lissi2 Skrevet 3. juli 2016 #1 Skrevet 3. juli 2016 Jeg har et tomt liv. Ingen kjenner meg, og jeg kjenner ingen. Jeg vil gjerne få et liv sånn som andre har, og derfor få leve litt. Jeg er veldig ung, tiden går og hele ungdomstiden min har gått til å være hjemme med meg selv for et meste. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre endringer for jeg har ingenting. Har gått vgs, men ikke vitnemål. Strøik i flere fag. Kan ikke få jobb siden jeg aldri har hatt jobb før, og ingen vil ha en på min alder som aldri har hatt jobb før. Da lurer de på om det er noe galt med meg eller om jeg er lat, spør kanskje om et vitnemål for å se fravær og det var ikke så bra på meg fra vgs. Nå har jeg bare litt tid til å finne en plan som mamma sier. Får ikke bo hjemme siden jeg ikke går på skolen, ikke gjør noe. Det forstår jo jeg godt egentlig. Jeg vil ikke på gata, vil ikke på nav og ende opp i et crack hull.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #2 Skrevet 3. juli 2016 En person uten ingenting...? Er det mulig da? Anonymkode: 6dbb2...088 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #3 Skrevet 3. juli 2016 crack hull - er det sånn å forstå at du bruker kokain (crack)? I så fall må jo avvenning være førsteprioritet Anonymkode: 037a7...250 1
Stars Skrevet 3. juli 2016 #4 Skrevet 3. juli 2016 Da burde du legge en plan om å fullføre vgs, og bli kjent med medelever. Melde deg på en fritidsaktivitet (trening, kor, noe hobbyrelatert) slik at du får venner. Når du har fullført vgs så må du studere videre, finn en utdanning som passer deg, og som det er realistisk at der er ledig jobber i etter endt utdanning. Å bli student, og møte andre som har lyst å studere det samme som deg gjør det lettere å få et sosialt liv med. Flyttet 60 mil for å studere, og kjente ingen da jeg startet på studiet, men fant mange nye venner både på min linje, og på andre linjer fordi vi bodde på hybel sammen, samt deltok på aktiviteter på studenthuset. Å studere på en plass med lite studentmiljø tror jeg kan være lurt når du vil ha nye venner. Da er det mange i samme båt som deg. Studerer du åpne fag på store plasser, er det sannsynligvis vanskeligere for å komme i kontakt med andre, da flere har et liv med venner og bekjente der, og ikke er interessert i å mingle så mye med medstudenter. Se på tilbudene på små høyskoler, f.eks Sogndal, Ålesund, Volda, Kongsberg, Hønefoss, Bø i Telemark osv. Flytt på deg og "start på nytt". 1
himmeloghav Skrevet 3. juli 2016 #5 Skrevet 3. juli 2016 10 minutter siden, lissi2 skrev: Jeg har et tomt liv. Ingen kjenner meg, og jeg kjenner ingen. Jeg vil gjerne få et liv sånn som andre har, og derfor få leve litt. Jeg er veldig ung, tiden går og hele ungdomstiden min har gått til å være hjemme med meg selv for et meste. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre endringer for jeg har ingenting. Har gått vgs, men ikke vitnemål. Strøik i flere fag. Kan ikke få jobb siden jeg aldri har hatt jobb før, og ingen vil ha en på min alder som aldri har hatt jobb før. Da lurer de på om det er noe galt med meg eller om jeg er lat, spør kanskje om et vitnemål for å se fravær og det var ikke så bra på meg fra vgs. Nå har jeg bare litt tid til å finne en plan som mamma sier. Får ikke bo hjemme siden jeg ikke går på skolen, ikke gjør noe. Det forstår jo jeg godt egentlig. Jeg vil ikke på gata, vil ikke på nav og ende opp i et crack hull. Er du ung er det håp! Ta opp fag og fullfør videregående eller be om hjelp på nav til å skaffe jobb. Arbeidsgivere prioriterer unge arbeidssøkere. Det virker som du gir opp for lett.
Paeonia Skrevet 3. juli 2016 #6 Skrevet 3. juli 2016 Som mange over her sier - ta opp igjen fag eller søk om å ta ny linje på vgs. Da kan du fullføre et vitnemål og samtidig bli kjent med nye mennesker
Tibbie Skrevet 3. juli 2016 #7 Skrevet 3. juli 2016 Du får nok lett en jobb selv om du ikke har jobberfaring eller var et skolelys, men det blir jo ingen luksusjobber Kanskje søke jobb i et vikarbyrå for barnehager, som renholder, på et kjøkken... Det er mange som er så desprerate etter folk at de tar hvem som helst. Så når du har jobbet der litt, har du arbeidserfaring så du kan søke på en mer tiltrekkende jobb. Forhåpentligvis jobber det andre på din alder der du får jobb, så får du kanskje litt av den sosiale biten også. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #8 Skrevet 3. juli 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: crack hull - er det sånn å forstå at du bruker kokain (crack)? I så fall må jo avvenning være førsteprioritet Anonymkode: 037a7...250 det er et sted de putter natrkomane og halkoholikere som er gratis, herberge, brukte det bare som et utrykk Anonymkode: d346e...966
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #9 Skrevet 3. juli 2016 37 minutter siden, StudentLise skrev: Som mange over her sier - ta opp igjen fag eller søk om å ta ny linje på vgs. Da kan du fullføre et vitnemål og samtidig bli kjent med nye mennesker Jeg er for å være ærlig mer opptatt av råd til å finne en jobb nå. Formulerte meg nok litt feil, for jeg er egentlig ikke så interissert i videre utdanning ( dette vil ta meg årevis å ta opp fag, og jeg har bestemt meg for å ikke tenke på at det er noe jeg skal gjøre, for det er noe som ikke kommer til å bli noe av uansett, fordi jeg egentlig ikke gidder, så jeg lar det der være.) , men noe å holde meg i gang med og slik at jeg kan klare meg selvstendig. Tenkte på noe her i byen min. Anonymkode: d346e...966
Stars Skrevet 3. juli 2016 #10 Skrevet 3. juli 2016 (endret) Må da være mye bedre å bare få tatt en utdanning nå mens du er ung?! Å skaffe seg en jobb betyr at du må legge ned en del innsats, jobber kommer ikke rekende på en fjøl. Let etter ledige stillinger, sett deg inni jobben og forklar i søknaden hvorfor du skal få den (ikke bare skriv at du trenger en jobb...) Arbeidsgivere er ute etter noen som er interesserte i den aktuelle stillingen og som kan være med på å gjøre bedriften hans mer lønnsom, og som viser dette i søknaden/ når en har kontakt, de er ikke ute etter å bare gi jobben til noen som trenger den for å slippe å bli kastet ut hjemmenifra. Endret 3. juli 2016 av Stars 1
Fixer'n Skrevet 3. juli 2016 #11 Skrevet 3. juli 2016 Søk på jobber i butikker og bensinstasjoner, får du sommerjobb nå og er flink så kanskje du får fortsette utover høsten. Brått blir det full jobb på deg.
ajarRun Skrevet 3. juli 2016 #12 Skrevet 3. juli 2016 Hvor gammel er du? Crack er veldig lite vanlig i Norge, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Kanskje du burde begynne med en aktivitet?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #13 Skrevet 3. juli 2016 Ikke sikkert NAV er så ille, de har jo gjerne kurs der og tilbud om praksisplasser f.ex. Jeg fikk praksisplass på et bibliotek gjennom NAV og endte opp med å bli tilbydt jobb etterpå, gikk så et kurs til gjennom NAV og hadde praksis i forbindelse med det på et bibliotek i en annen by, og fikk jobb der også. På denne måten kan du jo finne ut mere hvaslags jobber du passer til. Om de fortsatt holder på med slike arbeidsmarkedstiltak da, er en stund siden jeg var i den situasjonen. Anonymkode: af721...974
Paeonia Skrevet 3. juli 2016 #14 Skrevet 3. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert NAV er så ille, de har jo gjerne kurs der og tilbud om praksisplasser f.ex. Jeg fikk praksisplass på et bibliotek gjennom NAV og endte opp med å bli tilbydt jobb etterpå, gikk så et kurs til gjennom NAV og hadde praksis i forbindelse med det på et bibliotek i en annen by, og fikk jobb der også. På denne måten kan du jo finne ut mere hvaslags jobber du passer til. Om de fortsatt holder på med slike arbeidsmarkedstiltak da, er en stund siden jeg var i den situasjonen. Anonymkode: af721...974 Dette holder de fortsatt med på. Alternativt kan du tilby deg å prøvejobbe der du søker jobb. En bekjent gjorde det og fikk jobb. Det viser at du virkelig vil ha jobben, samtidig som arbeidsgiver ser hva du er god for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå