AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Del Skrevet 4. juli 2016 Hei! Trenger virkelig hjelp her, og håper noen kan noe om dette.. Jeg er på boligjakt, og har i den forbindelse søkt skandiabanken om finansieringsbevis. Dette fikk jeg innvilliget med en gang på inntil 1 million kroner. Nå har jeg vunnet budrunden på et eldre hus til 550.000kr, men når jeg da søker skandiabanken om å gjøre om finansieringsbeviset til boliglån - SÅ FÅR JEG AVSLAG! Har de lov til å gjøre dette? Prøvde å søke om finansieringsbevis på nytt, og får fortsatt innvilliget 1 million kroner, men hus til 550.000kr får jeg ikke lån til å kjøpe... Alle tall jeg førte opp i søknaden om finansieringsbevis stemmer, så det kan ikke være det som gjør det, og egenkapitalen er også i orden. Har snakket med kundeservice, og de kunne ikke si noe som helst da de bare fikk opp koder som begrunnelse for avslaget, og det var "forretningshemmeligheter" som de ikke kunne si noe mere om... Så hva gjør jeg da? Skal overta huset i slutten av neste uke, men har plutselig ikke lenger finansieringen i orden. :-( Anonymkode: 69314...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Del Skrevet 4. juli 2016 Prøver en annen bank eller går til media og henger dem ut. Anonymkode: b4362...b63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Del Skrevet 4. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Trenger virkelig hjelp her, og håper noen kan noe om dette.. Jeg er på boligjakt, og har i den forbindelse søkt skandiabanken om finansieringsbevis. Dette fikk jeg innvilliget med en gang på inntil 1 million kroner. Nå har jeg vunnet budrunden på et eldre hus til 550.000kr, men når jeg da søker skandiabanken om å gjøre om finansieringsbeviset til boliglån - SÅ FÅR JEG AVSLAG! Har de lov til å gjøre dette? Prøvde å søke om finansieringsbevis på nytt, og får fortsatt innvilliget 1 million kroner, men hus til 550.000kr får jeg ikke lån til å kjøpe... Alle tall jeg førte opp i søknaden om finansieringsbevis stemmer, så det kan ikke være det som gjør det, og egenkapitalen er også i orden. Har snakket med kundeservice, og de kunne ikke si noe som helst da de bare fikk opp koder som begrunnelse for avslaget, og det var "forretningshemmeligheter" som de ikke kunne si noe mere om... Så hva gjør jeg da? Skal overta huset i slutten av neste uke, men har plutselig ikke lenger finansieringen i orden. :-( Anonymkode: 69314...c16 Jer er det noe riv, ruskende, galt. Kontakt banken pr telefon. Hjelper ikke det så er advokathjelp neste. Anonymkode: f6663...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #4 Del Skrevet 4. juli 2016 Kanskje de føler at et gammelt dårlig hus er dårlig sikkerhet? Hvor mye EK har du? Anonymkode: 68a45...f32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Del Skrevet 4. juli 2016 Dette kan de da ikke ha lov til Anonymkode: 1f0fc...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #6 Del Skrevet 4. juli 2016 Du må ringe banken din, og få snakke med en leder som kan fikse dette for deg. Anonymkode: 9a06b...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 4. juli 2016 #7 Del Skrevet 4. juli 2016 Tviler på at banken er forpliktet til å gi deg lån til å kjøpe "hva som helst" selv om prisen er innenfor det du har fått finansieringsbevis på. Banken har nok rett til å godkjenne boligen du kjøper før du får lånet. Tipper det står noe med liten skrift om det i finansieringsbevisene. Hva er taksten på boligen og hvor mye EK har du? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #8 Del Skrevet 4. juli 2016 Det stod ingenting om noe forbehold i finansieringsbeviset, annet enn at lånet ikke kunne utbetales før jeg har levert signert kjøpskontrakt. Nå har jeg signert kjøpekontrakten, og får ikke lenger lånet... Taksten på denne boligen er 550.000kr, og jeg har 200.000kr i EK. Anonymkode: 69314...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #9 Del Skrevet 4. juli 2016 Minn dem om denne saken: http://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2014/02/Hun-tapte-en-halv-million-kroner-paa-laanesurr-i-DNB "Finansklagenemnda behandlet en tilsvarende sak - Uttalelse nr 2011-150 - den 11. april 2011. Her slo nemda enstemmig fast at Skandiabanken var bundet av finansieringsbeviset den hadde ustedt." Anonymkode: b4362...b63 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #10 Del Skrevet 4. juli 2016 Scandiabanken låner ikke ut penger undr en viss sum til boligkjøp. Husker ikke summen, men det kan være verdt å sjekke. Anonymkode: eaa19...e4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 4. juli 2016 #11 Del Skrevet 4. juli 2016 Synes dette høres merkelig ut. De vil ikke utbetale lånet, og heller ikke gi noen begrunnelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 4. juli 2016 #12 Del Skrevet 4. juli 2016 Banken må vel se prospektet av boligen før lån gis? Står det noe forbehold på finansieringbeviset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #13 Del Skrevet 4. juli 2016 Vil de ikke tilby noe i lån nå, eller er problemet at de tilbyr et lavere beløp enn ønsket? noe må jo være endret, de er jo ikke tjent med å avslå søknaden så sent i prosessen hvis ikke det er fordi det har dukket opp et eller annet. Du sier at alle tall er de samme. Er du sikker på at ingenting er endret? Hva med selve boligen? Info om den ble vel ikke lagt inn da du søkte om finansieringsbeviset. Kan det være noe med selve boligen som er problemet? Det står på finansieringsbeviset at tilbudet bla forutsetter at du har oppgitt korrekte og tilstrekkelige opplysninger. Er du sikker på atikke noe av tilleggsinformasjonen som kom ifm søknaden som kan ha "veltet lasset"? Dette høres unektelig veldig kjipt ut for deg, og merkelig fra banken sin side hvis de ikke kan forklare det hvorfor de plutselig gir avslag. Selv har jeg bare positive erfaringer med dem ifm boliglån. Anonymkode: 29d71...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #14 Del Skrevet 4. juli 2016 TS her! Tusen takk for alle svar. Skandiabanken kan ikke/vil ikke gi meg noen svar på hvorfor de ikke innvilliger boliglånssøknaden min på tross for finansieringsbeviset. Kundebehandleren jeg snakket med i dag sa at han ikke kunne uttale seg om hvorfor den aktuelle lånesøknaden vart avvisst når jeg fortsatt får innvilliget finansieringsbevis på 1 million kroner, annet enn at det var en "bedriftshemmelighet", hva nå enn det måtte bety. De tilbyr meg FORTSATT finansieringsbeviset på 1 million selv om de ikke kunne innvillige lånesøknaden på den aktuelle boligen, men det hjelper meg jo ingen verdens ting da jeg allerede har vunnet budrunden på dette huset her, og dermed er forpliktet til å kjøpe det.... Finansieringsbeviset er jo da ikke verdt papiret det er skrevet på en gang, men kundebehandler kunne ikke uttale seg noe nermere om saken annet enn at jeg var velkommen til å søke på nytt boliglån hos de.... Dette kan umulig være lov, er rimelig fortvila nå!! Anonymkode: 69314...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 4. juli 2016 #15 Del Skrevet 4. juli 2016 Du må jo ikke gi deg på dette, krev å få snakke med noen som kan svare. Samtidig kontakter du andre banker på mandag og hører om du kan få lån - Skandiabanken er heldigvis ikke den eneste banken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #16 Del Skrevet 4. juli 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finansieringsbeviset er jo da ikke verdt papiret det er skrevet på en gang, men kundebehandler kunne ikke uttale seg noe nermere om saken annet enn at jeg var velkommen til å søke på nytt boliglån hos de.... Dette kan umulig være lov, er rimelig fortvila nå!! Som sagt, de er erstatningspliktige for alle tap du blir påført hvis ikke de gir deg lånet. Det er det du må si til dem, gjerne skriftlig. Anonymkode: b4362...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #17 Del Skrevet 5. juli 2016 Prøvd å få lån i en annen bank? Selv foretrekker jeg å møte rådgiver. Anonymkode: 78115...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 5. juli 2016 #18 Del Skrevet 5. juli 2016 Ville som AB sier over vise til at de har forpliktet seg til det avgitte lånetilsagnet og at det er bindende for dem, hvis de trekker seg så har du en så og si vanntett sak i Finansklagenemda. Gi dem denne lenken https://publisering.finkn.no/viewStatement.aspx?cs=prod&stat=1&sid=2011-150 I tillegg så kan du søke i andre banker, penger.no er en fin portal. Bare søk i alle, flere er veldig raske med å følge opp og du kan få nytt tilslag på boliglån innen en uke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 5. juli 2016 #19 Del Skrevet 5. juli 2016 Det er jo tydelig at det er boligen de ikke godkjenner. Pratet du med banken ang. akkurat denne boligen før du la inn budet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 5. juli 2016 #20 Del Skrevet 5. juli 2016 Tyder på at du har kjøpt katta i sekken her og at Skandiabanken ikke vil være med på morroa.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå