AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Lurer på om noen vet ca tid for saksbehandling av uføretrygd i disse dager? Har fått beskjed av saksbehandler om at jeg nå må søke uføretrygd 50%. Starter opp i 50% jobb som avtalt 1/9 og frykter nå at jeg mister 50% av inntektsgrunnlaget hele eller deler av juli og/eller august dersom de behandler søknaden før jeg starter i jobben. Hva er andres erfaring på dette? Anonymkode: c7f58...07e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV Anonymkode: c322b...955 1
applestories Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 (endret) Veldig forskjellig. Jeg har sett det ta opp mot åtte-ni måneder. Andre ganger har bruker fått beskjed om at nå må man bare vente for dette tar en stund, bare for å få svaret en (1) uke senere. Jeg snakket med en som fikk svar etter ca. tre uker i vår. Det kommer an på hvor mye det er å gjøre i forvaltningsavdelingen i fylket ditt, saksbehandlingstidene som er listet opp her er hvor lenge det maksimalt forventes å ta. Det er jo sommer og ferietid nå, så det vil nok ta lenger tid enn ellers på året. Det kommer nok også litt an på hvor kompleks saken din er. Har de skrevet en arbeidsevnevurdering på deg? Denne tar litt tid å skrive, så skal den godkjennes, så kan du søke, og så skal forvaltning ta stilling til søknaden. Inntektsgrunnlaget beregnes forøvrig fra før du ble syk - altså før du ble ufør, det NAV kaller beregningstidspunktet. Det har altså ikke noe med når du leverer søknaden eller når den blir innvilget, men hvor mye du tjente da du var frisk nok til å jobbe. Dersom det var dette du lurte på? Endret 4. juli 2016 av applestories 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV Anonymkode: c322b...955 Tusen takk - veldig nyttig Anonymkode: c7f58...07e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 7 minutter siden, applestories skrev: Veldig forskjellig. Jeg har sett det ta opp mot åtte-ni måneder. Andre ganger har bruker fått beskjed om at nå må man bare vente for dette tar en stund, bare for å få svaret en (1) uke senere. Jeg snakket med en som fikk svar etter ca. tre uker i vår. Det kommer an på hvor mye det er å gjøre i forvaltningsavdelingen i fylket ditt, saksbehandlingstidene som er listet opp her er hvor lenge det maksimalt forventes å ta. Det er jo sommer og ferietid nå, så det vil nok ta lenger tid enn ellers på året. Det kommer nok også litt an på hvor kompleks saken din er. Har de skrevet en arbeidsevnevurdering på deg? Denne tar litt tid å skrive, så skal den godkjennes, så kan du søke, og så skal forvaltning ta stilling til søknaden. Inntektsgrunnlaget beregnes forøvrig fra før du ble syk - altså før du ble ufør, det NAV kaller beregningstidspunktet. Det har altså ikke noe med når du leverer søknaden eller når den blir innvilget, men hvor mye du tjente da du var frisk nok til å jobbe. Dersom det var dette du lurte på? Tusen takk for utfyllende og godt svar! Angående spørsmålet om inntektsgrunnlaget mente jeg om jeg risikerer å miste 50% av nåværende inntekt. Jeg starter opp i fast jobb først 1. september og søker kun 50% ufør. Er redd de vil ta fra meg AAP-pengene den resterende tiden frem til 1. september dersom de behandler uføresøknaden før dette (==> friskmelder meg i de resterende 50% før jeg tiltrer stillingen). Anonymkode: c7f58...07e
applestories Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende og godt svar! Angående spørsmålet om inntektsgrunnlaget mente jeg om jeg risikerer å miste 50% av nåværende inntekt. Jeg starter opp i fast jobb først 1. september og søker kun 50% ufør. Er redd de vil ta fra meg AAP-pengene den resterende tiden frem til 1. september dersom de behandler uføresøknaden før dette (==> friskmelder meg i de resterende 50% før jeg tiltrer stillingen). Anonymkode: c7f58...07e Det var et godt spørsmål.. Arbeidsavklaringspenger får du jo mens arbeidsevnen din avklares, og det virker det som at den har blitt. Hadde det vært i kommunen jeg bor i ville saksbehandler prøvd å la deg beholde AAP til du starter i jobb, men det er mulig at det ikke er opp til saksbehandler lokalt (det er det vel strengt tatt aldri, men de kan jo anbefale). Jeg kan ikke komme på å ha hørt om en sak der dette var en problemstilling i farten. Om du har mulighet til å spørre saksbehandleren din ville jeg gjort det, eller så kan du ringe til NAV og si at du nå skal søke og at du lurer på hva som skjer. Trenger kanskje ikke nevne noe om at du vurderer å vente å søke dersom det vil lønne seg! Kanskje det er lurest å skrive - de som sitter på kontaktsenteret er ikke eksperter på alt mellom himmel og jord, og du bør være sikker på å få et tydelig svar. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 13 timer siden, applestories skrev: Det var et godt spørsmål.. Arbeidsavklaringspenger får du jo mens arbeidsevnen din avklares, og det virker det som at den har blitt. Hadde det vært i kommunen jeg bor i ville saksbehandler prøvd å la deg beholde AAP til du starter i jobb, men det er mulig at det ikke er opp til saksbehandler lokalt (det er det vel strengt tatt aldri, men de kan jo anbefale). Jeg kan ikke komme på å ha hørt om en sak der dette var en problemstilling i farten. Om du har mulighet til å spørre saksbehandleren din ville jeg gjort det, eller så kan du ringe til NAV og si at du nå skal søke og at du lurer på hva som skjer. Trenger kanskje ikke nevne noe om at du vurderer å vente å søke dersom det vil lønne seg! Kanskje det er lurest å skrive - de som sitter på kontaktsenteret er ikke eksperter på alt mellom himmel og jord, og du bør være sikker på å få et tydelig svar. Jo, arbeidsevnen er avklart til 50% etter utprøving og tilrettelegging i jobben jeg nå skal inn i. Problemet er at jeg har vært syk i en årrekke, og jeg kan på ingen måte ta hvilket som helst annet arbeid. Saksbehandler presiserte at jeg nå kan jobbe med hva som helst, noe som altså ikke stemmer (fastlege- og spesialisterklæringer bekrefter dette). Og dersom de mener at jeg skal gå f.eks. tre uker uten 50% inntekt fordi om søknaden om uføretrygd blir behandlet før 1/9 synes jeg dette er ganske dårlig gjort. Det er snakk om mye penger for en som har lite fra før. Saksbehandleren min er ikke som du beskriver saksbehandlerne i din kommune. Min heller nok mere mot å gjøre det på måten jeg skisserer hvis hxn kan. Er ikke uten grunn at jeg bekymrer meg. Veldig dumt at ting er så personavhengig i Nav-systemet. Må nok høre med kontaktsenteret og kreve et tydelig svar, ja. Til info har jeg vedtak på AAP ut i desember en gang, så trodde virkelig ikke dette kunne være noe problem. Håper det bare er jeg som svartmaler... Anonymkode: c7f58...07e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Jeg ble nylig ufør, og saksbehandlingstiden var ca 3 uker. Mitt vedtak om aap gikk ut i mai, og jeg fikk midlertidig vedtak frem til søknaden var behandlet. Det kan imidlertid ta lenger tid dersom du allerede har et langvarig vedtak om aap. Anonymkode: 84d2d...a54 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nylig ufør, og saksbehandlingstiden var ca 3 uker. Mitt vedtak om aap gikk ut i mai, og jeg fikk midlertidig vedtak frem til søknaden var behandlet. Det kan imidlertid ta lenger tid dersom du allerede har et langvarig vedtak om aap. Anonymkode: 84d2d...a54 Nettopp dette er jeg redd for; at de behandler søknaden raskt uten evne til å vise skjønn og la meg beholde AAP i de resterende 50% frem til jeg tiltrer fast stilling som avtalt 1/9. Veldig rart hvis det forventes at jeg skal ha et opphold på bare noen uker uten annen inntekt så lenge jeg ikke har mulighet for å få dekket inntektstapet i mellomtiden. Skulle jeg hatt ferie hadde det vært forståelig, men det skal jeg ikke; jeg hospiterer i jobben jeg blir ansatt i fra 1/9. Og for å kunne behandle søknaden skulle jeg fylle ut at jeg ikke hadde noen tiltak og dermed ikke fulgte aktivitetsplanen. Noe jeg altså mener at jeg gjør. Merkelig... Anonymkode: c7f58...07e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nylig ufør, og saksbehandlingstiden var ca 3 uker. Mitt vedtak om aap gikk ut i mai, og jeg fikk midlertidig vedtak frem til søknaden var behandlet. Det kan imidlertid ta lenger tid dersom du allerede har et langvarig vedtak om aap. Anonymkode: 84d2d...a54 Kan jeg spørre deg hvor i landet saksbehandlingstiden var så rask? Anonymkode: c7f58...07e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Skriftlig svar fra saksbehandler: "AAP vil gå til opphør den dagen uføresøknaden din er besluttet hos Forvaltning". Dette tolker jeg som at jeg risikerer å miste 50% av inntekstgrunnlaget dersom uføresøknaden besluttes før 1/9. Greit nok hvis ventetiden er lang, men burde det ikke være mulig å la meg beholde AAP frem til avtalt oppstartdato? Jeg har ikke råd til uker uten inntekt Anonymkode: c7f58...07e
Angelheart2 Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 Dersom du er ferdig avklart (det vil si at du er satt til varig tilpasset innsatsbehov fra lokalkontoret ditt) mister du AAP den dagen søknad om uføretrygd er behandlet, uavhengig av utfall. Dette fordi AAP er arbeidsavklaringspenger, altså noe du har rett på mens arbeidsevnen din avklares. Dersom det nå er avklart at du har 50% arbeidsevne fyller du ikke lenger vilkårene for AAP og må da i så fall søke om dagpenger dersom du ikke har jobb når vedtaket ditt går ut. Dette burde saksbehandleren din snakke med deg om i forkant av søknad om uføretrygd. Dersom det ikke har blitt utarbeidet en ny arbeidsevnevurdering på deg enda bør du be saksbehandleren din om å vente med det til over sommeren. Når AEV er klar har du 14 dager på deg å sende søknad om uføretrygd. Saksbehandlingstiden i mitt fylke er for tiden 2-3 uker, så her går det veldig raskt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 16 minutter siden, Angelheart2 skrev: Dersom du er ferdig avklart (det vil si at du er satt til varig tilpasset innsatsbehov fra lokalkontoret ditt) mister du AAP den dagen søknad om uføretrygd er behandlet, uavhengig av utfall. Dette fordi AAP er arbeidsavklaringspenger, altså noe du har rett på mens arbeidsevnen din avklares. Dersom det nå er avklart at du har 50% arbeidsevne fyller du ikke lenger vilkårene for AAP og må da i så fall søke om dagpenger dersom du ikke har jobb når vedtaket ditt går ut. Dette burde saksbehandleren din snakke med deg om i forkant av søknad om uføretrygd. Dersom det ikke har blitt utarbeidet en ny arbeidsevnevurdering på deg enda bør du be saksbehandleren din om å vente med det til over sommeren. Når AEV er klar har du 14 dager på deg å sende søknad om uføretrygd. Saksbehandlingstiden i mitt fylke er for tiden 2-3 uker, så her går det veldig raskt. Tusen takk for grundig info! Mener du da at jeg kan søke dagpenger for de aktuelle ukene dersom uføretrygd innvilges før 1/9? Jeg rekker jo ikke å søke om dette i forkant da jeg ikke aner om/når det evt vil være aktuelt. Og får jeg dagpenger fra første dag i så tilfelle? Synes bare det er så innmari unødvendig at saksbehandler styrer med dette nå før hennes ferie uten å tilrettelegge for at AAP kan fortsette ut august. Dette har vært del av tiltaksplanenmin lenge, men nå er jeg likevel engstelig for hva som skjer. Anonymkode: c7f58...07e
Caelyn Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 (endret) Min søknad hadde ca 1 uke behandlingstid hos Forvaltning. Dette fordi saken var veldig godt dokumentert. Det tok totalt 2,5 uke fra jeg hadde møte med saksbehandler til innvilget 100% uføretrygd. I denne tiden ble det skrevet arbeidsevnevurdering fra saksbehandler, denne ble godkjent på NAV lokalt, den pluss dokumentasjonen ble sendt til "beslutter" (en erfaren saksbehandler fra fylkesadministrasjonen eller et sideordnet NAV-kontor som skal godkjenne arbeidsevnevurderingen ang varig tilpasset innsats). Det tok ca en halv dag i mitt tilfelle (de bruker vanligvis mellom en arbeidsdag og en uke på gjennomgangen, avhengig av hvor godt forarbeidet er gjort). Dermed fikk jeg klarsignal til å sende inn kravskjemaet mitt. I fra det sto at søknaden var mottatt inne på nav.no og til det ble vedtatt, tok en uke. Lykke til Endret 5. juli 2016 av Caelyn 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er også i denne situasjonen. Nav har ønsket å uføretrygde meg i et år nå, 100%. Har nå i vår gått på avklaringskurs, fått status varig tilpasset innsats fra de. Saksbehandleren min fikk papirene i slutten av mai og skulle da skrive en arbeidsevnevurdering. Den er fortsatt ikke skrevet etter det jeg vet, og jeg venter fortsatt. Skjønner ikke hvorfor hun ikke kunne gjort dette nå før ferietid. Ikke vet jeg hvor lenge jeg har AAP heller, har ikke vedtak på det nå faktisk, ei heller tiltaksplan. Vedtaket mitt gikk egentlig ut 31.mai og jeg har ikke fått noe nytt i posten, men pengene kommer jo.. Anonymkode: 5335d...deb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 5 minutter siden, Caelyn skrev: Min søknad