AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #1 Del Skrevet 3. juli 2016 Hei! På sensommeren skal et av våre søsken gifte seg, og vi andre søsknene skal holde tale. Elker dvs jeg skal stå å holde talen. Men hva bør vi ha med? Tenker at en 3-4 min lang tale, inkl kunstpauser er absolutt max-lengde! Hvordan starter jeg? Kjære brudepar, og kjære søsken (navnet på vårt søsken) , eller bare kjære brudepar, eller kjære begge navn? Talen er jo i hovedsak til vårt søsken men vil jo si noen få ord til den nye livsledsageren også! Noen som kan komme med noen tips? Hva funker, hva funker ikke?? Har skrevet en tale vi var fornøyd med, men etter å ha lest "taleråd" rundt omkring fra profesjonelle får det meg til å føle at talen er teit og klein og dum rett og slett. Er redd for å drite meg ut, selv om jeg vil si på en pen måte at jeg fikk æren av å holde talen på vegne av oss søsken. Det er jeg som står og potensielt driter megut foran 140 gjester.... I tillegg hadde vi tenkt å lage en personlig gave til vårt søsken, som en del av talen og som vi vil overrekke like etter talen, hvordan gjørvidet? Det er en liten symbolsk ting som får plass på bordet, ikke større enn 10*10 cm, men poenget er å deledet ut da... Ikke før, ikke senere liksom... Noen gode råd til et overnervøst søsken? De andre har nektet å holde tale, så skal det bli tale må det bli meg.. Det nærmeste jeg kommer er fremlegg på vgs og høyskole, ellers har jeg aldri stått foran folk på det viset... Ja jeg vet jeg må se over hodene på gjestene om jeg vil unngå øyekontakt 😉 På forhånd mange takk for råd! Anonymkode: b5506...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 3. juli 2016 #2 Del Skrevet 3. juli 2016 Du bør starte med kjære brudepar. Selv om talen er mest til søskenet, så er det jo i anledning bryllupet! Ta med en eller to morsomme, søte eller viktige historier fra oppveksten deres, si noe pent om ditt søsken slik vedkommende er i dag og hvor mye dere setter pris på ham/hun, si noe pent om partneren og ønsk ham/hun velkommen til familien, be dem passe godt på hverandre og ønsk dem lykke til, avslutt med gaven. Og se på brudeparet, dine søsken og forsamlingen. Ta øyekontakt - ikke "overse" publikum. Ved å se på folk opplever de at du snakker til dem, ikke over dem. Og du driter deg ikke ut. For det første husker ingen taler etterpå, og for det andre aner de ikke hvordan du hadde forestilt deg at talen skulle vært. De ser bare resultatet, og du skal gjøre rimelig mye rart for at folk skal reagere. Da snakker vi besvime, banne, skjelle ut noen eller miste gaven i hodet på brudeparet... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Byjenta! Skrevet 3. oktober 2016 #3 Del Skrevet 3. oktober 2016 Vi er 4 søsken , 3 søstre og 1 bror. Når broren min gifta seg sto vi 3 søstrene og holdt tale litt sånn annenhver gang sammen, fortalte noen morsomme historier og minner vi hadde opplevd med han. Og ønsket hans kone velkommen inn i familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå