monja Skrevet 6. november 2004 #1 Skrevet 6. november 2004 Jeg bruker Paint Shop Pro som bildebehandlingsprogram, og nå lurer jeg på om noen vet hvordan jeg gjør det om jeg vil ha farge på en del av et sorthvitt bilde? F.eks et babybilde i sorthvitt der jeg vil ha bare pleddet i farge. Noen som kan? Vet ikke en gang om det går med mitt program eller om jeg kanskje må skaffe Adobe?
Crazee Skrevet 6. november 2004 #2 Skrevet 6. november 2004 Eg brukar ikkje PSP sjølv, men det du er ute etter skal du fint greia å gjera. Eg kan prøva å forklara i generelle vendingar framgangsmåten, og satsa på du kjenner programmet godt nok til å finna ut kva eg meinar (om ingen andre steppar inn med ei forklaring først.) Det første du gjer, er å laga eit nytt lag du kan teikna på. Sett 'blending mode' på dette laget til 'color' (Kan kanskje vera lettare å setja blending mode til etter du er ferdig med å mala - fritt valg.) Velg deretter den fargen du vil farga pleddet med, og mal i veg. Mønster, skuggar og sånt vil lysa i gjennom slik at det ser naturleg ut. Og det er i grunnen det...
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2004 #3 Skrevet 6. november 2004 Hvordan gjør jeg det i photoshop 8 da?
monja Skrevet 6. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2004 Tusen takk for svar, Crazee, men jeg ble ikke mye klokere :oops: Jeg har nesten aldri brukt PSP til annet enn å forminske bilder så jeg er helt blank på hele framgangsmåten. Bildet jeg bruker er i utgangspunktet i farger så jeg regner med at jeg først må lage det i "greyscales"? Men hva så? Hvordan lager jeg et nytt lag og tegner over det? Herregud, jeg er jo helt dust når det kommer til tekniske ting på PC jeg
Crazee Skrevet 6. november 2004 #5 Skrevet 6. november 2004 Sidan utgangspunktet er i fargar så har du jo òg andre mulighetar enn å gjere alt omm til gråtonar først - men sidan eg ikkje brukar programmet sjølv så er det ikkje heilt enkelt for meg å seia akkurat korleis du skal gjera ting... Du får prøva deg litt fram, sjå i menyar og knappar om du finn noko om layers, mens me kan håpa på at andre brukarar av programmet kan steppa inn her og hjelpa. Kjem eg over noko i eit blad her så skal eg heller koma tilbake. Apropos, det er eit tips: Gå på Narvesen og prøv nokre fotoblad for digital fotografering - der er det vanleg at dei kjem med den typen småkurs for PSP, Photoshop og Elements. Og kanskje GIMP òg, for den del. Etter kvart som du blir meir stødig i bruken av programmet, så kan du tilpassa kursa for andre program til ditt eige bruk òg. Gjest: I Photoshop gjer du det på same måte. I layer-palletten ser du nokre små ikon nederst - eller du kan bruka menyen. Dersom biletet du har som utgangspunkt er i fargar, gjer følgjande (det bør gå i PSP òg på eit vis): Legg til eit adjustment layer. Deretter velgjer du i Images -> Adjust -> Desaturate (går litt etter minnet her, har ikkje programmet oppe) og biletet ditt skal bli svart-kvitt. No har du to valg: - Visk vekk der du vil ha fargen tilbake, eller - Legg til eit nytt lag (det vesle arket nederst i paletten) og skift (stadig vekk i paletten) frå 'normal' til 'color' (blend mode) Velg den fargen du vil, og mal det du vil. Du kan leggja til så mange lag du vil og gjera det same.
Gjest Enkel husmormåte Skrevet 6. november 2004 #6 Skrevet 6. november 2004 Lag et til bilde av akkurat det samme men i grått. Lagre det så du har ett i farger og ett makan i grått(sort hvitt eller sepia) Åpne så det sort hvite på vanlig måte i fotoprogrammet. Så i menyen sett inn fra fil, så legger du det med farger oppå. Så er det bare å sette på viskelær og viske ut med penselstørrelse du vil det du ikke vil ha så bare evt. det røde kommer frem. Lykke til Monja.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2004 #7 Skrevet 6. november 2004 Tenkte ikke på det, tenkte mer på å få "hovedbildet" (som skal være svart hvitt), og bakgrunnen skal få lov til å være farger som det er.
Gjest miau Skrevet 7. november 2004 #9 Skrevet 7. november 2004 i photoshop kan man hvertfall forandre bildet fra gråskala til RGB, så kan du markere den biten du vil fargelegge og så kan du forandre på den markerte biten. da kan du stille inn fare og kontrast akkurat som du ønsker. Det blir hvertfall bra! håper du skjønte noe av dette og at jeg ikke villeder deg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå