Gå til innhold

Hvilken stigning på tredemølle? Tips til best mulig effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med en tilstand kalt popliteus (svært vondt i knehasen ved løping) og dette har preget løpingen min uavhengig av type sko jeg har benyttet meg av og til tross for at jeg trener variert og unngår løping på asfalt. Det eneste som fungerer for meg, er å løpe der det er lett stigning og i motbakker og gå der det går nedover ved løping i skogsterreng. 

Nå har jeg også funnet ut av at tredemølla ikke trigger vondtene. Fysio sier at det er i orden å ''løpe på'' dersom det ikke gjør smertene verre. Jeg har tidligere brukt mølla til intervaller og syntes det er greit å løpe på. Ingenting er likevel som det å løpe ute. 

Når jeg løper, har jeg minst på stigningsgrad 0,5 og av og til 1,0 og 1,5. Når jeg skal pushe på de siste intervallene, har jeg den gjerne på 6,0. 

Det jeg lurer på, er om hvorvidt jeg kan stille på mølla slik at effekten blir så lik den jeg får ved løping ute som mulig? 
Bør jeg ha på stigningsgrad over 1,5? 
Hva er dine erfaringer, råd og tips? :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest et sted (husker dessverre ikke hvor) om at en stigning på 1-2 tilsvarer det å jogge på flatt underlag ute. Så hvis jeg vil ha samme effekt som oppoverbakke, ville jeg hatt stigningsgraden høyere enn dette :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å ha den på ca. 2 når jeg kjører langkjøring, og tenker det 'tilsvarer' vanlig ute løpning ( selv om jo ingenting erstatter helt).

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) 

Skrevet

Jeg bruker å løpe på 1 med helling første kilometeren, deretter øker jeg til 2. Avslutter med siste kilometeren med 4 for å ta meg litt ekstra ut. 

Går regelmessig til fysioterapaut pga rygg, og han sier at 2 er bra nok stigning for å unngå vondter i knærne (jeg løp på meg et trøtthetsbrudd i kneet for 2 år siden pga jeg var så dum at jeg løp flere mil i uka uten helling....)

Skrevet

Kanskje det kan være en idé å variere stigningen litt i løpet av økten også?

Skrevet

Har brukt mølle til intervaller, har tidvis vondt i knærne. Gjør intervaller med 7, oppvarming og mellom intervallene m stigning 3,5. Men vi er ganske forskjellige, du løper for å løpe, jeg synes løping er kjempekjedelig og løper bare fordi det er bra for kroppen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...