ellibell96 Skrevet 3. juli 2016 #1 Skrevet 3. juli 2016 Hei! Jeg ser etter et speilrefleks kamera jeg kan ta bilder med av familie og venner rundt et bord el. Det er så utrolig mange kameraer å velge mellom, og jeg føler meg litt "lost". Håper noen med litt peiling kan hjelpe til. Som jeg nevnte ser jeg etter et speilrefleks kamera som jeg kan ta nærbilder med, helst fra Nikon, da jeg har tilgang til flere objektiv fra Nikon. Budsjettet ligger mellom 6000-15000 kr. Jeg har tatt bilder med flere Nikon kameraer, og takler det greit, men jeg har aldri hatt mitt eget, grunnet stresset med å kjøpe et. Noen som har forslag til et Nikon kamera som er greit å starte og utvikle seg med?
Leo Skrevet 3. juli 2016 #2 Skrevet 3. juli 2016 Er det kun kamerahus du skal kjøpe eller skal du ha med objektiv(er) også? Hva slags Nikonobjektiv er det du har tilgang til?
ellibell96 Skrevet 3. juli 2016 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2016 Kamerahus med et objektiv. Har tilgang til 85mm, 24-70 mm, 35mm, 50mm og noen andre.
kristine20 Skrevet 3. juli 2016 #4 Skrevet 3. juli 2016 Du bør snakke med noen i butikk. Japan Photo, Scanfinavian photo. Mye lettere enn å bare se på nett.. kjenne hvodan de funker og se menyer osv Nikon d5300 er et godt førstegangskamera, uten å være den laveste i sortemanget. Men tenker du nærbilder som i makro? eller nærbilder som i menesker rundt bordet? Noe rundt 100mm er fint til makro. blir for mye til å bruke rundt bordet. Da kan jeg tenke meg kanskje rundt 35-50mm. Sigma 35mm Art er en drøm
ellibell96 Skrevet 3. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2016 Ikke helt makro, nei, men ikke landskapsbilder heller. Et sted i mellom. Takk for svar Tenker å ta en tur innom noen butikker i morgen.
Maximillian Cohen Skrevet 3. juli 2016 #6 Skrevet 3. juli 2016 (endret) 16 minutter siden, ellibell96 skrev: Kamerahus med et objektiv. Har tilgang til 85mm, 24-70 mm, 35mm, 50mm og noen andre. Brennvidden er ikke særlig interessant, men dette høres ut som objektiver kjøpt inn for bruk på fullformat. Disse kan fint brukes på crop-sensorer, men om det er snakk om eldre objektiv (eller tredjepart) kan de trenge et kamerahus med fokusmotor. Du har for så vidt råd til fullformat også, men da ikke noen objektiver eller ekstrautstyr. Jeg ville gått for crop med mindre dette er noe du virkelig har interesse for...eller om du er rik. Mitt råd er å kjøpe det billigste kamerahuset som kan styre en blits trådløst (og om du trenger det, et kamera med fokusmotor). Endret 3. juli 2016 av Maximillian Cohen
Leo Skrevet 3. juli 2016 #7 Skrevet 3. juli 2016 Høres ut som fullformatsobjektiver, ja! Jeg ville derfor ha gått for D7200. Det er et cropkamera, men har fokusmotor og er etter min mening et betydelig bedre kamera enn 5000-serien. Og selvfølgelig da også dyrere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå