Gå til innhold

Amstaff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Cane Corso er skjønne, og de er også ett veldig godt eksempel på en hund som er finest med komplette ører...

Skrevet
Cane Corso er skjønne' date=' og de er også ett veldig godt eksempel på en hund som er finest med komplette ører...[/quote']

Synes de fleste kler ørene sine jeg...

Skrevet

Blah, formulerte meg klønete... De er vel ett godt eksempel på at alle hunder er finest in natura. (Jeg syntes rett og slett den rasen var stygg, før jeg så den i ukupert utgave.)

Skrevet

Cane Corso er da også forbudt i Norge...?

Skrevet

Ehhh... de hunderasene som er forbudt i Norge i dag er:

Pitbull

Tosa Inu

Fila Brasileiro

Dogo Argentino

Amstaff (ble forbudt 20.08.04 etter at loven hadde vært til høring i nesten ett år. I første omgang skulle den bli forbudt fra 01.01.04, men loven gikk ikke gjennom til den tid og ble derfor utsatt)

Cane Corso er ikke på den listen og dermed heller ikke forbudt. :roll: (med mindre det er ett annet navn på en av de ovennevnte rasene da)

I tillegg er alle blandinger, med disse forbudte rasene, forbudt. Bl a Bandog, blanding av Mastiff og Pitbull. (obs.. alle blandinger av mastiff kalles bandog, og derfor er ikke alle forbudt)

Gjest Anonymous
Skrevet
Amstaff ble forbudt 20.08.04 etter at loven hadde vært til høring i nesten ett år. I første omgang skulle den bli forbudt fra 01.01.04' date=' men loven gikk ikke gjennom til den tid og ble derfor utsatt.[/quote']

Angående dette, loven trådde i kraft 01.01.04, mens forskriften om hunder er fra 20.08.04. Så loven kom 01.01.04 hvor det står at farlige hunder er forbudt, men forskriften som angir hvilke hunderaser dette gjelder kom senere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den er ikke ulovlig, nei.. Hvor har du det ifra?

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ånei jeg trodde at jeg hadde lest det et sted! Husker nok bare feil :)

Skrevet

Loven om forbudte hunder har vi hatt i over 10 år.

Pibull, Dogo Argentino, Tosa Inu og Fila Brasileiro har vært forbudt siden 1992.

Den nye hundeloven med at det ikke er lov å binde hunder utenfor butikker, barnehager ol trådte i kraft 01.01.04, det er helt riktig, men loven som gjorde Amstaff ulovlig trådte først i kraft 20.08.04. :wink:

Loven som gjorde Amstaff ulovlig var oppe til høring seinest i mai/juni i år.

Meningen var at den også skulle trå i kraft fra nyttår, men det tok litt lengre tid enn de hadde planlagt pga kraftig motstand fra Norsk Terrierklubb og NKK.

Så Amstaff var lovlig helt frem til 20.08.04, siden den loven var uavhengig av den nye hundeloven.

Den nye hundeloven gjelder ikke bare for de såkaldte farlige rasene, men for alle hunder. :wink:

(det er altså to forskjellige lover det er snakk om her; hundeloven som gjelder alle hunder, og forbudet mot Amstaff)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...