AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #1 Skrevet 3. juli 2016 Det siste halvåret/året har mamma begynt å påpeke vekten min HVER gang vi møtes. Jeg er 25 år gammel og når jeg og samboer er på besøk hos foreldrene mine f.eks så skal hun alltid påpeke vekten min, at jeg er feit. Hun har gjort det ved andre anledninger også, sammen med andre familiemedlemer også blant annet.. Det er utrolig pinlig og ikke minst sårende. Og hva i huleste tenker hun med som sier slik foran samboeren min også, han må da syns hun er vanvittig frekk mot datteren sin. Har snakket med han om dette og han syns det er veldig dårlig gjort. Virker ikke som at hun tenker over hva han mener om måten hun snakker til meg på ihvertfall.. For en uke siden var vi på besøk hos foreldrene mine for å hjelpe til med å klippe gress osv ute i hagen (Pappa fikk hjerneslag for 2 år siden, så de trenger litt hjelp til div). Jeg hadde glemt å ta med shorts da det var strålende sol og varmt denne dagen, så jeg spurte mamma om jeg fikk låne en av henne. Da får jeg slengt i trynet: "Ja.. men de passer vel ikke til deg..?" ... Eh jo. Slik jeg ser det, er mamma mye mer rundere enn meg, men hun mener jeg er like rund som henne. Enten er jeg blind for min egen kroppsvekt og ikke ser hvor tjukk jeg virkelig er, eller så overdriver mamma for en eller annen grunn.. Jeg har lagt på meg en del de siste årene men jeg ser ikke på meg selv som like rund som mamma.. Men hun mener ihvertfall det. Dette sa jeg også til henne, da shortsen passet utmerket den... Men da fikk jeg tilbake at jo jeg var like rund som henne. Jeg skjønner ikke hvorfor hun holder på sånn? Det startet i fjor høst, og siden har hun måtte påpeke vekten min hver gang vi møtes. Ingen mødre skal si slik til døtrene sine! Det mener nå jeg. Greit nok hun kanskje er bekymret for at jeg har lagt på meg, men da kan hun vel si det og bli ferdig med det. Ikke påpeke hvor tjukk jeg er hver gang vi møtes. Det er ganske sårende og det blir til at jeg blir jævlig irritert på henne, og ikke minst i dårlig humør. Det er da ikke noe koselig å møtes når hun holder på slik. Jeg og samboer var faktisk på besøk der på fredagen igjen og da begynte vi å se i et gammelt album og der var det et bilde av meg i syden når jeg var 11 år gammel. Mamma ser sjokkert på bildet og sier "Er dette deg??!! Har du vært SÅ tynn??!! ... Ja sier jeg da.. det er meg.. "Er du sikker på det???!!?" .. "Ja mamma jeg er sikker på det". Altså hva i helvete?? Noe så frekt! Jeg har alltid vært tynn noe jeg var for noen år siden. Dette har tydeligvis gått i glemmeboken hos mamma.. Det der syns jeg bare var utrolig frekt sagt av henne og ikke minst sårende. På ungdomsskolen var jeg så tynn at det nesten så ut som jeg hadde spiseforstyrrelser, jeg husker hvor stygt det var.. Men dette har mamma glemt og det å høre at hun ble så sjokkert over at jeg en gang var tynn var sårende. Hun har også påpekt dette ved flere anledninger tidligere når hun har sett gamle bilder av meg. Jeg skjønner ikke hvorfor hun har begynt med dette. En gang sa hun at hun var bekymret og jeg sa at jeg hadde tenkt å gjøre noe med vekten og at jeg skal begynne å trene osv. Dette er noe jeg fortsatt skal, men det ble rett og slett ikke tid til det nå i vår pga studier og stress. En gang har hun sagt hun er bekymret, EN gang. Resten av gangene er det bare påpeking av hvor feit jeg er. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bare få det ut. Det er sårende å høre dette og få det slengt i trynet hver gang vi møtes. Ja jeg er overvektig, ja jeg er rund/feit/tjukk.. Men jeg har tenkt å gjøre noe med det. Men det er ikke noe som endrer seg over natten, det tar tid. Hvorfor rive meg ned og gi meg enda dårligere selvfølelse enn det jeg allerede har? Det er ikke det foreldre skal gjøre. Jeg trodde foreldrene skulle bygge opp sine barns selvfølelse. Ikke påpeke hvor feite de er.. Anonymkode: 1f1d1...781
ajarRun Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Du klarer å miste 10 kilo i måneden. Det er bare å begynne. Hvis du misliker at hun kaller deg feit sier du bare det til henne, men å slanke seg skikkelig vil være et mye bedre valg. Når du går ned 10% i kroppsvekt vil hun legge merke til det og bli glad. Du trener ikke å trene for å bli tynn, bare spis mindre. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Enten er hun flau over deg(og seg selv siden hun ikke har lykkes med å få en tynn jente) eller så er hun bekymret for helsen din. Hvis du ikke har sagt til henne at det er sårende er det ikke sikkert hun har sosiale antenner nok til å skjønne at det er det. Jeg har/har hatt en liknende situasjon med min mor, hvor hun maser og maser om at jeg burde begynne å trene. Det vet jeg jo godt selv og har fortalt henne at hun kan slutte å blande seg. Anonymkode: 24352...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Du klarer å miste 10 kilo i måneden. Det er bare å begynne. Hvis du misliker at hun kaller deg feit sier du bare det til henne, men å slanke seg skikkelig vil være et mye bedre valg. Når du går ned 10% i kroppsvekt vil hun legge merke til det og bli glad. Du trener ikke å trene for å bli tynn, bare spis mindre. 10 kg i måneden?? Det er vel litt i overkant eller? Jeg har tenkt å slanke meg skikkelig. Men det har rett og slett ikke vært tid til det nå i vår da jeg har gått to studier og hatt fullt opp med eksamener osv, samtidig som jeg og samboer har flyttet til et nytt sted og vi har nettopp fått kommet oss på plass. Nå har jeg blitt syk (bronkitt) så treningsplanen disse to ukene gikk også i dass. Så fort jeg blir kvitt hosten skal jeg ut å gå turer hver dag og virkelig gjøre noe med vekten min. Men det er sårende å høre det fra mamma HVER gang vi møtes uansett. Det verste er at jeg ikke spiser mye en gang. Jeg spiser ca 3 måltider om dagen og jeg spiser helt normale mengder. Jeg blir veldig fort mett, noe jeg alltid har blitt, klarer sjeldent å spise opp maten på tallerkenen min. Dette vet mamma utmerket godt da hun alltid ha klaget på at jeg ikke spiser opp maten min (jeg sitter ikke å tvinger i meg resten av maten når jeg er mett, det klarer jeg rett og slett ikke.. i motsetning til mamma..) Men mamma har også her påpekt dette. Snakket med henne i telefonen en gang, rett før middag, da spurte hun hva vi skulle spise til middag, og da sa hun: må ikke spise for mye nå da.... Altså.. Så jeg må nok komme meg i bevegelse for at jeg skal bli tynn. Hjelper ikke bare å spise mindre her i gården da jeg ikke goffler i meg for mye mat heller. Anonymkode: 1f1d1...781 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten er hun flau over deg(og seg selv siden hun ikke har lykkes med å få en tynn jente) eller så er hun bekymret for helsen din. Hvis du ikke har sagt til henne at det er sårende er det ikke sikkert hun har sosiale antenner nok til å skjønne at det er det. Jeg har/har hatt en liknende situasjon med min mor, hvor hun maser og maser om at jeg burde begynne å trene. Det vet jeg jo godt selv og har fortalt henne at hun kan slutte å blande seg. Anonymkode: 24352...ec4 Skjønner ikke tankegangen til mamma hvis det er at hun er flau over meg fordi jeg ikke er tynn. Så og si alle i familien min har litt ekstra fett på kroppen.. Hun klager jo på de som er tynne også og som trener mye. "Huff jeg ser det har blitt en så trend her i bygda å trene hveer dag, folk er tynne som noen stilker, mødre som trener hver dag.. huff og huff.. helt tullette.." Anonymkode: 1f1d1...781 3
ajarRun Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10 kg i måneden?? Det er vel litt i overkant eller? Jeg har tenkt å slanke meg skikkelig. Men det har rett og slett ikke vært tid til det nå i vår da jeg har gått to studier og hatt fullt opp med eksamener osv, samtidig som jeg og samboer har flyttet til et nytt sted og vi har nettopp fått kommet oss på plass. Nå har jeg blitt syk (bronkitt) så treningsplanen disse to ukene gikk også i dass. Så fort jeg blir kvitt hosten skal jeg ut å gå turer hver dag og virkelig gjøre noe med vekten min. Men det er sårende å høre det fra mamma HVER gang vi møtes uansett. Det verste er at jeg ikke spiser mye en gang. Jeg spiser ca 3 måltider om dagen og jeg spiser helt normale mengder. Jeg blir veldig fort mett, noe jeg alltid har blitt, klarer sjeldent å spise opp maten på tallerkenen min. Dette vet mamma utmerket godt da hun alltid ha klaget på at jeg ikke spiser opp maten min (jeg sitter ikke å tvinger i meg resten av maten når jeg er mett, det klarer jeg rett og slett ikke.. i motsetning til mamma..) Men mamma har også her påpekt dette. Snakket med henne i telefonen en gang, rett før middag, da spurte hun hva vi skulle spise til middag, og da sa hun: må ikke spise for mye nå da.... Altså.. Så jeg må nok komme meg i bevegelse for at jeg skal bli tynn. Hjelper ikke bare å spise mindre her i gården da jeg ikke goffler i meg for mye mat heller. Anonymkode: 1f1d1...781 Drit i treningen, spis mindre. Trening hjelper ikke for å gå ned i vekt, telling av kalorier og mindre mat hjelper. Trening gjør deg sunnere og får deg til å føle deg bedre, men det hjelper deg ikke gå ned i vekt hvis du ikke teller kalorier. Jeg kan garantere deg at du vil gå ned i vekt hvis du spiser 1200 kalorier om dagen. Spis kun ting som er lett å telle kalorier og unngå mat der du må bruke fett for å tilberede (fort 500-800 kalorier i fett i et enkelt måltid). Spiser du kun tre måltider, ingenting i mellom og drikker kun vann? Jeg er skeptisk, men et enkelt måltid kan lett ha 3000 kalorier, så det er ikke antallet som har noe å si. Det hjelper å spise mindre. Hvis du er et unntak til de termodynamiske lover burde vi forske på deg og bruke deg som en kilde til uendelig energi. Du finner ikke en eneste feit person i land der de mangler mat. Spiser man for lite blir man tynn. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #7 Skrevet 4. juli 2016 Min kommenterer også sånt. Og moren hennes igjen. Enten om jeg har gått opp, må passe på, det er viktig at jeg trener, eller om jeg er for tynn. Noe jeg er fult klar over selv, så unødvendig å påpeke etter min mening. Man merker jo om buksene blir for store eller små. Jeg er typisk jojo, går litt opp og ned uten at jeg gjør noe spesielt for det. Det skjer ikke helt av seg selv men bunner ofte i stress, skole etc. Bruker trening som terapi så er gjerne litt smal når jeg har mye å tenke på og spiser litt ekstra sjokolade når jeg er litt nedfor feks. Hun også tror hun er enten like stor eller mindre. Kanskje hun faktisk tror det eller så er det ønsketenking. Jeg veier mindre og bruker mindre størrelser så den lar jeg ligge. Kanskje det hjelper henne å tro det så de kommentarene bruker jeg egentlig bare å overhøre. Kommentarer som det fører ikke til noe positivt så forstår ikke helt hvorfor hun sier de. Jeg kan selv ta meg i å tenke "oi hun har blitt litt tynn/fyldig siden sist, lurer på hva som foregår" om jeg møter på venninner etter en lengre periode. Men det hadde aldri fallt meg inn å kommentere det. Så kanskje det er det samme hun tenker? Om det går bra med deg? Jeg aner ikke. Aldri spurt hvorfor hun kommenterer det. Kanskje du kan spørre henne neste gang? Deretter si de kommentarene ikke fører med seg noe produktivt og at hun heller burde fokusere på seg selv. Eller bare overse som meg. Jeg synes det bare er naturlig at vekten går litt opp og ned. Anonymkode: e81b6...a61 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #8 Skrevet 4. juli 2016 15 minutter siden, amativeReflection skrev: Drit i treningen, spis mindre. Trening hjelper ikke for å gå ned i vekt, telling av kalorier og mindre mat hjelper. Trening gjør deg sunnere og får deg til å føle deg bedre, men det hjelper deg ikke gå