Gå til innhold

sønnen min sa til meg I dag at det er mange på skolen som er stygge med han

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er 8 år, og jeg har spurt han ofte om det går bra på skolen, å om alle er snille med hverandre. I dag sa han til meg at mange var stygge med han til og med kameratene hans! Detter var helt forferdelig for meg og høre, å jeg sa til han at vi burde snakke med læreren hans, men det nektet han, han vil tydeligvis ikke at noen skal vite dette. Det har pågått I 2 år I følge sønnen min. Han har ikke vist tegn til noe om hvordan han har hatt det før jeg igjen spurte om det gikk bra. Hva gjør jeg nå? Han vil som sagt ikke at jeg skal kontakte lærerne eller foreldre til disse barna. Forteller jeg dette til læreren blir han sikkert sint og skuffet over meg fordi han nektet at noen skulle få vite om dette.

Anonymkode: 0804e...2dd

Videoannonse
Annonse
Gjest Zumo de Melocotón
Skrevet

Jeg synes at du skal fortelle det til læreren, men ikke bak ryggen på gutten din. Si til han at du forstår at han synes det er skummelt og ubehagelig å skulle prate med læreren om det, men at alle barn skal ha det trygt og godt på skolen, og for at det skal være mulig må læreren få vite om det når noen ikke har det bra. Da er det mulig å gjøre noe med det. Si også at dere ikke trenger å snakke med de andre barna eller foreldrene før dere, sammen med læreren, har funnet ut hva som bør gjøres videre.

Dette må du ta tak i med en gang og du må få i gang et samarbeid med læreren, slik at klassemiljøet kan jobbes med. Involver gjerne helsesøster også, dersom gutten har tillit til henne. De er såpass små enda at det fremdeles er mulig å gjøre noe med situasjonen i klassen. Forstår at dette var tøft å høre, men så flott at han klarte å sette ord på hvordan han har det. :hug:

Skrevet

Du  si det til læreren. Jeg har vært oppi lignende situasjon. Fikk en dag telefon fra skolen om at min sønn ble slått av en annen elev og dette hadde pågått veldig lenge. Det var bare flaks at noen så jævelen som slo sønnen sin. Ja, jeg kaller han jævel fordi han har vært skikkelig stygg mot mine barn + meg, så jeg har nulltoleranse for han. Det er litt stygt å kalle han det, men det er så mange småting i tillegg til mobbingen av min sønn, at jeg til slutt ble forbannet rett og slett og hver gang jeg ser denne gutten, så får jeg lyst til å filleriste han. Mobbingen stoppet den dagen det ble oppdaget.

Den eneste måten mobbingen stopper på, det er å si det til læreren. Hvis dere ikke tar det opp med skolen, så vil jo gutten deres fortsette å bli mobbet. Det er utrolig viktig at dette blir tatt opp med de det gjelder. Snakk med gutten din og forklar han at alle har rett til å ha det trygt og godt på skolen. Og for at det skal skje, så må lærerne få vite det som skjer, sånn at de kan gjøre det bedre. Han har allerede tatt det første steget ved å fortelle deg det:hug:

AnonymBruker
Skrevet

Ja du må si det til læreren, foreldrene må få vite om det, og om skolen ikke tar det alvorlig så må du snakke med foreldrene selv. Si til barnet ditt at han skal sladre HVER GANG det skjer noe, så tør de ikke plage han til slutt. Og da må du ta det alvorlig hver eneste gang og ikke vifte det vekk, som jeg opplevde at mine foreldre gjorde da jeg sa det til dem.

Jeg ble mobbet hver dag i 9 år fordi ingen tok det alvorlig, og jeg turde selvfølgelig ikke si fra noen flere ganger siden ingenting ble gjort...

Men andre foreldre var mere handlekraftige, bestemoren til en som gikk i klassen under meg tok med seg en stol og satte seg i skolegården i storefri og sverget på at hun skulle filleriste de som prøvde å mobbe barnebarnet hennes. Det ble fort slutt på det for å si det slik.

Faren til en venninne av meg som også ble mobbet, tok tak i noen av disse bøllene og de turde heller ingenting etter det...barn kan ikke bare gjøre som de vil, de MÅ bli fortalt at dette ikke er greit. De som fortsatte å mobbe meg, har veldig dårlig samvittighet idag, så du sparer dem for det også...

Anonymkode: 224e2...cce

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg ned med sønnen din og forklar han hvorfor du må ta det opp med læreren.

Jenta mi var veldig nervøs og sa flere ganger at jeg ikke skulle si noe fordi det begynte å bli bedre... Vel... til slutt forklarte jeg hvorfor jeg skulle si ifra og jeg sa ifra på et foreldrekonsultasjon hvor hun også var med. Kunne se hvor flau hun var først, men lettelsen kom kjapt etterpå! Alt ble stoppet ganske så momentant på skolen også og læreren var VELDIG diskret, den biten setter jeg veldig stor pris på fordi det var viktig for dattera mi.

Greia hos oss var at jentene var 3 stk som egentlig alltid har kriget litt om å være på toppen. Eller slik som gamle læreren sa "ja, jeg har lagt merke til at det er litt, men det er fort slik det blir med populære jenter.. Jeg skal holde utkigg!".
Jenta mi har blitt slått, og da har hun igrunn slått hardt tilbake, hun har blitt prøvd tvunget til å ha sexing på dass i friminuttet (ikke spør), hun har slitt med at hun alltid får skylda for alt mulig rart og de har drevet med aktiv utfrysing samt prøvd å stjele hennes venninner som hun ønsker å prate med der og da. Jentene var ikke engang 9 år..

Av en eller annen grunn har jenta mi tatt litt av ledelsen på det trinnet, de 2 som mobbet har faktisk latt henne ha "tronen" og den har hun fortjent så inkluderende, modig og rettferdig hun er. :)

Anonymkode: 6f178...fb9

AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til lærer dersom du er oppriktig bekymret! Det er alfa og omega for å løse dette. En god lærer vil aldri gi beskjed til barnet om at du har sagt ifra, men vil jobbe med dette på mange andre måter dersom det er det du ønsker. Jeg er selv lærer, og blir skikkelig provosert på foreldre som kommer til meg og sier "mitt barn har sagt i fra hjemme i flere uker at h*n blir plaget". Kom til meg, så kan det løses! Det er ingen som ønske at barn skal ha det vondt! Jeg vil ha beskjed DEN DAGEn du får vite om det. Om det er en mandag eller en søndag eller midt p natten spiller ingen rolle!

Anonymkode: 8bdb3...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Beklager skrivefeil. Ble litt engasjert.

AB

Skrevet

Jeg er enig i det som skrives over. Det er viktig at lærer får vite om dette. Vil samtidig anbefale at muntlig kommunikasjon følges opp av skriftlig og at dere skriver ned hendelser ( med dato og hvem som gjorde hva). Ellers blir det fort glemt og oppfattet som enkelthendelser. 

Gi skolen beskjed om at dere vil ga et enkeltvedtak. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt sært at dette kommer frem godt etter at skoleåret er over. Det er jo uansett ikke noe du får gjort med det nå, du kan jo ikke kontakte sønnens kontaktlærer før skolen begynner igjen uansett.

Anonymkode: 43024...a12

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt sært at dette kommer frem godt etter at skoleåret er over. Det er jo uansett ikke noe du får gjort med det nå, du kan jo ikke kontakte sønnens kontaktlærer før skolen begynner igjen uansett.

Hva er dette godt for? Mener du at barnet burde tatt stilling til timing? At det dukker opp etter skoleåret er faktisk ikke så rart, det er et tidsrom der skolen er langt unna, det kan være fordi man IKKE tenker på skole, eller fordi man skjønner at alt man tenker på er det som skjer på skolen selv om man har ferie. Når barnet heller ikke ønsker at læreren skal få greie på det så kan det også være derfor, litt sånn "nå kan jeg fortelle det hjemme uten at det blir noe oppstyr". Det kan også være fordi man blir oppfordret til å gå ut og leke med de andre, men ikke har lyst, da dukker det fort opp et forklaringsbehov.

Ellers er jeg enig med de andre, læreren må få greie på dette. Det fine med at det er ferie er at du har god tid til å la tanken modnes hos barnet. Snakk med ham om hvorfor du må si det til læreren selv om han ikke vil det, slik at han forstår det selv om han kanskje ikke endrer mening av det. En lærer er helt avhengig av å få vite om det når det er noe spesielt for å kunne gjøre noe med det, og siden dette skjer på skolen er læreren den rette å snakke med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan hun sende e-post til læreren før skoleåret begynner igjen! Vi lærere jobber en hel del med planlegging i løpet av ferien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...