Gå til innhold

Hakk i gulvet - utleier krever 8.000,-!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal nå flytte. Og det er et hakk i laminatgulvet i stuen, på str med en femtiøring tipper jeg. Ærlig talt så man knapt ser det, men hun så det nå...

Hun mener hun må skifte hele gulvet, jeg vet hvor absurd hun høres ut, og det vil koste henne 15-20.000,- tusen sier hun. Påstår hun har snakket med advokat og håndverkere.

Jeg vet at det kan tettes, for en to hundre spenn, og antar man kan bytte én laminatplanke uten noen krise?

Hun vil seriøst spise 8.000,- av depositumet, det går jo ikke an... Gjør det?

Anonymkode: aa918...60e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hakk på str med en femtiøring er nå en del da. Laminat er som regel klikket i hverandre, så du kan ikke bare plukke opp en "planke" uten å plukke opp alle som ligger før denne i rekken. Jeg byttet nettopp 50 kvm parkett til den nette sum av 40 000 uten arbeidspenger, så at det koster halvparten med laminat er ikke utenkelig. Du får be om å fikse det selv da hvis du mener det er så enkelt. Normal slitajse hører med når man leier ut, men dype hakk i gulvet er ikke normal slitasje. Du satset tydligvis på at hun ikke skulle se det, så du fremstår ikke videre rederlig selv. 

Anonymkode: 8e43b...010

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener et sånt hakk er en del av normal slitasje. Hadde gått videre med det. 

Anonymkode: 43754...f1c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hakk på str med en femtiøring er nå en del da. Laminat er som regel klikket i hverandre, så du kan ikke bare plukke opp en "planke" uten å plukke opp alle som ligger før denne i rekken. Jeg byttet nettopp 50 kvm parkett til den nette sum av 40 000 uten arbeidspenger, så at det koster halvparten med laminat er ikke utenkelig. Du får be om å fikse det selv da hvis du mener det er så enkelt. Normal slitajse hører med når man leier ut, men dype hakk i gulvet er ikke normal slitasje. Du satset tydligvis på at hun ikke skulle se det, så du fremstår ikke videre rederlig selv. 

Anonymkode: 8e43b...010

Øøøh okei. Nei, jeg satset ikke på. Jeg har ikke sett det selv engang. For alt hun vet var det de forrige som bodde her, som ble henter av politiet fordi de drev en methlab i stuen her..

At hele gulvet må byttes syns jeg høres idiotisk ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg var i overkant mye. Det er bare å nekte, så må hun gå til søksmål og det ender i tvisteutvalg. Slitasje ved utleie er normalt. 

Anonymkode: 534ea...966

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øøøh okei. Nei, jeg satset ikke på. Jeg har ikke sett det selv engang. For alt hun vet var det de forrige som bodde her, som ble henter av politiet fordi de drev en methlab i stuen her..

At hele gulvet må byttes syns jeg høres idiotisk ut. 

Da er det jo din tabbe da, at du ikke sjekket tilstanden grundig nok og dokumenterte det sammen med utleier, før du flyttet inn. 

Og nei, man kan ikke bytte ut bare en plate midt på gulvet, man må ta hele frem til det som er skadet. Det vil si, hvis man får tak i samme type og farge som når det ble lagt sist, hvis ikke får man et skille på gulvet der man stopper.

Hvorvidt det er urimelig for skaden kan ingen her si noe om, siden vi ikke vet hvordan det ser ut.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man kan kjøpe en blyantsak på Monter for å tette slike hakk i gulvene. Du må bare finne fargen til gulvet og få det bestilt. Der smelter du nedi slik at hakket fylles også skrape vekk restene etterpå så det legger seg pent. Samboeren min er håndtverker og slikt gjør de på jobb ved krise. Det er veldig enkelt! Og koster lite.

Anonymkode: 9e4bc...aab

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. Gode laminatgulv er minst like dyre som parkett, og å få et 50-øre stort hakk i et laminatgulv er nesten en bragd. 

Hadde laminaten vært ny ved innflytting, og om den er av sterk type, hadde jeg betalt uten å mukke. 

Anonymkode: ced3d...dc3

• Liker 3
Skrevet

Her er det flere hakk i laminaten, ser ut som om den er lagt for tett og at bordene reiser seg i skjøtene. Og da er ikke gulvet lenger rett. 

Jeg mener det er normal slitasje. Å kreve at det ikke skal synes at noen har bodd der er urimelig.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har parkett selv, opplever mer sår i den enn når jeg hadde laminatgulv. Irriterende når det skjer, men det kam ved noen tilfeller fikses enklere. Jeg ville bedt tredjepart se på det, for å eventuelt se om det kan fikses uten å legge nytt gulv. 

Anonymkode: a4400...e40

Skrevet

Syns det lukter litt våt bever av dette kravet. Et kjapt søk og jeg finner parkett på Maxbo, noen få fra 800 kr pr kvadrat opp til 1100 omtrent. (ref. han som hadde kjøpt 50 kvm parkett til 40.000) Laminat finner jeg til 150-ish. Hva blir det neste? Leie folk for å sparkle et lite spikerhull, og deretter male hele boligen innvendig?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er du handy selv, har nødvendig verktøy og kan tilby deg å bytte gulvet, så kan du nok slippe billigere unna.. Men, du må nok belage deg på å skifte både hele gulvet samt gulvlistene (ikke alltid de tåler å bli tatt av, og derfor må byttes ut)

Anonymkode: d1315...533

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor dypt er hakket?

Anonymkode: 50888...dfc

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan kjøpe en blyantsak på Monter for å tette slike hakk i gulvene. Du må bare finne fargen til gulvet og få det bestilt. Der smelter du nedi slik at hakket fylles også skrape vekk restene etterpå så det legger seg pent. Samboeren min er håndtverker og slikt gjør de på jobb ved krise. Det er veldig enkelt! Og koster lite.

Anonymkode: 9e4bc...aab

Hva er navnet på den?

Anonymkode: c6a24...5ce

Skrevet

Sier kontrakten at normal slitasje er lov da? Innrømte du at du har laget hakket? 

Jeg ville først nektet at jeg laget hakket, og så hevdet at dersom jeg lagde hakket, noe som jeg ikke gjorde, ville det fortsatt vært normal slitasje.

Men hvis kontrakten sier at leiligheten skal leveres tilbake i samme stand som når den ble leid må du bare punge ut.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Sier kontrakten at normal slitasje er lov da? Innrømte du at du har laget hakket? 

Jeg ville først nektet at jeg laget hakket, og så hevdet at dersom jeg lagde hakket, noe som jeg ikke gjorde, ville det fortsatt vært normal slitasje.

Men hvis kontrakten sier at leiligheten skal leveres tilbake i samme stand som når den ble leid må du bare punge ut.

Jeg hadde gjort akkurat det samme. Hadde faktisk samme greia med en utleier, et bittelite hakk på et sted vi ikke kunne begripe at vi kunne ha forårsaket det (ikke i nærheten av tunge møbler, hadde ikke mistet noe der etc) og det var så bittelite at det like gjerne kunne vært der da vi overtok leiligheten. Så jo over ting, men studerte ikke hver centimeter nøye, og lyse måtte falle riktig for at man så det også... Uansett, hos oss var det litt flere greier, så utleier ha seg kjapt da vi sa vi kom til å ta det videre.

Angående siste avsnitt skal jeg ikke garantere dette, men jeg synes det er utrolig merkelig at en utleier skulle kunne forby normal slitasje, så jeg har vansker for å tro at det er et gyldig punkt i en kontrakt (husleieloven trumfer avtalefrihet).

Endret av Gaea
Skrevet
1 minutt siden, Marr skrev:

Jeg hadde gjort akkurat det samme. Hadde faktisk samme greia med en utleier, et bittelite hakk på et sted vi ikke kunne begripe at vi kunne ha forårsaket det (ikke i nærheten av tunge møbler, hadde ikke mistet noe der etc) og det var så bittelite at det like gjerne kunne vært der da vi overtok leiligheten. Så jo over ting, men studerte ikke vær centimeter nøye, og lyse måtte falle riktig for at man så det også... Uansett, hos oss var det litt flere greier, så utleier ha seg kjapt da vi sa vi kom til å ta det videre.

Angående siste avsnitt skal jeg ikke garantere dette, men jeg synes det er utrolig merkelig at en utleier skulle kunne forby normal slitasje, så jeg har vansker for å tro at det er et gyldig punkt i en kontrakt (husleieloven trumfer avtalefrihet).

Du tar feil angående siste avsnitt. Normen er at normal slitasje er godtatt, men det er mulig å avtale at leiligheten skal leveres tilbake i samme stand. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Du tar feil angående siste avsnitt. Normen er at normal slitasje er godtatt, men det er mulig å avtale at leiligheten skal leveres tilbake i samme stand. 

Fant faktisk en sak fra husleietvistutvalget og det er vanskelig å konkludere bastant med noe, men her fikk ikke huseier medhold i et leiligheten skulle leveres tilbake i nøyaktig samme stand (fordi, vel, det er omtrent umulig uten å totalrenovere). Dessuten mente de at utleier kunne valgt klart rimeligere og enklere løsninger enn det h*n gjorde, så jeg hadde ikke akseptert en slik pris uten videre undersøkelser angående om det faller inn under normal slitasje eller ei, og hvilke alternativer utleier kan kreve. I dette tilfellet ville utleier ha over 75.000 kroner, fikk 8000 + litt for tapt leieinntekt.

http://www.htu.no/kunder/htu/pubstore.nsf/$all/7B3C3FA32C0B90E5C1257B74005D4B2E/$FILE/2012%20743%20%201.pdf

AnonymBruker
Skrevet

Utleier kan ikke bevise at det er meg. Men mener det er meg, da det er lite hakk rett før inngangen til kjøkkenet. Hvor jeg har satt inn nye hvitevarer, for et år siden...

Men det er andre ting i leiligheten hun ikke la merke til var der da jeg flyttet inn - tape som ikke var fjernet etter maling og fargelegging i taket (?!). Så jeg tror ikke hun har helt oversikt. To av lampene måtte også skiftes dagen jeg flyttet inn...

Jeg mener bestemt det ikke er meg, mens det gjør hun. Og merket var så lite at hun knapt så det...
Hakket er ikke stort, knappe en mm eller to dypt. Str med en liten tommelnegl. Hun mente det ødela hele stuen. Men man ser det faktisk ikke...

Tror jeg bare tetter det og forteller henne jeg har ordnet det. Hun kan vel ikke kreve at jeg betaler for nytt gulv dersom jeg ordner hullet?!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...