jo helt ann på hvorlangt du kjører og hvilke type motor du har, sifo er et gjennomsnitt - altså ikke de billigste og ikke de dyreste bilene. En elbil typ leaf vil være rimeligere i drift enn enn en BMW X5 for eksempel Vi har to store og relativt dyre biler, både i innkjøp og drift, vi kjører mye så ho oss er nok utgiftene per mnd mye større enn dette.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 Har en liten polo, noen år gammel, men kjørt under 15.000, så lite vedlikehold på den foreløpig. Har ikke lån på den. Bruker ca 500,- i mnd på drivstoff og 4-500,- på forsikring. Så kommer veiavgift og service en gang i året, det to tingene er rundt 6000,-. Så for min del blir vel det ca 1500,- pr mnd i utgifter når man regner sammen. Men nå er min bil ekstremt billig i drift, og jeg kjører ca 7-8 km pr dag, så vil tro de fleste andre har mye større utgifter på bil enn meg. Anonymkode: a03b3...a3e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 4 minutter siden, Carrot skrev: Det med utgifter til drivstoff kommer jo helt ann på hvorlangt du kjører og hvilke type motor du har, sifo er et gjennomsnitt - altså ikke de billigste og ikke de dyreste bilene. En elbil typ leaf vil være rimeligere i drift enn enn en BMW X5 for eksempel Vi har to store og relativt dyre biler, både i innkjøp og drift, vi kjører mye så ho oss er nok utgiftene per mnd mye større enn dette. hvor mye er det snakk om ca pr bil? Anonymkode: 3822b...5d5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 Har VW Tiguan Drivstoff: 1500-2000, kjører 60 km smal og svingete vei hver dag, pluss div langkjøring helg. Forsikring (fullkasko): 700 Merkeservice : 833 Årsavgift: 300 Ikke bompenger eller parkering der jeg bor. Har ikke billån. Det vil si cirka 3800/mnd Anonymkode: d1331...dc0
RompeRusk Skrevet 4. juli 2016 #7 Skrevet 4. juli 2016 (endret) 2006-modell. Med årsavgift, bompenger, fergekort, uforutsette utgifter og diesel går det i gjennomsnitt 1700 i mnd. Nå er jeg også så heldig at jeg har en pappa som kan fikse service på bilen, så jeg slipper unna reparasjoner med 1/4 av verkstedutgifter Edit: glemte forsikring. Så da blir det 2100 i mnd Endret 4. juli 2016 av RompeRusk
Carrot Skrevet 4. juli 2016 #8 Skrevet 4. juli 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvor mye er det snakk om ca pr bil? Anonymkode: 3822b...5d5 Ja si det, den ene koster det ca 1100 å fylle og siden det nok går en tank i uka blir det alene 4500 pr mnd i snitt.. Snakker vi dekkslitasje, service, forsikring - sikkert 5500.. har ikke regnet på det sånn egentlig (ikke stolt av å si det men..) Den andre bilen er litt rimeligere i drift men dyrere å forsikre, så vi har vel egentlig to dyre biler. Hadde vi kunnet velge elbil for eksempel ville vi spart mye penger, mye! Men pga avstand til og fra jobb, pendling osv har vi valgt andre løsninger. Nå har vi begge bilgodgjørelse via jobb, betalt km osv - så det er ikke riktig så ille som det høres, men poenget var mer at det med kostnad er veldig avhengig av bilmerke og type, motorstørrelse mtp forbruk og forsikring osv..
Gjest Lunasama Skrevet 4. juli 2016 #9 Skrevet 4. juli 2016 (endret) Klart det koster å ha bil, er jo ikke akkurat gratis. Har man ikke et absolutt behov for det er det svært mye penger å spare på å ta kollektiv eller sykle. Endret 4. juli 2016 av Lunasama
asterix Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Tipper den summen der er utenom drivstoff siden drivstoff er helt umulig å sette en generell sum på pga himmelvide forskjeller i kjørelengde pr mnd. Kostnader til bil vil uansett variere veldig alt etter hva slags bil man har. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 13 timer siden, Carrot skrev: Ja si det, den ene koster det ca 1100 å fylle og siden det nok går en tank i uka blir det alene 4500 pr mnd i snitt.. Snakker vi dekkslitasje, service, forsikring - sikkert 5500.. har ikke regnet på det sånn egentlig (ikke stolt av å si det men..) Den andre bilen er litt rimeligere i drift men dyrere å forsikre, så vi har vel egentlig to dyre biler. Hadde vi kunnet velge elbil for eksempel ville vi spart mye penger, mye! Men pga avstand til og fra jobb, pendling osv har vi valgt andre løsninger. Nå har vi begge bilgodgjørelse via jobb, betalt km osv - så det er ikke riktig så ille som det høres, men poenget var mer at det med kostnad er veldig avhengig av bilmerke og type, motorstørrelse mtp forbruk og forsikring osv.. Hva slags biler har dere? Anonymkode: d9d94...9b7
Carrot Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags biler har dere? Anonymkode: d9d94...9b7 En amerikaner med 4,7 liter bensinmotor og en X5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Mine månedlige utgifter (avrundet sum): Billån: 2300,- Forsikring: 500,- Bomring (kjører inn og ut av Oslo): 900,- Drivstoff: 1000,- (mer hvis jeg kjører langturer) Totalt ca kr 4250,- i mnd. I tillegg kommer vedlikehold som service, reparasjoner osv. Årsavgiften har jeg heller ikke tatt med, den er på litt over 3000 kr. Jeg har hatt mange større utgifter de siste årene fordi bilen begynner å bli gammel, bla skiftet ut clutchen som var over 10.000,- bare den. Anonymkode: 7dda5...865
Rosalie Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 Fra SIFO: Sitat Bilkostnader Budsjettposten dekker driftsutgifter, inkludert forsikring og årsavgift, for hhv. 10.000 og 15.000 km pr. år. Avskrivninger er ikke med. Beregningene er gjort på grunnlag av retningslinjer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS. Utgifter til bompassering er inkludert fra og med 2015. Det forutsettes bruk av kollektivtransport til og fra arbeidssted. http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/51110.html
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 2 timer siden, Carrot skrev: En amerikaner med 4,7 liter bensinmotor og en X5 Så heldig gode jobber med over to mill i lønn? Utdannelse? Vil gjerne ha tips til å få god råd😄 Anonymkode: d9d94...9b7
Carrot Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så heldig gode jobber med over to mill i lønn? Utdannelse? Vil gjerne ha tips til å få god råd😄 Anonymkode: d9d94...9b7 Jo vi er heldige, begge har gode jobber, høyskole og universitetsutdannelse. Men, penger er ikke alt! Jeg vet det er mye sannhet i at "det sier de med penger" men det er mye som er viktigere, som tid, tilfredshet osv VI har begge jobbet hardt for å være der vi er i dag, vi har ikke tjent oss til god råd, vi har spart, planlagt og vært bevisste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå