Gå til innhold

Lønn i utelivsbransjen - Er dette rettferdig?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bartender på ett lite sted, hvor vi er tre stk som fordeler jobbingen.
Jeg og eier jobber noenlunde like mye, også har vi én ansatt annenhver helg + ved behov.

Long story short; når jeg begynte å jobbe der, var jeg i en situasjon med Nav, hvor jeg uansett ikke fikk beholde min egen lønn, men jeg ville bare ut i arbeid. 
Jeg og eier ble derfor enig om lav timelønn, da det ikke var viktig for meg. 
Jeg begynte på 105,-/t + helgetillegg osv.

Etter ett år, ble det ansatt en ekstrahjelp. Hun får 144,-/t.

For ett par mnd siden, arvet jeg penger og har ikke lenger noe med Nav å gjøre. 
Jeg tok derfor ett møte med sjefen for å diskutere lønnsøkning. 
Han kunne gå opp 10,- 
Altså fra 105,- til 115,-
Jeg bare godtok, da jeg ikke er i en posisjon hvor jeg kan være kresen, men var jo ikke fornøyd.

Like etter snublet jeg over noen lønnslipper på jobb, hvor jeg basically ser at ALLE har hatt høyere timelønn enn meg. 
Selv hun som jobbet før meg, som hadde flere timer i mnd enn meg, fikk 130,- 
DET hadde eier råd til!

Tok ett nytt møte. Eieren var i forsvar hele tiden. Skyldte på at alle andre har hatt mindre stilling enn meg, derav høyere timelønn ol. Og han har tidligere forklart at ekstrahjelpen han ansatte etter meg, fikk såpass høy timelønn fordi det hastet med å ansatte noen, pluss hennes erfaring fra uteliv, så hun trengte ikke så mye opplæring.
Poenget er at eier har ikke råd til å bruke henne mer enn annenhver helg, så han spør alltid meg hvis han trenger hjelp noen timer her og der, og jeg har ett eget liv jeg også.. 

Jeg og ekstrahjelpen begynte tilfeldigvis å snakke litt om dette for noen dager siden når vi møttes. Hun er villig til å gå ned i lønn, så lenge vi begge får tariff, som er 136,- så det blir rettferdig for meg + at hun kan brukes mer til ekstravakter. 

Hun er ung, tidlig 20-år, barnløs, liker å jobbe.
Jeg er slutten av 20-år, har barn og egen leil., og trenger noe fast.

Jeg har naturlig nok ett mer "kompis-forhold" til sjefen enn henne, da jeg har vært der lengst, så jeg la frem forslaget for han.
Han var mer opphengt i at vi hadde "diskutert han bak hans rygg", enn forslaget vi faktisk kom med..
I tillegg påstår han at han ikke lovte meg å øke lønna mi med 115,- men 125,- så han forsto ikke hvorfor jeg enda ikke er fornøyd. 
Jeg har aldri hørt noe om 125,- før nå.. 

125, kunne jeg godtatt og det ville jeg husket, så lenge jeg var nærmest mulig 130,-! 
Dette får jeg ikke se før neste lønnsslipp kommer om én uke, og da har han vel rukket å gjøre om på 115,- og 125,-..

Jeg sa også til han, at "er det ikke bedre å lønne de to ansatte du har på en ordentlig måte, enn å hele tiden måtte finne nye ansatte, fordi de kommer og går?" 
Jeg har vært lojal og gjort alt i min  plikt fra dag én, punktlig, aldri syk, står på.
Jeg har samme inntrykk av ekstrahjelpen, men hun jobber mest med eieren, så det vet vel han best. Jeg synes uansett at jeg fortjener bedre betalt for den gode jobben jeg gjør.

Hva kan vi gjøre i en sånn situasjon? Er det ikke urettferdig? Jeg hadde bedre betalt når jeg var 18 og hadde en drittjobb enn når jeg snart er 30 år.. 
Jeg bare godtar alt eieren sier ang. lønn, for jeg har ikke noe bedre betalt jobb å gå til enda + at jeg trives der.

Jeg burde egentlig hatt med ekstrahjelpen på møtet med han, for da ville han trolig oppført seg mer som en arbeidsgiver og gitt oss ett endelig svar. 
Istedet for at han bare gikk fra møte med meg, og jeg følte at vi egentlig ikke ble enig om en dritt..

Anonymkode: 5f677...681

Skrevet

Ville byttet bransje. Du er snart 30, har leilighet og barn... Er det mulig for deg å finne noe annet? Feks matbutikk eller noe? Der er det i hvertfall 140kr timen og oppover 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, globalagogo skrev:

Ville byttet bransje. Du er snart 30, har leilighet og barn... Er det mulig for deg å finne noe annet? Feks matbutikk eller noe? Der er det i hvertfall 140kr timen og oppover 

Selvfølgelig prøver jeg å finne en annen jobb, utelivsbransjen er ikke gunstige arbeidstider for folk med små barn.. Grunnen til at jeg fortsatt er her, er fordi jeg klarer å oppdrive en fulltidsjobb eller jobb som kan kombineres med nåværende. Derfor vil jeg i det minste få den lønna jeg fortjener det jeg jobber. 

- TS

Anonymkode: 5f677...681

AnonymBruker
Skrevet

Du tuller!? Har dere en tariff avtale, hvor det er såpass elendig lønn!? Ville funnet ny jobb tvert! Og får dere tilleggene deres?? 

Er tidlig 20 åra selv å jobber 80% i kontrakten pluss ekstra så blir 100%+ stillig, i en matbutikk. Her ligger lønnstrinn 1 på 153? Kr timen plus tillegg på kvelden, etter 16, helger, helligdager, overtid osv... 

Selv har jeg en reel times lønn på over 200 kr. I mine øyne virker det sykt! At et voksent menneske skal jobbe får 115 kr i Norge?? 

Hva sier fagforening? Tilitsvalgt??? 

Hva er du ansatt som? Kok?servitør?bartender?

Anonymkode: cc3cc...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke tips? Om du er dyktig burde du få nok tips til å leve på tipsene uavhengig av timelønn. Man får den lønnen man forhandler frem selv, uavhengig av hva andre får.

Anonymkode: a29ba...94a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan normalt ikke regne med at andre er villig til å gå ned i lønn fordi du selv ønsker å gjøre det mer rettferdig, så at kollegaen din kanskje var litt for dumsnill har du i så fall vært svært heldig med. Hadde det vært meg du hadde spurt om noe slikt så hadde du ikke kommet noen vei med det for å si det sånn. 

Argumentene sjefen din kommer med er faktisk ikke helt på jordet, i mange steder i arbeidslivet er det normalt med litt høyere timelønn dersom man faktisk jobber mindre enn det som er vanlig for de andre arbeidstakerne på stedet. Dersom hun totalt sett er mer erfaren enn deg (dvs. antall år + resultater på tidligere steder hun har jobbet samt på nåværende sted som din kollega) er det heller ikke feil å gi litt mer lønn på grunnlag av det.

Forstår at du vil ha høyere lønn, men da bør du forhandle på grunnlag av det du tilfører arbeidsplassen (som gode resultater, god planlegging av driften som gavner alle eller hva det nå måtte være), ikke på grunnlag av det som raskt kan fremstå som misunnelse. Er ikke bedriften organisert og det heller ikke er en allmenngjort tariffavtale som gjelder for deg, så har man lite å slå i bordet med, da kan eier i prinsippet fastsette hvilken lønn som helst. Så her må du gjøre en av to, forhandle på eget grunnlag, evt. gå sammen med kollegaene og kreve tariffavtale. Eventuelt finne en ny jobb. 

Anonymkode: f5343...f7e

• Liker 2
Skrevet

Hva med å melde seg inn i fagforening? Er dere mange nok kan dere kreve tariffavtale :)

Jeg syntes dette er latterlig lav lønn.

• 2 uker senere...
Skrevet

Shit, lønna er uakseptabel! Jeg ville kun godtatt det om jeg var 16 år!

Får du i det hele tatt noe tillegg? Kveldstillegg? Nattillegg? Helgetillegg? Smusstillegg?

I hovedjobben min får jeg 153 kroner, og jeg synes det er så lite at det nesten er litt flaut når folk spør. I ekstrajobben min, som også er i utelivsbransjen, får jeg 140 kroner timen. Men jeg har så mye i tillegg at det ikke betyr noe. Har 250 kroner i timen før de beste tilleggene (natt og overtid).

Om jeg var deg ville jeg først sett meg om etter annen jobb. Om det ikke er mulig ennå der du bor, ville jeg ha organisert meg og deretter forklart dem om situasjonen. Arbeidsgiver er tydelig useriøs. At hans bedrift går dårlig og ikke har råd til å betale sine ansatte, skal IKKE være ditt problem. Da må han legge ned eller forbedre driften sin.

• Liker 1
Gjest Money
Skrevet (endret)

Organiser dere og krev tariff + tilegg.

Endret av Money
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde tariff var 182 kr?

Anonymkode: e3384...85f

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Money skrev:

Organiser dere og krev tariff + tilegg.

For få ansatte  

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde tariff var 182 kr?

Anonymkode: e3384...85f

Det er naturligvis ikke tariffavtale på

denne arbeidsplassen. Null tariffavtale = null krav på tarifflønn

Anonymkode: 3a064...eab

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For få ansatte  

Det er naturligvis ikke tariffavtale på

denne arbeidsplassen. Null tariffavtale = null krav på tarifflønn

For få ansatte til? 

AnonymBruker
Skrevet

Til å kunne kreve tariffavtale.

Skrevet

Mange nok ansatte som vil organisere seg tenker du?

Skrevet

På Kafé Chaos i Bergen tjener de 70kr per time. Alt er lov så lenge de ansatte går med på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...