AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Hva synes dere? Han har boutgifter på rundt 13 000. Fellesgjelden ligger på 4700 kr. Jeg har en inntekt på 10 000 mens han har en inntekt på rundt 20 000 fordi jeg har ikke fått meg fast stilling enda. Han mente jeg kunne betale fellesgjelden mens jeg synes det var mye. Tar jeg helt feil her eller? Anonymkode: 6ae27...f4d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Høres helt ok ut synes jeg. Han har nok en del ekstra utgifter på strøm, forsikring osv i tillegg til lånet. Kunne du skaffet deg en billigere leilighet enn en til 4700,-? Anonymkode: f6391...4fd 14
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Du burde finne deg en ekte mann som betaler for alt. Anonymkode: 1c189...943 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 Jeg synes du skal betale halvparten av fellesgjeld + halvparten av strøm, forsikringer, tv/internett Anonymkode: 5b0ba...929 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 TS her. Jeg sier så klart ikke at han skal betale for alt. Jeg synes bare at 4700 var mye, men nå ser jeg at dere er uenige. Så kanskje det ikke er så mye alikevell da. Anonymkode: 6ae27...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #7 Skrevet 4. juli 2016 Jeg eier min egen leilighet. Og da jeg hadde samboer, så betalte han halvparten av husleia, strøm og internett. Lånet betalte jeg på selv. Anonymkode: edd7e...364 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #8 Skrevet 4. juli 2016 Du tjener halvparten av det han gjør og betaler godt under halvparten, så det høres ut som en helt grei deal. Anonymkode: ee43e...339 7
Gjest Sisti Skrevet 4. juli 2016 #9 Skrevet 4. juli 2016 Du burde hvertfall betale mindre enn det du (realistisk sett) ville betalt hvis du IKKE bodde med han. Da vil du også tjene på det. Det finnes ingen fasit, men utgangspunktet bør være at dere begge tjener på å bo sammen. Hvis du betaler 4700 tjener han 4700 - men hva tjener du (dvs hvor mye sparer du ifht til å ikke bo med han)?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #10 Skrevet 4. juli 2016 7 minutter siden, Sisti skrev: Du burde hvertfall betale mindre enn det du (realistisk sett) ville betalt hvis du IKKE bodde med han. Da vil du også tjene på det. Det finnes ingen fasit, men utgangspunktet bør være at dere begge tjener på å bo sammen. Hvis du betaler 4700 tjener han 4700 - men hva tjener du (dvs hvor mye sparer du ifht til å ikke bo med han)? Jeg vet ikke. For før jeg flyttet sammen med kjæresten så bodde jeg hjemme. Anonymkode: 6ae27...f4d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #11 Skrevet 4. juli 2016 Når noen eier så skal du faktisk ikke betale mer enn halve fellesgjelden og halve maten. Det er ikke din feil at han eier og det er dyrt. Du skal betale det du bruker av vann og strøm, samt mat. Ikke gjøre så ha lettere får betalt ned på sitt lån. Anonymkode: c0bb7...251 10
Gjest Nori Skrevet 4. juli 2016 #12 Skrevet 4. juli 2016 Hvis de 4700 også inkluderer strøm, Internett og den slags synes jeg ikke det er dyrt. Kan vanskelig se du ville funnet noe billigere, men det avhenger selvsagt av hvor dere bor. Du kan jo orientere deg i leiemarkedet der dere bor og så hva du kan få til tilsvarende pris?
ArtyFarty Skrevet 4. juli 2016 #13 Skrevet 4. juli 2016 Dere må skrive en leiekontrakt, for han er jo da husverten din. Hvor mye koster det normalt å leie tilsvarende bolig der? Hvis normal leiepris for en slik leilighet er 10 000,- pr mnd, så er jo det han foreslår ca vanlig markedspris, og dermed ikke urimelig. Hva inkluderer da leien? Det er også relevant. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når noen eier så skal du faktisk ikke betale mer enn halve fellesgjelden og halve maten. Det er ikke din feil at han eier og det er dyrt. Du skal betale det du bruker av vann og strøm, samt mat. Ikke gjøre så ha lettere får betalt ned på sitt lån. Anonymkode: c0bb7...251 Så hvis du leier av noen så tror du at du slipper unna med å betale driftsutgiftene? 10
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #14 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, ArtyFarty skrev: Dere må skrive en leiekontrakt, for han er jo da husverten din. Hvor mye koster det normalt å leie tilsvarende bolig der? Hvis normal leiepris for en slik leilighet er 10 000,- pr mnd, så er jo det han foreslår ca vanlig markedspris, og dermed ikke urimelig. Hva inkluderer da leien? Det er også relevant. Så hvis du leier av noen så tror du at du slipper unna med å betale driftsutgiftene? Forstår. Leien inkluderer strøm og internett. altså alt uten om mat så klart. Anonymkode: 6ae27...f4d
jabx Skrevet 4. juli 2016 #15 Skrevet 4. juli 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere? Han har boutgifter på rundt 13 000. Fellesgjelden ligger på 4700 kr. Jeg har en inntekt på 10 000 mens han har en inntekt på rundt 20 000 fordi jeg har ikke fått meg fast stilling enda. Han mente jeg kunne betale fellesgjelden mens jeg synes det var mye. Tar jeg helt feil her eller? Anonymkode: 6ae27...f4d Leier han eller eier han? Hvis han eier er det lite lønnsomt for deg å betale for ham i lengden. Han sitter igjen med nedbetalt leilighet og du sitter igjen med tom lommebok. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #16 Skrevet 4. juli 2016 Du tjener ca 1/3 av deres samlede inntekt og betaler ca 1/3 av boutgiftene. Synes det høres rimelig ut. Dere kan evt lage en samboerkontrakt som sier noe om hvordan du skal kompeneres for verdistigning fra nå til det evt blir slutt. Anonymkode: ee914...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #17 Skrevet 4. juli 2016 8 minutter siden, jabx skrev: Leier han eller eier han? Hvis han eier er det lite lønnsomt for deg å betale for ham i lengden. Han sitter igjen med nedbetalt leilighet og du sitter igjen med tom lommebok. Han eier. Ja jeg vet men akkurat nå så har jeg ikke fast inntekt, så jeg får nok ikke et boliglån. Tenker å si at 4000 kr er en grei sum å betale. Er dere enige? Anonymkode: 6ae27...f4d 2
happiest Skrevet 4. juli 2016 #18 Skrevet 4. juli 2016 Jeg tenker man bør betale så mye som det vil koste å f.eks leie alene. Da er 4700kr ganske så ok i leie. Et rom i kollektiv vil koste det samme (eller mer...). Også må dere bli enig i andre utgifter. Som regel deles vel det 50/50, altså mat og utgifter som ikke er medregnet i felleskostnadene. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #19 Skrevet 4. juli 2016 Synes det høres litt mye ut om han tjener dobbelt så mye som deg Anonymkode: 7260a...7e6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Jeg synes ikke du skal leie av han, men heller være med å betale ned lånet, men da med en samboerkontrakt som gjør at hvis det blir slutt så kan han kjøpe deg ut. På sikt skal dere jo leve lykkelig alle deres dager, men om det blir slutt så har han fått penger av deg til leiligheten sin. Anonymkode: 334a7...1c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå