Gå til innhold

Å spise med gaffelen i høyrehånd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en voksen, høyrehendt dame som i alle år har spist med gaffelen i høyrehånd og kniven i venstre.

Burde jeg øve meg på å spise på den "riktige" måten?

Bryr du deg om folk spiser på samme måte som jeg gjør?

Anonymkode: 05557...b8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke det minste om hvilke hånd andre holder bestikk i :) 

Anonymkode: dc763...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Legger ikke merke til sånt i det hele tatt, men jeg ville ikke brydd meg om jeg gjorde det heller. Så lenge du bruker bestikk, så går det nok fint. Ikke øv på å spise på "riktig" måte, bare fortsett som du gjør nå.

Anonymkode: 44aea...6a9

• Liker 2
Skrevet

Den riktige måten? Så de som er venstrehendt spiser på den feile måten de da? 

Før ble venstrehendte sett ned på, tvunget til å bruke den høyre hånden gjennom skolen fordi det var feil. 

Finnes virkelige slike tanker ennå? 

Jeg blir sjokkert! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en voksen, høyrehendt dame som i alle år har spist med gaffelen i høyrehånd og kniven i venstre.

Hva er riktig måte? Noen spiser mmed venstre hånd andre med høyre. Venstre hånd regnes i enkelte religioner som uren og spises derfor ikke med. 

Anonymkode: 60318...0ed

Gjest Jørild
Skrevet

Jeg spiser og slik. Prøver å ta meg sammen i finere lag, men blir bare knoting. Det ser verre ut en å spise med feil hender.

Skrevet

Mannen min spiser også slik. Ingen som bryr seg om det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Frøken888 skrev:

Den riktige måten? Så de som er venstrehendt spiser på den feile måten de da? 

Før ble venstrehendte sett ned på, tvunget til å bruke den høyre hånden gjennom skolen fordi det var feil. 

Finnes virkelige slike tanker ennå? 

Jeg blir sjokkert! 

Dette! Jeg er venstrehendt og jeg tenker da ikke at jeg spiser feil. På lik linje som jeg ikke tenker at høyrehendte spiser feil

Anonymkode: a86ce...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke spiser på den amerikanske måten (først deler opp all maten, så legger bort kniven og spiser alle bitene bare med gaffelen i valgfri hånd) så kan heg ikke si at jeg er så rigid opptatt av om folk er venstre- eller høyrehendte.

Anonymkode: 6c06f...b18

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen bryr seg, så er det de som har et problem. Blir du invitert til kongehuset kan du gjerne øve på å spise med rette hender. Eller du kan late som om du er venstrehendt. Da gjør du jo det riktig.

Anonymkode: eaa7e...56d

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mye værre det å ikke kunne holde bestikket riktig, hvilken hånd har ikke så mye å si.

Jeg skjærer selv med høyre, men kan finne på å bruke gaffelen med høyre hånd og, men da ikke mens jeg bruker kniv

Anonymkode: 50560...876

AnonymBruker
Skrevet

Gaffel i venstre og kniv i høyre. Ha, jeg ville lagt merke til om du byttet. Det er ikke greit, fortalte ikke foreldrene dine deg hvordan det gjøres?

Anonymkode: 042f5...268

• Liker 1
Gjest Ishus
Skrevet

Jeg er venstrehendt og jeg spiser med gaffelen i venstre og kniven i høyre, det har alltid vært det naturlige for meg. Samboeren min er høyrehendt og spiser med gaffelen i høyre og kniven i venstre. Tror ikke så mange bryr seg

Gjest uN91s
Skrevet (endret)

Jeg er høyrehendt. Holder gaffel i høyre hånd og kniven i venstre hånd. Aldri tenkt over at noen gjør det annerledes. :laugh:

Tror ikke noen bryr seg eller ser så nøye på folk. 

Endret av uN91s
Skrevet

Jeg er venstrehendt og når jeg bruker kniv og gaffel har jeg gaffelen i høyre hånd. Har aldri tenkt over at noen skal reagere på hvordan jeg spiser!  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høyrehendt og holder kniven i høyre og gaffelen i venstre, jeg har alltid gjort det, og har aldri tenkt over eller visst at det skulle være feil på noe måte. Nei, det kan jeg ikke begynne å bry meg om!

Anonymkode: a8dcf...dcf

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er høyrehendt og holder kniven i høyre og gaffelen i venstre, jeg har alltid gjort det, og har aldri tenkt over eller visst at det skulle være feil på noe måte. Nei, det kan jeg ikke begynne å bry meg om!

Anonymkode: a8dcf...dcf

Samme her, sånn har jeg også alltid gjort det, kunne ikke brydd meg mindre. Mannen min holder også gaffel i høyre hånd. Kan ikke forstå at noen skulle brydd seg om det.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke spiser på den amerikanske måten (først deler opp all maten, så legger bort kniven og spiser alle bitene bare med gaffelen i valgfri hånd) så kan heg ikke si at jeg er så rigid opptatt av om folk er venstre- eller høyrehendte.

Anonymkode: 6c06f...b18

Jeg gjør det :ler: Men tar meg sammen om jeg er i selskap da. Hjemme er det stort sett gaffel i høyre hånd som gjelder! 

Men sånn for å svare på spørsmålet, jeg hadde ikke tenkt over det et øyeblikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det korrekte er kniv i høyre og gaffel i venstre. Stammer ikke det fra den gang kniv (+ hender og skje) var det eneste bestikket man hadde? Kniven ble brukt som både kniv, gaffel og våpen, og folk flest er jo høyrehendte. Gaffel er en relativt ny oppfinnelse. 

Jeg er høyrehendt og spiser også "feil" med gaffel i høyre og kniv i venstre. Det er noen som reagerer negativt på det, men jeg har ikke sjans til å treffe munnen med gaffel i venstre. Så, heller irriterte middagsgjester enn gaffel i øyet.  

Anonymkode: 20190...d55

Skrevet

Jeg spiser med gaffel, men når jeg skal bruke kniven så må jeg bruke gaffelen med venstre for å skjære med høyre, og så lenge jeg holder kniven med høyre så går det helt fint å spise med venstre ... litt komplisert, men sånn spiser jeg mest naturlig, og jeg mener at ingen andre har noe med hvordan jeg bruker bestikket mitt :) finnes vel ingen riktig måte å bruke bestikk på :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...