Gå til innhold

Å ikke utsette ting

Anbefalte innlegg

Gjest tunk1966
Skrevet

Mange drømmer om å gjøre ord til handling. Det en mental prosess med mange tanker, drømmer og ønsker. Kanskje noe av det vanskeligste å få til for mange mennesker. Mitt favorittuttrykk har i mange år vært ”Godt gjort er bedre en godt sagt”. Sagt på en annen måte å omsette ord til handling.

Fredag den 13 - 2013 var en særdeles trist dag. Min gode venn gjennom mange år Gunnar druknet i en tragisk ulykke. Gunnar var han en mann av få ord, men med et stort hjerte, særedels raus som person og i stor grad opptatt av å gi og ikke å få. Han brukte å si – BARE GJØR DET – på sin klingende og sjarmerende bergensdialekt.

Hytta til Gunnar var en møteplass for det gode kameratskap, en møteplass for gode samtaler, en møteplass for gode opplevelser og en møteplass der man skape nye varige minner. Det var på fisketur i vannet ved hytta han druknet.

I den samiske bygda Lahpoluppal i Finnmark bor Mikke og hans familie. Mikkel bor like ved hytta til Gunnar. Mikkel og Gunnar var gode venner. Mikkel er flink med ord og dagen etter fortale Mikkel meg om et Samisk ordtak som sier at: Når dagen er din, da nytter det ikke å gjøre noe som helst. Da er det bestemt. Fredag den 13 var Gunnar sin dag og våre dager kommer også. 

Min gode venn Morten var på samme båttur som Gunnar, men det var ikke Morten sin dag, han druknet ikke. Og takk og pris for det.

Å bare gjøre det trenger ikke være de store tingene, men det kreves at man tenker på det. Det er kanskje flåsete å si at man må være flinkere å ringe en venn, eller å gi en klem til din søster eller pappa.

Det gikk en TV-reklame for noen år siden: Et jaktlag var i skogen og jaktet på elg. Der hadde delt seg og gikk hver for seg. En av guttene hørte det raslet i skogen og hadde fingeren på avtrekkeren. Bare tiendeler før han skulle skyte ringte mobiltelefonen til kompisen. Han som raslet i skogen og nesten ble skutt av sin kamerat – han ropte ” Gutter – jeg skal bli pappa”.  Moralen var: Livet forandrer seg, men man vet aldri når. Han kunne blitt skutt, men ble istedenfor pappa.

Derfor, tilbake til Gunnar og til Mikkel. Man vet aldri når det er DIN DAG – ikke vent for lenge – BARE GJØR DET.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin og viktig påminnelse :blomst: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...