Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S
Skrevet

Når dere feirer jul, blir det da slik som julen ble feiret i barndomshjemmene deres?

Vi har en tendens til å skjemme ungene bort til jul. Da får de ting de ønsker seg. Ikke bare en ting, men mange. De får lite ellers i året utenom bursdager og ferier. Det de får er ikke nødvendigvis så dyrt, men det er ting jeg har "samlet opp" i løpet av året at de ønsker seg.

Jeg kom til å tenke på at dette kan ha sin årsak i at i min oppvekst ble vi aldri bortskjemt. Ingen julestrømpe, adventskalender eller presang fra nissen og søsken.

Derfor får våre barn alt det jeg ikke fikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke vi barn enda..men jeg har ganske klare tanker for hvordan jeg kommer til å feire jul, når vi skal gjøre det i eget hjem!

De tradisjonene og verdiene jeg har med meg fra mine foreldre kommer jeg til å føre videre til mine barn. Jeg vil gjøre alt for at de skal få nyte de gode tradisjonene som mamma'n deres har vokst opp med.

Jula hjemme er noe jeg ser tilbake på med glede...mest av alt på grunn av den gode rammen som mine foreldre lagde rundt feiringen. Vi stelte fjøsen, og gikk med grøt til nissen på loven, vi gikk til kirken, og til besteforeldre med kaker. Middag klokka 17:00 presis (etter at vi hadde hørt kirkeklokkene fra verandan og ønsket hverandre god jul!), godt samvær under og etter måltid, gange rundt juletreet, opplesing av juleevangeliet, opplesing av julekort/brev og maaaaaange timer i sofaen med julekaker og julehefter!

Alle disse tingene holder jeg fast på...jeg krever fortsatt at mamma skal be julenissen henge opp julestrømpe til meg så jeg kan kose meg med snop når jeg skal se julemorgen på nrk!! :wink:

Jeg kommer til å videreføre alt som lar seg videreføre, og kanskje lage enda flere poster på programmet når vi en gang får egne barn! :)

Skrevet

Jeg har overført mange tradisjoner fra da jeg var liten, men har også plukket til oss noen nye.

Jeg elsker tradisjonsjulen jeg er vant til, vi fikk fex pakke fra nissen, det får ungene også. :)

Skrevet

Jeg har bare gode minner fra julen hjemme hos mor og far - og har valgt å gi mine unger de samme opplevelsene av julen som jeg selv var så heldig å vokse opp med. Noen nye tradisjoner har jeg lagt til selv, vi fikk f.eks. aldri gavekalender da jeg var barn. Det får mine unger hver jul.

Ellers så fører jeg videre tradisjoner fra min barndoms jul - med masse godt foran TV på julaften morgen, baker mye av de samme kakene som mor bakte og lager pinnekjøtt-middag med tilbehør når vi feirer julen hjemme. Jeg lager riskrem med rød saus til dessert hvert jul - selvom ungene mine ikke liker det noe særlig - det gjorde ikke jeg heller som barn :wink: - men som jeg gjorde, så spiser de det allikevel hvert år for å prøve å vinne en marsipangris som de egentlig heller ikke liker så veldig godt :ler:

Ungene mine er like meg - de elsker julen og har allerede begynt å glede seg :nisse:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Her i huset gleder vi oss også. De to store skal få kanin. Det er nok det jeg gleder meg aller mest til.

I tillegg får de Harry Potter DVD, Ratchet and Clank 3 og klær.

Stakkars mannen får klær. I år også, hehe.

Jeg gleder meg veldig til morgenen når ungene står opp og finner presang fra nissen og julestrømpene sine. De blir fortsatt overveldet og lykkelige over disse presangene. Som oftes er det noe de kan bruke litt tid på fram til middag og presangåpning.

Jeg gleder meg til å se på når de åpner presangene. Vi åpner en og en, slik at alle kan se og glede seg sammen.

Skrevet

Vi har ikke barn enda, men det er ingen tvil om at jeg kommer til å ha julen slik jeg er vant til hjemmefra. Hjemme feirer vi fremdeles jul slik vi alltid har gjort, med unntak av at julekalender (den var alltid hjemmelaget), julestrømpen og mat til julenissen har forsvunnet ettersom vi ble voksne. Mine barndomsjuler har alltid vært fantastiske, noen av de beste minnene jeg har, mest fordi vi er en sosial familie som elsker å tilbringe tid sammen, sitte utover natten og spille spill mens vi knasker julegodt. Selv om vi nok var litt bortskjemt med gaver er det ikke de jeg husker best, men det at vi var sammen, og slik håper jeg barna mine vil minnes julen også.

Skrevet

Nå har jeg ikke barn enda, men i motsetning til de fleste her vil det for meg bli viktig at de får med seg "våre" juletradisjoner. Ikke bare mine. Jeg antar at det for kjæresten min også finnes tradisjoner som er verdt mye for han, og de skal det da også tas hensyn til. Det er ikke bare mine tradisjoner som er viktig.

Jeg har alltid fått ting jeg har ønsket meg (fotoapperat da jeg var 11, Armanibukser da jeg ble større, My little pony når jeg var 5) Alle gavene er ikke det jeg husker best, men jeg husker vel mer ønskene som ble oppfylt, og den enorme gleden når man finner ut at papiret gjemmer noe man har virkelig lyst på :)

Moren og faren min er kløppere på julegaver, en blanding av fornuftig og artig :) Det er vel kanskje den tingen det blir viktigst at jeg får ta med meg inn i vårt fellesskap en dag, at det ikke er så dumt å måtte ønske seg ting, og siden kunne få dem.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta med meg så mange av barndommens tradisjoner, ikke fordi de var vonde, men fordi de ikke passer inn i det livet jeg lever nå. Jeg og mannne skal etablere våre egne, felles tradisjoner, og i år blir første året!

Noe av det jeg bærer videre er tradisjon med juletre, julestrømpe og adventskalender med gaver. Noe av det jeg kutter ut er kjøttmiddagen, kristenrelaterte symboler, stresset og overorganiseringen, den ekstreme julenedvasken og glorete innpakningspapir som ødelegger miljøet.

Skrevet

Om vi noen gang får barn, så kommer vi nok til å feire jul med besteforeldre, tanter og onkel. Annethvert år hos hver familie siden familiene våre bor i to forskjellige byer. Julestrømper og adventskalendere skal evt. unger få, disney om morran, tre nøtter til askepott klokka 11, julegrøt, pinnekjøtt, marsipangris og nisse kommer er nok tradisjoner vi vil føre videre. :wink:

Skrevet
Nå har jeg ikke barn enda, men i motsetning til de fleste her vil det for meg bli viktig at de får med seg "våre" juletradisjoner. Ikke bare mine. Jeg antar at det for kjæresten min også finnes tradisjoner som er verdt mye for han, og de skal det da også tas hensyn til. Det er ikke bare mine tradisjoner som er viktig.

Det er ikke alle som har spesielle tradisjoner hjemmefra. Bortsett fra maten har ikke familien til samboeren min noen egne juletradisjoner, det er dermed ingenting spesielt som er viktig for ham å ta med videre til våre barn. Men siden jeg er vant til tradisjoner blir det disse som blir ført videre uten at det betyr at jeg ikke tar hensyn til ham.

Skrevet

Hvis jeg noen sinne skulle få barn vil jeg gjerne føre mine tradisjoner, som er en balnding av de jeg har hjemmefra og mine egne, vidre. Som det å lese Tolkiens julebok lille julaften, mens man drikker kakao eller te.

Skrevet

Synes det er kjempekoselig med juletradisjonene. Det er en blanding mellom våre barndomstradisjoner og noe nytt. For ungene er det veldig viktig at ting foregår som de pleier, og det har mye å si for julestemningen min også. Foretrekker å kose oss i stedet for å vaske :wink: En viktig adventstradisjon er å lese "Julemysteriet" av Jostein Gaarder.

Skrevet

Det er også viktig for meg at vi skal skape tradisjoner for oss sjøl den dagen vi får barn, ikke bare videreføre tradisjoner fra en av sidene.

Nå er vi så heldige at juletradisjonene er nokså like i både min og mannens familie. Så vi har ikke de store utfordringene. En av dem løste vi i fjor - jeg er vant med gran som juletre, han er vant til furu. Kompromisset ble edelgran. :)

Skrevet

nå har jeg ikke hatt noen jul med barn enda, og i år blir det heller ikke men neste år derimot har jeg en på nesten ett år. jeg regner med at det blir sikkert mye sånn som jeg husker fra da jeg var liten. har egetnlig hatt fint i i jula når jeg har vært lite.

julekalender og litt julepynting peppekakebaking og sånt. akkurat hvordan det blir her vet jeg jo selvsagt ikke, men det er nok en god del jeg kommer til å føre videre.

en av de viktigste tingen for meg er at barna mine skal slippe og være hjemme med bare fulle foreldre rundt seg. de skal ikke grue seg fordi foreldrene drikker seg fra sans og samling. jeg har sluppet dette og jeg vil at også mine barn skal kunne glede seg til jul uten og være redd for fyll og krangling.

Skrevet

Hvis jeg en gang får barn kommer jeg til å prøve å føre noen av mine tradisjoner videre. som f.eks grøt med mandel lille julaften og strømpe til første juledag.

Skrevet

Vi er i startgropa for å feire jul i eget hjemm, og jeg har veldig lysst å ta med mange tradisjoner fra vår barndomm, og sammtidig lage noen nye.

Min kjære er nok ikke så opptatt av dette med tradisjoner, så sann sett er det vel helst "mine" tradisjoner som vil bli videreført

Men noen ting hører alltid med i julen synes jeg. Pynte juletreet lille julaftens kveld, mens man ser Grevinnen og hovmesteren. Strømpe og disney tegnefilmer julaftens morgen. 3 nøtter til askepott. Julegrøt om formiddagen (med rosiner). Pynte seg i bunaden. Kirkebesøk før julen ringes inn, familiemiddag, gaveåpning og hygge seg med spill og hverandre utover kvelden.

Og være hjemme hele 1.juledag.

Men en tradisjon jeg alltid har hatt, som jeg ikke kan videreføre når vi feirer her, er å gå på kirkegården og tenne lys på graven til mine slektninger. Men jeg har lurt litt på å kanskje tenne et eksra lys i vinduskarmen e.l. for å minnes dem litt ekstra på den måten.

-Smilepia-

Skrevet

Tar med noen tradisjoner - som at huset som står på hodet lille julaften når barna legger seg er ferdig pyntet som ved magi når de våkner. Julestrømpe og pakkekalender må med, og maten. Tre nøtter til askepott og adventstid med julekalender på barnetv.

Sambo sin familie har ingen andre tradisjoner en ribbe, så der er det lite å hente.

Ellers håper jeg på at det dukker opp noen egne tradisjoner etter hvert også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...