hadde ca 1 uke behandlingstid hos Forvaltning. Dette fordi saken var veldig godt dokumentert. Det tok totalt 2,5 uke fra jeg hadde møte med saksbehandler til innvilget 100% uføretrygd. I denne tiden ble det skrevet arbeidsevnevurdering fra saksbehandler, denne ble godkjent på NAV lokalt, den pluss dokumentasjonen ble sendt til "beslutter" (en erfaren saksbehandler fra fylkesadministrasjonen eller et sideordnet NAV-kontor som skal godkjenne arbeidsevnevurderingen ang varig tilpasset innsats). Det tok ca en halv dag i mitt tilfelle (de bruker vanligvis mellom en arbeidsdag og en uke på gjennomgangen, avhengig av hvor godt forarbeidet er gjort). Dermed fikk jeg klarsignal til å sende inn kravskjemaet mitt. I fra det sto at søknaden var mottatt inne på nav.no og til det ble vedtatt, tok en uke. Lykke til Tusen takk for info. Saken min er nok også veldig grei og godt dokumentert så regner med at det blir kort behandlingstid. Forstår ikke hvorfor ikke saksbehandler kan tilrettelegge for 50% ufør og 50% AAP frem til planlagt arbeidsstart i 50% stilling 1/9 istedenfor å gå inn for at "AAP vil gå til opphør den dagen uføresøknaden din er besluttet hos Forvaltning". Er jo ikke sånn at jeg lurer noen her, men føler likevel det blir til at jeg forsøker å snike til meg penger fremfor at det er hxn som forsøker å frarøve meg AAP frem til jeg starter i inntektsgivende arbeid. Synes det blir tull å registrere seg som arbeidssøker for et par dager eller uker når jeg i utgangspunktet har vedtak om AAP til desember en gang per dags dato. Vet ikke om jeg får dagpenger heller og jeg har virkelig ikke råd til å miste 50% AAP denne perioden. Anonymkode: c7f58...07e
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 De har ikke noe rettferdig køsystem, så vi kan ikke vite det. Kommer an på humøret deres og hvor mange kaffekopper de har tatt. Er det noe med saken som må sjekkes, sier de "Orker ikke, next". Man vet aldri.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 8 minutter siden, Evilposelos skrev: De har ikke noe rettferdig køsystem, så vi kan ikke vite det. Kommer an på humøret deres og hvor mange kaffekopper de har tatt. Er det noe med saken som må sjekkes, sier de "Orker ikke, next". Man vet aldri. De har jo det. De som er "forhåndsgodkjente" og opplagte saker blir behandlet først, de som ikke er det blir lagt i kø etter fylke og behandlet utenom de opplagte sakene. Hadde de ikke gjort det slik hadde alle fått lang behandlingstid, nå blir heller de som har blitt anbefalt ufør av saksbehandlerne prioritert, slik de burde, istedet for de som kjører sitt eget løp og søker uten støtte fra sitt lokale nav-kontor. Anonymkode: 5335d...deb 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også i denne situasjonen. Nav har ønsket å uføretrygde meg i et år nå, 100%. Har nå i vår gått på avklaringskurs, fått status varig tilpasset innsats fra de. Saksbehandleren min fikk papirene i slutten av mai og skulle da skrive en arbeidsevnevurdering. Den er fortsatt ikke skrevet etter det jeg vet, og jeg venter fortsatt. Skjønner ikke hvorfor hun ikke kunne gjort dette nå før ferietid. Ikke vet jeg hvor lenge jeg har AAP heller, har ikke vedtak på det nå faktisk, ei heller tiltaksplan. Vedtaket mitt gikk egentlig ut 31.mai og jeg har ikke fått noe nytt i posten, men pengene kommer jo.. Anonymkode: 5335d...deb Oj, dette må du få sjekket ut. Plutselig kommer ikke pengene lengre og hva da? Anonymkode: c7f58...07e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har jo det. De som er "forhåndsgodkjente" og opplagte saker blir behandlet først, de som ikke er det blir lagt i kø etter fylke og behandlet utenom de opplagte sakene. Hadde de ikke gjort det slik hadde alle fått lang behandlingstid, nå blir heller de som har blitt anbefalt ufør av saksbehandlerne prioritert, slik de burde, istedet for de som kjører sitt eget løp og søker uten støtte fra sitt lokale nav-kontor. Anonymkode: 5335d...deb Men er det vanlig at det blir et opphold i de "forhåndsgodkjente" sakene? Da mener jeg som i mitt eksempel dersom de innvilger 50% ufør og avslutter utbetalingen av AAP i de resterende 50% frem til jeg starter i jobb som avtalt? Kan de virkelig ta fra meg 50% AAP i f.eks. en måned? Anonymkode: c7f58...07e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå