AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 I dag kom en dame bort til meg og sa hun skulle på do. Og spurte om jeg kunne se til babyen hennes? Dette kom brått. Jeg ba henne ta med seg ungen i stedet?! Er det normalt å spørre villt fremmede om de kan passe på babyen din? Anonymkode: f8cdc...08f
Tamina82 Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag kom en dame bort til meg og sa hun skulle på do. Og spurte om jeg kunne se til babyen hennes? Dette kom brått. Jeg ba henne ta med seg ungen i stedet?! Er det normalt å spørre villt fremmede om de kan passe på babyen din? Anonymkode: f8cdc...08f Litt spesielt ja. Jeg har selv aldri kommet i en situasjon der det var nødvendig å spørre fremmede om det. Men sov babyen? Om babyen sov og toalettet var like ved hadde jeg ikke hatt noe problem med å holde et øye med vogna. Men som sagt ville ikke spurt om jeg var i hennes sko, med mindre toalettet hadde vært for lite for å ta med vogna inn. Om ungen var våken hadde jeg ikke sagt ja til å følge med. 1
Amber1982 Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Den Monday, July 04, 2016 at 14.29, AnonymBruker skrev: I dag kom en dame bort til meg og sa hun skulle på do. Og spurte om jeg kunne se til babyen hennes? Dette kom brått. Jeg ba henne ta med seg ungen i stedet?! Er det normalt å spørre villt fremmede om de kan passe på babyen din? Anonymkode:hehe 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 For å være helt ærlig så ser ikke jeg dette som noe å ta seg nære av.Om noen spurte meg om noe så uskyldig hadde jeg bare syntes det var koselig og det er så hyggelig at ikke alle går rundt og er så kyniske.Har hendt at jeg ikke kunne gå inn et sted uten barnevogn og bedt damer som ser hyggelige ut om å holde øye med vogna mi i typ 1 minutt.Det var sikkert derfor hun spurte deg tenkte kanskje du så hyggelig ut.Og det er heller ingen grunn til å overdrive og lage en sak ut av det på kvinneguiden.Hahhaha folk disse dager. Anonymkode: ed907...690 19
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 Dette er det ingen som gjør! Anonymkode: 2ab49...bec 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å være helt ærlig så ser ikke jeg dette som noe å ta seg nære av.Om noen spurte meg om noe så uskyldig hadde jeg bare syntes det var koselig og det er så hyggelig at ikke alle går rundt og er så kyniske.Har hendt at jeg ikke kunne gå inn et sted uten barnevogn og bedt damer som ser hyggelige ut om å holde øye med vogna mi i typ 1 minutt.Det var sikkert derfor hun spurte deg tenkte kanskje du så hyggelig ut.Og det er heller ingen grunn til å overdrive og lage en sak ut av det på kvinneguiden.Hahhaha folk disse dager. Anonymkode: ed907...690 Haha , er enig i deg!! Anonymkode: dd2f8...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 Jeg synes det er rart å spørre fremmede folk om slike ting. Satt nylig på en flyplass i utlandet og spiste lunch før avgang. Da kom ei dame bort og spurte om jeg kunne se etter 3 åringen hennes og bagasjen deres mens hun handlet mat til dem begge to. Hun sa at jeg så så snill ut og at hun følte hun kunne stole på meg. Barnet satt rolig ved bordet og tegnet og mammaen sa at hun kom til å bli sittende slik hele tiden. Jeg ble i grunnen så forfjamset at jeg svarte ja. Barnet satt helt stille til mammaen kom tilbake, men jeg tenkte jo litt på hva jeg skulle gjort dersom barnet plutselig slo seg vrang. Å trøste et fremmed barn på min dårlige engelsk ville vært litt av et syn. Jeg hadde mye heller passet en baby i noen minutter, men synes uansett det er rart å spørre ukjente mennesker om dette. Anonymkode: 037df...6f4 2
Forundret.. Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 Jeg hadde aldri turt å latt et fremmed menneske passe på babyen min. 3
funginger Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 Hvilken situasjon var dette? På café ville ikke jeg synes det var veldig rart om babyen sov i vogna.
Tamina82 Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er rart å spørre fremmede folk om slike ting. Satt nylig på en flyplass i utlandet og spiste lunch før avgang. Da kom ei dame bort og spurte om jeg kunne se etter 3 åringen hennes og bagasjen deres mens hun handlet mat til dem begge to. Hun sa at jeg så så snill ut og at hun følte hun kunne stole på meg. Barnet satt rolig ved bordet og tegnet og mammaen sa at hun kom til å bli sittende slik hele tiden. Jeg ble i grunnen så forfjamset at jeg svarte ja. Barnet satt helt stille til mammaen kom tilbake, men jeg tenkte jo litt på hva jeg skulle gjort dersom barnet plutselig slo seg vrang. Å trøste et fremmed barn på min dårlige engelsk ville vært litt av et syn. Jeg hadde mye heller passet en baby i noen minutter, men synes uansett det er rart å spørre ukjente mennesker om dette. Anonymkode: 037df...6f4 Men alternativ til denne mammaen hadde da altså vært å måtte ta med ungen og bagasjen til disken for å handle. Et kunststykke i seg selv å få til med bare to hender og kanskje da risikert å ikke ha et bord å komme tilbake til. Regner med hun var i samme lokale slik at hun så ungen om hun bare skulle kjøpe mat? Da hadde hun sikkert kommet raskt i retur om ungen begynte å "slå seg vrang".
Jolene Skrevet 7. juli 2016 #11 Skrevet 7. juli 2016 Synes det er merkelig. Man kan aldri vite hvem det er du egentlig spør, så ville ikke tatt den sjansen. Hadde derfor sagt nei. 1
The Kitten Skrevet 8. juli 2016 #12 Skrevet 8. juli 2016 En gang jeg var på jobb opplevde jeg at en kunde ville jeg skulle passe på spedbarnet hennes mens hun handlet. Jeg var i kassen da hun og barnet kom inn. Kunden setter fra seg vognen ved kassen. Kunde: Holder du et øye mens jeg går opp en tur? Meg: Det kan jeg ikke gjøre. Kunde: Hvorfor ikke? Meg: For det første så er det ikke jobben min. For det andre så har jeg ikke anleding til det. For det tredje så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre om ungen begynner å gråte... Kunde: Hvis ungen gråter kommer du og henter meg Meg: Jeg har ikke anledning til å bare gå fra kasseområdet, og dessuten er det ikke sikkert det er så enkelt å finne deg igjen Kunde: Jeg skal bare rett opp en tur altså Meg: Du kan bruke så lang tid du ønsker, men du må ta ungen din med deg. Kunde: Så du kan ikke bare holde et lite øye altså? Meg Nei, jeg liker ikke unger. 11
Timseh Skrevet 8. juli 2016 #13 Skrevet 8. juli 2016 (endret) Jeg har også blitt spurt om dette, flere ganger. Kanskje fordi jeg selv har barn, men ingen kan vite om jeg er en gal barnekidnapper 😳 Jeg hadde aldri spurt noen om dette. Hadde vært livredd for at de skulle stikke av med barnet mitt. Har fortsatt artikkelen om de to guttene (på 10 år) som tok med seg en 2-åring fra et kjøpesenter idet moren så vekk 10 sekunder og drepte den stakkars gutten, ferskt i minnet. Edit: svarer alltid "selvfølgelig" når noen spør. Bedre at jeg ser til barnet enn nestemann de spør som kan være spik spænna gærn. Man vet aldri. Endret 8. juli 2016 av HenLu 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #14 Skrevet 8. juli 2016 21 timer siden, Jolene skrev: Synes det er merkelig. Man kan aldri vite hvem det er du egentlig spør, så ville ikke tatt den sjansen. Hadde derfor sagt nei. Du ville selv ikke spurt og svarer derfor nei når du blir spurt? Damen valgte å spørre og du synes det derfor er bedre at hun må spørre noen andre? Mener du at at det er mindre sjanse for at andre takler det bra enndeg selv? Anonymkode: e1c1b...09c
Jolene Skrevet 8. juli 2016 #15 Skrevet 8. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ville selv ikke spurt og svarer derfor nei når du blir spurt? Damen valgte å spørre og du synes det derfor er bedre at hun må spørre noen andre? Mener du at at det er mindre sjanse for at andre takler det bra enndeg selv? Anonymkode: e1c1b...09c Jeg ville verken spurt noen, og derfor også sagt nei til noen som hadde spurt. Jeg kjenner ikke damen eller babyen, så for meg hadde det føltes som en utrygg situasjon. Det hadde jeg også sagt til damen. Jeg er ikke komfortabel rundt andres babyer, og i hvertfall ikke fremmede babyer. Hadde ikke sagt nei for å være slem, men fordi jeg ikke hadde følt meg komfortabel med situasjonen. Dessuten bør man ikke bare overlate babyen sin til fremmede. Din baby, du som må passe den.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #16 Skrevet 8. juli 2016 2 minutter siden, Jolene skrev: Jeg ville verken spurt noen, og derfor også sagt nei til noen som hadde spurt. Jeg kjenner ikke damen eller babyen, så for meg hadde det føltes som en utrygg situasjon. Det hadde jeg også sagt til damen. Jeg er ikke komfortabel rundt andres babyer, og i hvertfall ikke fremmede babyer. Hadde ikke sagt nei for å være slem, men fordi jeg ikke hadde følt meg komfortabel med situasjonen. Dessuten bør man ikke bare overlate babyen sin til fremmede. Din baby, du som må passe den. Men helt ærlig, da er det jo du som er den "asosiale" som mangler det jeg oppfatter å være helt normale antenner for hva som føles komfortabelt eller ikke. Klart, men kan jo møte på folk som synes mye forskjellige er ubehagelig(ta bussen, ta telefonen, svare på spørsmål eller annet) - men folk flest kan jo ikke ta hensyn til tvangspreget eller angstpreget atferd i helt dagligdagse situasjoner. Dette er helt normal atferd i offentligheten for de aller fleste, og det som er merkelig er om hele verden skal hensynta absolutt alles angster og ubehageligheter "i tilfelle" på helt normale ting. Folk har spurt meg om å se etter babyen i noen sekunder, eventuelt vesken deres mens de henter noe vann inne(for å ikke miste plassen), og de spør meg fordi jeg ser ut som noen som ikke tenker dette er problematisk. Der sitter masse folk rundt som hører jeg blir spurt, og som vil reagere om jeg tar med meg barnet eller vesken det halve minuttet maksimalt som vedkommende er ute av syne. Anonymkode: 0f2db...321
Jolene Skrevet 8. juli 2016 #17 Skrevet 8. juli 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men helt ærlig, da er det jo du som er den "asosiale" som mangler det jeg oppfatter å være helt normale antenner for hva som føles komfortabelt eller ikke. Klart, men kan jo møte på folk som synes mye forskjellige er ubehagelig(ta bussen, ta telefonen, svare på spørsmål eller annet) - men folk flest kan jo ikke ta hensyn til tvangspreget eller angstpreget atferd i helt dagligdagse situasjoner. Dette er helt normal atferd i offentligheten for de aller fleste, og det som er merkelig er om hele verden skal hensynta absolutt alles angster og ubehageligheter "i tilfelle" på helt normale ting. Folk har spurt meg om å se etter babyen i noen sekunder, eventuelt vesken deres mens de henter noe vann inne(for å ikke miste plassen), og de spør meg fordi jeg ser ut som noen som ikke tenker dette er problematisk. Der sitter masse folk rundt som hører jeg blir spurt, og som vil reagere om jeg tar med meg barnet eller vesken det halve minuttet maksimalt som vedkommende er ute av syne. Anonymkode: 0f2db...321 Nei, jeg liker bare ikke å få ansvaret for andres barn lempet over på meg. Når noen spør, må de også regne med at de kan få et "nei". Ditt barn, ditt ansvar. Jeg liker ikke barn, og hadde dermed ikke villet ta på meg denne oppgaven for en fremmed. For meg er det ikke en dagligdags hendelse at noen lemper ansvaret for sitt barn over på fremmede mennesker. Har man med seg barnet sitt, så regner jeg med at de har tatt dette med i betraktningen for de tingene de skal gjøre. Dessuten kan man aldri vite hvem man spør, så jeg skjønner ikke at noen tar den sjansen heller. Hadde aldri spurt en vilt fremmed om å passe mitt barn, nettopp fordi det hadde vært en fremmed. Da hadde jeg rett og slett måttet finne en løsning på det problemet.
Gjest The damned Skrevet 8. juli 2016 #18 Skrevet 8. juli 2016 Jeg er ikke veldig glad i barn,og vet i hvert fall ikke hva jeg skal gjøre om barnet hadde slått seg vrang. Det spørs allikevel litt på situasjonen. Om det er på en kafe og de bare skal hente noe eller skal på do en tur så hadde jeg nok sagt ja,men jeg hadde ikke sagt ja om mor skulle inn og handle eller noe annet som tok tid. Jeg er jo ingen barnevakt,men jeg hadde ikke hatt noe problem med å sitte der og passe på en kort stund. Regner jo med at om barnet hadde begynt å gråte så hadde mor kommet kjapt tilbake og jeg tror ikke at folk nødvendigvis regner med at en vilt fremmed skal kunne berolige barnet.
FantasDick Skrevet 8. juli 2016 #19 Skrevet 8. juli 2016 Jeg hadde nok ikke spurt fremmede om å se til barnet mitt, men jeg hadde sagt ja om jeg ble spurt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #20 Skrevet 8. juli 2016 Jeg ville nok heller ikke spurt fremmede, men jeg ble spurt da mini var liten og vi satt og ventet på service på en butikk (hvor vi hadde kølapp og lenge til vår tur). Mini var vrang, vrient, sutregråt og jeg var trolig synlig sliten og oppgit. En dame som satt rett ved spurte om hun skulle avlaste armen min litt, og jeg sa ja, jeg. Hun bysset, jeg fikk senke skuldrene og hvile armene i noen minutter og ungen stoppet og sutre. Jeg har gjort det samme på flyreiser, når jeg har sittet ved folk med barn, og gjerne lekt litt med små barn eller plukket opp leker og trått til med litt hjelp. Om ikke annet for at foreldrene skal føle de har litt støtte rundt seg. Men gå fra barnet mitt med en fremmed ville jeg ikke gjort. Har heller ikke blitt spurt om. Anonymkode: c3536...6ab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå