Ceciliesg Skrevet 5. juli 2016 #21 Skrevet 5. juli 2016 Har nylig lagt laminatgulv på stuen, og merker at det fort blir hakk av små ting. Så vil si det burde gå under normal slitasje. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #22 Skrevet 5. juli 2016 Det høres ut som normal slitasje. Jeg var gjennom en prosess i fjor med utleiere som hadde helt usaklige krav til noe de mente depositumet skulle dekke og ikke minst beløpet. Det tok da 4 måneder å få ut depositumet, men de hadde jo ingen sak så det ble utbetalt av banken til slutt (det er diverse frister for ditt og datt som banken må overholde). En utleier som forlanger 8000 hadde jeg vært forsiktig med å innrømme skyld til (at du tilbyr deg å fikse det kan tolkes som innrømmelse). Be om dokumentasjon på at skadene er nye. Jeg hadde sendt sms/epost hvor jeg hadde forklart at skadene ikke var etter meg og sannsynliggjort dette med å nevne tidligere leietakere og hvor mye annet som faktisk var oversett ved overtakelse. Anonymkode: f453d...378 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #23 Skrevet 5. juli 2016 Hakk på størrelse med en 50åring er IKKE normal slitasje. Jeg skjønner godt at utleier vil ha en kompensasjon. om summen 8000 er riktig skal jeg ikke uttale meg om... Anonymkode: 153cc...05d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #24 Skrevet 5. juli 2016 Høres ut som normal slitasje. Har laget hakk i parketten mange ganger selv. -- Utleier Anonymkode: 49ef7...059 4
PerUlv Skrevet 5. juli 2016 #25 Skrevet 5. juli 2016 Hakk i gulvet er ikke noen krise. Jeg la gulv i stua mi, og etter kort tid klarte jeg å få et dypt hakk midt på gulvet. Jeg bare byttet ut den aktuelle planken. Slik som dette 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #26 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hakk på størrelse med en 50åring er IKKE normal slitasje. Jeg skjønner godt at utleier vil ha en kompensasjon. om summen 8000 er riktig skal jeg ikke uttale meg om... Anonymkode: 153cc...05d Det har du nok rett i, selv om 50-åringer kommer i mange forskjellige størrelser Anonymkode: cf326...4ed 27
moon_angel Skrevet 5. juli 2016 #27 Skrevet 5. juli 2016 Meld deg inn i Leieboer foreningen, der får du gratis juridisk hjelp i sånne saker. Meldte meg inn selv etter urimelige krav fra utleier. Koster 400 kr, men da får du hjelp både i denne saken, evt. hvis du trenger hjelp ved problemer i ny leiebolig. 1
Akay Skrevet 14. juli 2016 #28 Skrevet 14. juli 2016 8000.- er ikke et urimelig krav. Dersom laminaten er utgått så er det ikke mulig å skifte et bord. I tillegg så er det ikke sikkert at alle bord overlever å bli tatt opp igjen for å erstatte et bord. Det kommer helt an på kvaliteten på bordene. Samtidig så skal jobben gjøres. Det koster endel å få folk til å gjøre det. I min utleieleilighet så bruker jeg pergo longplank og det er 90m2 til 27000.- Så 8000.- er ikke urimelig i seg selv. 1
prt90 Skrevet 14. juli 2016 #29 Skrevet 14. juli 2016 Den 4.7.2016 at 20.18, Kontormus skrev: Syns det lukter litt våt bever av dette kravet. Et kjapt søk og jeg finner parkett på Maxbo, noen få fra 800 kr pr kvadrat opp til 1100 omtrent. (ref. han som hadde kjøpt 50 kvm parkett til 40.000) Laminat finner jeg til 150-ish. Hva blir det neste? Leie folk for å sparkle et lite spikerhull, og deretter male hele boligen innvendig? Det er mange forskjellige typer laminatgulv. De koster fra 50 kroner kvadratmeteren til over 1000 kroner kvadratmeteren. Laminat av anstendig kvalitet får du nok ikke til noe særlig under 500 kroner. Det at du har klart å lage et så stort hakk i gulvet (jeg antar du ikke har brukt slegge eller noe) tyder imidlertid på at dette ikke er laminat av høy kvalitet. 4
prt90 Skrevet 14. juli 2016 #30 Skrevet 14. juli 2016 Den 5.7.2016 at 9.57, AnonymBruker skrev: Høres ut som normal slitasje. Har laget hakk i parketten mange ganger selv. -- Utleier Anonymkode: 49ef7...059 Litt forskjell på laminat og parkett da Parkett får hakk bare du ser stygt på den, laminat er "litt" sterkere 3
prt90 Skrevet 14. juli 2016 #31 Skrevet 14. juli 2016 Den 4.7.2016 at 19.32, Kontormus skrev: Her er det flere hakk i laminaten, ser ut som om den er lagt for tett og at bordene reiser seg i skjøtene. Og da er ikke gulvet lenger rett. Jeg mener det er normal slitasje. Å kreve at det ikke skal synes at noen har bodd der er urimelig. At bordene reiser seg i skjøtene tyder nok heller på for mye fukt (man skal være veldig forsiktig med hvor mye vann man bruker når man vasker laminatgulv, spesielt de billige) 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #32 Skrevet 14. juli 2016 Utleier må bevise at skaden har oppstått under ditt leieforhold. Dvs hun må ha bilder av gulvet som er tatt før du flyttet inn (og etter siste leietaker flyttet ut). Hadde aldri betalt når hun ikke har bevis og du mener det ikke er din feil. Bevisbyrden ligger hos den som anklager, det er hennes jobb å skaffe bevis på at du har påført skaden Anonymkode: a2501...99d 4
Sulosi Skrevet 14. juli 2016 #33 Skrevet 14. juli 2016 8000, det høres ut som de forsøker å utnytte deg. Utleier får gode fradrag på skatten for slitasjen, det må tas I betraktning. 1
Lykkerusen Skrevet 14. juli 2016 #34 Skrevet 14. juli 2016 8000 høres mye ut - med mindre hun må skifte hele gulvet. La nettopp laminat i huset vårt - et ordentlig laminatgulv med 30 års garanti og betalte rundt 11 000 for 35kvm. Hvor gammelt er gulvet som ligger der nå? Hvordan type laminat er det? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #35 Skrevet 14. juli 2016 Du skal selvsagt ikke godta slike krav uten videre. Om det er så vanskelig å se, så tyder det på skaden ikke er stor, og utleier må sannsynliggjør at det er du som har laget skaden. Gå til husleietvistutvalget om hun nekter å betale tilbake depositum som følge av det. Anonymkode: 6eaf2...e4e 4
melatonin Skrevet 14. juli 2016 #36 Skrevet 14. juli 2016 Som utleier hadde ikke jeg gått videre med dette. Neste leieboer kan lage et like stort hakk og da betyr det at denne damen må skifte gulv etter hver leieboer. Det hadde ikke jeg giddi, og da må bare neste leieboer tåle at det er er hakk i gulvet. En utleierenhet kan ikke forventes å være 100% strøken til en hver tid. Kanskje hun forlanger 8000 av deg bare for å få mer penger uten å faktisk bytte gulvet. Jeg vet at flere som leier ut har krevd penger fra depositum uten å rette skaden i ettertid. Tilby deg å reparere selv. Syntes det hørtes fint ut med det man fyller i hakket. Utleier bør og tenke at ryktet går som ild I tørt gress, ingen vil leie hos en som er altfor pirkete. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #37 Skrevet 14. juli 2016 Dersom teknisk levealder beregnes til 20 år på gulv, så ville jeg krevd fradrag for de årene gulvet hadde vært der. 10 år gammelt gulv = 50%. Anonymkode: 5fcd3...641
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #38 Skrevet 14. juli 2016 Leide kommunalt og eksen knuste tv-en i gulvet. Kommunen la merke til hakket og bemerket det, men kom ikke frem med noe krav. Hakket var som ts beskriver. Boligen var ganske ny og kun en leietager før meg. Det var ikke vanlig slitasje, men utleier tar også en risk når de har leieboere. Alt kan ikke belastes depositumet. Noe annet er det hvis ting er ramponert eller det ikke er vasket. I mitt tilfelle var det ikke jeg som hadde forårsaket skaden og jeg slapp å betale. Om de bare var snille vet jeg ikke. Anonymkode: 709e7...94f 2
Kontormus Skrevet 14. juli 2016 #39 Skrevet 14. juli 2016 9 timer siden, prt90 skrev: At bordene reiser seg i skjøtene tyder nok heller på for mye fukt (man skal være veldig forsiktig med hvor mye vann man bruker når man vasker laminatgulv, spesielt de billige) Nei, bordene er lagt for tett. Det vet jeg. Det er dessuten kjent at gulvet skal "flyte" litt, men det er ikke gjort her. Og angående pris på lamintat, jeg fant én type på Maxbo (som ikke akkurat er kjent for å være lavpris-byggevarehus) til 389 kr pr kvm. Så en anstendig laminat koster ikke over 500 nei... 1
Akay Skrevet 14. juli 2016 #40 Skrevet 14. juli 2016 At bordene reiser seg og skjøtene reiser seg tyder ikke på at de er lagt for tett. Det er kvaliteten som gjør dette. forøvrig er det 2 veldig gode leverandører på laminat og det er pergo og alloc. Begge produseres i lyngdal og har vel 50 år garanti. Jeg setter alloc som klart best på grunn av stålsporene i dem. Nå snakker jeg ikke om billigutgaver men toppmodelene og de koster begge rundt 300.-/m2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå