Gå til innhold

Vurderer å ta med familien fra Østlandet og flytte til Møre og Romsdal :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å bo i bygd vs en mellomstor by? Hvordan blir innflyttere tatt i mot i små bygder? Noen som har egene erfaringer? Vi tenker på å starte egen næring der, da jeg ikke regner med at det ikke florerer av ledige jobber, men lurer på er det vanligere at jobber ikke blir lagt ut på nett i mindre bygder / tettsteder?

Mange spørsmål men håper noen har noen svar :)

Anonymkode: ec1d4...935

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer an på hvilken bygd, hvilken næring og hvordan du/dere er selv. Jeg er østlending gift med sunnmøring og er ofte på besøk der oppe. Min erfaring er at de er raus med sine egne, men avventende og skeptisk til de utenfra. 

Personlig hadde jeg ikke holdt ut været. For mye tåke, for ofte storm, for varmt når det er varmt og aldri badetemperatur.  

Anonymkode: ca4b9...451

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det kommer an på hvilken bygd, hvilken næring og hvordan du/dere er selv. Jeg er østlending gift med sunnmøring og er ofte på besøk der oppe. Min erfaring er at de er raus med sine egne, men avventende og skeptisk til de utenfra. 

Personlig hadde jeg ikke holdt ut været. For mye tåke, for ofte storm, for varmt når det er varmt og aldri badetemperatur.  

Ja egen familie ovs.er de raus med, det må være det eneste. Ellers er de som du beskriver ofte avvisende til nye mennesker. Muligens noen som ligger nedarvet et sted dessverre.

Været ovs. vil en nok venne seg til og godta. Selv om jeg vet noen mennesker lett blir det som kalles værsyke ser jeg mer deres holdninger til nye mennesker som en større utfordring.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge utadvendte mennesker som (vanligvis) lett kommer i kontakt med nye mennesker :) vi har barn i alderen 4-13 år så håper på å bli kjent med noen andre foreldre via bhg og skole.. Vi tenkte på å åpne en pub, eller søke stillinger i 40-50% hvis det er mulig. Huset vi har sett ligger ca 2,5 time unna Trondheim så det er ganske langt nord..

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så lett å være innflytter noe sted, faktisk heller ikke på Østlandet. Jeg har bodd bade i by og bygd på Østlandet, i til sammen 5 år.  Men jeg konkluderte med at det er bedre i Nord-Norge, så jeg flyttet hjem igjen ved første anledning

Møringer er kanskje de i Norge med mest tiltak og entreprenørånd, fylket har jo et utall bedrifter som faktisk er i verdensklasse innenfor sine nisjer. Mens Oslo vel i hovedsak er en by for offentlig anatte byråkrater, finansnisser og kebabselgere...........

Om jeg måtte flytte fra Troms igjen, ville Vestlandet vært øverst på lista, av mange grunner. Natur, folk og næringsliv, sånn til å begynne med.....

Anonymkode: e2272...f69

• Liker 3
Skrevet

Jeg er innflytter til Møre og Romsdal, bor Nord på Nordmøre, og følte meg veldig godt tatt imot i bygda. Her er folk rause mot alle som kommer, så lenge du er hyggelig og har normal folkeskikk ;)  har bodd her i snart 10 år og flytter aldri tilbake til storbyen! Velkommen :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er begge utadvendte mennesker som (vanligvis) lett kommer i kontakt med nye mennesker :) vi har barn i alderen 4-13 år så håper på å bli kjent med noen andre foreldre via bhg og skole.. Vi tenkte på å åpne en pub, eller søke stillinger i 40-50% hvis det er mulig. Huset vi har sett ligger ca 2,5 time unna Trondheim så det er ganske langt nord..

Hmmm. Å flytte med små barn er som regel ganske problemfritt, men jeg ville tenkt meg om to ganger med større barn og tenåringer. Årene like før og under puberteten kan være vanskelige nok, uten å måtte begynne på ny skole, skaffe seg Nye venner osv. Jeg har selv opplevd at et av mine barn ble utsatt for ekstrem mobbing, hovedsaklig fordi han var tilflytter, snakket annerledes osv.....

Anonymkode: e2272...f69

Skrevet

Jeg er innflytter og har forsåvidt blitt tatt vel imot på stedet jeg bor, men jeg er enig i at vestlenninger kan virke reservert i små bygder. Enkelte tettsteder / småbyer har mer innflyttere enn andre, likevel er det felles for alle her jeg bor at vi innflyttere oppfatter det som at de som har generasjoner med familie her ikke "trenger" flere venner på en måte, det er helt greit at du er en bekjent, de snakker med deg på by`n og er såvidt på hils på butikken men så lett å komme inn i et etablert miljø er det kanskje ikke.. Verre kanskje før du evt mestrer norsk / dialekt - når de er edru *lol* på fest snakker alle engelsk ;)

Har dere et bestemt sted dere vurderer?

AnonymBruker
Skrevet

Godt å få flere innspill! Vi reiser oppover for å se senere denne uken, og jeg har skikkelig sommerfugler i magen.. 

Ang barna er jeg ikke så veldig bekymret, og de har også lyst :)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg er innflytter og har forsåvidt blitt tatt vel imot på stedet jeg bor, men jeg er enig i at vestlenninger kan virke reservert i små bygder. Enkelte tettsteder / småbyer har mer innflyttere enn andre, likevel er det felles for alle her jeg bor at vi innflyttere oppfatter det som at de som har generasjoner med familie her ikke "trenger" flere venner på en måte, det er helt greit at du er en bekjent, de snakker med deg på by`n og er såvidt på hils på butikken men så lett å komme inn i et etablert miljø er det kanskje ikke.. Verre kanskje før du evt mestrer norsk / dialekt - når de er edru *lol* på fest snakker alle engelsk ;)

Har dere et bestemt sted dere vurderer?

Vi vurderer nord i nordmøre, nærmere Smøla :) mamma er fra nordmøre, med fra Molde så jeg er vokst opp med dialekten (men snakker ikke selv).. Hehe kan se for meg at man slår over til engelsk på fest 😂

Men er folk virkelig så lukket? Selv de i slutten av 20 årene/begynnelsen av 30 årene?

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler nordmøre 100% 😄 er fra ei romsdalsbygd og bor i Ålesund, jeg vil aldri flytte tilbake. Men så snart du har krysset fjellet fra Molde og nordover så blir det et helt annet folkeslag med mer varme i blodet. Kristiansund er en flott liten by :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil aldri tilgi foreldrene mine for at de flyttet fra by til bygd. Bygda vi flyttet til ville ikke ha noe med oss å gjøre fordi vi var innflyttere, vi barna ble mobbet pga dialekt og fordi vi hadde annerledes fritidsinteresser enn det lille tilbudet på stedet.

Anonymkode: 2c872...458

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller flytte til Sogn & Fjordane. 

Anonymkode: c080e...1a8

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer nord i nordmøre, nærmere Smøla :) mamma er fra nordmøre, med fra Molde så jeg er vokst opp med dialekten (men snakker ikke selv).. Hehe kan se for meg at man slår over til engelsk på fest 😂

Men er folk virkelig så lukket? Selv de i slutten av 20 årene/begynnelsen av 30 årene?

Jeg flyttet til området her for 25 år siden, det var mye ulikt den gang mot i dag. Men jeg ser og kjenner igjen for små steder at man er reservert. Kjenner du noen fra før, har barn, er flink å sosialisere og ta kontakt - by på deg selv osv, så tror jeg det går fint som voksen. Men som noen over skrev, for tenåringer tror jeg det kan være vanskeligere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smøla er en kjempefin plass, har bodd der selv :) Nydelig natur med mulighet til mange friluftsopplevelser. Det er også mye som skjer og mye å være med på. Personlig så ville jeg anbefalt å bo i området mellom Innsmøla og Hopen, altså østsiden av Smøla. 

Var tilflytter, ikke noe problem å komme i kontakt med folk. 

Dessverre måtte jeg flytte når jeg var ferdig med ungdomskolen pga det ikker er vgs på Smøla, men det er jo ikke langt til Kristiansund. Kristiansund er også er fin plass, lett å komme i kontakt med folk. Jeg valgte å flytte tilbake til Kristiansund etter endt utdanning og bosatte meg her. 

Anonymkode: 959ff...90d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innflytter på Sunnmøre og jeg vil egentlig ikke anbefale det. Det er veldig fint her og jeg bruker naturen mye, men det er utrolig vanskelig å komme seg inn blant folk her.

Jeg er sammen med en herfra og synes også at det var vanskelig å komme inn i familien hans. De andre søsknene hans er sammen med damer som er herfra. Jeg er eneste innflytter og opplevde at de var veldig skeptisk til meg og fortsatt synes jeg at det kan være vanskelig på grunn av at jeg er utenfra.

Så jeg vurderer å flytte herfra siden jeg ikke trives så godt. Folk er ofte ikke interessert i å bli kjent selv om de er hyggelige nok.

Vet ikke hvordan det er lengre nordover, men kanskje de er mer åpne og inkluderende der :)

Anonymkode: cd6d6...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tilflyttet Østlending i Kristiansund. Har vært her noen år nå, og har blitt tatt så godt imot. Har generelt et utrolig positivt inntrykk av nordmøringene - de er rause, varme og trivelige. Ville ikke vært redd for å flytte hit i det hele tatt!

Anonymkode: e42c7...989

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv bodd i to bygder som ligger ca. 2-2,5 timer unna Trondheim (to nabobygder). Den ene var veldig trivelig mot nye folk, mens den andre var mer skeptisk til nye folk. Der var det absolutt ikke lett å få seg nye venner, og det var ekstremt mye drittsnakking i bygda.

Anonymkode: 8925d...965

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor i landet man bor. Ganske enkelt. Østlandet er mye verre enn vestlandet, etter min erfaring. Vestlands-folk er mye mer åpne for nye folk, mens østlendinger ikke bryr seg om de nye. Jeg har dog ikke erfaring med bygder, bare med byer. Angående været så kommer det til å skje en endring der ifølge forskere. Østlandet vil bli det nye vestlandet, mens Nord-Norge vil bli det nye østlandet... Jeg tror ikke de som er vestlendinger, - eller de som "gjør vestlendinger av seg" har noe å frykte der :P 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyttet til Sunnmøre. Bygd med ca 7-8000 innbyggere. Opplever folk som åpne og varme her. 

Anonymkode: c1754...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...