ned i vekt hvis du ikke teller kalorier. Jeg kan garantere deg at du vil gå ned i vekt hvis du spiser 1200 kalorier om dagen. Spis kun ting som er lett å telle kalorier og unngå mat der du må bruke fett for å tilberede (fort 500-800 kalorier i fett i et enkelt måltid). Spiser du kun tre måltider, ingenting i mellom og drikker kun vann? Jeg er skeptisk, men et enkelt måltid kan lett ha 3000 kalorier, så det er ikke antallet som har noe å si. Det hjelper å spise mindre. Hvis du er et unntak til de termodynamiske lover burde vi forske på deg og bruke deg som en kilde til uendelig energi. Du finner ikke en eneste feit person i land der de mangler mat. Spiser man for lite blir man tynn. Haha trening hjelper ikke for å gå ned i vekt? For noe tull! Selvfølgelig gjør det det. Jeg vil jo selv trene også pga helsen, kondisen min er ræv, og det er sunt å trene. Man kan trene og ha et normalt kosthold uten å telle kalorier for å gå ned i vekt. Og det er det jeg har tenkt å gjøre. Har ikke tenkt å bli helt nazi på mat og telle kalorier for alle penga. Sunt kosthold og trening er det jeg skal fokusere på, uten å overdrive. Nei jeg kan jo småspise div mellom de 3 måltidene, brus drikker jeg også, pepsi max, så det er jo ikke sjokkerende at vekten er slik den er. Men jeg spiser ikke mye i den forstand slik mamma tydeligvis mener. Men nå var det heller ikke kostholdsråd jeg var ute etter med dette innlegget heller... Anonymkode: 1f1d1...781 4
ajarRun Skrevet 4. juli 2016 #9 Skrevet 4. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha trening hjelper ikke for å gå ned i vekt? For noe tull! Selvfølgelig gjør det det. Jeg vil jo selv trene også pga helsen, kondisen min er ræv, og det er sunt å trene. Man kan trene og ha et normalt kosthold uten å telle kalorier for å gå ned i vekt. Og det er det jeg har tenkt å gjøre. Har ikke tenkt å bli helt nazi på mat og telle kalorier for alle penga. Sunt kosthold og trening er det jeg skal fokusere på, uten å overdrive. Nei jeg kan jo småspise div mellom de 3 måltidene, brus drikker jeg også, pepsi max, så det er jo ikke sjokkerende at vekten er slik den er. Men jeg spiser ikke mye i den forstand slik mamma tydeligvis mener. Men nå var det heller ikke kostholdsråd jeg var ute etter med dette innlegget heller... Anonymkode: 1f1d1...781 Trening uten kaloritelling hjelper ikke. Du vil bare spise mer, og beholde vekten. Man må telle kalorier til man når idealvekten og så ca et år for å bli vant til den nye vekten. Hva var du ute etter? 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #10 Skrevet 4. juli 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Trening uten kaloritelling hjelper ikke. Du vil bare spise mer, og beholde vekten. Man må telle kalorier til man når idealvekten og så ca et år for å bli vant til den nye vekten. Hva var du ute etter? For et forvridd syn du har på trening og kosthold. Selvfølgelig hjelper trening uten kaloritelling. Man MÅ ikke telle kalorier for å gå ned i vekt nei. Man vil ikke spise mer fordi om man ikke teller kaloriene man får i seg. Det handler om å passe på å ikke få i seg for mye fett osv, spise sunnere, og legge brus og godteri til helgene, man kan komme langt med det også. Kom ikke her å si det ikke hjelper med trening uten å telle kalorier, for det gjør det. Var ikke ute etter trenings og kostholdsråd fra deg ihvertfall. Som sagt skrev jeg at jeg ikke visste hva jeg ville med innlegget, men ikke kosthold og treningsråd ihvertfall. Anonymkode: 1f1d1...781 3
ajarRun Skrevet 4. juli 2016 #11 Skrevet 4. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et forvridd syn du har på trening og kosthold. Selvfølgelig hjelper trening uten kaloritelling. Man MÅ ikke telle kalorier for å gå ned i vekt nei. Man vil ikke spise mer fordi om man ikke teller kaloriene man får i seg. Det handler om å passe på å ikke få i seg for mye fett osv, spise sunnere, og legge brus og godteri til helgene, man kan komme langt med det også. Kom ikke her å si det ikke hjelper med trening uten å telle kalorier, for det gjør det. Var ikke ute etter trenings og kostholdsråd fra deg ihvertfall. Som sagt skrev jeg at jeg ikke visste hva jeg ville med innlegget, men ikke kosthold og treningsråd ihvertfall. Anonymkode: 1f1d1...781 Hjelper med hva? Trening er alltid bra for helsen og for å føle seg bedre. Men når du trener vil du bli mer sulten, og du vil spise mer. Jeg har aldri spist så mye som dagene etter en halvmarathon, og det tar 2 timer å løpe en halvmarathon, mens det tar 20 minutter å spise tilbake kaloriene. Kaloritellingen i seg selv gjør ingenting med vekten, men den gir deg mulighet til å spise mindre. Å kutte fett er det siste du burde gjøre, kutt karbohydrater. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #12 Skrevet 4. juli 2016 Du er voksen ts. Ikke et barn... Anonymkode: 27577...6ac
Mari Y Skrevet 4. juli 2016 #13 Skrevet 4. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er voksen ts. Ikke et barn... Anonymkode: 27577...6ac Sant det. Men mor bør likevel unngå å påpeke det så alle hører det. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #14 Skrevet 4. juli 2016 1 minutt siden, Mari Y skrev: Sant det. Men mor bør likevel unngå å påpeke det så alle hører det. Det er noe du må ta med henne. Sett henne ned, og forklar det slik du forklarer oss. Anonymkode: 17c5a...5be 1
Mari Y Skrevet 4. juli 2016 #15 Skrevet 4. juli 2016 7 minutter siden, amativeReflection skrev: Hjelper med hva? Trening er alltid bra for helsen og for å føle seg bedre. Men når du trener vil du bli mer sulten, og du vil spise mer. Jeg har aldri spist så mye som dagene etter en halvmarathon, og det tar 2 timer å løpe en halvmarathon, mens det tar 20 minutter å spise tilbake kaloriene. Kaloritellingen i seg selv gjør ingenting med vekten, men den gir deg mulighet til å spise mindre. Å kutte fett er det siste du burde gjøre, kutt karbohydrater. Synes det er så mye om-og-men om det der, men jeg prøver å kombinere både trening og kosthold, og sålangt har det gått fremover.
ajarRun Skrevet 4. juli 2016 #16 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, Mari Y skrev: Synes det er så mye om-og-men om det der, men jeg prøver å kombinere både trening og kosthold, og sålangt har det gått fremover. Trening er absolutt positivt. Men det gjør deg ikke tynnere med mindre du passer på hvor mye du spiser. 1
Mari Y Skrevet 4. juli 2016 #17 Skrevet 4. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe du må ta med henne. Sett henne ned, og forklar det slik du forklarer oss. Anonymkode: 17c5a...5be Ts that is😉
Mari Y Skrevet 4. juli 2016 #18 Skrevet 4. juli 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Trening er absolutt positivt. Men det gjør deg ikke tynnere med mindre du passer på hvor mye du spiser. Har sålangt mistet noen kg.
Sitronmelis Skrevet 4. juli 2016 #19 Skrevet 4. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er voksen ts. Ikke et barn... Anonymkode: 27577...6ac Og det gir moren til TS rett til å påpeke at datteren hennes er feit hver gang de møtes? Nei! Det å drive å påpeke at shortsene hennes ikke passer dattra si, og så passer de utmerket som ts selv skriver,syns jeg det er fryktelig unødvendig å komme med slike kommentarer. Moren har vist sin bekymring, men fortsetter å kommentere datteren sin vekt på slemme måter.. hvorfor? Det skulle jeg likt å visst. Det er dårlig gjort, uansett om TS er voksen eller ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #20 Skrevet 4. juli 2016 TS spurte om problemet hun har med moren, ikke slanketips. Vanskelig å si hva som hjelper siden du allerede har sagt fra. Hva med å overse det? Du lever jo livet ditt slik du selv ønsker. Eventuelt få du kutte ned på mammabesøk til hun tar hintet. Anonymkode: a9060...734 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå