Gå til innhold

Trenger jeg noe bevis når jeg skal kjøpe for egne penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ca 1,5 millioner på min konto etter salg av enebolig. Skal bruke dette for å legge inn bud på ei leilighet på 1 mill. Trenger jeg noe bevis for å gjøre dette? Jeg har ingen inntekti dag, vil jeg få kjøpt leiligheten da? Dette er en borettslagleilighet med fellesgjeld på 200 tusen. Så tilsammen blir det altså 1,2 for leiligheten. Vil megler sjekke om jeg har jobb og om jeg klarer fellelsugiftene eller vil han godta at jeg sier at jeg skal kjøpe leiligheten med  egenkapital? Må jeg vise til banken min så de kan bekrefte at jeg har dette på sparekontoen?

Anonymkode: b6ada...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vise til banken slik at de kan bekrefte at du har pengene på konto.

AnonymBruker
Skrevet

På budskjemaet skriver du bare baninnskudd der det er spørsmål om finansiering. Megler bryr seg ikke om om du er i jobb eller ikke. Meglers eneste anliggende er at du kan finasiere kjøpet, altså at selger får sine penger. Du trnger ingen dokumentasjon når du vet at du har penger. Lykke til. 

Anonymkode: f9869...1d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, så jeg trenger ikke at banken bekrefter beløpet engang? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, så jeg trenger ikke at banken bekrefter beløpet engang? 

Jeg solgte nettopp huset mitt til ei som hadde pengene på konto. Jeg hadde i hvert fall ikke godtatt budet uten en bekreftelse fra banken hennes på at pengene fantes på konto.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, asterix skrev:

Jeg solgte nettopp huset mitt til ei som hadde pengene på konto. Jeg hadde i hvert fall ikke godtatt budet uten en bekreftelse fra banken hennes på at pengene fantes på konto.

Et bud er bindende. Har ikke kjøper penger å finansiere budet med, så blir vedkommende rettsforfulgt. Som kjøper har du dine rettigheter inntakt. 

Jeg har aldri lagt ved finansieringsbevis eller dokumentasjon på bankinnskudd når jeg har lagt inn noe bud. Ektefelle som har meglet boliger sier nå at det ikke er nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, asterix skrev:

Hva om de som overtar huset overtar det den 1 august og da har jeg ikke pengene på kontoen før 14 dager etter det. Og leiligheten jeg byr på har overtakelsesdato den 1 september. Kan jeg ikke legge inn bud før jeg får pengene da på kontoen da?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et bud er bindende. Har ikke kjøper penger å finansiere budet med, så blir vedkommende rettsforfulgt. Som kjøper har du dine rettigheter inntakt. 

Jeg har aldri lagt ved finansieringsbevis eller dokumentasjon på bankinnskudd når jeg har lagt inn noe bud. Ektefelle som har meglet boliger sier nå at det ikke er nødvendig. 

Dere om det. Men jeg for min del vil ha mest mulig sikkerhet for et smertefritt salg. Og har ikke noe ønske om en runde i rettsapparatet for å få pengene mine. Når en bank kan bekrefte at kjøper har nok penger på konto til å betale ser jeg det som adskillig tryggere enn å kun ha kjøpers ord for det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, asterix skrev:

Dere om det. Men jeg for min del vil ha mest mulig sikkerhet for et smertefritt salg. Og har ikke noe ønske om en runde i rettsapparatet for å få pengene mine. Når en bank kan bekrefte at kjøper har nok penger på konto til å betale ser jeg det som adskillig tryggere enn å kun ha kjøpers ord for det.

Da må jeg få megler som solgte huset mitt til å bekrefte hvor mye som er igjen etter at han har innfridd lånene jeg har i banken?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, asterix skrev:

Lover og regler gjelder for alle. At du ønsker særordninger er ikke relevant for kjøpers spørsmål i denne tråden. 

Skrevet

Kan du ikke bare oppgi telefonnummer til din kontaktperson i banken, så kan megler ringe og få bekreftet at du har finansieringen i orden? Vi har aldri levert fra oss noe papir på at vi har finansiering i orden, men megler har fått kontaktinfo til bank. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lover og regler gjelder for alle. At du ønsker særordninger er ikke relevant for kjøpers spørsmål i denne tråden. 

Lover og regler? Som selger er jeg da overhode ikke forpliktet til å godta et bud fra noen som ikke kan fremvise en bekreftelse på at de har finansieringen i orden.

Er jo litt merkelig også da at bankene gir ut finansieringsbevis, om kjøpers ord på at vedkommende greier å betale er like bra...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen inntekt sier du. Hvordan skal du klare husleien? Du er heller ikke garantert å få den til den prisen du vil ha.

Anonymkode: aa11c...667

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Satellites skrev:

Kan du ikke bare oppgi telefonnummer til din kontaktperson i banken, så kan megler ringe og få bekreftet at du har finansieringen i orden? Vi har aldri levert fra oss noe papir på at vi har finansiering i orden, men megler har fått kontaktinfo til bank. 

Men pengene kommer ikke inn før etter 1 august, da det er da kjøper skal flytte inn i boligen ha kjøpte fra meg. Pengene kommer på konto ca 14 dager etter overtakelse fra kjøper. Så jeg kan ikke vise enda til noe som ikke er kommet inn på kontoen. Kan jeg likevel legge inn bud, siden jeg vet at  pengen kommer inn i god tid før jeg skal overta denne leiligheten. Overtakelse på denne leiligheten vil jeg sette til 1 september og da har jeg jo pengene på konto. Men har de ikke enda om du skjønner.

Kan jeg be megler bekrefte at etter innfridde lån, så har jeg 1,5 mill igjen? Er så usikker på hvordan jeg kan gjøre dette. Har så lyst å denne leiligheten

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen inntekt sier du. Hvordan skal du klare husleien? Du er heller ikke garantert å få den til den prisen du vil ha.

Anonymkode: aa11c...667

Leiligheten koster 1 mill og jeg har 1,5 mill etter salget. Kan bruke det som er igjen som buffer til jeg har fått jobb. Har også en kjæreste som kan hjelpe meg om jeg kommer i trøbbel. Vil megler sjekke dette?

Skrevet

Megler vil kontakte banken din for å høre om du har finansiering i orden. Du bør ta kontakt med banken du bruker, og få en rådgiver til å stille opp og godkjenne finansieringen din når du skal i budrunde. Rådgiveren vil ikke fortelle megler hvor mye du har, men kun bekrefte at du er i stand til å finansiere budene dine. Rådgiver vil også hente inn opplysninger om boligsalget ditt etc. 

Hvor mye du tjener bryr ikke megleren seg om. Ettersom du skal finansiere hele kjøpet kontant vil heller ikke banken bry seg om dette, da dette kun er relevant når du skal ta opp lån. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NumberSix skrev:

Megler vil kontakte banken din for å høre om du har finansiering i orden. Du bør ta kontakt med banken du bruker, og få en rådgiver til å stille opp og godkjenne finansieringen din når du skal i budrunde. Rådgiveren vil ikke fortelle megler hvor mye du har, men kun bekrefte at du er i stand til å finansiere budene dine. Rådgiver vil også hente inn opplysninger om boligsalget ditt etc. 

Hvor mye du tjener bryr ikke megleren seg om. Ettersom du skal finansiere hele kjøpet kontant vil heller ikke banken bry seg om dette, da dette kun er relevant når du skal ta opp lån. 

Se innlegg nr 15 i denne tråden. Pengene får jeg ikke inn på kontoen før kjøper overtar boligen min

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se innlegg nr 15 i denne tråden. Pengene får jeg ikke inn på kontoen før kjøper overtar boligen min

Men du skal jo ikke overføre pengene umiddelbart etter kjøpet. Etter kjøp skal du jo i kontraktsmøte etc. og det er mye annet formelt som skal på plass. Gi disse opplysningene til rådgiveren i banken, som kontakter megler som sto for salget av din forrige bolig, og får dette bekreftet. 

Vi har nettopp kjøpt leilighet, og hos oss kommer banken til å overføre lånebeløpet + vår egenkapital til en klientkonto, som bekreftelse på at vi har betalt, og dagen etter overtakelse vil disse pengene overføres til forrige eier, dersom alt er i orden i forbindelse med overtakelsen. Hør hvilke rutiner banken din har på dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha bevis, ja. Be banken om finansieringsbevis, eller avtal at megler kan kontakte en kontaktperson i banken som kan bekrefte at du har pengene. 

Megler bryr seg ikke om du låner eller har hele summen i egenkapital. MEN, du må kunne bevise at du har pengene, og at du kan betale. 

Selger vil ikke risikere å takke ja til budet ditt, for så å oppdage at du ikke kan gjøre opp for deg, og så måtte legge ut for salg igjen, med alt det innebærer av stress og kav. 

Jeg har vært med på én gang at en bolig jeg tapte en budrunde på ble solgt "med forbehold om at finansieringen går i orden". Det gjorde den ikke. Noen uker lå den ute for salg igjen. Da hadde jeg allerede kjøpt en annen leilighet, altså mistet selger meg som mulig kjøper. 

Anonymkode: b8e9b...282

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...