Gå til innhold

Sette bilforsikring på foreldre

juliane

Anbefalte innlegg

Vi er 32 og 34 år og skal kjøpe vår første bil, ergo har vi ingen bonusopptjening. Svigerfar har foreslått at vi registrerer bilen på han og dermed får en betydelig billigere forsikring. Visstnok helt vanlig på Sunnmøre, sies det. :fnise: 

Alle artikler jeg finner om temaet handler om 18-åringen som forsikrer en skrapbil i foreldrenes navn og dermed får et bonussjokk når han senere skal forsikre en dyrere stasjonsvogn i sitt eget navn, siden han ikke har tjent opp bonus med bilen som uansett hadde vært billigere å forsikre. Altså taper man mye penger på det i lengden. Dette er jo ikke så relevant for oss siden vi går rett på den dyre bilen. :P Tenker jeg da  riktig hvis det sånn sett ikke spiller noen rolle på lang sikt om vi lar denne bilen forsikres av svigerfar og heller begynner bonusopptjening selv om noen år, evt ved neste bilkjøp?

Er det noen store ting vi burde tenke på mtp å evt registrere bilen på svigerfar? Arv hvis han evt skulle gå bort er nå en ting, det skal vi få ordnet. Er det problemfritt å disponere en bil som står på noen andre, eller er det sånn at han stadig vekk må involveres? Vi bor ikke i samme landsdel. 

Som dere skjønner er vi ganske blanke på dette med bil/eierskap/forsikring, og jeg er nok ikke helt komfortabel med dette. Samtidig er det snakk om store summer vi sparer, og siden vi har kjøpt nytt hus, bil og nettopp har fått barn har vi mer enn høye nok faste utgifter i mnd akkurat nå, for å si det sånn. Om fem år vil det ikke være like merkbart for økonomien at vi får høyere forsikringskostnader noen år. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dt betyr jo at svigerfar har eierskap på bilen, han får den på sin skatteseddel, han må signere på endringer i forsikring, reperajoner, er ansvarlig for eu kontroll, må opprette bompengeavtaler, få evt fotoboksbøter o.l. hjem til seg, står registreret som eier hvis noe skjer når der har bilen med på ferie, står på vognkortett. Så lenge dere kjører skadefritt tar det ikke mange år å opprette max bonus. Mange selskap gir også gode avtaler jo felre forsikringer du har samlet hos dem, så det er ikke sikkert det blir så stort tap som du tror. Verdt å sjekke ut i alle fall. Jeg ville aldri satt en bil jeg eier på andre. 

Anonymkode: bb31c...d82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bytter forsikringsselskap litt over hver 6.mnd får dere hoppe til neste bonussteg. På denne måten kommer dere raskere ned i pris. Taper ikke han bonusen på sin egen bilforsikring også om dere krasjer? Skjønner at det er fristende som 18-åring å gjøre dette, men synes virkelig dere burde skaffe deres egen forsikring når dere er i 30-årene:) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min(e) biler stående med faren min som eier og meg som medeier i 8 år nå. Det er gjort slik at jeg tjener opp bonus selv om forsikringen står på han. MYE penger spart, iom at jeg de siste årene har hatt en ganske dyr bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er på tide å ta ansvar, og ha forsikringen i eget navn. (Og jeg er Sunnmøring.) Tok ca 4-5 år å komme opp i full bonus for min del. 

Anonymkode: af50e...6dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjørt skadefritt med firmabil kan du få overført bonuspoeng fra firmaets bilforsikring, om det går når du har kjørt fast andres private biler vet jeg ikke. Uansett, jeg ville aldri ha forsikret bilen i andres navn i en alder av over 25. Det tar ikke all verdens tid å opparbeide seg full bonus og før eller siden må dere ta forsikringen selv uansett (med mindre dere har mange villige "bileiere" å ta av). Husk at også din far kan ha uhell og da går både din og hans bonus ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere har begge passert 30 og burde begynne å spare opp egne bonuspoeng. Hvis bil og forsikring hele tiden skal stå på andre så får dere jo aldri spart opp egen bonus.

Jeg står som eier på min datters bil, men hun er 19 år og student. Det synes jeg er noe annet. For hennes del vil det være dyrt å forsikre i hennes navn enda noen år. 

Anonymkode: 076c4...e43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er å utnytte en eldre persons godhet og å unndra seg selv ansvar. Lite voksent med andre ord. 

Kjøper dere en relativt ny bil får dere gode forhandlerforsikringer med på kjøpet dersom bilselger ordner forsikringen. 

Har du tenkt over hvilken situasjon du selv kan komme i dersom det blir brudd og din svigerfar eier bilen? I verstefall sitter du igjen med gjeld på en bil din svigerfar eier og ingen bil. Dette er og en del av det å gå i kvinnefella. 

Anonymkode: b7860...0ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er å utnytte en eldre persons godhet og å unndra seg selv ansvar. Lite voksent med andre ord. 

Kjøper dere en relativt ny bil får dere gode forhandlerforsikringer med på kjøpet dersom bilselger ordner forsikringen. 

Har du tenkt over hvilken situasjon du selv kan komme i dersom det blir brudd og din svigerfar eier bilen? I verstefall sitter du igjen med gjeld på en bil din svigerfar eier og ingen bil. Dette er og en del av det å gå i kvinnefella. 

Du får vel neppe lån på en bil du ikke eier heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Det er jo og ett viktig poeng. Dyre biler og lån fører ofte til heftelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sulosi skrev:

Det er jo og ett viktig poeng. Dyre biler og lån fører ofte til heftelser..

Alle gode billån krever jo pant i bilen. Hvis du går fra 5 til 25% i renter for å spare på bilforsikring sparer man også heller lite... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Alle gode billån krever jo pant i bilen. Hvis du går fra 5 til 25% i renter for å spare på bilforsikring sparer man også heller lite... 

Sant det. Alt taler for å eie og forsikre sin egen bil så fort man har kommet seg ut av studentlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sulosi skrev:

Sant det. Alt taler for å eie og forsikre sin egen bil så fort man har kommet seg ut av studentlivet.

Tror lønnsomheten skjer en gang etter at man blir 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, amativeReflection skrev:

For å få gunstigst mulig betingelser på billån så skal vel svigerfar også stå som låntaker? Så skal ts og samboer betale svigerfar for hans lånekostnader. Gjerne sånn de gjør det på sunnmøret? Sør for sunnmøre gjør vi det i alle fall ikke slik! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FrkIA skrev:

Jeg har hatt min(e) biler stående med faren min som eier og meg som medeier i 8 år nå. Det er gjort slik at jeg tjener opp bonus selv om forsikringen står på han. MYE penger spart, iom at jeg de siste årene har hatt en ganske dyr bil :)

Da har du misforstått. Det eneste du sparer på det der er omregistreringsaviften om du bytter til deg som hovedveier av bilen. Forsikringen vil fortsatt stå i din fars navn og du blir uansett nødt til å spare opp din egen bonus etterhvert.

Anonymkode: 174b1...f5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du misforstått. Det eneste du sparer på det der er omregistreringsaviften om du bytter til deg som hovedveier av bilen. Forsikringen vil fortsatt stå i din fars navn og du blir uansett nødt til å spare opp din egen bonus etterhvert.

Tull. Er man 30-35 og har null bonus, får man dette hivd etter seg av forsikringsselskapet bare for at de skal få deg som kunde. Jeg fikk det, alle mine søsken også.

Anonymkode: ea45e...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, amativeReflection skrev:

Tror lønnsomheten skjer en gang etter at man blir 25.

Det har med aldersgrensen på sjåføren å gjøre. Forsikringspremien er høyere dersom personer under 25 kjører bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Er man 30-35 og har null bonus, får man dette hivd etter seg av forsikringsselskapet bare for at de skal få deg som kunde. Jeg fikk det, alle mine søsken også.

Det er jo bare å prøve seg. Forsikringselskapet mitt lot seg i alle fall ikke rikke da jeg sa at bilen hadde stått på min far og jeg hadde kjørt den i over 10 år. Byttet for øvrig til et annet som heller ikke ville gi meg mer bonus enn oppspart. Har for øvrig kjørt skadefritt i alle år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å prøve seg. Forsikringselskapet mitt lot seg i alle fall ikke rikke da jeg sa at bilen hadde stått på min far og jeg hadde kjørt den i over 10 år. Byttet for øvrig til et annet som heller ikke ville gi meg mer bonus enn oppspart. Har for øvrig kjørt skadefritt i alle år....

Terra it is. Fikk full bonus på 5 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller begynt å stå på egne bein og tjene opp bonus selv.... Kan være greit å komme opp i full bonus først som sist, ikke sikkert dere kan ha bilen på svigerfar for alltid...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...