AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Vet at det er mange som har faste treningsprogram, som feks. viser hvilke dager i uka man skal trene hva, og også kanskje hva den enkelte økta detaljert inneholder. Men jeg lurer på: Følger dere alltid dette treningsprogrammet til punkt og prikke? Hvis dere hadde planlagt joggetur ute på onsdag, og regnet høljer ned hele dagen, gjennomfører dere etter planen likevel? Og hvis dere hadde planlagt beinøkt på søndag, men fikk lite søvn de siste par nettene og er generelt trøtt og sliten, gjennomfører dere beinøkta, siden det står på planen? Bare lurer fordi jeg kvier meg litt for å sette opp sånne bestemte treningsplaner, da jeg er redd det skal bli for tvangsmessig og lite frihet i forhold til hva jeg vil trene akkurat den dagen, og hva som egentlig passer seg å trene med tanke på totalsituasjonen (som man kanskje ikke er klar over når man setter opp planen i begynnelsen av uka). Anonymkode: 37543...3e3
Leifr Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Det som jeg vanligvis pleier å gjøre er å ha en nokså moderat minimumsplan som jeg "må" følge, og så gjør jeg så mye ekstra ut over det som dagsform og tid tillater.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 6 minutter siden, Leifr skrev: Det som jeg vanligvis pleier å gjøre er å ha en nokså moderat minimumsplan som jeg "må" følge, og så gjør jeg så mye ekstra ut over det som dagsform og tid tillater. Men hva inneholder en slik "minimumsplan"? Det kan jo ikke være mer enn det som man "har kapasitet til" å gjøre uansett hvor uopplagt man er, hvor dårlig tid man har, hvor dårlig vær det er etc.? Anonymkode: 37543...3e3
Puny Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 Jeg har en plan, men endrer ved behov. Jeg er ingen toppidretsutøver og tar ikke "skade" av å endre litt på planene. Det sagt, så er det godt å ha en plan, da slipper jeg å være så kreativ kl 06:00 om morgenen (som er da jeg trener).
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 Jeg er ganske rigid, men jeg kan endre planene om det er absolutt nødvendig. Lite søvn eller regn er dårlige unnskyldninger i min bok. Om man derimot er direkte syk, må jobbe, eller en venn man ikke har sett på kjempelenge plutselig er i byn én kveld, så kan jeg endre planene. Men helt vanlig "vil du være med på kino" med en man kan på på kino med når som helst, da avlyser jeg ikke trening av den grunn. For meg er rutine alfa og omega for å få konsistens i treningen, og få gjennomført øktene. Jeg VET at jeg skal løpe på onsdag. Om jeg skal måtte ta stilling til at "kanskje", så skjer det neppe. Om jeg skal høre på lysten, så vet jeg at når det er varmt og godt inne, og vått og kaldt ute, så har jeg ikke lyst. Men jeg vet også at det er deilig når jeg har gjort det, og har fått en varm dusj. Jeg bor i Bergen, så det er rimelig mange dager i året det er noget høy luftfuktighet.. skulle jeg skulket hver gang det regnet, hadde det blitt svært lite utetrening på meg. Du må finne ut hva som passer for deg. Om du gjør det så rigid at du blir ulykkelig av det, så kommer du neppe til å holde ut lenge. Da er det bedre å avlyse en trening i ny og ne, enn å ende opp med å slutte helt. Men om du er så slapp av du avlyser mer enn du trener, og ikke får fremgang, er det også dumt. Anonymkode: c42ff...979
Gjest Tigress Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 Eg har ein overordna plan, justert litt etter kva sesong det er og litt etter kva det er viktig å trene på. Nett no er hovudtreninga sykling til jobben, det er to mil kvar veg, så det gjer eg så sant det ikkje er meldt regn. Eg gidd ikkje å sykle i regnet. I løpet av ei veke ser eg gjerne kva dagar det ikkje kjem til å gå, og så planlegg eg noko anna den dagen. Og så er det ofte slik at eg har andre alternativ, til dømes kan eg jo godt svømme ein tur i regnet, eg bir jo blaut uansett då, eller eg spring, for å springe i regn er heilt ok. Sykling eller skigåing i regn er ille, det driv eg ikkje med om eg kan unngå det. Rigide planar kræsjar for meg etter to dagar, må tenkje heilskap.
Gjest EpleDrue Skrevet 4. juli 2016 #7 Skrevet 4. juli 2016 Jeg "må" jogge 50 km pr uke, dette har jeg gjort i lang tid. Jogger varierende fra uke til uke, noen ganger korte turer, så en langtur osv. Jogger som oftest før arbeid, da det gir meg ekstra energi gjennom dagen, men det er ikke noe jeg må følge. Hender på vinterstid at jeg har latt den varme dyna vinne over en iskald løpetur. Nå er joggeturen på morgenkvisten blitt en såpass vanlig rutine i livet mitt, at jeg blir litt rastløs utover dagen dersom jeg ikke har løpt. Ikke start med for mye på treningsplanen, da blir du lei etter kort tid. Finn ut hva du trives med, det skal være gøy, ikke noe du gruer deg til! Sett deg delmål, og nyt godfølelsen når du når de.
Leifr Skrevet 4. juli 2016 #8 Skrevet 4. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva inneholder en slik "minimumsplan"? Det kan jo ikke være mer enn det som man "har kapasitet til" å gjøre uansett hvor uopplagt man er, hvor dårlig tid man har, hvor dårlig vær det er etc.? Anonymkode: 37543...3e3 Vel, i mitt tilfelle er det primært litt tung styrketrening jeg driver med og det jeg får til av kondisjonstrening (som ikke innebærer å gå tur i marka med ungene) er også innendørs... har små unger og en kone som jobber turnus, så anledningene til å komme seg ut er begrenset og energi/overskudd/restitusjonsevne varierer med liten grad av forutsigbarhet. Minimumsplanen er to økter med vektstang i uka; en stor øvelse for overkroppen og en for underkroppen hver gang; minimum tre arbeidssett (med vekter foreskrevet av en langsiktig plan). Autoregulerer valgfritt med ekstra intensitet, volum og/eller frekvens etter hva dagsformen tillater. Eksempelvis: Dag 1: Tung benkpress, tung knebøy. HVIS tid og krefter: Lettere mengdesett med skulderpress og markløft. Dag 2: Tung skulderpress, tung markløft. HVIS tid og krefter: Lettere mengdesett med benkpress og knebøy. Dag 3 HVIS det blir en dag 3: Moderat mengde ekstra av alle (eller nesten alle) øvelsene, vanligvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå