Silfen Skrevet 3. juli 2016 #21 Skrevet 3. juli 2016 Jeg er ikke så fisefin, så her får folk gå med sko inne om de vil. Selvsagt, er de full i gjørme og snø, så gjør man det jo ikke, men normale, tørre sko, seff. Gjør det selv også, sko hjemme, helt normalt i min verden. Er faktisk mer irriterende når det kommer folk og jeg sier, bare behold skoene på og de uææ uææ, må jo av og så sutrer de etter 10 minutter over at det er så jævla gulvkaldt. Jeg sa behold de på, liksom. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #22 Skrevet 3. juli 2016 Jeg foretrekker at folk går med uteskoene inne, fremfor at de skal gå barbeint. Da er det nesten så det klikker for meg hvis noen gjør det. Anonymkode: 94d6b...3e7 2
GammelKaktus Skrevet 3. juli 2016 #23 Skrevet 3. juli 2016 Her i huset så skal man av med skoene før man kommer inn. Noe annet er uaktuelt, og jeg er ikke redd for å gi beskjed. Er man barbeint får man låne sokker, er ikke fan av bare føtter for å si det slik. Har ei venninne som har gått med en metallskinne i skoen og hun har fått beholdt skoene på, da har hun brukt slike plasthetter til skoene som jeg har liggende til vanskelige tilfeller. 😁 2
Silfen Skrevet 3. juli 2016 #24 Skrevet 3. juli 2016 Hehe, så du tvinger på folk sokker? Folk er så sære. 7
Dr. A. Kula Skrevet 3. juli 2016 #26 Skrevet 3. juli 2016 Stor forskjell på fottøy og vær. Om jeg skal i selskap og det er tørt på bakken, kan jeg godt ta på finskoa hjemme og bruke de i selskapet, etter først å ha tørket godt av på matten. Finskoa er glatte og evt småstein fjernes på matten. Det er jo også da vanlig kort vei fra hjem til bil til vertskap. Jeg går ikke inne med sko, heller ikke tøfler etc. men trør gjerne inn uten å ta av sko om jeg har glemt noe og bare skal hente, evt sette fra meg handleposer på kjøkkenet og skal ut igjen. For meg er huset en bruksgjenstander og ikke en pyntegjenstand. Over tid blir det riper i parkett, sprekker i fliser etc. Joda man kan være påpasselige og utsette slitasjen, men jeg vil ikke leve i et glasshus og være "gissel" i eget hjem. Jeg lar besøk og håndtverkere (for orientering om oppdrag) komme inn med sko om det er tørt og greit. Jeg tar likevel hensyn og tar av sko på besøk hos andre (om annet ikke er sagt), men det har nok hendt i tidligere tider at jeg har trådt "rett inn". Men aldri med skitne sko og alltid brukt dørmatte. Folkeskikk kommer fra tillærte (u)vaner, så hva man er vandt med spiller stor rolle på definisjonen av begrepet. Men jeg vil heller vise hjerterom i hjemmet enn et (tilsynelatende) perfekt ordnet hus. 1
GammelKaktus Skrevet 3. juli 2016 #27 Skrevet 3. juli 2016 9 minutter siden, Silfen skrev: Hehe, så du tvinger på folk sokker? Folk er så sære. Hehe, tvinger de ikke på... 😂 Spør om de vil ha med et overbevisende tonedfall. De fleste jeg kjenner er like sære som meg så de vil helst ha på seg sokker hvis de går uten sko.
Carrot Skrevet 3. juli 2016 #28 Skrevet 3. juli 2016 Jeg kjemper med dette da det for deler av min familie er uhørt å ta av seg sko og gå i sokker på besøk mens for en annen del er det uhørt ikke å gjøre det - kulturforskjeller kan være veldig vanskelig. Bosatt i Norge er det å ta av sko mer vanlig enn å beholde dem på, i UK ser de rart på meg når jeg av vane tar av sko Ufint og respektløst er det dog først om man bes om å ta av og velger beholde på syns jeg. 1
Feyfeyhey Skrevet 3. juli 2016 #29 Skrevet 3. juli 2016 (endret) Den 7/3/2016 at 13.52, exictence skrev: . Den 7/3/2016 at 13.56, WubWub skrev: . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 2
WubWub Skrevet 3. juli 2016 #30 Skrevet 3. juli 2016 Et øyeblikk siden, H.T.S skrev: Manerer kommer ann på hvor man er det. Bor i Wales, her er det mer normalt å beholde skoene på, tar man de av blir man sett litt rart på. Om en vert er så sta at de kaster folk ut fordi de beholder skoene på, så lar jeg heller være å komme, slike folk gidder jeg ikke, foretrekker mer avslappede mennesker. Man kan være avslappet til tross for at man forventer normal folkeskikk hos gjester. Det handler ikke om stahet men om respekt og hensyn. Folk som bare tar seg til rette i andres hjem og ikke bryr seg om sosiale kodekser bør holde seg hjemme , ja. Det er jeg enig i. 2
Dr. A. Kula Skrevet 3. juli 2016 #31 Skrevet 3. juli 2016 10 minutter siden, WubWub skrev: Man kan være avslappet til tross for at man forventer normal folkeskikk hos gjester. Det handler ikke om stahet men om respekt og hensyn. Folk som bare tar seg til rette i andres hjem og ikke bryr seg om sosiale kodekser bør holde seg hjemme , ja. Det er jeg enig i. Problemet er ikke å forholde seg til sosiale kodekser, men at disse ikke er universelt like. Det er like uhøflig å hive folk ut pga brudd på egen oppfatning (som alternativ til å opplyse om egen fortolkning av gitte kodeks). Respekt går begge veier. Den som bare ser egen folkeskikk som den rette har igrunnen veldig dårlig syn. 2
Chizue Skrevet 3. juli 2016 #32 Skrevet 3. juli 2016 Ingen får gå med sko på inne hos meg. Dette fordi jeg leier en leilighet med ny parkett gulv og jeg vil helst ikke at det skal komme hakk og riper i dette gulvet. Jeg driter i om vennene mine fryser på bena, de får ta med seg ullsokker.. Min leilighet; Mine regler som gjelder. Hva du gjør hjemme, er helt opp til deg, men ikke tro at du skal få lov å gjøre det samme du gjør hjemme hos meg. Ikke får venner lov å ta med seg hund heller. Er de så dum å tar med seg hunden når de skal på besøk til meg, må hunden fint vente ute selv om det høljer ned.... Har allergi.
WubWub Skrevet 3. juli 2016 #33 Skrevet 3. juli 2016 11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Problemet er ikke å forholde seg til sosiale kodekser, men at disse ikke er universelt like. Det er like uhøflig å hive folk ut pga brudd på egen oppfatning (som alternativ til å opplyse om egen fortolkning av gitte kodeks). Respekt går begge veier. Den som bare ser egen folkeskikk som den rette har igrunnen veldig dårlig syn. Nei jeg vil ikke si det er uhøflig å hive ut folk som ikke respekterer at i andres hjem så er det andre regler enn man har hjemme. Om du vil bruke utesko innendørs i ditt eget hjem er din sak og det skal ikke jeg legge meg opp i det, men i mitt hjem skal UTEsko av da gulvet mitt er ganske dyrt og jeg ønsker ikke slitasjeskader/riper. Ellers så forventer jeg at alle over 13 år vet at utesko skal av innendørs. Mistenker manglende oppdragelse hos alle over 13+ som ikke har lært seg dette. Det er kanskje ikke en universal regel nei men slik er det i de fleste hjem i Norge. Utesko inne er for meg like frekt som å snoke rundt i vertens skuffer på soverommet. Dette er uskrevne sosiale kodekser som man bør og skal vite. 1
Dr. A. Kula Skrevet 3. juli 2016 #34 Skrevet 3. juli 2016 37 minutter siden, WubWub skrev: Siteringstull 4 minutter siden, WubWub skrev: Nei jeg vil ikke si det er uhøflig å hive ut folk som ikke respekterer at i andres hjem så er det andre regler enn man har hjemme. Om du vil bruke utesko innendørs i ditt eget hjem er din sak og det skal ikke jeg legge meg opp i det, men i mitt hjem skal UTEsko av da gulvet mitt er ganske dyrt og jeg ønsker ikke slitasjeskader/riper. Ellers så forventer jeg at alle over 13 år vet at utesko skal av innendørs. Mistenker manglende oppdragelse hos alle over 13+ som ikke har lært seg dette. Det er kanskje ikke en universal regel nei men slik er det i de fleste hjem i Norge. Utesko inne er for meg like frekt som å snoke rundt i vertens skuffer på soverommet. Dette er uskrevne sosiale kodekser som man bør og skal vite. Jeg reagerer bare på at du vil hive ut gjester som uvørent trør inn med sko, i stedet for å beskytte dem fint om å ta disse av sa det er reglene der. Om de da nekter å følge oppfordringen er jeg så enig i din reaksjon. Forøvrig trenger det ikke mangle på oppdragelse angående 13+ åringer. Det er bare andre rammer i oppdragelsen, ref ulik kodeks. Forøvrig viser du liten toleranse overfor andre. "Assumptions is the mother of all fuck-ups" 2
Carrot Skrevet 3. juli 2016 #35 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, WubWub skrev: Man kan være avslappet til tross for at man forventer normal folkeskikk hos gjester. Det handler ikke om stahet men om respekt og hensyn. Folkeskikk? Poenget er vel mer at akkurat det med sko ikke har noe med folkeskikk å gjøre? Man kan fint være veloppdratt og høflig selv om man beholder skoene på basert på at der man kommer fra er normalt, folkeskikken kommer inn dersom man blir gjort oppmerksom på at verten ønsker dem av og man ikke etterkommer det ønsket. Når der er sagt er det folkeskikk og respekt den andre veien også som vert overfor sine gjester... 3
WubWub Skrevet 3. juli 2016 #36 Skrevet 3. juli 2016 49 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Jeg reagerer bare på at du vil hive ut gjester som uvørent trør inn med sko, i stedet for å beskytte dem fint om å ta disse av sa det er reglene der. Om de da nekter å følge oppfordringen er jeg så enig i din reaksjon. Forøvrig trenger det ikke mangle på oppdragelse angående 13+ åringer. Det er bare andre rammer i oppdragelsen, ref ulik kodeks. Forøvrig viser du liten toleranse overfor andre. "Assumptions is the mother of all fuck-ups" Fra min side er det ikke ønskelig med besøk av noen som har som grunnholdning at man bare kan buse inn i noens hjem uten omtanke og som også mener at de heller vil være hjemme enn å ta av seg utesko inne når man er gjest i et annet menneskets hjem. For all del om man vil trampe rundt med utesko hele dagen så gjør du det; Så lenge det ikke er i mitt hjem. Jeg har 2 små regler. Om man ikke greier innrette seg etter de så har jeg heller ikke lyst at vedkommende besøker meg. Ellers så kan folk gjøre stort sett som de vil å ta seg til rette enten de vil mixe seg en drink fra baren, fyre opp grillen på verandaen å lage noen burgere, ta mat fra kjøleskapet, skru på pcen/ps4 så sitte game, legge seg til å sove på gjesterommet, ta seg en dusj eller sette på en kaffekanne alt uten å spørre om lov. Men som sagt, jeg tolererer ikke å bli brukt som en dørmatte i mitt eget hjem når jeg er så gjestfri som jeg er. Man skal ikke tolerere intoleranse for det er nettopp intolerant det ville vært om de ikke respekterte meg nok til å følge to helt vanlige standard regler som gjelder i de fleste hjem. Heldigvis har jeg aldri hatt besøk av noen som nekter ta av seg uteskoa eller som snoker rundt i skuffene mine. Selv på de store treningssenterne står det med store skilt ved inngangsdøren "UTESKO SKAL ALLTID AV INNENDØRS". Om du ikke følger denne regelen blir du hivd på hue og ræva ut, velfortjent.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #37 Skrevet 3. juli 2016 Noen som kommer på besøk til meg tar av skoene på utsiden og setter de ute, ikke i gangen min. Det synes jeg er snålt og jeg skjønner ikke hva som er ekkelt med barbeint. Jeg går barbeint hele sommern. Kan jo ikke ha sokker i sommersko. Det er for varmt til å bruke sokker på sommern. Jeg ser helst at folk ikke bruker sko inne hos meg, men hvis det er selskap så kan pensko være på. Anonymkode: d992f...0e1 4
melatonin Skrevet 3. juli 2016 #38 Skrevet 3. juli 2016 2 timer siden, exictence skrev: Det er jo faktisk helt utrolig frekt. Å ikke ta hensyn til andres hjem, derimot nøye med sitt eget. Kjenner også noen sånne. Det er heller viktig å være nøye med andres ting, er mitt syn. Jeg er enig. Det hender seg jeg ber folk bare gå igjennom hvis vi skal rett ut på terassen eller om de har pensko med glatt såle som de tørker av på matta så jeg er ikke helt nazi. Men våte vintersko synes jeg er en selvfølge at folk tar av seg med engang de kommer inn! Men noen må valse litt rundt først.. 😡 1
WubWub Skrevet 3. juli 2016 #39 Skrevet 3. juli 2016 5 minutter siden, Carrot skrev: Folkeskikk? Poenget er vel mer at akkurat det med sko ikke har noe med folkeskikk å gjøre? Man kan fint være veloppdratt og høflig selv om man beholder skoene på basert på at der man kommer fra er normalt, folkeskikken kommer inn dersom man blir gjort oppmerksom på at verten ønsker dem av og man ikke etterkommer det ønsket. Når der er sagt er det folkeskikk og respekt den andre veien også som vert overfor sine gjester... Det er en vanlig uskreven høflighetsregel i store deler av Norge. Kanskje det ikke er så vanlig på bygda? Jeg syntes ikke det er høflig å gå inne med sko som kan ripe opp parketten, sette merker eller føre til slitasjeskader. For ikke snakke om hvor underlagene til disse skoene har vært? Offentlig toalett? Hvor mange spytt klyser har skoene tråkket på? Tyggegummi under sålen? Små stein i såle mønsteret? Hundedritt? Nei. Det er en grunn til at det kalles utesko. 3
Katten.2.0 Skrevet 3. juli 2016 #40 Skrevet 3. juli 2016 Vil man inn så etterlater man skoene i gangen. Unntak kan være om de har det supertravelt, at man skal bære noe ut eller at man gir beskjed om annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå