Gå til innhold

Dere som bruker lite penger på mat- hva har dere med til lunsj?rbd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planen min er at jeg skal minimere pengeforbruket fra høsten av. Har lest mange triks til hvordan man kan leve billig, men er litt nyskjerrig på hva man kan ha med seg på skole/jobb som lunsj. Har før pleid å lage dobbel middag for å ta med dagen etter, men da spiser man jo middagsmat to ganger for dag, og det blir vel ikke spesielt billig i lengden. Noen som har tips? Jeg blir ikke mett av to rugsprø med ost en hel arbeidsdag bare så det er sagt😄

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis du ikke blir mett av to, så får du spise tre rugsprø, da ;) 
Men seriøst: det har gått i grovbrødskiver med pålegg som ost, skinke og hardkokt egg, med tomat, agurk og salat som garnityr, og et eple og/eller en gulrot som mellommåltid. Velger man blant de billigste utgavene av disse matvarene, så blir hver lunsj rimelig. 

Skrevet

Støtter forslaget om brød med godt pålegg :) Som billigere mellommåltid kan du kjøpe store bokser med jogurt og ta det med i en mindre boks, gjerne med hjemmelaget granola.

AnonymBruker
Skrevet

På min jobb er det melk i kjøleskapet som bedriften kjøper inn til oss ansatte, så da er det veldig rimelig med havregryn og melk. Godt, sunt og mettende :) 

Anonymkode: de32c...d28

Skrevet

Jeg lager granola og kjøper sånne store begere med yougurt og har det som mellommåltid, da spiser jeg ikke så mye til lunsj. Om du har tilgang til bær, er syltetøy grnialt å ha med på jobb til grovbrød. Jeg plukker solbær hos pappa og lager syltetøy som smaker fantastisk. Knekkebrød med havremel, havregryn, mandler og diverse annet koster også mye mindre enn å kjøpe :-)

AnonymBruker
Skrevet

Betaler en fast liten sum i uka (50,-) og kan spise det jeg vil av pålegg, brød og melk på jobb. Genialt.

Anonymkode: d8aa5...04e

Skrevet

Jeg spiser hovedsaklig brød, baker grovbrød selv og fryser ned to og to skiver. Enkelt å ta opp og smøre om morgenen mens de fortsatt er litt frosne, slik at de holder seg frem til lunsj. Jeg varierer med grove vafler, rundstykker, pizzasnurrer og fylte horn. På kalde dager har jeg gjerne med suppe eller gryte på en liten mattermos. Også har jeg alltid en frukt eller grønnsaker i tillegg!

Skrevet

Knekkebrød og ost av ulike typer, skiveost eller smøreost. Ost og skinke. Paprika eller tomat oppå. Knekkebrød er topp å oppbevare på jobb. Kan brukes til lunsj (2-4 stk) og mellommåltid i 2-3-tiden. Jeg liker både rugsprø, wasa havreknekke, og disse bakte grove med frø. Bytter på for variasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overhodet ikke noe lunsjmenneske når jeg ikke er hjemme eller ute og spiser. Jeg er ikke særlig glad i brødmat med mindre det er varmebehandlet, så jeg pleier å ta med meg vafler/pannekaker/matmuffins (det finnes sunne varianter bare så det er sagt), middagsrester (særlig hvis jeg har tilgang på mikrobølgeovn), salater etc. Når jeg holder budsjettet mitt spiser jeg for rundt 1300 kr per måned. Noen ganger mindre. 

Har du tilgang på noe? Kjøleskap, brødrister, mikrobølgeovn eller lignende? 

Anonymkode: c251f...f28

Skrevet

Litt  forskjellige  alternativer.

Baker brød eventuellt kjøpe  en pose grovbakst og baker 2 brød av denne eller kjøper billig kneip til 8 kr I butikken.

makrell I tomat kjøper jeg flere av når de koster 10 kr pr boks.

Noen få salatblader med en tomat og litt agurk eventuellt litt hermetisk mais og sjampinjong  gjør en god salat. Så blander jeg eventuellt litt kyllingrester  om jeg har det eller noen skiver med billig  skinke pålegg.  Dressing lager jeg av litt majones, fløte ketchup, saft fra sylteagurk,  paprika pulver og litt karri.

En pakke dobbel knekkebrød koster 15 kroner og mindre . Gul ost kjøper jeg på tilbud  og fryser i porsjoner. 

Havregryn er billig og suppen er rask, enkel og sunn.  En liten skvett husholdningsaft  oppi syns jeg er godt. 

Gir god energi 

Appelsiner er ofte på tilbud og da kan jeg kjøpe endel. Lager egen juice av disse.

kjøper billige egg på Rema. Rundt 16 kroner for 12 egg.

En side med røkelaks som ikke er oppskåret kjøper jeg på rema for 89 kr pr kg. Denne skjærer jeg selv opp I pene skiver og porsjonspakker og fryser ned. Blir mye røkelaks ut av det. Så tar jeg opp etterhvert som jeg har lyst på.

har jeg kokte poteter til overs fra middag så lager jeg gjerne en potetsalat. Tar med i en liten boks som tilbehør.

Bruker frukt type avhengig av hvilken som er på tilbud  eventuellt plukker fra egen hage om høsten.

First price  bananer på kiwi koster som regel  11 kr pr kilo.

kjøper billig kaffe på europris og har med på termos.

Her er noen av forslagene mine.

2 skiver grovbrød og en liten boks Makrell filet.

Salat med skinke eller kokt kylling  pluss 2 skiver grovbrød, potetsalat.

2 stk knekkebrød med ost

2 skiver grovt brød pluss 2 hardkokte egg og en tomat.

2 skiver grovbrød med eggerøre og røkelaks.

en termos med varm havresuppe iblandet litt rød saft

en flaske hjemmepresset appelsinjuice. 

et eple, pære, en banan eller noen druer.

Kaffe. 

Nå spiser jeg ikke alt dette til lunsj hver dag med varierer mellom de forskjellige tingene .

men havresuppe, frukt,salat ,juice ,kaffe pluss 2 skiver med ett av alternativene har jeg som regel. 

• Liker 1
Skrevet

Har ofte med en boks med havregryn og litt blåbærsyltetøy. Bare tilsetter varmt vann, setter på lokket, og 5 min etterpå har jeg havregrøt.

Skrevet

Middagsrester! Lager alltid ekstra.  Å steke 4 laksefilet i ovnen tar ikke lengre tid enn å steke en eller 2 liksom. Mye fisk og kylling,  linser,  bønner, quinoa eller potet som tilbehør. Koker opp ekstra av det også. Linser og bønner er superbillig. Samme er fisk. Sammen med litt grønt (sesongbasert blir billigere, evt digre frossenmikser), olje,  kokosmelk, hermetiske tomater o. L blir det knallgodt. Og sunt. Og billig! 

Eller nye egg.  Kjøper svære brett billig rett fra lokal gård. 

Brødmat er ikke dyrt,  men pålegg blir fort det.  Iallfall om en skal få i seg nok næring. En skive med 1 skinkebit metter ikke på langt nær så godt som en brødskive med 4 skinker, ost,  egg osv..  

Ellers er havregryn billig og godt:)  søk opp "overnight oats" :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper en slik stor knekkebrødpakke og har med på jobb. Deretter handler jeg inn pålegg som ligger i kjøleskapet på jobben.

Mvh Yvonne :heiajente: 

AnonymBruker
Skrevet

Grovbrødskiver med diverse pålegg, i tillegg til frukt. 

Anonymkode: cf0b8...0d0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en pakke med havregryn og en rugsprø på skolen. Tok med banan og gulerøtter som mellommåltid. Vassgraut med litt sukker på til lunsj og rugsprø eller grønnsaker som mellommåltid. Sunt, mettende, billig og kjedelig. 

Anonymkode: 79d8b...1be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...