Systo Skrevet 6. november 2004 #1 Skrevet 6. november 2004 Jeg er sykemeldt, og fikk i går ny jobb. Jeg har et vikariat nå og har derfor 14 dagers oppsigelse. Sykemeldingen er situasjonsbetinget og jeg blir friskmeldt den dagen jeg begynner i ny jobb. Men det jeg lurer på er om jeg kan ta oppsigelsestiden min mens jeg er sykemeldt? Hvor kan jeg evt. finne ut av dette? Noen lover og regler? (Jeg er medlem av Norsk sykepleierforbund,dersom det skulle ha noe å si.)
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2004 #2 Skrevet 6. november 2004 Ta kontakt med forbundet ditt. Du kan jo stille spørsmålet som et generelt spørsmål om reglene ved oppsigelse. Men jeg tror ikke at det er lov å si opp stillingen når man allerede går sykemeldt. Du må først bli friskmelt før oppsigelssen leveres. Men det kan jo hende at det er noen andre regler som gjelder i din arbeidssituasjon.
Lilleba Skrevet 6. november 2004 #3 Skrevet 6. november 2004 Det siste som "gjest" her sier, er positivt galt. Det er ingen lover eller avtaler som forbyr arbeidstakeren å si opp jobben mens han er sykmeldt. Så bare si opp med en gang! Derimot er det en lov (Arbeidsmiljøloven) som setter sterke grenser for å si opp en arbeidstaker som er sykmeldt. Dette for å beskytte den svakeste part, som alltid er arbeidstakeren. Det er nok dette "gjest" blander det sammen med.
Gjest Gjest_klompen_* Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Det siste som "gjest" her sier, er positivt galt. Det er ingen lover eller avtaler som forbyr arbeidstakeren å si opp jobben mens han er sykmeldt. Så bare si opp med en gang! Derimot er det en lov (Arbeidsmiljøloven) som setter sterke grenser for å si opp en arbeidstaker som er sykmeldt. Dette for å beskytte den svakeste part, som alltid er arbeidstakeren. Det er nok dette "gjest" blander det sammen med. Det er heller ikke riktig, Lilleba. For eksempel kan man si opp en arbeidstaker pga dårlig resultat før sykemeldingen eller pga omstruktureringer eller forhold i bedriften, som f. eks nedbemanninger. Arbeidstaker har oppsigelsesvern i 6 mnd, men dette vernet sier bare at arbeidstaker ikke i de første 6 mnd kan sies opp pga sykemeldingen i seg selv.
Hanselot Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Det er vel greit at når du skal korrigere noen, at du ikke sier det samme som den du korrigerer
tineline Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Du kan ta sykmelding i oppsigelsestiden. Dette er ganske vanlig når sier opp f.eks. fordi de mistrives.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå