AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Jeg er en aktiv sofasitter, dét er det ingen tvil om. Jeg VIL gjerne være aktiv, men problemet er at jeg er så ute av form at jeg ikke greier noenting, og jeg blir bare kjempeskuffa og mister all motivasjon med en gang. Eksempel; været er kjempeflott, energien er på topp, og jeg vil ta en joggetur. Får på meg tightsen, hydrerer meg og går ut. Så starter jeg å jogge. De første 15 sekundene går veldig bra, men så PANG så sier kroppen stopp, den er utslitt og skriker så høyt den kan at dette ikke er gøy for den. Jeg føler meg totalt uten energi, og den 20-minuttersjoggeturen virker helt umulig nå. Jeg forteller meg selv at jeg MÅ greie mer enn dette, og setter meg mål om å fortsette til det blå huset der borte kanskje 150 meter unna. Jeg kommer dit - eller et par meter før huset - og stopper og er rett og slett storskuffet over meg selv. Jeg røyker ikke og er i midten av 20-årene, jeg bør være i bedre form enn dette. Resten av ruta jeg har planlagt blir en gåtur. Det føles helt latterlig at jeg med min dårlige form må pushe meg selv SÅ hardt, og etter et halvt år med STOR fremgang kan jeg kanskje greie den 20-minuttersturen. Hvor er motivasjonen i dét? *Hvis jeg virkelig gir jernet i et halvt år kan jeg kanskje få til en joggetur som faktisk forbrenner et par kalorier*, og alt annet før dette punktet gir meg ingen treningsutbytte. Vet ikke hva jeg vil med dette egentlig. Kanskje tips til hva jeg kan gjøre for å komme i bedre form uten å føle meg udugelig. Anonymkode: 7233e...51e
liljene Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Var på et foredrag med en PT, og hun anbefaler at man setter opp en treningsplan, og at man ikke gaper over for mye. Hvis målet ditt er å jogge, så begynn med intervalltrening for å få opp kondisjonen. Sjekk om dette passer for deg:
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Sett deg små mål som du garantert kan klare, og vanligvis også overgå, da slipper du føle deg udugelig. Start med å gå. Uken etter jogger du mellom to lyktestolper så rolig som du klarer, så går du en lyktestolpe, før du jogger en lyktestolpe igjen. Etter denne økten vil du være sliten, men ikke utslitt. Du vil føle at du er på vei til å lykkes. Neste uke kan du enten øke farten på joggingen, eller distansen du jogger, men ikke gjør begge deler. Slik fortsetter du, og om noen få uker, raskere enn du tror, vil du se at du klarer å jogge både raskere og lengre enn du trodde før du startet. Anonymkode: fdec3...3b9
Ella Grisella Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 Bra svar den siste. Jeg bruker denne: http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/3-l%C3%B8peprogram-som-f%C3%A5r-deg-i-form-til-kk-mila-og-andre-st%C3%B8rre-l%C3%B8p-39255 Og husk bra musikk som får deg gira! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 Du har for høye forventninger til hva en utrent person kan klare. Du kan jo prøve c5k-programmet (couch to 5K). Det er et program for å få folk fra sofaen til å løpe 5 km. Du får det som app. Om du er helt utrent, klarer du rett og slett ikke løpe lange strekket av gangen, sånn er det bare. Du er nødt til å senke forventningene, og starte mindre. Et ordentlig program er best om du ikke aner hva som er realistisk å forvente du skal klare. Anonymkode: 088fa...f36
Gjest Runforit Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 Da jeg startet å jogge så var jeg superstolte av å klare å løpe mer enn 1 minutt uten å krepere. Fart: 8 km/t😬 Babysteps. Jeg jogget saaaaakte. Det er som oftest der folk driter seg ut. De løper alt for fort og så smeller det fort. Mitt triks var å jogge supersakte og kun fokuserer på løpeteknikk, pust og det å i det hele tatt å jogge Målet var å ikke trenge å gå så da var det essensielt at farten var lav nok så jeg heller kunne jogge lengst mulig. Farten og distansen kom av seg selv og vips så tok jeg mila på 42 min. Så rådet mitt: ikke skynd deg i form. Den kommer med kontinuitet.
Gjest Nanne70 Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har for høye forventninger til hva en utrent person kan klare. Du kan jo prøve c5k-programmet (couch to 5K). Det er et program for å få folk fra sofaen til å løpe 5 km. Du får det som app. Om du er helt utrent, klarer du rett og slett ikke løpe lange strekket av gangen, sånn er det bare. Du er nødt til å senke forventningene, og starte mindre. Et ordentlig program er best om du ikke aner hva som er realistisk å forvente du skal klare. Anonymkode: 088fa...f36 Støtter dette - C25K funker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå