Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har erklært at jeg skal slanke meg, fordi jeg er overvektig. Har nå skaffet meg betalt konto på lifesum, så får jo matforslag derifra også, men jeg vil gjerne være litt rik på dem :) så, hva er ditt beste tips til kalorifattige måltider? 

Tusen takk for alle seriøse svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den Store Hemmeligheten er at du må finne mat du allerede liker og se hvordan du kan gjøre dem mest mulig mettende og innenfor kaloribudsjettet ditt. Slanking fungerer ikke hvis du føler at du endre kostholdet ditt til et du ikke trives med.

For meg fungerer det å tenke at jeg skal ha best mulig smak for færrest mulig kalorier og mettest mage. Derfor er jeg veldig glad i kyllingbryst med masse kryddereksperimenter, ovnsbakt laks i pose (bittelitt olje og masse sitron!) og f.eks. quinoa med gressløk ved siden av.

Det er forøvrig tråder her om kalorifattige måltider minst hver uke, så sjekk litt i søkefeltet.

Anonymkode: 8b02a...ace

• Liker 4
Skrevet

For meg så hjelper det å lage mat fra bunnen av, og spise mindre porsjoner. Så kan jeg egentlig spise akkurat det jeg vil, og trenger ikke å kutte ut noe. Disse oppskriftene har vi brukt flere ganger, og jeg har til nå gått ned 15 kilo siden januar :)

http://www.dagbladet.no/mat/oppskrift/gulrot-og-linsesuppe

https://kiwi.no/Oppskrifter/Laks-med-potet--og-fennikelsalat/

https://spar.no/Oppskrifter/Kylling-i-wok-fra-Kina/

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode råd :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Masse grønnsaker. Det metter godt, er kalorifattig, men samtidig veldig rik på vitaminer og mineraler og andre sunne saker. De kan også varieres enormt, med damping, koking, steking, baking, stuing, rå. Man kan bruke krydder og urter, og putte i gryter og stuinger og former. 

Bare noe så enkelt som en wok kan jo gjøres på tusen gode måter. Variere med grønnsaker, variere med krydder som spisskumin, karri, garam masala, gjerne ha i en liten skvett kokosmelk, og variere proteinkilder med kylling, laks, hvit fisk, svinefilet, bønner, tofu, etc. 

Magre melkerodukter er også en god venn for meg. Blandet med stevia er cottage cheese og kesam sunt og mettende snop. Gjerne sammen med frukt, eller bare i seg selv, med litt usukret kakaopulver kanskje. 

Anonymkode: c12b8...c6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan erstatte noe av pasta/makaroni med miraclenoodles.. Da sløyfer du fort bort et par kalorier i et maltid om dagen.. Bare ¨å bytte ut det i et måltid så er mye gjort! Ellers er jeg glad i magre meieripridukter, særlig Skyr (de med kunstig søtning). Disse smaker godt, og metter god, og er fine mellommåltid eller deler av måltider. F.eks ved siden av ei brødskive med ett egg på til frokost. Holder meg mett leeeenge på det.

Anonymkode: 3d614...a1e

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan erstatte noe av pasta/makaroni med miraclenoodles.. Da sløyfer du fort bort et par kalorier i et maltid om dagen.. Bare ¨å bytte ut det i et måltid så er mye gjort! Ellers er jeg glad i magre meieripridukter, særlig Skyr (de med kunstig søtning). Disse smaker godt, og metter god, og er fine mellommåltid eller deler av måltider. F.eks ved siden av ei brødskive med ett egg på til frokost. Holder meg mett leeeenge på det.

Anonymkode: 3d614...a1e

Det smaker virkelig ikke godt.:spy:

Anonymkode: 86276...9dd

Skrevet

Uff, jeg har en pose med sånne nudler i skapet, men kvier meg for å bruke de. Har hørt at lukten er så grusom. Ender opp med at jeg bare koker vanlig pasta isteden, evt lager squash-pasta (som er et veldig kalorifattig alternativ til vanlig pasta)

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, CoolSistah skrev:

Uff, jeg har en pose med sånne nudler i skapet, men kvier meg for å bruke de. Har hørt at lukten er så grusom. Ender opp med at jeg bare koker vanlig pasta isteden, evt lager squash-pasta (som er et veldig kalorifattig alternativ til vanlig pasta)

Kast de og lag deg heller squash pasta du ;)

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kast de og lag deg heller squash pasta du ;)

Hehe, ikke usannsynlig at det blir avslutningen på nudlenes kjøkkenskap-liv, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...