Gå til innhold

Ta av seg uteskoene når du skal inn til noen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes at man må ta av seg uteskoene når man skal inn til noen. Selv om det er et fint besøk, eller hva som helst. Hvis man vil ha sko på, får man ta med seg skifte sko til å ha på inne.

Her forleden hadde vi besøk av et vennepar der de bare gikk inn i stuen uten å ta av seg skoene de hadde gått med ute. Jeg så på min mann at han så ganske snurt ut pga dette. Jeg synes og det er respektløst. 

Har tenkt på at jeg kunne sagt det på en grei måte, men ble litt perpleks der og da.

Det var en vellykket kveld, vi lo og koste oss. Vil ikke gjøre det til noen big deal, men kjenner at det irriterer meg litt. Synes det er hensynsløst å gå inn i et annet hjem med utesko på.

Ville aldri gjort det selv. Ville du?

Hvis du er en sånn som ville gjort det, ville du gjort det hos deg selv? Tenker du ikke på at du tar med deg inn skit utenfra, kanskje grus som skraper opp ting. Selv om du ville gjort det hos deg selv, hvorfor gjør du det hos andre når du vet at noen sikkert ikke liker det?

De tenkte ikke på det, men det er så rart. Jo, de må jo ha tenkt. Den ene sa mens hun lo; disse (skoene) kan jeg vel bare ha på. Jeg rakk ikke svare eller si noe som helst. Hun ventet ikke på svar, gav meg bare en vertinnegave og valset rett inn. 

Endret av exictence
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Jeg gjør ikke dette selv fordi jeg synes det er slitsomt å gå med sko på i mange timer og jeg er såpass høy at jeg har ikke noe forhold til stilethæler og høyhælte sko slik mange andre kvinner har. MEN; de gangene noen har gått med sko inne hos meg har dette som regel vært pensko, altså ikke joggesko eller andre typer sko man bruker i det daglige ute. Pensko har som regel glatt såle og er derfor ikke full av skitt på samme måte som andre sko med mønster under (for bedre grep) og bringer derfor ikke med seg masse skitt inn. Med andre ord så plager det ikke meg. Jeg har også hund og småbarn og det tar med mye mer skitt inn, enn noen som en tilfeldig gang har på finsko under en fest.  

Endret av noe tilfeldig
Skrevet
Et øyeblikk siden, H.T.S skrev:

Her er det helt normalt å beholde sko på, så ville ikke ofret det en tanke.

Æsj! Så du synes det er helt ok å dra med seg inn andres spytteklaser (mange av de på veien), kattebæsj og annet dritt? Håper du ikke har små barn som krabber rundt....Helt uaktuelt å gå inn med sko her, og sier alltid i fra! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det vel "normen" at man ikke går med utesko inne. Så da tenker jeg man tar av seg skoene med mindre man får beskjed om noe annet. Eller spør om man kan beholde de på, og da respekterer svaret man får.

Anonymkode: 63013...0c0

• Liker 13
Gjest Tom/Loki
Skrevet

Tar av meg skoene, med mindre jeg får beskjed om noe annet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om sommeren så tenker jeg det er ganske normalt å beholde skoene på inne. Ville vel ikke gjort det hos andre kanskje, men jeg trasker ut og inn av huset og  hagen etc. med sko når det er tørt og fint.

Anonymkode: c708e...eb0

• Liker 3
Skrevet

I Norge tar vi av oss skoene, og eventuelle pensko er med i en pose eller veske slik at man skifter. Utesko er ute, innesko er inne. I andre land tasser de inn med sko, og noen av disse landene elsker også vegg til vegg teppe. Forstå det den som kan, for det er en grusom kombinasjon

• Liker 19
Skrevet
11 minutter siden, H.T.S skrev:

Her er det helt normalt å beholde sko på, så ville ikke ofret det en tanke.

Her blir det sett på som uhøflig så jeg ville hivd deg ut uten å ofre det en tanke ;)

Selv har jeg alltid med pensko som er ment for innebruk når jeg skal i selskap.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Den 7/3/2016 at 12.21, RaraAvis78 skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Den 7/3/2016 at 12.30, WubWub skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
Skrevet

Her vi bor og blant våre venner, familie og bekjente er det ikke vanlig å gå inn med utesko. Utesko er skitne og drar skitt inn i huset. Hadde noen kommet inn her med utesko på så hadde jeg bedt dem på høflig vis om å ta av seg skoene. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, H.T.S skrev:

Støvsuger er en fin bil.

Brom brom! 🚗

Hos oss tar de fleste av seg skoene utenom svigers. De har blitt bedre, men glemmer seg av og til. På vinteren kan de fint gå inn med snøete sko og legge igjen dammer på vårt billige og dårlige gulv så jeg må frem med mopp og tørke før jeg kan begynne å servere noe. De tar av seg skoene da men beklager seg ikke. De er veldig opptatt av at alt skal være rent og pent hjemme hos seg selv.. jeg tar alltid av meg sko borte!

Skrevet

Tar selvsagt av meg sko når jeg er på besøk, om det er selskap har jeg gjerne med egne innesko/ pensko. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tar dem alltid av. Kanskje du kan de be ta seg av det ved en annen anledning? Har også sett slike skilter man kan ha utenfor som oppfordrer folk til å henge av se frakker, ta av seg sko og sånt. 

Endret av fuglekvinnen__
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, H.T.S skrev:

Bare å kaste meg ut det, jeg overlever :D

Ja, så klart du overlever ;) Men når det helt sikkert er desom hadde satt stor pris på om du tok av deg skoene, hvorfor vil du bare traske inn uten å ofre en tanke? Eller har du lært nå at du husker på den tanken å ta av deg skoene fordi at andre setter pris på det?

Skrevet
1 time siden, fuglekvinnen__ skrev:

Jeg tar dem alltid av. Kanskje du kan de be ta seg av det ved en annen anledning? Har også sett slike skilter man kan ha utenfor som oppfordrer folk til å henge av se frakker, ta av seg sko og sånt. 

Jo, hvis det er litt morsomme skilt, kanskje. Men vil ikke virke streng og prippen heller. For min del får de bare gjøre det, men mener at det er respektløst.

Skrevet
1 time siden, melatonin skrev:

Hos oss tar de fleste av seg skoene utenom svigers. De har blitt bedre, men glemmer seg av og til. På vinteren kan de fint gå inn med snøete sko og legge igjen dammer på vårt billige og dårlige gulv så jeg må frem med mopp og tørke før jeg kan begynne å servere noe. De tar av seg skoene da men beklager seg ikke. De er veldig opptatt av at alt skal være rent og pent hjemme hos seg selv.. jeg tar alltid av meg sko borte!

Det er jo faktisk helt utrolig frekt. Å ikke ta hensyn til andres hjem, derimot nøye med sitt eget. Kjenner også noen sånne. Det er heller viktig å være nøye med andres ting, er mitt syn.

Skrevet
1 time siden, H.T.S skrev:

Bare å kaste meg ut det, jeg overlever :D

Man kan fint overleve uten manerer men jeg tenker at det er verdt å ta hensyn til andre allikevel, spesielt når man er på besøk :) Utesko skal av når man er på besøk i noens hjem med mindre verten har sagt at det er greit. Det er en selvfølge og helt vanlig folkeskikk 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Tom/Loki skrev:

Tar av meg skoene, med mindre jeg får beskjed om noe annet

Så bra :tommelopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...