Gå til innhold

Min venninnes barn kaller mitt barn for feit/tjukk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er atletisk. Han er ekstremt aktiv, i tillegg til at vi passer på hva vi spiser hjemme. Han er med andre ord slank. Min venninnes barn er 2 år eldre, men betraktelig større. Han er ganske så rund og sier selv at han har "bollemage". Han har ved en anledning kommet bort til meg og spurt meg om han kan kjøpe min sønn sin mage for 50 kr siden han selv har "bollemage". Problemet er at dette barnet kaller mitt barn for tjukk/feit hele tiden. "Så feit du er Liam". "Oi, se så tjukk du er, Liam". "Du må ikke spise så mye, da blir du enda feitere enn det du er". Jeg har tatt dette opp med min vennnne flere ganger, men hun ser ikke problemet, siden min sønn ikke er tjukk. Jeg spurte om hvordan hun hadde reagert dersom det var mitt barn som kalte hennes barn for feit/tjukk. Hun sa at det ikke var det samme, fordi hennes barn tross alt har komplekser for sin mage/kropp og det er flere som kaller han for tjukk/feit. Jeg vil ikke at mitt barn skal lære seg slike ord (enda). Og han skal i hvert fall ikke lære at det er ok å si til andre. Hva i alle dager skal jeg gjøre her? 

Anonymkode: 676df...f42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal si fra når det skjer at dette ikke er greit, at man ikke snakker om andre eller til andre på en negativ måte og at om man ikke har noe pent å si til andre kan man holde munn.

• Liker 6
Skrevet

Hvor gamle er de?

For 12 åringer ++ snakker slik..... Spør meg ikke hvorfor. 

Gjest Becky48
Skrevet

Barn kan fint lære i ung alder at man ikke skal si alt man tenker eller mener. Og det er selvfølgelig synd at denne gutten har komplekser for sin kropp, det er jo noe moren burde ta tak. Men det er ingen unnskyldning for å prate slik til din sønn, uavhengig av størrelse.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Det er ikke greit, selv om barnet ditt ikke er tykk. Utrolig at denne mammaen ikke reagerer, spesielt når barnet hennes er i stor risiko for å bli mobbet som overvektig selv. Korriger barnet slik du ville gjort med ditt eget, uavhengig av om mor er til stedet eller ikke. Edit: blir mor sur over dette får du bare svare at du ikke aksepterer mobbing og kroppspress uansett hvem det er som sier hva eller hvem det er det blir sagt til. Du skal ikke ha større takhøyde fordi det er ditt barn som blir utsatt og barnet ikke er i noe faresone, det er uansett ikke greit! 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet

Jeg ville snakket med dette barnet og mitt eget neste gang jeg hører noe lignende (eller kanskje før også). Jeg ville sagt at jeg vet at noen mennesker sier navn/kommenterer andre sin kropp, men at selv om de gjør det så er det ikke greit å gjøre det. At alle mennesker har forskjellige kropper, og at ingen har lov til å snakke stygt om andre eller andres kropp fordi alle kropper skal være forskjellige og at det viktigste er at vi har en kropp som fungerer fint, og som vi kan bruke! Du kan jo gjerne si til dem begge at hvis de opplever noen gang at noen sier noe stygt om dem eller kroppen deres, så skal de fortelle det til en voksen de stoler på, gjerne deg. Snakk gjerne også om hvordan vi kan fremsnakke andre, i stedenfor å si dumme ting til hverandre. Gi eksempler. 

Det er jo helt tydelig at dette barnet har opplevd selv å bli kalt tjukk eller hørt noen andre bli kalt det, og jeg er langt mer bekymret for dette barnet enn for ditt barn, og det kan du gjerne være også. Snakk med de, vær en voksen som tar deg tid til å forklare og sette et godt eksempel. Om dette ikke hjelper ville jeg fortsatt å minne barnet på det dere har snakket om, så begge hører det. Da hjelper du begge to mener jeg. Lær også ditt eget barn til å si Stopp hvis noen sier ting til ham som han ikke liker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be den frekke drittungen holde kjeft og snakke for seg sjæl! 

Anonymkode: 2472a...0cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart det er krig?

Et barn på 6+ vet som regel hva tjukk betyr. TS kan heller ikke beskytte barnet sitt mot alt hun mener er feil eller "farlig". Snakk med barnet og fortel at din venninnes sønn kan si dumme ting og at det ikke bør tas alvorlig.

Anonymkode: 2162c...dba

Gjest chisandra
Skrevet

Det er da jammen noe rart med beskrivelsen din av disse guttene også, ts.

Skrevet

Sånt er ikke ok i det hele tatt. Selv min sønn på 4,5 år forstod at det ikke er greit da jeg snakket til han i forbindelse med at han kommenterte en meget overvektig person.  Hadde han gått rundt og gjentatte ganger snakket slik så hadde han fått høre det. 

Skjønner ikke at noen kan være så tafatt når det gjelder hva unger sier til andre. Forstår gutten har komplekser, men da må han heller få veiledning til å ikke ta det ut over andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...