Gå til innhold

Ulovlig rase på besøk i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer skal flytte til Sverige. Han er svensk og jeg er norsk. Mener å ha hørt at amstaff fortsatt er lovlig i Sverige og siden dette er en av de mest fantastiske rasene jeg vet om så vurderer vi derfor å anskaffe oss en hund av denne rasen når vi har fått flyttet

Men så begynte vi å diskutere. Hva når jeg skal på besøk til familie og venner i Norge? Kan jeg da ha med meg hunden? Det samme om jeg vil være med samboeren min på langtur (han kjører vogntog i Norge og Sverige)  Det blir uaktuelt for meg å skaffe meg en hund dersom den ikke kan være med meg når jeg farter rundt. 

Anonymkode: 03743...6dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har papirer på at hunden er svensk og at du bor i Sverige, går det helt fint. Jeg har venner med amstaff som har besøkt med mange ganger, har aldri hatt problemer med det. Mange norske amstaff-eiere velger også å skaffe papirer fra svenske dyrleger på at hunden ikke er en amstaff, men det er litt risikabelt.

Anonymkode: eb8da...4d4

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har papirer på at hunden er svensk og at du bor i Sverige, går det helt fint. Jeg har venner med amstaff som har besøkt med mange ganger, har aldri hatt problemer med det. Mange norske amstaff-eiere velger også å skaffe papirer fra svenske dyrleger på at hunden ikke er en amstaff, men det er litt risikabelt.

Anonymkode: eb8da...4d4

Takk

Har ikke noe ønske om å lyve om hva slags rase det er og slikt, for det kan bare gjøre alt verre om det blir oppdaget. Og jeg er en elendig løgner :P 

Men så lenge det holder med at jeg har papirer på at hunden er svensk og at jeg bor i Sverige, så slipper man jo å lyve

Skrevet

Er greit å vite hva man snakker om før man svarer så bastant. Nei det er ikke lov. Om de ser imellom fingrene hvis du treffer på en politibetjent er noe annet, men du har ikke lov til å ta med en ulovlig hund på ferie i Norge. 

Sitat

Forbudte hunder kan ikke være med utenlandske eiere på ferie i Norge, eller delta på hundeutstillinger her.  

https://www.politi.no/tjenester/tillatelser/skaffe_hund/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Æsj da :( da blir det ikke amstaff på oss likevel 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...