Gå til innhold

Stresset 4-åring. Alenemor lurer på om hun ikke strekker til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med ansvaret for to små på 2,5 år og 4 år. Vi flyttet ut fra et svært destruktivt samboerskap for 2 år siden. Det har vært livets store kamp å få dette til med lite avlastning og hjelp. Men, nå har vi nå klart det i to år og jeg hadde et håp om at vi var kommet over den verste kneika.

Den store utfordringen er å få tid til begge barnas behov. Det er nærmest umulig å få til alenetid med ett barn av gangen. Det fører til at jeg aldri kan konsentrere meg med oppgaver/samtaler/lek sammen med barna og det gir meg utrolig dårlig samvittighet. Han på 4 år er et stresset barn som har vanskelig for å roe seg ned, minstemann på to år er mye bedre på å finne ro og leke alene. Størstemann er liksom "oppjaget" hele tiden. Spesielt i ukjente situasjoner/i selskaper. Han ønsker å trekke seg unna, bare være sammen med meg, prater tullespråk, stresser, roper og prøver å tulle hele tiden.

Jeg har gjort mitt egen lille psykoanalyse av han og lurer på om dette delvis kan bunne i konstant utrygghet og usikkerhet de første to leveårene før vi flyttet fra barnefar. Men, lurer også på om jeg gjør noe feil. Jeg har jo aldri mulighet til å sette meg ned med han alene heller. Lillebror er jo bare 2, men mye mer rolig og selvsikker. Skyldes dette alder? Er det bare faser? Kan jeg endre noe? Er det jeg som ikke strekker til? Er jeg overbeskyttende? Blir han stresset av meg som person?

Lettere fortvilet og sliten, føler ikke at jeg strekker til! Noen som har råd/erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tør ikke og vil ikke begi meg ut på en analyse av verken deg som mor eller din 4-åring, da jeg ikke kjenner noen av dere. Men jeg kan veldig sterkt anbefale deg å lese deg opp litt på noe som heter Circle of security.

Circle of Security

Målet med denne modellen i praksis er at barnet utvikler en trygg tilknytning til sine foreldre. Trygghetssirkelen er basert på omfattende forskning innen tilknytning og er i dag svært anerkjent. Så uansett om 4-åringen din bare er i en normal utviklingsfase nå og at alt egentlig er som det skal være, så vil du lære mye om barnet ditt gjennom Circle of security, jeg snakker for meg selv også. Man trenger ikke ta de foreldrekursene, man kan fint lese seg opp på dette på egenhånd.

Forøvrig er jeg sikker på at du er en flott og alle tiders mor! Du virker reflektert og bevisst dine egne barns behov, du søker råd når du er usikkert og vil dine barn bare det beste! Ønsker deg lykke til!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...