AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Hypotetisk spørsmål. Om man er i en økonomisk, uløselig krise og har ett barn, vil barnet få penger om en foreldre som ikke er livsforsikret tar livet sitt, i så fall hvor mye? Anonymkode: fab58...31d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Hvor skulle de pengene komme fra? Nav har ordning med barnepensjon men det er et knøtt lite måmnedsbeløp. Anonymkode: adf4a...be7 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Min far tok livet sitt. Fordi det var "selvdrap" fikk vi kun vanlig arv. Men dette er lenge siden, mulig andre regler nå. Det jeg vil si ifht. selvmord, er at det er en grusom ting å påføre sine nærmeste, det er et traume som aldri vil gå bort. Selv 20 år etter sliter jeg og mine søstre ennå med etterskader pga det selvmordet. Etterskader i form av angst, depresjon, PTSD, insomni, skyld osv. Det må vi leve med resten av livet. Anonymkode: 77266...e6f 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skulle de pengene komme fra? Nav har ordning med barnepensjon men det er et knøtt lite måmnedsbeløp. Anonymkode: adf4a...be7 Takk for svar. Kjenner to som mistet foreldre i ung alder og de fikk begge en million hver som ble utbetalt da de fylte 18. Gjenlevende foreldre hadde ikke mye penger fra før så jeg antok at det kom fra staten. Anonymkode: fab58...31d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 Det er i såfall snakk om lite (fra nav). Utover det er det livsforsikring som gjelder ja! Men ved selvmord er det spesielle regler når det kommer til utbetaling- må ha hatt forsikringen så og så lenge blant annet. Mener det er minst 1.år. Anonymkode: 3351a...c4e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Kjenner to som mistet foreldre i ung alder og de fikk begge en million hver som ble utbetalt da de fylte 18. Gjenlevende foreldre hadde ikke mye penger fra før så jeg antok at det kom fra staten. Anonymkode: fab58...31d Men det er andre regler ved selvmord, fordi det da er selvforskyld. De foreldrene du nevner her hadde antagelig livsforsikring. Anonymkode: 77266...e6f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #7 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men det er andre regler ved selvmord, fordi det da er selvforskyld. De foreldrene du nevner her hadde antagelig livsforsikring. Anonymkode: 77266...e6f ps, og de døde sikkert ved annet enn selvmord Anonymkode: 77266...e6f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #8 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: ps, og de døde sikkert ved annet enn selvmord Anonymkode: 77266...e6f Ja, det var naturlige dødsfall begge to. Men da forstår jeg at det er andre regler ved selvmord og uten livsforsikring. Takk for alle svar Anonymkode: fab58...31d
asterix Skrevet 4. juli 2016 #9 Skrevet 4. juli 2016 En får barnepensjon for barna fra NAV dersom en av (eller begge) foreldrene dør. Det er ikke store summene det er snakk om så det er derfor det er viktig med livsforsikring for foreldrene om en har barn. Men ved selvmord får man selvfølgelig ikke noe fra forsikringer så da blir det smalhans for den som sitter igjen med barna.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #10 Skrevet 4. juli 2016 Jeg fikk 15g av jobben til pappa når han døde. Det var ikke i jobbsammenheng at han døde, men fikk penger allikevel. Disse ble utbetalt med en gang, men jeg fikk ikke styre dem som jeg ville før jeg ble 18. I tillegg fikk jeg barnepensjon fra nav til jeg ble 18, og Storebrand til jeg ble 21. Tviler på at man får noe som helst hvis personen ikke har noen form for livsforsikring, bortsett fra den fra nav. Så vidt jeg vet hadde ikke pappa privat livsforsikring, men siden han hadde gjennom jobben var det denne jeg fikk. Det hjelper ikke at gjenlevende forelder er i en økonomisk krise hvis barn arver så mye penger. De blir tatt vare på av overformynderiet, og det kan kun søkes om penger til det barnet trenger, som feks briller. Mamma tok også ut penger til bunad når jeg skulle konfirmere meg. Alt må bevises med kvitteringer. Håper det ga svar på det du lurte på Anonymkode: c2fbd...570
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #11 Skrevet 4. juli 2016 Jeg håper du ikke har tenkt å gjøre noe med dette ts. En (men helst to) forelder som bryr seg om barnet er verdt mer enn all verdens penger. Og barnet vil nok få traumer av det også, noe som vil påvirke livet dens svært negativt. Anonymkode: 2cf26...475
Gjest 2Bhonest Skrevet 4. juli 2016 #12 Skrevet 4. juli 2016 https://www.spk.no/Pensjon/etterlattepensjon/barnepensjon/storrelsen-pa-barnepensjon/
Gjest AryaKillie Skrevet 4. juli 2016 #13 Skrevet 4. juli 2016 Min datters far tok selvmord. Hun får 3000 kr i mnd i barnepensjon, og forsikringspenger. Noen forsikringsselskap har en regel om at du ikke må ta selvmord på 2 år etter du tegner forsikringen.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #14 Skrevet 4. juli 2016 Her er det mange som lever i fortiden og ikke er oppdatert på nåtiden. Før fikk man ikke utbetalt forsikringer m.m. ved selvmord. Dette er endret på i den senere tid. Det er da ikke etterlatte barns skyld eller ansvar at et forelder velger å avslutte livet sitt? Det har Norske myndigheter og forsikringsbransjen tatt innover seg og endret. På samme måte som kirken har sluttet å legge døde etter selvdrap i uvigslet jord. Det er og forskjell på hvilke ordninger som trer i kraft om en person blir drept av andre enn om vedkommende selv velger å avslutte sitt liv. Men Navs barnepensjon er der for barn av døde foreldre med noen lusne kroner hver måned. Anonymkode: adf4a...be7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå