AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #1 Skrevet 3. juli 2016 Jeg har en times reisevei til jobb. Totalt vil jeg da være borte 10 timer daglig. Jeg er ganske ensom på ettermiddagens og i helgene, så jeg vurderer å skaffe meg hund. Men vil det være dyreplageri å la hunden være alene hjemme i 10 timer daglig? Anonymkode: f11fc...7da 2
Paeonia Skrevet 3. juli 2016 #3 Skrevet 3. juli 2016 Ja. Tenk om du ikke fikk gå på do i løpet av 10 timer hver dag. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #4 Skrevet 3. juli 2016 Ja det er altfor lenge. Og hvor skal den tisse? Anonymkode: c9121...c96
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #5 Skrevet 3. juli 2016 Jeg hadde skaffet meg en katt heller. Hunden vil jo ikke ha noe liv i ukene. Anonymkode: d8066...449 2
Gjest *Micki* Skrevet 3. juli 2016 #6 Skrevet 3. juli 2016 Her hadde jeg nok vurdert å skaffe en hundelufter, hundebarnehage eller kjørt bikkja til familie eller venner på morgenen før jobb.
Nasse1 Skrevet 3. juli 2016 #7 Skrevet 3. juli 2016 Ja, 10 timer i strekk vil jeg si er for lenge. Kanskje du kunne alliert deg med noen tenåringer eller studenter i nærområde som kunne tatt en lengre tur på ettermiddagen? Ellers, om du bor i en større by, kan du se om det finnes dagis for hunder, men vil jo koste en del. 1
Gjest uN91s Skrevet 3. juli 2016 #8 Skrevet 3. juli 2016 (endret) Ja, det synes jeg at blir alt for lenge. Det er utrolig trist og ensomt for en hund som egentlig er et flokkdyr å være alene i 10 timer per dag. En hund er ikke en gjenstand men et levende vesen som krever oppmerksomhet, kos, trim og læring. Det vil ikke hunden få nok av hvis den er alene så lenge. Hvis du derimot bor et sted med stor og inngjerdet hage med mulighet for hundedør eller lignende kan det nok gå fint om du har mer enn én hund slik at hundene får sosialisert seg når du er borte. En hund som er trent til å være alene en stund kan fint være alene et par timer hver dag, men det kan ikke overstige grensen for når hunden må ut, mates eller lignende. Endret 3. juli 2016 av uN91s
Fandenivoldsk Skrevet 3. juli 2016 #9 Skrevet 3. juli 2016 Ja, det er for lenge. Om du er borte 10 timer daglig så får du se etter hundebarnehage eller i alle fall en hundelufter som tar seg av bikka i løpet av dagen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #10 Skrevet 3. juli 2016 10 timer er ganske lenge. Hadde du klart å holde deg uten å tisse i 10 timer? Hunder er flokkdyr. Men, når de er hjemme alene så sover de faktisk ganske mye. Men det er fortsatt ikke bra for en hund å være alene så lenge. Du burde ha 2 hunder i det minste. Og noen som kan lufte hundene før du kommer hjem. Har du to hunder så er de roligere. Men, dopauser, det er problemet. 8 timer er maks for meg ihvertfall. Men, det finnes ingen fasitsvar. Men en ting er sikkert, chihuahua er ikke riktig rase for deg. De har så liten blære at de tåler ikke å være alene en hel arbeidsdag. Du må isåfall undersøke hva slags rase passer for deg og ditt liv. Jeg mener at familie med barn i skolealder er best egnet til å ha hund. For barna kommer ofte hjem fra skolen tidligere. Vi hadde hund fra da den eldste i søskenflokken var 10 år. Vi bodde 2 min unna skolen. Han fikk lov til å dra hjem og lufte hunden i matpausen. Da vi yngste barna ble eldre så fikk vi lov til å gjøre det. Ungdomskolen var like langt unna, motsatt vei. Samme greia. Da jeg begynte på videregående ble pappa ufør. Vi har hatt 8 hunder tilsammen. Hundene ble da luftet morgen, midt i skoletiden og da den første av oss kom hjem. Null problem. Ikke alle er så heldige som oss. Hadde vi ikke bodd så nærme så hadde vi ikke hatt hund. Jeg tror katt passer best for deg. Anonymkode: 3df43...602
Stars Skrevet 3. juli 2016 #11 Skrevet 3. juli 2016 Passer nå i ferien 2 hunder for søster, og jeg er borte fra 8.45 til minimun 16.45. (De er vant med 8.45-14-ish når barna er hjemme fra skolen.) Her har søster sørget for at svigermoren kommer innom midt på dag for å lufte dem mens jeg er på jobb, fordi det blir for lenge å være alene hele arbeidsdagen min. Så ja, det er for lenge å la en hund være alene 10 timer for dag. Hakket bedre med en katt, men jeg ser at den også er ensom nå når jeg er så lite hjemme. Jeg har flyttet inn hos søster, og er innom hjemme og slipper katten min inn/ ut et par ggr for dag, den er utrolig kosesyk når jeg er innom, den klarer seg fint altså, men det merkes godt på katten at hun savner å være mer sammen med meg.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #12 Skrevet 3. juli 2016 Skjønner ikke vitsen med å få en hund når du nesten ikke får tilbringe noe tid med den. Og syns det er rimelig dumt å skaffe seg en hund fordi du er ensom. Dessuten så er det for lenge for en hund å være alene. Anonymkode: 4f45d...3da 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #13 Skrevet 3. juli 2016 Jeg ville i alle fall aldri ha gjort dette! Anonymkode: cb2fa...b63
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #14 Skrevet 3. juli 2016 Ok det blir ingen hund😊 TS Anonymkode: f11fc...7da 4
Hvalen Skrevet 3. juli 2016 #15 Skrevet 3. juli 2016 Du skaffer deg ikke hund når du skal være borte 10 timer hver dag. Altså?
Gjest Tom/Loki Skrevet 3. juli 2016 #16 Skrevet 3. juli 2016 Ja, det er dyreplageri. Ingen dyr skal være alene i 10 timer.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #17 Skrevet 3. juli 2016 Du kan jo se på hvilke andre dyr som greier seg noen timer alene; katt f.eks, hetterotter, fugl, chinchilla/degus, kanin, ilder, rev (kreves både det ene og det andre å holde rev da). Anonymkode: bb27f...356
Anoia Skrevet 3. juli 2016 #18 Skrevet 3. juli 2016 Skaff deg heller to katter og sett opp katteluke til dem, da kan de holde hverandre med selskap og gå ut og inn som de vil.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #19 Skrevet 3. juli 2016 Synes nok at 8 timer er maks for en hund å være alene. Men det er nok mange som er hjemme lengre enn dette også.. De aller fleste av oss jobber jo rundt 8 timer hver dag, samt reisevei til og fra. Anonymkode: 8e134...90c 2
ArtyFarty Skrevet 3. juli 2016 #20 Skrevet 3. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men, det finnes ingen fasitsvar. Men en ting er sikkert, chihuahua er ikke riktig rase for deg. De har så liten blære at de tåler ikke å være alene en hel arbeidsdag. Du må isåfall undersøke hva slags rase passer for deg og ditt liv. Dette er jo bare tull. Blæra til en chi står jo i forhold til størrelsen på hunden, slik som med andre raser, så de kan holde seg like lenge om de er vant med det. 10 timer som utgangspunkt er for lenge. At det blir 10 timer en gang i mellom er slikt som kan skje, men når det er utgangspunktet og noe uforutsett skjer så blir det 12-13-14 timer. Hva om det skjer en ulykke, slik at man blir stående i kø. Bilen havarerer, må vente på bergingsbil, osv. Men det betyr ikke at du ikke kan få deg hund - for det finnes folk som kan hjelpe med å lufte og passe. Bor du i blokk? Kanskje bor det noen der som også er alene, som gjerne vil ha besøk noen timer om dagen. Verdt å sjekke ut 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå